تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه پنجاه و چهارم

اتریش در خاورمیانه نیست

در پنجاه و چهارمین برنامه «از این ستون به آن ستون» عل اصغر با تمام وجود خبرهای مرد اتریشی خلاف، جریان باد در شیراز، انتخابات با خین و خین ریزی، خلیج فارس ایران حق مسلم ماست، رائول کاسترو، نصیحت بوش توسط محمود نفتی را می‌دهد. سپس خبرهای چهل سال بعد « میتی گنگ»، جایزه‌ی ویژه‌ی مخملبافان، تهرانتو فارسی می‌شود و مراسم جشن سشوار را می‌گوید. الیوت امانپور نیز گزارش همکاری کریس دی برگ و آریان را با سرعت تقدیم می‌کند و نازلی احساس شعر « باد یار مهربان آید همی» را می‌خواند.

Download it Here!

خبرهای هفته

اینجانب عل اصغر از دگولس پرس، خبرهای هفته گذشته ایران و جهان و شیراز و باد و حامد کرزای و مرد اتریشی بی‌مرام و روسری آقا مشائی و چندین خبر دیگر را به سمع و عمل شما می‌رساند.

مرد اتریشی که پاکستانی نبود

یک مرد اتریشی که واقعا اتریشی بود و به هیچ وجه اهل پاکستان نبود، دختر خودش را که او هم اتریشی بود و هندی یا افغانی نبود، به مدت بیست و چهار سال در زیر زمین خانه‌شان واقع در اتریش، که این کشور در خاورمیانه قرار ندارد و کشور اسلامی نیست و مردم آن جهان سومی نیستند و هیچ سابقه تروریستی ندارد، زندانی کرد و چون احترام خیلی زیادی برای حقوق انسانی و حقوق زنان و حقوق بشر قائل بود، دخترش را شش بار حامله کرد.

وی پس از 24 سال کشف شد. آگاهان حدس می زنند که اگر وی خدای ناکرده مسلمان یا تروریست بود، به جای 24 سال احتمالا در 24 ساعت کشف شده بود.

باد آمد و بوی رهبر آورد

در شهر شیراز عزای عمومی اعلام شد. به دنبال سفر آیت‌الله نامبروان به استان فارس، امام جمعه شیراز گفت: «مردم فارس خود را در معرض باد رهبری قرار دهند». به دنبال این حادثه، ده‌ها تن دچار خفگی ناشی از مسمومیت، گروهی دچار انفجار ناشی از شدت باد و گروهی دچار بادبردگی و بربادرفتگی شدند که به بیمارستان منتقل شدند. حال رهبری مذکور پس از انجام باد مذکور مناسب گزارش شده است.


تصویری از جریان باد در شیراز

انتخابات با خین و خین ریزی

داریوش قنبری، نماینده اصلاح‌ طلب ایوان غرب که در دور دوم انتخابات ابتدا به مدت چند ساعت به عنوان نماینده منتخب مردم این منطقه انتخاب شده بود، پس از طی همین چند ساعت نامش از لیست منتخبین حذف شد و نام یک نفر دیگر به عنوان منتخب اعلام شد.

در اثر این اقدام هوشمندانه چهار نفر از مردم منطقه کشته شدند تا فرمانداری ایوان غرب نام وی را مجددا به عنوان نماینده ایوان غرب اعلام کرد. معاون امنیتی فرماندار گفت: « ما نمی‌خواستیم کسی کشته شود، فقط می‌خواستیم چند نفر مجروح شوند، ولی آنها بدون توجه به قانون کشته شدند».

مدیرکل سازمان حوادث نیز ضمن اعلام اسامی چهار تن از کشته شدگان و دادن آدرس قبر آنها، اعلام کرد: «حادثه زیاد مهمی نبود، ما تحقیاتی کردیم و احتمال دارد کسانی در این حادثه کشته شده باشند، این احتمال حدود صد درصد است».

معاون این مدیر کل گفت: «در واقع ما هنوز مطمئن نیستیم حادثه‌ای رخ داده باشد». مسوول بهداری استان نیز اعلام کرد: «من خودم از رادیوهای خائن بیگانه خبر را شنیدم که در انتخابات ایوان غرب پنج نفر کشته شدند، و باید بگویم اولا پنج نفر نبود و فقط حدود چهار نفر بود، دوما در جریان انتخابات ایوان غرب هیچ حادثه‌ای رخ نداد. سوما اصلا انتخاباتی در ایوان غرب برگزار نشد». وی گفت: «ما کسی به اسم داریوش قنبری را نمی‌شناسیم، از خانه بغلی بپرسید، شاید فامیل آنها باشد».

خلیج فارس ایران حق مسلم ماست

به دنبال ادعاهای مجدد بچه پرروهای امارات در مورد جزایر سه گانه خلیج فارس و نام خلیج فارس که عمرا و واقعنی خلیج فارس می‌باشد، گروهی از هموطنان عزیز برای اعتراض به سفارت امارات مراجعه کردند و به وسیله کسانی که به سایر سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند و از این یکی دفاع می کردند، کتک خوردند. نیروی انتظامی اعلام کرد دلیل خاصی برای کتک زدن این افراد وجود ندارد، بلکه این اتفاق بطور طبیعی رخ داده است.

به دنبال این قضایا و بالا گرفتن ماجرای خلیج فارس، آیت‌الله چراغعلی نوربالا، مسوول هدایت دولت و واردات شکر اعلام کرد: «دفاع از آب و خاک یک دفاع حیوانی است». وی اعلام کرد: «شلاق زدن آدم‌ها یک اقدام انسانی است، چون شلاق دراز است، اما دفاع از آب و خاک و زمین یک اقدام حیوانی است، چون زمین گرد است». آیت‌الله نوربالا اعلام کرد که این چیزها را خودش تنهایی زمان کودکی فهمیده است.

آقام رائول کاسترو، ماچ!

آقام رائول کاسترو که واقعنی انگار خیلی آقاست، ما هم تا حالا در موردش اشتباه کردیم، ایشون با فیدل شون مثل یک سیب می‌مونن که با یک موز از وسط نصفش کرده باشی. آقا رائول کاسترو واقعنی مردونگی کرد، همین دیروز اعلام کرد که اجرای حکم اعدام در کوبا متوقف شد. آگاهان گفتند: خدا از بزرگی کمت نکنه، ایشاء الله هر چی می‌خوری گوشت بشه به تنت، ایشاء الله قدت سر چشم فیدل دربیاد.


بچه باید مثل این باشه نه مثل بوش که زیرش جیش می‌کنه

بوش بازیگوش نباشد

محمود نفتی، رییس جمهور گل بلستان، شوهر بیوه زنان عالم، پدر یتیمان جزایر بالی و سرپرست رهبران بی‌سرپرست جهان، اعلام کرد: «دولت آمریکا مثل پسربچه بازیگوشی است که زیاد دروغ می‌گوید، اما اگر حرف گوش کند، راه درست را به او نشان می دهیم». وی از رییس جمهور آمریکا خواست بازیگوشی نکند، دل به کار بدهد، ناخن‌هایش را هر هفته کوتاه کند، انگشت توی دماغش نکند، با لورا همسرش خاله بازی و دکتر بازی نکند، مف‌اش را زیر نیمکت نمالد و ترانه «جوجه جوجه طلایی، نوکت سرخ و حنایی» را از بر کند و در اجلاس عمومی سازمان ملل در سال آینده بخواند.

حامد کرزای تا حدی ترور شد

حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان مورد سوء قصد قرار گرفت، ولی از این سوء قصد جان سالم به در برد. آگاهان می‌گویند با توجه به اینکه دولت سوریه در دو هفته گذشته وقت ترور در افغانستان نداشته است، احتمالا پاکستان این اقدام را انجام داده است، چون در آن اطراف کسی دیگر نیست.

رحیم! تو که اینجوری فکر نمی‌کنی؟

برادر رحیم موزون، سرپرست سازمان میراث برباد رفته فرهنگی و حرکات موزون، گفت: «هنوز فکر می‌کنند روسری یک ذره تکان خورد همه چیز خراب می‌شود». وی نگاهی به آینه کرد و گفت: «ولی رحیم! تو که این جوری فکر نمی‌کنی؟»

خبرهای ما در اینجا به پایان رسید.

چهل سال بعد در همین هفته 54

امروز پنجشنبه 12 اردیبهشت 1427 هجری خورشیدی برابر با اول ماه می 2048 میلادی، خبرهای چهل سال بعد این هفته را می‌خوانید.

«میتی گنگ» در لاس و گاس

«میتی گنگ»یا «لجنج المهدی»اعلام کرد از این پس از ورود کلیه افرادی که خمپاره یا بازوکا به همراه دارند، به قمارخانه‌‌های شهر تفریحی بصره جلوگیری خواهد کرد. موسسه‌ی امنیتی «میتی گنگ» که نظارت بر کل قمارخانه‌های لاس و گاس، رینو، کیش و اکثر قمارخانه‌های بزرگ جهان را عهده‌دار است، هفته قبل به کلیه نگهبانان و مراقبین قمارخانه‌های بصره هشدار داد که از این پس قوانین لاس و گاس در بصره نیز رعایت می‌شود.

عادل الحمدانی یا «بیگ حمدی» رییس میتی گنگ گفت: «از این پس کسانی که موقع ریختن تاس از ائمه اطهار درخواست جفت شش کنند و بیاورند، به عنوان متخلف از قمارخانه‌های بصره اخراج می‌شوند». میتی گنگ، جیش المهدی سابق، 27 سال است که پس از طی یک دوره پنج ساله هواپیماربایی از هر کار خلافی کنار کشیده و صرفا به حفاظت از قمارخانه های جهان می‌پردازد.

بیگ حمدی رییس میتی گنگ گفت: «گاهی اوقات وقتی یاد اولین روزهایی که در سپاه مهدی بودیم می‌افتم خنده‌ام می‌گیرد». اما «عزت البازوکا» معاون بیگ حمدی با عصبانیت گفت: «رو آب بخندی!»


تعدادی فیلمساز مخملباف که در اسکار صد و بیستم حضور داشتند.

ژان پیر مخملباف

سونا مخملباف برنده اسکار بهترین فیلم خارجی امسال شد. وی که صد و بیستمین اسکار فیلم خارجی را گرفته است، همراه با پدربزرگش محسن مخملباف و سایر فیلمسازان خانواده‌اش یعنی مونا مخملباف، ساترا مخملباف، ساینا مخملباف، الخاندرو مخملباف، سزار مخملباف، سمیرا مخملباف، رعنا مخملباف، راینا مخملباف، پانیذ مخملباف، شاندیز مخملباف، ژان پیر مخملباف و آرتور مخملباف در این مراسم حاضر شده بود.

فیلم «من‌می خواهم فیلم بسازم» ساخته سونا مخملباف که اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرده است، داستان کودکی است که دست و پایش ده سال با طناب به یک صندلی بسته است ولی می‌خواهد فیلم بسازد.

ندا کوثر، فرماندار تهرانتو پایتخت کانادا اعلام کرد، از این پس کسانی که مایل باشند می‌توانند از زبان فرانسه برای نوشتن نام خیابان‌شان استفاده کنند. این در حالی است که یک ماه قبل گلن مرادی، رییس پارلمان این کشور اعلام کرد، زبان فرانسه پس از زبان‌های فارسی و انگلیسی، زبان سوم کانادا خواهد بود.

پارلمان کانادا تصویب کرد که در مدارس این کشور دانش آموزان علاوه بر زبان‌های فارسی و انگلیسی که اجباری است، می‌توانند زبان فرانسه را نیز بیاموزند. ندا کوثر فرماندار تهرانتو گفت: «فرانسوی زبانان، سرخ پوستان و انگلیسی زبانان برای مردم کانادا همیشه احترام خاصی خواهند داشت. آنان روزی صاحبان سرزمین امروز ما بودند. ما اگرچه فارسی حرف می‌زنیم، ولی کانادایی فکر می‌کنیم».

جشن سشوار در کره شمالی

«کیم پارک جونگ» رهبر کره شمالی اعلام کرد، اگر حقوق معوقه سه ماه گذشته کارمندان دولت کره شمالی تا سه روز دیگر توسط کره جنوبی، ژاپن و آمریکا پرداخت نشود، این کشور با یک موشک هسته‌ای تمام جهان را نابود خواهد کرد.

وی این نکته را در میان انبوه جمعیت دو میلیون نفری پیونگ یانگ که به مناسبت «جشن سشوار» اجتماع کرده بودند، اعلام کرد. جشن سشوار در سالگرد اول می که کیم ایل سونگ بنیانگذار و اولین رهبر کره شمالی اولین بار به موهایش سشوار کشید، برگزار می‌شود.

احمدی‌نژاد خودش را برکنار کرد

محمود احمدی‌نژاد، رهبر، رییس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه کشور جمهوری اسلامی خلق مردمی شعبی ملی «ابوموسی» دستور برکناری خودش را از پست وزارت خارجه صادر کرد.

سخنگوی دولت ابوموسی گفت: «چون هیچ وزیر دیگری برای برکناری در هیات دولت نبود، رییس جمهور برای ایجاد تغییرات جدید این اقدام را انجام داد.» وی غلامحسین الهام را با حفظ مسوولیت‌های پیشین به عنوان سرپرست وزارتخارجه ابوموسی تعیین کرد.

خبرهای چهل سال بعد این هفته به پایان رسید. تا چهل سال بعد شما را به خدا می‌سپاریم.

قطار اسپانیایی به تهران می‌رود

محسن رجب‌پور مدیر گروه پاپ ایرانی آریان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که گروهش یک آهنگ مشترک با «کریس دی برگ» خواننده معروف ایرلندی که مردم ایران او را بیش مردم اروپا می‌شناسند، اجرا کرده است.

کریس دی برگ، خواننده‌ای که ابتدا در ایران، سپس در ایرلند و آنگاه در اروپا معروف شد،
آهنگی به مدت سه دقیقه و 20 ثانیه با گروه آریان ضبط کرده است. این ترانه درباره صلح و آزادی است، موضوعی که هم در ایران و هم در ایرلند بسیار مورد توجه است.

کریس دی برگ، اولین خواننده‌ای بود که یک ماه پس از پایان آپارتاید در آفریقای جنوبی کنسرت داد. وی نیم ساعت پس از جنگ داخلی لبنان نیز در آن کشور کنسرت برگزار کرد. حالا کریس دی برگ می‌خواهد اولین خواننده غربی باشد که بلافاصله، یعنی 28 سال پس از انقلاب در ایران اسلامی کنسرت می‌دهد.


تصویری بسیار خاکی از کریس دی برگ و بروبیسک آریان

یکی از اعضای گروه آریان در مورد کریس دی برگ گفته است: «او با وجود شهرت بسیار زیاد آنقدر خاکی است که وقتی به او دست می‌زنی باید یک ساعت خودت را بتکانی». همین عضو گروه آریان گفت: «کریس دی برگ مثل یک خواننده واقعی است؛ او دهان، دو چشم، دو ابرو و دو گوش دارد. ما تا به حال چنین چیزی ندیده بودیم.»

تا پیش از این که داستان سفر کریس دی برگ به تهران و اجرای کنسرت بزرگ او مطرح شود، این شایعه وجود داشت که ممکن است کریس دی برگ بخواهد فقط برای محمود احمدی‌نژاد کنسرت بدهد، اما او رسما اعلام کرد: «در ایران برای مردم می‌خوانم، نه برای دولت» و این شاید اولین بار باشد که یک خواننده غربی ترانه‌ای را برای یک دولت نمی‌خواند. قبلا فردی مرکوری، کوئین، یک کنسرت بزرگ را در حضور هفتاد هزار نفر از اعضای دولت انگلیس اجرا کرده بود.

یک معلم ایرانی که با ما گفت‌وگو کرده است، اعلام کرد: «صدای کریس دی برگ من را یاد خارجی‌ها می‌اندازد، احساس می‌کنم دارد به انگلیسی ترانه می‌خواند».

قطار اسپانیایی به راه افتاده است و معلوم نیست تا چند روز دیگر به تهران می‌رسد.

الیوت امانپور، دگولس پرس، دابلین

باد یار مهربان آید همی

گفته است آن مرد می‌آید
گفته است آن مرد با باد می‌آید

گفته است با مردمان: باد خواهد آمد

و باد یار مهربان خواهد آمد

و هر کس بخواهد باد بر او خواهد وزید

ای باد
ای مهربان‌ترین باد

از سوی یار به سوی ما بوز

بوی تو را نمی‌شناسم

و صدای باد تو را نشنیده‌ام

اما من باد تو را سال‌هاست با تمام وجودم احساس می‌کنم

و باد تو سال‌هاست بر ما وزیده است


باد آمده است و همه چیز را خواهد برد.

ما مردمانیم
مردمانی در معرض باد

بادآوردگان و برباد رفتگان

ما مردمانیم که سفره‌هامان پر از نان است

و نان سفره‌مان آغشته نفت

نان و نفت و غرور داریم

و تنها باد تو را نیازمندیم

ای مهربان!

برای ما باد بیاور

ای مهربان ترین! ای یار!

بی باد تو سر نمی‌شود کار

ما برباد رفتگانیم
ما را حزب باد یک روز برباد داده است

ما نسیم خوش خدمت را احساس کرده‌ایم

و هنوز دماغ‌مان می‌سوزد

ما رایحه مردان بزرگ را هر روز در خیابان احساس می‌کنیم

ای تندباد! ای نسیم! ای رایحه! ای بادناک‌ترین مردان!

بادت را به سوی ما مردم کوچک بفرست

ما می‌دانیم

باد یار مهربان خواهد آمد

وقتی که باد از سوی او بیاید
همه چیز قسمت می‌شود

باد نان می آورد

و باد سانتریفیوژها را می‌چرخاند

و باد سفره‌هامان را نفتی می‌کند

و باد سینمای مهرجویی را هم بر باد می‌دهد

و باد کتاب ها را هم ورق ورق می‌کند

و همه چیز را به باد می‌دهد

پس ای باد! بیا!

و ما را پربادترین ملت جهان کن

ما عشق نمی‌خواهیم
ما آزادی نمی‌خواهیم

ما نان نمی‌خواهیم

ما کتاب نمی خواهیم

همان باد برای ما کافی است

ما پشت سر تو ایستاده‌ایم

و باد از سوی تو خواهد آمد

ای مهربان‌ترین باد!

نازلی احساس (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بهترین قسمت برنامه ای شما اخبار علی اصغره اگه اونو ورداری من که بهت گوش نمی دم

-- شیروانی ، May 4, 2008

و باد تو کله ی ما می افتد
و ما که به طور کلی مسافر باد هستیم ,
و همه ی زندگی مان بر باد سوار است,
و دردمان باد قولنج است
و نفس مان باد نفخ است
و قولمان باد هواست
و در روحمان باد یکی را می آورد و باد یکی را می برد
و پول هایمان را باد از محل یک مصوبه آورده است ؛
و روحمان با باد کوچکی می لرزد
و بادبزرگی به غبغبمان می افتد
و لرزش روحمان را ساکت می کند
در اثر این بادهای پیاپی که در آستین مان کرده اند؛
راس راسی فکر می کنیم شاعریم .

-- بدون نام ، May 4, 2008

آقای نبوی آیا این نقد جدید داریوش برادری را درباره شما و سایت زمانه خوانده اید؟ خدایی طنزش خوبه. دوست دارم جدا از نظرتان درباره انتقادتشون به شما و سایت زمانه، نظرتون را درباره طنز روانکاوانه اش درباره شما و آقای کاظم زاده بدانم. نظرتون چیه؟

-- سارا ، May 4, 2008

مردم فارس خود را در معرض باد رهبری قرار دهند». به دنبال این حادثه، ده‌ها تن دچار خفگی ناشی از مسمومیت، گروهی دچار انفجار ناشی از شدت باد و گروهی دچار بادبردگی و بربادرفتگی شدند که به بیمارستان منتقل شدند. حال رهبری مذکور پس از انجام باد مذکور مناسب گزارش شده است.
دیسکانکت شدم بس که خندیدم.محححححححححححححححححشری
خدا از ما نگیردت

-- نگار ، May 7, 2008

به نظر من عل اصغر با مزه ترین کاراکتر برنامه شماست یه آدم معمولی با شخصیتی کاملاً ایرونی پایبند به اخلاق و مرام. رویهم رفته برای ما ایرونی ها کاملاً ملموس و باور کردنی درست مثل آدمهایی که هر روز ممکنه تو خیابون باهاشون هم صحبت بشیم که با تلفظ خاص و گیری که تو تلفظ بعضی حروف داره ملموس تر و دوست داشتنی تر هم شده. خلاصه که فکر حذف کردنشو هم به سرتون راه ندین.

-- حجت ، May 9, 2008

قلو من تعریف نکردم ولی شام مجانی دوست دارم.

آقای نبوی دیگه از آقا کُهن آهنگ نذاشتین. اگه ممکنه یه جورایی مطالبی از خواننده های قدیمی پرطرفدار تو برنامتون بگنجونید. که باهاشون بیشتر آشنا بشیم.

-- حسام ، May 9, 2008

بسیار جالب بود. به نظرم برنامه در کل داره به سمت و سوی بهتری می ره. تنوع آدمها و تنوع صوتی جالب بود.

-- nima ، May 10, 2008

آقا برنامه ی جدید رو بزارید ریگه !

-- یه ، May 12, 2008

این تبلیغ وایتکس واقعنی روی اعصاب منه
آخه تو به پرچم سرخ شیعه چه کار داری
کسی(آدم) به پرچم شما گیر میده

-- مجید ، May 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)