تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه پنجاه و پنجم

از زیر خط فقر گم‌شو بیرون

Download it Here!

خبرهای هفته

با سلام، این‌جانب عل اصغر از دگولس پرس، خبرهای هفته‌ی ایران و جهان و چند جای دیگر را به سمع و عمل شما می‌رساند.

شش نفر همان دو نفر است
حجت الاسلام محسنی خفنگ، وزیر اطلاعات و مسکن اعلام کرد: عوامل انفجار تروریستی در شیراز که تا هفته قبل تروریستی نبود و از دیروز تروریستی شد، دستگیر شدند.

وزیر اطلاعات اعلام کرد: عوامل انفجار، شش نفر بودند که همگی دستگیر شدند. وزیر کشور نیز در همین راستا افزود: عوامل انفجار شیراز دو نفر بودند که در حال فرار از کشور مسلح بودند و در خوزستان دستگیر شدند.

وزیر اطلاعات نیز افزود: این افراد در استان‌های شمالی کشور قصد عملیات داشتند که دستگیر شدند. وزیر کشور افزود: خوزستان جزو استان‌های شمالی کشور است. وزیر اطلاعات نیز اضافه کرد: شش نفر همان دو نفر است.

وزارت صنایع اعلام کرد: آخرین خبرهای جدید از دستگیر شدگان را به زودی از طریق وزارت راه و ترابری به اطلاع هم‌وطنان فلسطینی و لبنانی خواهد رساند.


...و سرانجام در عصر دولت نهم تخت جمشید توسط رهبری کشف شد

تخت جمشید کشف شد
آیت‌الله نامبروان پس از 9 روز مصرف کنگر و انداختن لنگر در استان فارس به تهران مراجعت کرد. وی یک روز قبل از بازگشت در دیدار از تخت جمشید گفت: «تخت جمشید افتخار ایران است.»

ایشان افزود: ملت ما باید به ستون‌هایی به این درازی افتخار کند و دشمنان باید از ستون‌های دراز ما بترسند. ایشان گفت: تخت جمشید واقعاً یک جای بزرگ در نزدیکی شیراز است.

وی از صمیم قلب اضافه کرد: کشف این اثر تاریخی در دولت نهم جزو افتخارات این دولت است. ایشان فرمود: من فکر می‌کنم تخت جمشید حداقل هزار سال سابقه‌ی تاریخی را دارد.

با اعلام این نظرات، قبر جمشید، داریوش و کوروش با زلزله‌ای برابر 18 در مقیاس ریشتر لرزید.

از زیر خط فقر گم شو بیرون
وزارت رفاه و ترابری اعلام کرد: «پانزده میلیون نفر زیر خط فقر به سر می‌برند.» این وزارتخانه به این 15 میلیون نفر هشدار داد که هر چه زودتر برای حل مشکلات آماری کشور از زیر خط فقر کنار بروند و بیش از این با آبروی کشور بازی نکنند.

مصری، وزیر غیرمصری رفاه از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد که از محل بودجه ارزی این وزارتخانه، مقداری پاک‌کن و خط‌کش برای پاک کردن خط فقر و کشیدن مجدد آن در جای مناسب اختصاص دهند.

رییس‌جمهوری که نخست‌وزیر بود
ولادیمیر چکمه، رییس‌جمهور سابق روسیه رسماً جای خود را به مدودف داد و به وی گفت: بهت می‌گم بشین همین جا. مدودف گفت: نه جون ولادی! من می‌ایستم؛ شما بشین. من این چند سال خسته نمی‌شم؛ شما بشین. ولادیمیر چکمه گفت: من دارم بهت می‌گم بشین؛ اشکالی نداره.

اما مدودف در حالی که با نگرانی به رییس‌جمهور سابق نگاه می‌کرد، گفت: جون حاجی! فردا تو خیابون یکی نیاد با موتور ما رو ببنده به مسلسل بره. الهی درد و بلات تو سرم، من زن و بچه دارم؛ جون حاجی! خودت بشین روی این صندلی! اما در پایان ولادیمیر چکمه گفت: بهت دستور می‌دم بشینی روی همین صندلی، بذار لااقل دو تا عکس ازت بگیرن. بعدش ببینم چی می‌شه.


پوتین: ببین، تو رییس‌جمهوری. باور کن من کاری‌ات ندارم. فقط گاهی بهت سر می‌زنم

دموکرات‌های جمهوری‌خواه، دموکرات‌های دموکرات
بقیه‌ی انتخابات مقدماتی آمریکای جهانخوار برگزار و آقام حسین برکت اوباما، بچه جنوب، در ایالت کارولینا و خانوم هیلاری، زن بیل‌شون در ایالت ایندیانا پیروز شدند.

آگاهان خبر دادند که فعلنی کلیه جمهوری‌خواهان به هیلاری و دموکرات‌ها به اوباما رأی داده‌اند و معلوم نیست اصلاً این انتخابات نتیجه داشته باشد یا نه. فعلاً از نامزدهای جمهوری‌خواهان خبری یخ، دور تبلیغات دست دموکرات‌هاست.

آآآآآآآآآخ خ خ خ خ خ
یک جوان چینی در اراک مسلمان شد. آگاهان گزارش کردند که کلیه اقدامات مذکور از قبیل جاری شدن شهادتین و سایر قضایا با دقت و شدت صورت گرفت و این جوان چینی پس از مسلمان شدن با شدت اظهار داشت: آآآآآآآخ‌خ‌خ‌خ‌خ‌خ

کتاب چیز کلفتی است
نمایشگاه کتاب کشور برگزار شد و محمود نفتی، ریاست جمهوری کشور از این نمایشگاه بازدید و آقای خاتمی که یک روز بعد از نمایشگاه بازدید کرده بود، با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

محمود نفتی در هنگام بازدید از غرفه‌های مختلف در دفتر یادبود این غرفه ها یادگاری نوشت. وی در هنگام بازدید از غرفه انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشت: «کتاب دوست بچه‌هاست؛ دوست بچه‌ها را پاره نکنیم.»
وی در دفتر انتشارات علمی نوشت: «اهمیت یک کتاب به کلفتی آن نیست. بسیاری کتاب‌های نازک هستند که قلب انسان را آتش می‌زنند.»
محمود نفتی در هنگام بازدید از انتشارات رضوان کوثر نوشت: «زیر قسمت‌های مهم کتاب خط بکشید. شاید یک روز در مشکلات به کارتان بیاید.»
وی در هنگام بازدید از غرفه گل آقا نوشت: «هیچ چیز زیباتر از نشاندن لبخندی بر لبان کودک یتیم و گرسنه و سیاهپوست نیست؛ به خصوص در ماناگوآ که این‌جانب سفری نیز به آن دیار رفتم.»

محمود نفتی پس از بازدید از نمایشگاه به ناشرانی که در سالن بودند، گفت: کی خسته است؟ آنان گفتند: دشمن!

ای تف به ذاتت، دنیا
واقعنی! خیلی دنیای نامردی می‌باشد. قلب آدم در بعض ایام آتش می‌گیرد. بخصوصاً در سیل و زلزله. این هفته یک طوفان خیلی ناجور جان برخی از هم‌وطنان برمه‌ای ما را گرفته و بیش از صد هزار نفر کشته شدند.

واقعنی برای یک کشوری مثل برمه که زیر پونز گاهی اوقات دیده نمی‌شه، صد هزار نفر خیلی زیاده. دنیا! خیلی نامردی! عفریت مرگ این همه انسانیت را کشت. تسلیت عرض می‌کنم.

پنج به اضافه یک منهای دو
کشورهای شش (1+5 سابق) اعلام کردند که با ایران، بدون حضور آمریکا مذاکره می‌کنند. ایران اعلام کرد قصد دارد به مدت شش ماه با کشورهای 1+5 بدون حضور آمریکا مذاکره نموده تا بعد از به بن‌بست رسیدن این مذاکرات، دوباره به مدت سه ماه مستقیماً با آمریکا مذاکره و بعد با روسیه به مذاکرات بی‌نتیجه بپردازد.

خبرهای ما در همین جا به پایان رسید.

***

یک جبهه باد، ایران را تکان داد

با سلام، این‌جانب جانب سرهنگ کیومرث مستشار، مشاور محترم اتحادیه اروپا در امور هواشناسی خاورمیانه و مشاور امنیتی کاخ سفید - در دوره‌ی بعد - آخرین گزارش وضع هوای ایران و منطقه را به عرض و نظر صدا و سیمای زمانه می‌رساند.

آب و هوای منطقه مرکزی بسیار داغ گزارش شده است. یک فروند رییس‌جمهور در حال داغ کردن، اقدام به سخنرانی کرد. همچنین یک فقره باد شدید از منطقه مرکزی به سوی استان فارس حرکت کرده و امام جمعه شهر شیراز از مردم خواست خود را در معرض جریان باد مذکور قرار دهند.

در منطقه‌ی غربی، وضع هوای انفجار گزارش شده است. در منطقه‌ی لبنان، وضع سواحل توفانی گزارش شده و 10 فروند ناو جنگی اروپایی و آمریکایی زرتی در آن‌جا پهلو گرفته‌اند. شدت توفان به حدی است که هواشناسی حزب‌الله اعلام کرده است که احتمالاً خطوط ارتباطی و مواصلاتی قطع خواهند شد.

کارشناسان هواشناسی منطقه از کلیه عوامل حزب‌الله درخواست کردند از همراه بردن هر نوع موشک و توپ و تانک که روی آن به فارسی چیزی نوشته شده باشد، خودداری کنند. در بغداد نیز یک انفجار متراکم نزدیک بود عیال آقا جلال طالبانی را تبدیل به مرحومه عیال جلال طالبانی کند که خداوند به داد کانون گرم خانواده رسید.



تصویری از وضع آب و هوای لبنان و جنبش اسلامی در این کشور

در منطقه‌ی شرقی، وضع هوا کمی تا قسمتی وحشتناک گزارش شده است. در افغانستان در موارد مختلف انفجار و وزش شدید باد از سوی طالبان دیده شده است. هواشناسان افغانی هشدار دادند که حامد کرزای فعلاً تا زمانی که کاملاً ترور نشده، از خانه خارج نشود.

در منطقه‌ی شمالی، یک جبهه هوای بلاتکلیف جایگزین یک جبهه‌ی هوای بسیار مشخص شد. وزارت راه و ترابری و امور سیاسی روسیه هشدار داد که رؤسای جمهور این کشور بدون پوتین حرکت نکنند.

در منطقه‌ی جنوبی فعلاً به جز مشکلات سه جزیره و نام خلیج فارس و رابطه با کشورهای منطقه‌ی جنوبی و مشکلات مربوط به آمریکا و کویت و امارات و بحرین و عمان و ظفار و یمن و غیره، بقیه امور رو به راه است.

در پایان با تقدیم یک قطعه شعر هواشناسی گزارش این هفته را به پایان می‌بریم.
بیا بریم دریاکنار، دریا کنار هنوز قشنگه...
شعر ما تمام شد.

***

۴۰ سال بعد، زوارت ان زوارت

امروز پنجشنبه، هجدهم اردیبهشت ماه 1427 هجری خورشیدی، برابر با هشتم ماه می 2048 میلادی. خبرهای این هفته را به اطلاع می‌رسانیم:

عکاسی در کاسپین‌لند
محمود احمدی‌نژاد، رهبر، رییس‌جمهور و نخست‌وزیر جمهوری اسلامی عربی شعبی خلق ملی ابوموسی طی یک سفر رسمی از مؤسسه‌ی تفریحی «کاسپین‌لند» دیدار و مورد استقبال ویژه ولادیمیر پوتین، مدیر عامل این مؤسسه و مالک دریای خزر و رییس‌جمهور روسیه قرار گرفت.

محمود احمدی‌نژاد که با تمامی اعضای دولت، کارکنان دفتر ریاست جمهوری، کارکنان دولت و وزارتخانه‌ها و اعضای خانواده آنان با 11 هواپیمای اختصاصی سفر کرده بود، ساعت هشت صبح وارد کاسپین‌لند شد.

در این دیدار یک هفته‌ای محمود احمدی‌نژاد به مدت هفت روز مصاحبه مطبوعاتی خواهد داشت و توسط 118 عکاس حرفه‌ای مورد عکاسی قرار خواهد گرفت. گروه همراه احمدی‌نژاد که با 11 هواپیما سفر کرده‌اند، 3260 نفر از جمعیت 4500 نفری ابوموسی را تشکیل می‌دهند.

ولادیمیر پوتین که برای انجام این ملاقات یک میلیارد حق ملاقات دریافت کرده است، به خبرنگار ما گفت: محمود از من خواسته بود هزار کودک یتیم و گرسنه برای دیدار با او آماده کنم؛ ولی توی دست و بال من از این بچه‌ها نبود. به همین دلیل احتمال دارد رابطه‌ی روسیه و جمهوری ابوموسی تیره شود.

هم‌چنین سردار مصطفی رجوی، معاون سرفرماندهی کل ارتش ابوموسی اعلام کرد که او و مادرش مریم و 1200 نفر اعضای ارتش وفادار ابوموسی که در جریان سفر او را همراهی نمی‌کنند، در این هفته مواظب کشور خواهند بود.


گروهی از طرفداران حزب «زوارت ان زوارت» در آمستردام از حجاب خود دفاع می‌کنند.

زوارت ان زوارت
خیرت علی فان عبدالله ویلدرس، امام جمعه آمستردام آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

میخیل فان‌کوچک‌زاده، رییس پارلمان این کشور و رهبر حزب «زوارت ان زوارت» با خیرت علی رقابت خواهد کرد.

میخیل فان کوچک‌زاده، فرزند مهدی کوچک‌زاده مهاجر ایرانی‌تبار و نماینده سابق پارلمان ایران است که 20 سال قبل برای استراحت به هلند رفت تا در ام‌القرای آمستردام مجاور شود.

قرار است سه روز دیگر کمپین تبلیغاتی مشترک اعضای سیاهپوش حزب «زوارت ان زوارت» و نارنجی‌پوشان حزب «خیرت علی» برگزار شود.

در کمپین تبلیغاتی سال گذشته مشترک این دو حزب 1800 نفر در جریان بحث بین رهبران دو حزب در اثر پرتاب سنگ مجروح شدند که نهایتاً چون حزب «زوارت ان زوارت» توانست تعداد بیشتری از رقیب خود را مجروح کند، مجلس را در اختیار گرفت.

11800 صندلی پاره شد
در پی شکست سه بر صفر تیم بارسلونا از آبی‌پوشان تیم استقلال تهران و شکست دو بر صفر تیم فنرباغچه (قهرمان اروپا) از سرخ‌پوشان تیم پرسپولیس تهران، دویست و شصت و هشتمین رقابت سرخپوشان و آبی‌پوشان در استادیوم بزرگ لندن، محل اصلی فینال لیگ باشگاه‌های دسته اول جهان برگزار شد. این رقابت با نتیجه صفر بر صفر به نفع طرفین پایان یافت.

آژانس هوایی رفسنجان‌ایر که کار انتقال 12 هزار نفر از تماشاگران ایرانی طرفدار دو تیم را از تهران به لندن و بالعکس به عهده داشت، اعلام کرد که در جریان انتقال این 12 هزار نفر، 11800 صندلی هواپیما پاره شده و سه هواپیما نیز به دلیل انفجار ترقه‌های تفریحی تماشاگران و شوخی شهرستانی‌های آنان سقوط کرده است.

پسرعلی دایی، فرزند «علی دایی» مالک تیم پرسپولیس این پیروزی را تبریک گفت.

حسین و حسنا ازدواج کردند
مراسم ازدواج حسین اوباما، فرماندار ایالت مسلمان‌نشین کالیفرنیا و حسنا درخشان، مدیره مؤسسه‌ی «اسلام بلاگ» در تالار شهر ساکرامنتو برگزار شد.

حسنا درخشان که 30 سال قبل تغییر جنسیت داده و نامش را به «حسنا» تغییر داد، در حالی که اشک شوق می‌ریخت، گفت: ۴۰ سال در آتش عشق او سوختم و به خاطر او از همه چیزم گذشتم.

وی که قبلاً به عنوان «بلاگ‌فادر ایران» معروف بود و فعلا به عنوان «بلاگ‌مادر ایران» شناخته می‌شود، گفت: اگرچه حسین هشتادساله است و من هفتاد و چند سال دارم، اما حتی اگر یک ماه هم با او زندگی کنم، به تحمل همه رنج‌های این سال‌ها می‌ارزد.

خبرهای ۴۰ سال بعد را شنیدید، تا ۴۰ سال دیگر شما را به خدا می‌سپاریم.

***

سنگام، مربع عشق

بچه‌های کوچک خیلی با هم عاشق می‌شوند
و با هم دوست می‌باشند
مثل رادا، مثل کوپال و مثل سوندار که با هم دوست بود
و جدایی بین ما تیغه کشید با آجر و گل
و من به او جدایی اتفاق افتاد
نفرین با تو ای جدایی
و او با یک طیاره سوار شد
و جزو رزمندگان شد، چون خیلی آدام نترس بود
و من عشق او را در دل گیریفتم، ولی مثل گاو خفه شدم
چون عشق برادر به من مهم بود و او به جنگ


مربع عشق؛ رادا، کوپال و سوندار

و یک روز بنیاد شهید خبرش را با من دادی
که رفیقت مرد، بیلاخ! قارداش
و من خیلی ناراحت شدم، مثل یک تکه سنگ
و بعد من و او عقد ازدواج کردیم
چون او سقوط کرد و مرد
و خانه‌ی ما پر از خوشبختی و کانون گرم خانوادگی
و گل‌ها در آسمان می‌درخشد
رادا، کوپال، سوندار
و یک روز پدرسگ ها خبر دادند که زکی!
اون نمرد
و اون آمد
و یک مربع عشقی درست شد
رادا، کوپال، سوندار
من احساس خیانت با خودم کردم
بین برادر از خودم نزدیک‌تر و عشق
ای خاک بر سر آدام در این لحظه
بچه‌های کوچک خیلی با هم عاشق می‌شوند
مثل رادا، مثل سنگام
و من می‌خواهم خودم را خودکشی کنم
عشق به من خیلی بد بود
چون مربع درست شد
.... و زندگی چه قدر دراماتیک است
و آخرش هندی است
اوی اولاخ! بی‌خودی نرقص
هر فیلم هندی که آخرش رقص نداشت
این یک دراماتیک به من است
یک مربع عشق، رادا، کوپال، سوندار

***

دادستانی که باربی ها را فتح کرد

فاتح شدم
خودم را به ثبت رساندم
موقعیت خودم را تثبیت کردم
و هستی‌ام با یک فرمان مشخص شد
پس زنده باد من، دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، صادره از نجف‌آباد
دیگر خیالم از همه سو راحت است
دیگر باربی‌های وقیح نمی‌توانند به فرهنگ انقلاب شبیخون بزنند
دیگر بت من بر فراز تهران پرواز شناسایی انجام نمی‌دهد
و اسپایدر من برای بمب‌گذاری از برج آزادی بالا نمی‌رود
و دیگر هری پاتر با جاروی پرنده‌اش مسیر انقلاب آزادی را اوچ ثانیه نمی‌رود
و دیگر دامبلدور مجبور است به جای هاگوارتز به مهدیه تهران برود
یا مدرسه حقانی
اکنون فاتح شده‌ام
همه عروسک‌ها به فرمان من هستند
همه باربی‌ها از امروز، ساعت 10 صبح از دادستان کل کشور می‌ترسند.
این عروسک‌های دست ساخته استعمار
در دستان دخترهای مفسدین اقتصادی


باربی پس از دستگیری و بازگشت به آغوش جامعه‌ی اسلامی

از فرط شادمانی
رفتم کنار پنجره و شصت باربی را دیدم
رفتم کنار پنجره و ششصد و شصت باربی را دیدم
رفتم کنار پنجره و ششهزار و ششصد و شصت باربی را دیدم
که مجریان امنیت اجتماعی
لنگ‌های آن‌ها را هوا کرده بودند
به یاد سردار عریان شهر ما
و نماز جماعت را به همه باربی‌ها می‌آموختند
لنگ‌هایی به آسمان
پیشانی‌هایی بر زمین
در سرزمین گل و بلبل
موهبتی است باربی نبودن
و موهبتی است دارا و سارا بودن
حتی اگر باربی دختر معاون فرمانده‌ی نیروی هوایی هم باشی
یک روز در محل نیروی انتظامی به حسابت می‌رسند
و ممکن است خودکشی‌ات کنند
ولی باربی‌ها هم بهشت می‌روند
چون ممکن است پیش از این‌که پاهایشان را هوا کنند
دست‌هایشان را برای دعا و نماز بلند کنند
و امروز روزی است که باربی‌های جاسوسه از آن می‌ترسیدند
باربی‌های چشم‌سبز
باربی‌های موبور
باربی‌هایی با کفش‌های تبرج‌شده پاشنه بلند
من باربی‌ها را به مهمانی فاطمه رجبی خواهم برد
و باربی‌ها پیام انقلاب را در آشپزخانه او خواهند فهمید
و سوپرمن خواهد دانست که مسجد سپهسالار جای کارهای گنده نیست
و بتمن خواهد فهمید که حال‌اش را خواهیم گرفت
و اسپایدر من!
مرد عنکبوتی
باید بداند
خانه‌ی عنکبوت ویران است
مثل خانه‌ی باربی
ما امروز فاتح شدیم
و ما قهرمانان بزرگی هستیم
عروسک‌ها را به زباله‌دانی تاریخ می‌فرستیم
و بچه‌ها نگاه‌مان می‌کنند.

نازلی احساس (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از زیر خط فقر گم‌شو بیرون

آخرش هم میان ملت رو مجازات مکنن که چرا اومدین زیر خط فقر حالا ببین کی گفتم.

-- حسام ، May 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)