تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه پنجاه و هفتم

سیده هیلاری خرازی و هربرتعلی بهرمانی

سید ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

Download it Here!

خبرهای هفته

با سلام، این‌جانب عل اصغر از دگولس پرس، خبرهای هفته ایران و جهان و چند جای دیگر را به سمع و عمل شما می رساند.

بهاییان و امنیت ملی
به دنبال کشف عاملان انفجار شیراز که از وهابیون سعودی بوده و بعداً معلوم شد از سلطنت‌طلبان مورد حمایت انگلیس است و سپس تغییر شکل داده و به عوامل مستقیم آمریکا تبدیل شدند.

در حال حاضر دولت اعلام کرد که انفجار شیراز مستقیماً توسط اسراییل انجام شده و به همین دلیل تعدادی از بهاییان دستگیر شدند و مسؤولان مربوطه مشغول آموزش اعتراف به آنان هستند.

یک مقام آگاه در یک وزارت خارجه ناآگاه گفت: دولت آماده است تا در صورت لزوم نقاش‌های ساختمانی طرفدار ایتالیا، رقاص‌های طرفدار فرانسه، مکانیک‌های طرفدار آلمان، زنان طرفدار سوید و دولت‌های کویت، امارات، ولتای علیا را نیز به انفجار شیراز متهم کند.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و شوهر همسرش، دیروز اعلام کرد: «دستگیری بهاییان دلایل امنیتی دارد.»

آگاهان توضیح دادند که دو سال پیش تعدادی کشیش مسیحی به دلایل امنیتی و جاسوسی و یک سال پیش تعدادی یهودی به دلایل اطلاعاتی دستگیر شده و در هفته گذشته ۱۰ نفر از دراویش نیز به دلایل امنیتی روانه زندان شدند.

دولت همچنین قصد داشت برای کامل شدن کلکسیون تاریخ ادیان، ۱۰ نفر از بوداییان را هم به دلایل امنیتی دستگیر کند که چون در ایران بودایی وجود نداشت، این افراد تا کنون دستگیر نشدند.

یک مقام آگاه توضیح داد که اصولاً وضع امنیتی ایران طوری است که هرکسی به هر چیزی جز همان «یک چیز» اعتقاد داشته باشد، یک خطر امنیتی محسوب می‌شود.

قرمززززززته
بنا به اعلام مؤسسه پارچه‌بافی مازندران، قیمت پارچه قرمز در هفته گذشته ۳۲۰ درصد افزایش یافت و قیمت ماتیک و لاک ناخن قرمز و رنگ موی قرمز نیز از مرز ۱۶۰ درصد گذشت. مؤسسه باغداران ورامین نیز اعلام کرد که تولید گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، انار و سایر میوه‌های قرمز شدیداً افزایش یافته و کلاً قرمزته.

در همین راستا تیم پرسپولیس موفق شد با شکست تیم سپاهان قهرمان برتر لیگ شود. لذا برای دومین و سومین بار قرمزت می‌باشد! این پیروزی را به آن پیروزی تبریک می‌گوییم، دود دورو دود دود ...


تحولات اقتصادی در راه است
محمود نفتی که تا یک ماه دیگر وارد آخرین سال ریاست جمهوری‌اش می‌شود، اعلام کرد: «تحولات بزرگ اقتصادی در راه است.»

آگاهان گفتند: عجله نکن. هنوز یک سال وقت مونده.

وی که هنوز خودش هم نمی‌دانست منظورش از تحولات اقتصادی چیست، گفت: «فقط یک ماه صبر کنید تا در تیرماه طرح عظیم اقتصادی دولت را نشان بدهیم.»

محمود نفتی که در سه سال گذشته برای رفتن از ایران به آفریقا و سپس رفتن به آمریکا و شرکت در اجلاس سازمان ملل و ملاقات با صد تن از رهبران جهان و بررسی مسایل آمریکای لاتین و در هنگام بازگشت رفتن به سفر حج، فقط به سه روز وقت نیاز داشت، اعلام کرد که فقط برای گفتن برنامه‌های اقتصادی به سه سال وقت احتیاج دارد.

آگاهان توضیح دادند که وقتی فقط برای گفتن برنامه‌های تحولات اقتصادی به سه سال وقت نیاز باشد، برای انجام آن تحولات احتمالا به ۳۰ سال وقت نیاز است.

محمود نفتی همچنین اظهار داشت: من می‌توانم مشکلات جهان را در ۲۴ ساعت حل کنم؛ ولی چون ایران کمی بزرگ است، حل این مشکلات بیشتر طول می‌کشد.

محمود نفتی توضیح نداد که برنامه تحولات اقتصادی را برای این سه سال که برنامه نداشته است، می‌خواهد به سرعت تهیه و به مردم نشان بدهد، یا می‌خواهد برای دوره ریاست جمهوری بعدی که برنامه نخواهد داشت، می‌خواهد برنامه‌های اقتصادی‌اش را اعلام کند.

چکش‌سالاری دینی و بولدوزرمداری
سردار سابق طلایی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: مشکل ترافیک تهران چکشی حل نمی‌شود.

وی گفت: فقط مشکلات مطبوعات و روزنامه‌نگاری و زنان و سیاست و احزاب و فرهنگ و سینما و معلمان و جوانان را می‌توان چکشی حل کرد؛ چون این جور مسایل با انسان سر و کار ندارد. در حالی که ترافیک با انسان سر و کار دارد و مشکل آن را چکشی نمی‌توان حل کرد.

وی گفت: «این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست.»

سردار طلایی سابق اعلام کرد: علت این که مشکل ترافیک تهران چکشی حل نمی‌شود، این است که رانندگان تهرانی بدجوری میخ هستند.

وی از تمام پتک‌ها، دیلم‌ها، بیل‌ها، کلنگ‌ها، انواع میخ‌کش، آچار فرانسه، بولدوزر و لیفت‌تراک‌ها دعوت کرد تا در جلسه آینده شورای شهر تهران برای حل غیرچکشی مشکلات ترافیک تهران شرکت کنند.


میمون‌ها در مکزیک آدم می‌شوند
به گزارش دگولس پرس از مکزیکوسیتی، یک میمون به دلیل حمله به دو مرد و گاز گرفتن آن‌ها زندانی شده است.

این میمون که هرچی زشت‌تر است، ناز و ادایش هم بیشتر بوده و به دیگران بیشتر حمله می‌کند، در حال حاضر در زندانی نگهداری می‌شود که افراد مزاحم و مست‌ها در آن زندانی هستند.

خورخه آمادو رییس پلیس مکزیک گفت: تا وقتی این میمون آدم نشود، در زندان باقی خواهد ماند.

در همین حال چارلز داروین وکیل میمون مذکور گفت: من قول می‌دهم این میمون بالاخره آدم بشود؛ ولی ممکن است این اتفاق ۲۰ هزار سال طول بکشد.

اما رییس پلیس مکزیک گفت: به ما مربوط نیست. یا باید صاحب این میمون مواظب او باشد و خسارت این دو نفر را هم بدهد و آدم بشود، یا این میمون تا هر وقت لازم شد پشت میله‌ها می‌ماند تا آدم بشود.

چارلز داروین وکیل میمون مذکور گفت: با شناختی که من از صاحب این میمون دارم، همان راه دوم بهتر است، ۲۰ هزار سال منتظر می‌مانیم.

استعداد، همت، سرعت و فاصله
محمود نفتی، رییس جمهور احتمالی ایران اعلام کرد: استعداد، همت و نگاه بلند ایرانی می‌‌تواند به سرعت فاصله‌ها را در نوردد.

در پاسخ به همین اظهار نظر، انجمن دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا، فرار مغزهای سابق، اعلام کرد: اتفاقاً به همین دلیل ما الآن این‌جا هستیم.

دکتر سریع‌العمل، استاد ایرانی دانشگاه هاروارد توضیح داد که با استفاده از استعداد، همت و نگاه بلند ایرانی توانسته است فاصله خروج از دانشگاه پلی‌تکنیک، تا ورود به دانشگاه هاروارد را در عرض هشت روز طی کند.

رکورد قبلی و رکوردهای قبلی در ۴۰ سال گذشته همیشه متعلق به دانشجویان و استادان ایرانی بوده است.

قابلمه، کف‌گیر، حمایتت می‌کنیم
بانک مرکزی اعلام کرد قیمت برنج ۹۰ درصد افزایش یافته است.

صغری بی‌بی سلطان، خانه‌دار که با خبرنگار ما سخن می‌گفت، اعلام کرد: خیلی وقته ایشون رو ندیده‌ایم. از وقتی قیمت‌شون بالا رفته از این ورا رد نشدن.

وزیر بازرگانی گفت: ما در افزایش قیمت مقصر نیستیم، قیمت جهانی تیرآهن افزایش یافته و همین باعث افزایش قیمت برنج شده است.

بنا به اعلام سازمان تبلیغات اسلامی در پی افزایش ۹۰ درصدی قیمت برنج، از سوی انجمن قابلمه‌های مقیم مرکز، سازمان کف‌گیرهای بدون مرز، مؤسسه چلو صافی ورامین، جمعی از قاشق‌ها و سازمان جهانی دوددهندگان برنج دمسیاه (سجدبدس) به مدت یک ماه عزای عمومی اعلام شد.


نشاط و شادابی افزایش یافته است
سردار رادان گفت: با اجرای طرح امنیت اجتماعی، نشاط و شادابی در جامعه افزایش یافته است.

وی در مورد نشانه‌ها و علایم ظهور نشاط و شادابی در افراد گفت: معمولا این افراد به محض دیدن ماموران انتظامی با نشاط می‌دوند و با شادابی از دست ما فرار می‌کنند. وقتی ما را می‌بینند، با شادابی تمام نفس‌نفس می‌زنند و به محض این که ول‌شان می‌کنیم، با نشاط تمام می‌خندند.

وی گفت: یکی از دستگیرشدگان طرح امنیت اجتماعی این قدر شاداب شده بود که سکته کرد و فعلاً در بیمارستان در حال خندیدن است.

چه قدر شخصیت برجسته‌ای دارد
واقعنی، آدم دلش برای بچه‌های یتیم کباب می‌شه. خصوصاً بچه‌های یتیم که گریه می‌کنن و خیلی ناراحت هستن و گرسنه‌ان. واقعا آدم دلش می‌سوزه. خدا حفظش کنه، جای خواهری این خانوم شکیرا که خیلی شخصیت برجسته و توپیه و واقعاً خیلی رفتارهای تکان‌دهنده‌ای داره، ایشون با داداش‌مون آقا ریکی مارتین یک کنسرت توپس برگزار کردن برای بچه‌های یتیم. واقعنی اگر آقای علی گراییلی هم با این‌ها می‌خوند، خیلی بیشتر ملت می‌اومدن کنسرت.

دیگه خبرهای ما تمام شد، تا هفته بعد دمت غیژژژژژژژ

***

۴۰ سال بعد در همین هفته

امروز پنجشنبه دوم خرداد ۱۴۲۷ خورشیدی برابر با ۲۲ ماه می ۲۰۴۸ میلادی است. خبرهای امروز را می‌خوانید.

دوم خرداد همان ۳۰ تیر است
سالگرد پنجاهمین سال دوم خرداد در میان شور و شوق و غوغای جمعیت در میدان ویکتوریای تهران برگزار شد.

در این مراسم که هزاران نفر در آن شرکت کرده بودند، نوش‌آفرین تاج‌زاده سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی گفت: دوم خرداد روز بزرگی بود، در چنین روزی ایران موفق شد نفت را ملی کند؛ دشمنان عراقی را از کشور بیرون کند و برای اولین بار اتومبیل رخش را به تولید انبوه برساند.

سیده هیلاری خرازی و هربرتعلی بهرمانی
موزه هنرهای مدرن ایرن و آمریکا هم‌زمان در نیویورک و تهران افتتاح شد و هزاران تن بازدیدکننده از آثار نقاشی مدرن نقاشان ایرانی- آمریکایی دیدن کردند. سیده هیلاری خرازی، مدیر این موزه گفت: این نمایشگاه فوق‌العاده بود، دت ایز آنبلیوابل، جیگر بود، اوبس!

وی در حالی که در دفتر کارش زیر عکس هیلاری کلینتون و کمال خرازی، مادر بزرگ و پدربزرگش نشسته بود، گفت: ما یک قدم دیگر برای نزدیک شدن ایران و آمریکا برداشتیم.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه هربرتعلی بهرمانی، مدیر سازمان میراث فرهنگی ایران و طاهره مک‌دانلد، مدیر موزه مدرن آرت نیویورک شرکت داشتند. در این دیدار نمایندگان ایران و آمریکا با هم ناهار خوردند؛ از موزه بازدید کردند؛ یادگارهایی به هم دادند؛ اما اصلاً با هم حرف نزدند.

در حال حاضر ایران و آمریکا دارای روابط تجاری، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بسیار هستند؛ ولی چون تا به حال مذاکرات دو کشور به نتیجه نرسیده است، در دیدارهای مشترک هیچ یک از طرفین حق حرف زدن با همدیگر را ندارند.

ابویویو و ابوپرس و محمود بی‌کس
مهرداد بذرپاش، رییس کارخانجات معظم یویوسازی ابوموسی، معروف به «ابو یویو» و مشاور صنعتی رییس‌جمهور اسلامی عربی شعبی مردمی ملی خلقی بعثی ابوموسی اعلام کرد از فردا به مدت یک هفته مراسم «هفته مظلومیت» برای محمود احمدی‌نژاد رهبر، رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رییس قوه قضاییه ابوموسی برگزار می‌شود. در این هفته تمام جمعیت ابوموسی در محافل مختلف اجتماع کرده و برای تنهایی و مظلومیت احمدی‌نژاد عزاداری و سوگواری می‌کنند.

خبرنگار «ابوپرس» نوشت: در این هفته در تمام خیابان‌های شهر شعارهای «محمود! هیچ‌کس با تو نیست»، «محمود تنهاست»، «محمود بی‌کس است» و «محمود بی‌یار و یاور شد، خداوند بی‌برادر شد.» را بر در و دیوار چسبانده‌اند و فیلم‌های احمدی‌نژاد در حال گریه و در حالی که در دوران کودکی کتک می‌خورد و در دانشگاه کالیفرنیا به او فحش می‌دهند، پخش می‌شود.

مهرداد بذرپاش گفت: تا هفته آینده کلیه ساکنان ابوموسی موظف‌اند حداقل نیم بطری اشک چشم‌شان را به مساجد یا مراکز بسیج تحویل داده و رسید دریافت کنند.

وی گفت: با توجه به این‌که اشک چشم مردم با DNA آنان کنترل می‌شود بهتر است تقلب نکنند؛ وگرنه حال‌شان را می‌گیریم.

از سوی دیگر انجمن انفورماتیک حسینی ابوموسی اعلام کرد: ۱۶۰۰ نفر از اعضای این انجمن که آنلاین و جلوی «وب‌کم» گریه می‌کنند، لازم نیست که در مجالس دولتی شرکت کنند.

مموش خوبان: سعید عسگر شهید شد
مموش حسینیان، معروف به «مموش خوبان» مدیر مؤسسه تحقیقاتی قتل‌های اخیر که یک مؤسسه پژوهشی در مورد باستان‌شناسی قتل است، آخرین نتایج تحقیقات خود را ارایه کرد.

مموش حسینیان اعلام کرد که به عنوان مموش‌ترین عضو خانواده مرحوم روح‌الله حسینیان راه پدربزرگش را ادامه می‌دهد.

وی در بازگویی آخرین نتایج تحقیقات خود گفت: نام واقعی افرادی که در سال ۱۳۷۷ به قتل رسیدند چنین بود: سعید عسگر، فرهاد نظری، نقدی و داوود احمدی‌نژاد، که این افراد توسط یا گروه از مافیای تروریستی انجمن مطبوعات که سال‌ها به قتل مخالفان سیاسی ایران می‌پرداخت، ترور شدند.

وی هر چیز دیگری را تکذیب کرد.


می ۶۸ آغاز جنبش اسلامی اروپا
حزب‌الله پاریس هشتادمین سالگرد می ۶۸ آغاز جنبش چپ اسلامی در فرانسه را جشن گرفت. سلمان گارودی، فرمانده حزب‌الله پاریس اعلام کرد: هنوز پس از ۸۰ سال، صدای الله اکبر دانشجویان مسلمان سوربن در سن‌میشل و سن‌ژاک طنین انداخته است.

سلمان گارودی گفت: پدران ما اسلام را در کوچه پس‌کوچه‌های پاریس یافتند و وقتی آن را پیدا کردند، دیگر ولش نکردند.

حزب‌الله پاریس نیز اعلام کرد که در بزرگداشت این مراسم، حزب‌الله تصمیم دارد با هماهنگی وزیر کشور ۴۶۲۸ جام شیشه ساختمان را شکسته و ۸۲۴ اتومبیل را آتش بزند.

سلمان گارودی از مسلمین پاریس برای شرکت در این مراسم عبادی سیاسی سوسیالیستی دعوت کرد.

خبرهای ۴۰ سال قبل را خواندید. تا ۴۰ سال بعد خدا یار و نگهدار شما باد.


چراغ قوه عشق

مو بودم و حلیمه، عشقش رو من بود
قلبم به اون تیر می‌کشه
مثل چماق که پشت وانت می‌مونه
مو بودم و حلیمه
عشق اش رو من بود
مو و حلیمه و عشق

ای حلیمه
شیشه خونه‌ات می‌شکونم
شیشه خونه‌ات
شیشه

ای معشوق که روی من در خیالت ول می‌چرخی
هی می‌چرخی
حالا گیتار می‌زنه

دخترها اون جا برای خودش می‌رقصه
یعنی عشوه می‌کنه
دوستش دارم، اون کیه؟
دوستش دارم، اون خودش بود
یعنی عشقش روی من بوکسوات می‌کرد
مثل پشه، روی گل
مثل پشه‌های عشق

تو مثل نور به من رفتی
تو مثل چراغ قوه توی چشم من رفتی
آه، خیلی چشمم درد می‌گیره
چراغ قوه رو زدی توی چشمم
آه! نمی‌دونم
رفت توی چشمم یا یک جای دیگه بود
عشق خیلی درد می‌کنه

حالا دخترها می‌رقصه
نه یکی، نه دو تا
خیلی
حتی بیشتر از خیلی
شاید ده دوازده تا

از پشت پنجره به تو نگاه می‌کنی
و تو پرده رو می‌کشی برای خودش
چشمت روی چشم من چشمک می‌اندازه
تو مثل چراغ قوه
نور العین وارد من می‌کنه
مثل چراغ قوه که می‌خوره توی چشمم
آه! چشمم درد می‌گیره
آه! دردم می‌گیره

حالا داره عبود می‌آد
برادرش می‌آد
شاید کتک می‌زنه
حلیمه!
جون خواهرت به عبود بگو به جون مادرت نزنه
عبود، کتک نزن
عبود، درد می‌گیره
عشقم رو عشقت تیر می‌کشه
و می‌خوره توی شیشه

شعری بود از غلو که در حقیقت ترجمه‌ای است از ترانه «حبیبی نورالعین» عمر دیاب.

***

شعری درباره پشت تو

نازلی احساس امروز میهمان یک استعداد درخشان شاعرانه بود. عباس، شاعری که با نام مستعار «اکبر» شعر می‌گوید، برخی از اشعارش را که برای بهره بردن مردم از احساس‌های کم‌نظیر او منتشر کرده است، برای‌مان خواند. ما هم آن‌ها را برای‌تان می‌نویسیم:


شعر دختر خاله[1]
پسر خاله من بودم دختر خاله تو بودی
وقتی به من تو گفتی که عاشقم نبودی
انگار همین یه جمله هیزومی بود سوزندی
هیزوم تر و خشک و با من یه جا سوزوندی
مگر تو آن نبودی
سخن از عشق می‌خوندی
جلوی دوست و آشنا، بوسه رو لب می‌شوندی
دختر خاله کی بودی پابند عشق نبودی
به حلقه دست من جفا کردی نموندی
جفا به جرمی کردی که عاشقم نبودی
این دل عاشقم را راستی‌راستی سوزوندی
تا حدی که یادم به خاک و خون کشوندی
سوختم و ساختم دیدم چگونه دل ربودی

نگاه کردم نگاه
نگاه کردم نگاه همچون کبابی
خریدارم تو را در حد یاری
برای خوردن لقمه حلالی
ز قرآن جاری شد حمد الهی

گرازه[2]
کاشکی به تو می‌گفتم راه سفر درازه
دشمن نشسته آنجا بره که نیست گرازه
تفرقه و دورنگی سمبل آن گرازه
در پشت هر شخصیت چهره به خود می‌سازه

پشت تو[3]
حرف‌های ضد و نقیض من شنیدم پشت تو
خریدم با جان و دل بد و خوب عشق تو
شبی که سوگند دادم جلو قوم و خویش تو
من خودم را می‌دیدم در وجود عشق تو

شهیدان
وجب وجب خاک وطن شهید دادیم گلگون کفن
جایی نبود از این وطن شهید ندیم گلگون کفن
همه به عشق این وطن شهید دادیم گلگون کفن
قسمت این دیار من یازده شهید بی‌کفن
یازده شهید بی کفن خفته در این خاک وطن
یادی کنیم ای هم وطن شهیدان گلگون کفن
عزیزانی که جان دادن برای خاک این وطن
توسلی، شهریاری، توکلی و زارعی
طاهری و غفاری و درود بر عشق قاسمی


پانوشت‌ها:
۱. من این شعر را به دختر خاله‌ام تقدیم نمی‌کنم، چون به من خیانت کرد.
۲. نام این شعر به نوعی حیوان جنگلی برمی‌گردد.
۳.در این شعر، شاعر از پشت معشوق استفاده عرفانی کرده است.

توجه:
نازلی احساس از همه شاعرانی که دوست دارند در مورد دخترخاله خودشان یا دخترخاله دیگران (محدودیت خاصی وجود ندارد، در مورد دختر عمه و عمو نیز مشکلی نیست) شعر بسرایند، می‌توانند اشعارشان را با صدای خودشان ضبط کنند و برای ما بفرستند؛ یا متن آن را برای نازلی احساس ارسال کنند. کلیه اشعار و ترانه‌های‌تان را به آدرس زیر برای برنامه از این ستون به آن ستون بفرستید:
nabavi@radiozamaneh.com

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
عمو ابي
خوبي
دمت و نفست با هم گرم ...

-- محمد پارسه ، Jun 2, 2008

سلام خسته نباشید.واقعا جالب وآموزنده بود.موفق باشید.

-- صفورا ، Jun 2, 2008

salam man az tanze shoma kheili lezat mibaram ama ghabool kon tazegiha kheili tolani minevisi va hoseleye adamo sar mibare. kholase tar koni kheili behtare. sepasgozaram

-- shahram ، Jun 3, 2008

بسیا ر بسیا ر بی محتوا و بی معنی بود

-- جلا ل ، Jun 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)