تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه پنجاه و ششم

فردوسی روسی و عایشه پورشه‌سوار

در این قسمت ابتدا عل اصغر خبرهایی درباره افزایش قیمت برنج، دخالت آقا در غنی‌سازی هسته‌ای، دستگیری یک استاد دانشگاه در یک کافی‌شاپ در مکه، ورود شخصی محمود نفتی به مسکن و حاملگی زن آمریکایی چهل ساله برای هجدهمین بار را می‌خوانید.

آنگاه در خبرهای چهل سال بعد، خبر اعلام اسامی بزرگ‌ترین دانشمندان هزاره دوم توسط ویکی پدیا، ایجاد میدان دائی جان ناپلئون در پاریس، آخرین خبرهای ابوموسی و آمستردام و عایشه پورشه سوار را می‌خوانید.

غلو، کارشناس سیاسی برنامه هم تفسیری از وضع جهان به ما می‌دهد. موسیقی زیبا شیرازی را می‌شنوید و نازلی احساس شعر «قابلمه، گوجه و برنج» را به‌عنوان آخرین شاهکار ادبی‌اش می‌خواند.

Download it Here!

خبرهای هفته

با سلام، اینجانب عل اصغر از دگولس پرس، خبرهای هفته گذشته و 24 ساعت اخیر ایران و جهان و عربستان و آمریکا و ونزوئلا و چند جای دیگر را به سمع و عمل شما می‌رساند.

برنج نخورید، کوفت بخورید

قیمت برنج دم سیاه ایرانی اعم از استخوانی و غیره در روز شنبه هفته گذشته به چهار هزار تومان رسید و با توجه به این که آتش زیر قابلمه را بالا داده بودند، در روز دوشنبه به قیمت پنج هزار تومان و تا پنجشنبه صبح، یعنی صبح امروز قیمت برنج به شش هزار تومان رسید. یک مقام بازرگانی اعلام کرد: مقصر افزایش قیمت برنج در درجه اول مصرف کنندگان یعنی مردم و رسانه هاست.


یکی از آگاهان پرسید: برای چی مردم؟ مقام بازرگانی گفت: برای اینکه برنج‌ها را می‌خورند و تمام می‌شود و قیمت برنج افزایش می‌یابد. همان آگاه پرسید: اگر برنج نخورند، از گرسنگی می‌میرند. اما مقام آگاه وزارت بازرگانی گفت: نه، هرگز، ملت ما یک ملت زنده است و یک ملت زنده هرگز نمی‌میرد.

همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مردم اگر یک سوم مصرف برنج را کم کنند، مشکل حل می‌شود. مشاور دفتر ایشان توضیح داد: در صورت افزایش مجدد قیمت برنج، مردم می‌توانند به جای یک سوم، نیم یا دو سوم یا سه چهارم مصرف‌شان را کم کنند، یا اصلا برنج نخورند، کوفت بخورند، نمی‌میرند که؟

در خبر دیگری جامعه روحانیت قم اعلام کرد: برنج نخورید، خیار بخورید تا لاغر شوید. اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد: قبل از خوردن خیار، هماهنگی‌های لازم را با دولت بکنید.

با این حال دفتر سیاسی جامعه روحانیت مبارز تهران اعلام کرد: خیار نخورید، خیارشور بخورید، چون خیارشور هویت فرهنگی ایرانی و اسلامی شما را هم حفظ می‌کند.

برنج 6400 تومان شد

به خبری که هم اکنون به دست من رسید توجه فرمایید. بر اساس اعلام وزارت بازرگانی، قیمت برنج ده دقیقه قبل به 6400 تومان رسید.

امام زمان هسته‌ای می‌شود

آیت‌الله هادی هدی کجایی‌کجایی، امام جمعه مشهد به عنوان نامزد دریافت نوبل ادبی امسال معرفی شد. امام جمعه مشهد در بخشی از اثر ادبی اخیر خود گفته است: «امام زمان در زمینه تحقیقات هسته‌ای مداخله کردند تا دانشمندان ما بعد از توسل به امام زمان عیب یکی از دستگاه‌های اتمی را پیدا کنند.»

این نامزد ادبی نوبل، در یک ساختار شکنی فرامتنی اظهار داشت: پدر و مادرانی که ماهواره دارند، بت‌پرست و ناجوانمرد هستند. وی که توانسته است ادبیات معاصر ایران را به طور کامل و تا حد 120 درصد متحول کند، گفت: امیرکبیر تحت تاثیر استعمار مدارس دارالفنون را تاسیس کرد.

منتقدان ادبی جهان، ضمن ستایش شیوه ادبی امام جمعه اصفهان، سبک وی را «پریشان‌گویی آلت‌مندانه متهاجم» عنوان کردند. دکتر «هاینکه کشمش» منتقد نروژی و عضو داوران نوبل ادبی گفت: خواندن آثار ایشان مثل خوردن لگد اسب به آنجای آدم، انسان را متوجه واقعیت می کند. هاینکه توضیح داد: الآن همه اعضای داوران نوبل باد کرده‌اند.

کافی شاپ با اعمال شاقه

محمد ابو رزیزه، استاد روانشناسی دانشگاه در مکه، به دلیل ملاقات با یک زن در کافی شاپ «بدون حضور یک بزرگ‌تر» از سوی مقامات ویژه پلیس بگیر و ببند و بده به بغلی دستگیر و بازداشت شد. طبق قوانین عربستان سعودی اگر یک زن بخواهد با یک مرد غریبه ملاقات کند، باید حتما یک بزرگ‌تر، مثلا برادر کوچک‌تر ده ساله خودش را به همراه داشته باشد.


ابو رزیزه در دفاعیات خودش گفت: این خانم من را فریب داد، او گفت با بزرگ‌ترش می‌آید، ولی وقتی به کافی شاپ رسیدم دیدم تنهاست.

کمیسیون عفت و عصمت عربستان که تاکنون باعث شده است هم عفت و هم عصمت تا سه برابر توسعه پیدا کند، ابو رزیزه را به هشت ماه زندان و 150 ضربه شلاق محکوم کرد. در حال حاضر عفت که در جریان توسعه دچار مشکلات شدید شده بود، در بیمارستان بسر می‌برد، اما حال عصمت خوب گزارش شده است.

برنج 6570 تومان شد

به خبری که هم اکنون به دست من رسید توجه کنید، بنا به اعلام مقام مسوول بازرگانی کشور، در سه دقیقه گذشته، قیمت برنج افزایش یافت و به کیلویی 6570 تومان رسید.

رابطه زمان و مکان و مسکن

پس از اعلام این نکته از سوی محمود نفتی که گفته بود «امام زمان دولت را اداره می‌کند»، حجت‌الاسلام عصبانی معروف به کروبی گفت: آیا قیمت مسکن را امام زمان دو برابر کرد؟ همچنین یکی دیگر از مقامات سووال کرد: آیا امام زمان در افزایش قیمت برنج نقش داشت؟

در پاسخ به این سووالات دفتر امام زمان طی صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد «ایشان در 1400 سال گذشته در کلیه جلسات هیات دولت غایب بوده است و اداره دولت توسط ایشان تکذیب می‌شود.» این دفتر خاطر نشان کرد: دفتر امام زمان در طول 1400 سال گذشته در بخش ساختمان و مسکن، بازرگانی و واردات و صادرات، تولید انرژی هسته‌ای و سیاست خارجی هیچ فعالیتی نداشته است.»


چهل سال، هفده فرزند

یک زن آمریکایی برای هجدهمین بار حامله شد. وی که هفده فرزند از شش ماهه تا 20 ساله دارد، همراه با شوهرش که او هم هفده فرزند از شش ماه تا 20 ساله دارد، اعلام کردند: تا وقتی خداوند بخواهد آنها بچه‌دار خواهند شد. سخنگوی بخش زنان و زایمان بارگاه الهی اعلام کرد: دروغ می‌گه، به ما مربوط نیست.

برنج 6800 تومان شد

به یک خبر اختصاصی که هم اکنون به دست من رسید توجه کنید، بنا به اعلام مقام مسوول بازرگانی کشور، در 37 ثانیه گذشته، قیمت برنج افزایش یافت و به کیلویی 6800 تومان رسید.

به یک هاشمی برای وزارت کشور نیازمندیم

به دنبال اعلام شایعه برکناری وزیر کشور و تکذیب این شایعه توسط وزیر مذکور و اعلام شایعه جانشینی رحیمی به جای وی این شایعه نیز تکذیب شد. اما پس از مدتی شایع شد که ثمره هاشمی وزیر کشور خواهد شد. با این حال دیروز مهدی هاشمی به جای ثمره هاشمی به عنوان سرپرست وزارت کشور تعیین شد.


دفتر ریاست جمهور اعلام کرد: این دفتر تا آخرین ساعات دیشب دنبال آقای ثمره هاشمی می‌گشت تا وی را به عنوان سرپرست وزارت کشور منصوب کند، اما با توجه به عدم دسترسی به آقای ثمره هاشمی، این دفتر به جستجوی انواع هاشمی، مانند مصطفی هاشمی، مرتضی هاشمی، جلال هاشمی، جمال هاشمی و انواع دیگر هاشمی غیر رفسنجانی پرداخت، اما با توجه به اینکه تنها هاشمی موجود که در اولین ساعات روز برای تعمیر لوله‌های دفتر ریاست جمهوری به این دفتر آمده آقای مهدی هاشمی بود، ایشان به عنوان سرپرست وزارت کشور تعیین گردید.

دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که در صورت یافتن یک هاشمی بهتر، سرپرست وزارت کشور تغییر خواهد کرد.

اول خفه شو بعد برو جهنم

هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا که قبلا گفته بود «بوش خیلی احمق است» و پادشاه اسپانیا در یک مراسم رسمی به وی اظهار داشته بود «لطفا خفه شو!» به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: برو به جهنم.

شخصا وارد مسکن می‌شود

موجی از نگرانی بر وضعیت مسکن کشور سایه انداخت. محمود نفتی اعلام کرد: خودم شخصا به بخش مسکن وارد می‌شوم.
آگاهان پیش‌بینی کردند، با ورود شخص محمود نفتی به بخش مسکن، از این پس خانه‌ها به جای پنجره از نرده و به جای در از پرده استفاده خواهند کرد. آگاهان احتمال دارند از این پس توالت خانه‌ها اوپن خواهد بود و حمام از خانه‌ها حذف خواهد شد.

خبرهای ما در همین جا به پایان رسید.

چهل سال بعد در همین هفته

با سلام امروز پنجشنبه 26 اردیبهشت 1427 هجری خورشیدی برابر با 15 ماه می 2048 میلادی، خبرهای این هفته را می خوانید.

فردوسی روسی و حکیم عمر افغانی

بنیاد جهانی ویکی پدیا، ده شخصیت بزرگ هزاره دوم را که بر جهان اثر گذاشتند، معرفی کرد. یوهان سباستین پری باخ، مدیر این موسسه اعلام کرد، به هر کدام از کشورهایی که دانشمندان آن جایزه «ویکی سال» را دریافت کنند، ده میلیون دلار جایزه اهدا می‌کند.

براساس اعلام این موسسه جهانی، ده شخصیت برتر هزاره قبل چنین معرفی شدند:
آلبرت اینشتین، ریاضیدان آمریکایی

بیل گیتس، مخترع آمریکایی

مولوی، شاعر و ترانه‌سرای اهل ترکیه

زکریای رازی، دانشمند بزرگ عرب

حکیم عمر خیام، دانشمند بزرگ افغانی

اسحاق نیوتن، دانشمند بزرگ انگلیسی

ابن سینا، دانشمند و پزشک عربستان سعودی

فردوسی طوسی، شاعر بزرگ روسی

فردریش نیچه، فیلسوف بزرگ آلمانی

دکتر کامران وفا، فیزیکدان بزرگ آمریکایی

دائی جان ناپلئون بناپارت

شهردار شهر پاریس اعلام کرد، به مناسبت اعلام سال 2048 در فرانسه به نام سال «دائی جان ناپلئون» قرار است نام میدان «ناپلئون» به نام میدان «دائی جان ناپلئون» اثر معروف ایرج پزشک‌زاد طنزنویس بزرگ فرانسوی نامگذاری شود و ژان لوک دیبا، مجسمه‌ساز بزرگ فرانسوی قرار است تندیس ایرج پزشک‌زاد را برای این میدان بسازد.


ایژنا دروژوواژوژی، وزیر فرهنگ فرانسه اعلام کرد: مولیر و ایرج دو ستاره آسمان طنز فرهنگ فرانسه هستند. وی افزود: البته دائی جان ناپلئون اگرچه اثری عمیقا فرانسوی است، اما توانسته است به اثری جهانی تبدیل شود و ترجمه آن حتی به زبان فارسی هم طرفداران زیادی دارد.

در همین حال هرمس فریدزاده، وزیر فرهنگ و جهانگردی ایران این اقدام دولت فرانسه را محکوم و شدیدا به آن اعتراض کرده و ایرج پزشک زاد را طنز نویسی ایرانی خواند. اما وزیر فرهنگ فرانسه در یک واکنش مطبوعاتی اظهار داشت: پس اگر ایرانی بود، چرا تا آخر عمر به ایران راهش ندادید؟

مواد 157 و 158 و 159 و 160

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی عربی شعبی مردمی خلق ابوموسی، طی اطلاعیه شدیداللحنی به کسانی که سوت بلبلی بکشند، بشکن بزنند و جوراب راه راه بپوشند، هشدار داد.

وی به عنوان رییس قوه قضائیه و رییس جمهور و دادستان کل کشور و سایر مقامات ابوموسی اظهار داشت: کسانی که این اقدامات شنیع را انجام دهند، دستگیر شده و به موجب ماده 157 به عنوان جاسوس، و به موجب ماده 158 به عنوان توهین کننده، و به موجب ماده 159 به عنوان دریافت رشوه از رییس کارخانه و به موجب ماده 160 به عنوان شورش‌‌کننده از طریق کوبیدن ماشین به دیوار خانه همسایه، که این مواد از قانون مجازات اسلامی- ملی ابوموسی است، محکوم خواهند شد.

فاطی رجبی، سخنگوی سخنگوی دولت ابوموسی با اعلام این خبر گفت: چون در ماه گذشته آخرین کتاب قانون ابوموسی توسط نوه وزیر دادگستری پاره شده و فعلا فقط صفحات 24 و 25 این کتاب سالم مانده است، دادگاه‌ها فقط می‌توانند متهمان را تا اطلاع ثانوی به مواد 157 تا 160 قانون، که صفحه کتاب آن باقی مانده است، محکوم کنند.

بنا به گزارش خبرنگاران، فاطی رجبی پس از خاتمه این گفت‌وگوی خبری، به نفرین کردن دشمنان ابوموسی پرداخت و سپس خود را کتک زده و راهی بیمارستان شد. حال مجروح تا اینم لحظه خوب گزارش شده، اما آثار خراش بر صورت او باقی مانده است.

خیرت علی، خیرت علی، حمایتت می‌کنیم

انتخابات هلند برگزار شد و حزب «خیرت علی فان عبدالله ویلدرس» موفق شد با تعداد آرای 196 نفر بر 128 نفر برنده انتخابات شود. این انتخابات که تحت نظارت بین‌المللی جامعه اسلامی اتحادیه اروپای مسلمان برگزار شده بود، بسیار عادلانه گزارش شده است.

رای‌گیری در انتخابات هلند که به عنوان «دموکراسی خیلی دینی» شناخته شده است، بدین صورت است که کلیه افراد حق دارند به هر نامزدی رای بدهند، اما اعضای حزب رقیب تا بیرون حوزه اخذ رای و در خیابان حق دارند رای‌دهندگان مخالف را با سنگ و چوب کتک بزنند و مانع ورود آنان به حوزه رای‌گیری و مانع رای دادن آنان شوند.

در انتخابات دیروز حدود 264 هزار نفر طرفدار حزب «زوارت ان زوارت» در اثر اصابت سنگ و چوب مجروح و راهی بیمارستان شدند و 232 هزار نفر از طرفداران خیرت علی نیز زخمی شدند.

توماس علی فان نوشا، عضو حزب «زوارت ان زوارت» گفت: من هم چوب خوردم و هم سنگ، اما همه اینها را به خاطر دموکراسی خیلی دینی تحمل می‌کنم، چون دموکراسی خیلی دینی پیروز است.


عایشه پورشه‌سوار منم منم

معاون وزارت راه و ترابری و پورشه عربستان سعودی اعلام کرد، بالاخره پس از 36 سال بحث، پارلمان عربستان سعودی که دیشب در میهمانی‌شان خانه پادشاه این کشور تشکیل جلسه داده بود، تصویب کرد به زنان گواهینامه رانندگی اعطا شود.

محدود عادل، معاون وزارت راه عربستان سعودی گفت: البته فعلا زنان می‌‌توانند فقط از دنده عقب برای پارک کردن ماشین استفاده کنند. وی گفت: امیدواریم تا پنج سال دیگر دنده‌های جلو نیز برای زنان عربستان آزاد شود.

محدود عادل که در طبقه 988 برج الطویل در ریاض سخن می‌گفت، اعلام کرد: اتومبیل‌هایی که زنان می‌توانند با آن دنده عقب بروند توسط انجمن اسلامی مرسدس بنز ساخته شده است و به بوی زنان حساس است و در صورتی احساس بوی زنان روی صندلی راننده، دنده جلوی ماشین کار نمی‌کند.

برج الطویل، محل وزارت راه عربستان، اولین برج بالاتر از هزار طبقه در جهان است که برای نخستین بار در عربستان سعودی ساخته شده است.

خبرهای چهل سال بعد را می خواندید، تا چهل سال بعد خدانگهدار.


قابلمه، گوجه، برنج

دیروز سفره نفتی ما، گسترده‌ترین سفره دنیا بود
و قابلمه دودگرفته سفره نفتی ما

خالی‌ترین قابلمه‌ها بود، دل گرفته

پرسیدم: چرا دلت گرفته؟

قابلمه گفت، برنج رفته است و نان مرا

آجر کرده است

حالا نه برنجی و نه نانی

قابلمه، آجر

امروز قابلمه رنج بی‌برنج‌ترین روزهایش را ناله می‌کرد
سوزهایش را

گفت: از وقتی برنج شش هزار تومان شده است

حتی به کباب برگ هم محل نمی‌گذارد

محل سگ، حتی محل سگ

و به سماق می‌گوید: روی من نریز، بو می‌دهی!

حتی نمک می‌خواست شورش را دربیاورد

اما برنج توی نمکدان زندانی‌اش نمود

امروز قابلمه، از تلخی جدایی ته دیگ می‌گریست
زیرا برنج گفته است: من بی تفلون هرگز

حتی اگر که شفته‌ترین باشم

حتی اگر کته

اما با تو مرا چه کار است؟

ای قابلمه دود گرفته سیاه!

با تو هرگز نمی‌توان نشست

با تو هرگز نمی‌توان که پخت

دیروز سفره نفتی خانه ما
از اشک‌های قابلمه لبریز

می‌گفت، خون گریه می‌کنم

از گوجه‌های سرخ فرنگی

- با آن ادا و اطوار

از وقتی گران شده است، انگار

تنها فرنگی جالیز است

انکار می‌کند که توت فرنگی را

حتی هویج فرنگی نیز

می‌گوید اینها ریشه ندارند، رنگی‌اند

اسما فرنگی‌اند

چاقوی آشپزخانه
قهر است با گوجه فرنگی‌ها

گفته است با خیار، بی هیچ مساله

گفته است کاهوان، آرام و سر به زیر

گفته است با پیاز

هرچند اشک او در مشکش

می‌آید و هنوز

اما بریده می‌شود، بی نک و ناز و نوز

چاقوی آشپزخانه با گوجه فرنگی اطواری

گوئی که در طلاق

گفته است گوجه: مرد حسابی!

ای چاقوی قدیمی زنجانی!

من قیمت‌ام کجا؟ تو قیمت‌ات به چند؟

امروز، قابلمه گریه می‌کند
از عمق فاجعه

از دوری عظیم گوجه‌ها

هی ریخت اشک و گفت

سه ماه گشت و رفت

تا روی سرخ ماه تو را من ندیده ام

ظلمی بتر از این؟!

نفرین به هر چه گوجه و نفرین به این فراق

امروز بود سفره نفتی
در خانه تو پهن

مرغ از تمام سفره پرکشید

گوجه فرنگی از بر ما رفت

و فاجعه تکمیل شد، تمام

آری، برنج نیز

این آخرین حقیقت عریان

با قیمت عجیب و غریبش با ماست در ستیز

گفته است مرد نان و پنیر و نفت
باید به سوی قله‌های جهانی رفت

بی گوجه نیز حضرت شاید ظهور کرد

یا بی برنج، با نان

بی مرغ نیز شاید، با بال‌های شعر عجیب من

بی مرغ شاید توان پرید

گر مرغ نیست، سیمرغ

شاید که سر رسید

گر بال مرغ نیست

موشک که هست، نیست مگر خیلی؟

حتی دویست تا، یا آن که بیشتر؟

لطفا بگو رییس
آن سفره‌ای که نفت

با پول آن قرار بود

رنگی شود کجاست؟

رنگش چه رنگی است؟

شاید که قرمز است؟

در سفره‌ات خیار

گوجه فرنگی است؟

نازلی احساس (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

فکر کنم ایده ها هم زمانی به پایان می رسند

-- بدون نام ، May 24, 2008

mesle hamishe bimaze in agha agar vagt bokonad va ye esterahaty be khod dahad khely mamnun mishavim man modathast ke khely az saythay estemary ra talag dadem ba khandene titresh konjkav shodam

-- nilufar ، May 25, 2008

چقدر کارات بی مزه و تکراری شده!

-- حمید ، May 25, 2008

آقای نبوی بنده شما رو خیلی دوست دارم، دمتون گرم. بسیار دلچسب می نویسید.

-- hamoorabi ، May 25, 2008

lمثل هميشه عالي بود.

-- فرزاد ، May 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)