تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

آتش تند وکلای جوان دادگستری

سید ابراهیم نبوی

شنبه ششم خرداد ماه ۱۳۵۷ برابر با ۲۷می ۱۳۷۸ میلادی

دستگیری دانشجویان رضاییه

۲۲ نفر به اتهام شکستن شیشه در رضاییه دستگیر شدند.
نیمی از این دستگیر‌شدگان دانشجو هستند. به نوشته روزنامه اطلاعات «دانشجویان دانشگاه رضاییه که در سلف سرویس دانشگاه سرگرم خوردن ناهار بودند، ابتدا به ساکتی از جای خود بلند شدند و صندلی‌های کنار دست خود را به سوی پنجره‌های سلف سرویس دانشگاه پرتاب کردند و شیشه‌ها را شکستند. این دانشجویان پیش از رسیدن ماموران گارد دانشگاه گریختند، ولی چند تن از آنان به‌وسیله ماموران انتظامی دستگیر شدند.»

۶ خرداد ۱۳۵۷
سرقت از بانک در مشهد

یک جوان مسلح موجودی بانک عمران مشهد را سرقت کرد.
یک جوان که به اسلحه کمری مسلح بود، وارد بانک عمران شعبه میدان بار «نوغان» در ده کیلومتری مشهد شد و با تهدید اسلحه از رییس و کارکنان بانک خواست تا موجودی را در اختیارش قرار دهند. وی پس از دریافت یک میلیون و نهصد هزار ریال موجودی بانک، فرار کرد. اما ماموران ژاندارمری این سارق جوان را در حوالی روستای «ریش ریش» دستگیر کردند.

شنبه ۶ خرداد ۱۳۵۷
رییس جمهور کره شمالی در تهران

«کانگت پیانگ یوگ» معاون رییس جمهوری کره شمالی در راس یک هیات ۲۰ نفری وارد تهران شد و با جمشید آموزگار، نخست وزیر و پادشاه ایران دیدار و درباره توسعه روابط اقتصادی و تجاری فیمابین گفتگو کرد‌.

شنبه ۶ خرداد ۱۳۵۷
وکلای جوان دادگستری، جبهه خود را مشخص کردند

با نزدیک شدن روز انتخابات کانون وکلا در بیستم همین ماه، مبارزه انتخاباتی داغ تر شد. امروز عصر جلسه گروهی از وکلای جوان، چند تن از پیشروها و سه تن از اعضای هیات مدیره همین دوره و نزدیک به صد نفر در باشگاه کانون وکلا تشکیل شد.

رضا راهب پیرامون اصل وحدت وکلا در برگزاری انتخابات سخن گفت و سپس ساعد، یکی از وکلا اظهار داشت: «مطبوعات فکر می‌کنند که ما از هم جدا هستیم، در حالی که این‌طور نیست و ما همه با هم یکی هستیم.»

سپس زرافشان، سخنگوی وکلای جوان گفت: «وکلای جوان نمی‌توانند با فراماسون و فریب‌کاری کنار بیایند. ما جوان هستیم و می‌خواهیم از این‌که نمی‌گذارند جوان‌ها وارد کانون شوند، دفاع کنیم. من به حاضرین و به هیات مدیره فسیل شده می‌گویم که نمی‌توانند نظرات خود را به ما تحمیل کنند.»

وی گفت: «بعد از انتخابات در نظر داریم خیلی از مسایل را برملا کنیم و لیست کسانی را که از خانواده ما دور شده‌اند، منتشر خواهیم کرد تا پرده عوام‌فریبی‌ها برداشته شود.»

اسماعیل‌زاده، یکی دیگر از وکلا گفت: «هیات مدیره نباید وابستگی به حکومت داشته باشد.» خلیل بهرامیان نیز گفت: «چرا باید جوان‌ها را به کانون راه ندهند، ولی بازنشسته‌های کشوری و لشکری که هیچ احتیاجی به کار کردن ندارند، راه پیدا کنند.»

وی خطاب به رییس کانون گفت: «مگر شما نبودید که در جلسه مهمانی به نخست وزیر گفتید که تمام وکلا، چاکر شما هستند. نه، این‌طور نیست. خودتان چاکرید و سعی کنید قیاس به نفس نکنید.»

وی گفت: «در پرونده دفاع از دانشجویان، آقای نایینی برای وکلا پیغام داد که زیاد فضولی نکنید، پس کو آن قسم که ما خورده‌ایم؟ چرا کانون نباید مشت محکمی به دهان این یاوه‌گویان بزند؟»

این جلسه با ادامه سخنان خلیل‌آذر متشنج شد و وی برای اعتراض جلسه را ترک کرد.

Share/Save/Bookmark

بخش‌های پیشین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)