تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

آخرین کنکور قبل از انقلاب برگزار شد

سید ابراهیم نبوی

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۵۷ برابر با نهم ژوئن ۱۹۷۸


کنکور با حضور ۳۱۴ هزار داوطلب (ده برابر ظرفیت دانشگاه‌ها و مدارس عالی) انجام گرفت

کنکور با ۳۱۴ هزار شرکت‌کننده برگزار شد

امتحانات ورودی آموزش عالی سال ۱۳۵۷ روز جمعه در سراسر کشور برگزار شد. در این امتحان سراسری ۲۰ هزار نفر از ۱۵۰ حوزه امتحانی در ۱۸۳ شهر غایب بودند و بدین ترتیب کنکور امسال با حضور ۳۱۴ هزار داوطلب (ده برابر ظرفیت دانشگاه‌ها و مدارس عالی) انجام گرفت.

گفته می‌شود که نتایج کنکور به احتمال زیاد تا ۱۵ تیرماه اعلام می‌شود. کنکور سال ۵۷ با سال‌های گذشته از نظر نوع امتحان و تعداد شرکت کننده بسیار متفاوت بود. داوطلبان باید به ۳۲۰ سؤوال در سه ساعت و نیم پاسخ می‌دادند.

در کنکور سال ۵۷ کامران کولیوند، یک پسر ۱۳ ساله از نهاوند کم سن‌ترین داوطلب و علیرضا احتشامی ۶۲ ساله از بروجرد مسن‌ترین داوطلب کنکور بودند. همچنین یک زن حامله در جلسه کنکور در شیراز سقط جنین کرد. پسر جوانی به نام حسین ربیعی که برای شرکت در کنکور از مسجد سلیمان به اهواز رفته بود، در اثر گرمازدگی در خیابان جان سپرد.

معاون سابق وزارت جنگ به علت سوء استفاده مالی برکنار شد

سپهبد اصغر به‌سرشت به سمت معاون وزارت جنگ و رییس سازمان هواشناسی کشور منصوب شد. معاون سابق وزارت جنگ و رییس سابق سازمان هواشناسی هفته گذشته به علت سوء استفاده مالی برکنار شد.

کشتی ۴۲ میلیون دلاری ایران دو سال بلااستفاده است


کشتی ۴۲ میلیون دلاری رازی به علت نبودن گاز طبیعی مایع در ایران بلااستفاده مانده و برای اقامت دو ساله به یکی از بنادر مدیترانه فرستاده شد.

کشتی رازی با مشارکت شرکت ملی پتروشیمی ایران و یک شرکت فرانسوی برای حمل و نقل گاز مایع طبیعی خریداری شده و تا کنون فقط یک بار برای حمل گاز مایع متعلق به عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته است.

قرار بود از این کشتی برای حمل گاز مایع پتروشیمی ماهشهر استفاده شود، اما با تاخیر ژاپنی‌ها، این مجتمع تا دو سال دیگر آماده بهره‌برداری نخواهد بود.

همچنین کیهان هوایی چاپ ۲۴ خرداد ۱۳۵۷ خبر داد که «کشتی پیشگام ایران» متعلق به شرکت کشتیرانی «ایران اکسپرس» طی مراسمی خاص به آب انداخته شد. همین روزنامه نوشت که مذاکره با وزیر مشاور در امور کشتیرانی آرژانتین برای ایجاد یک خط دریایی بین ایران و آرژانتین صورت گرفته است.

ایران واسطه حل اختلاف شیخ زاید و شیخ راشد

در پی بالاگرفتن اختلافات بین شیخ زاید (شیخ ابوظبی) و شیخ راشد (شیخ دوبی) دولت‌های ایران، عربستان و انگلستان برای حل اختلافاتی که میان این دو شیخ بروز کرده است و باعث عدم تمکین پنج شیخ سایر امارات متحده عربی شده است، وارد شدند.

اختلاف اصلی بر سر انتصاب پسر شیخ زاید به عنوان فرمانده کل قوای امارات متحده عربی است. ظاهرا شیخ راشد با انتصاب او شدیدا مخالف بوده است.

حقوق پزشکان خارجی مقیم ایران افزایش می‌یابد

دکتر اسدالله نیلی آرام، معاون اجرایی وزارت بهداری ضمن اعلام این خبر گفت، حقوق و مزایای پزشکان خارجی مقیم ایران افزایش می‌یابد و تسهیلات ویژه‌ای برای این گروه در نظر گرفته شده است.

به گزارش کیهان هوایی، وی گفت: با تصمیم توافق وزارت بهداری و بهزیستی، جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی، حقوق پزشکان خارجی مقیم ایران که در سازمان‌های مختلف کار می‌کنند، یکسان می‌شود و حقوق پزشکانی که در روستاها فعالیت می‌کنند بیشتر از پزشکانی که در شهرها کار می‌کنند، خواهد بود.


آثار منصوره حسینی در نگارخانه آزاد

سی و دو تابلوی خط و نقاشی و «گل» و «نبات» آثار نقاشی منصوره حسینی در نمایشگاه اخیر اوست. این سیزدهمین نمایشگاه انفرادی از سی و یک نمایشگاه اوست که در نگارخانه آزاد برپا شده است. منصوره حسینی پیش از این نمایشگاه‌هایی نیز در ایتالیا، فرانسه و آمریکا برگزار کرده است.

Share/Save/Bookmark

بخش‌های پیشین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

كاشكي ما هم اونموقع وقت كنكورمون بود نه حالا

-- محمد از مسجدسليمان ، Jun 8, 2008

YADASH BEKHIR SALEH 57 JAVID SHAH

-- REZA DAR PARIS ، Jun 8, 2008

من اون سال كنكور دادم . چه روزهاي شيرين و دلنشيني بود . اونقدر دلنشين كه حتي عطر درس جبر رو هنوز احساس ميكنم . با دلشوره و دلنگراني با يك بلوز مردانه ساده چهارخونه و يك شلوار لي و موهائي كه به سادگي پشت سرم بسته بودم كنكور دادم . اون سال رضا پسر شاه هم كنكوري بود . البته يادم نيست ايران بود يانه . كنكور اون سال يك استرس بزرگ براي داوطلبها داشت يادمه كه 19 خرداد كنكور داديم و 20 خرداد امتحان نهائي سال آخر دبيرستان رو .ولي بازهم شيرين بود.

-- مهتاب ، Jun 15, 2008

متن خوبی بود. اگر درباره سه ده اخیر نقاشیمتنی وجود دارد.ارسال کنید.باتشکر

-- ساناز تقی پور ، Nov 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)