تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه چهل و چهارم

فرش قرمز و سیگار برگ

سیدابراهیم نبوی

Download it Here!

چهل و چهارمین برنامه هفتگی از این ستون به آن ستون را خانواده هنرمند این برنامه با کمک ابراهیم نبوی به بینندگان و شنوندگان تقدیم می‌کند. در بخش نخست برنامه عل‌اصغر خبرهای ایران و جهان و استعفای فیدل کاسترو، ترور عماد مغنیه، سفر محمود نفتالین به شهرستان، انتخابات پاکستان، تائید صلاحیت رد‌صلاحیت‌شده‌ها و رقابت انتخاباتی آمریکا را می‌دهد. سپس عل‌اکبر خوشحال گزارشی از فرش قرمز اسکار ارائه می‌کند، جناب سرهنگ مستشار وضع هوای منطقه و ایران را می‌گوید. آنگاه تحلیلی از غلو، کارشناس سیاسی برنامه درباره انتخابات پاکستان می‌شنوید و در پایان نازلی احساس شعری را درباره سیگار برگ می‌خواند. شعر نازلی فقط درباره سیگار برگ است و ربطی به هوگو چاوز ندارد.

خبرهای هفته

با سلام، اینجانب عل‌اصغر از دگولس‌پرس خبرهای هفته گذشته ایران و جهان و فیدل کاسترو که رفت و عماد مغنیه و محمود نفتی و پاکستان و آموزش و پرورش و آمریکا و چین را به سمع و عمل شما می‌رساند.

بعد از پنجاه سال نرفت
آقام فیدل کاسترو، پس از ۵۰ سال انقلاب، ۴۹ سال حکومت، ۴۸ سال دیکتاتوری و ۴۷ سال فقر هفته گذشته استعفا داد و گفت برای همیشه از قدرت کناره‌گیری می‌کند. لازم به یادآوری است که چیزی به پایان همیشه برای کاسترو نمانده بود. وی گفت، می‌خواهد قدرت را به دست جوانان بدهد. به همین دلیل فیدل ۸۱ ساله قدرت را به دست رائول ۷۶ ساله، برادر نوجوانش داد. آگاهان اعلام کردند که پس از اعلام خبر برکناری کاسترو این خبر به سرعت در تمام جهان پخش شد و احتمالاً تا چند ماه دیگر خبر مذکور در کوبا هم اعلام خواهد شد.


پنجاه سال ماند و نمی‌رفت

همه همدیگر را محکوم کردند
به دنبال ترور آقام برادر حاج رضوان، معروف به عماد مغنیه که توسط آمریکایی ها تحت تعقیب بود و در سوریه به وسیله لبنانی‌ها، با کمک اردن و جلوی سفارت ایران با برنامه‌ریزی اسرائیل کشته شد، محمود نفتی در بندر عباس گفت: «‌اسرائیل حیوان وحشی است.» فرمانده سپاه اعلام کرد که عماد مغنیه توسط سرویس های اطلاعاتی اردن کشته شده است و به همین دلیل اسراییل را محکوم کرد. وزیر اطلاعات نیز گفت، نیروهای راستگرای لبنان مغنیه را کشته‌اند، به همین دلیل این وزیر اطلاعات اسرائیل را محکوم کرد. اسرائیل نیز گفت: «‌ما اصلاً دو سه سالی است که در جریان نیستیم و نمی‌دانیم عماد مغنیه کیست.» همین اسرائیل خاطر نشان کرد: «‌اگر منظورتان یاسر عرفات است، او مدتی قبل فوت کرده است.» در این حادثه، کویتی‌ها لبنان، لبنانی‌ها سوریه، سوری‌ها اسرائیل، اسرائیلی‌ها ایران، ایرانی‌ها اردن، اردنی‌ها حماس و حماس فتح را متهم به قتل عماد مغنیه کردند.

بشاگرد قاره می‌شود
در پی سفرهای شهرستانی تبلیغاتی هسته‌ای محمود نفتی به بقیه شهرستانها، وی در هفته گذشته به صورت سرزده از بخش بشاگرد در استان هرمزگان بازدید کرد. در این حادثه ناگوار دهها تن متعجب و صدها تن غش کردند. در ایران معمولاً هر کسی می‌خواهد از فقرا دفاع کند، از بشاگرد بازدید می‌کند. محمود نفتی در این سفر اعلام کرد که برای حل مشکلات بخش بشاگرد، آن را تبدیل به شهرستان می‌کند. با اعلام این جمله، جمعیت بشاگرد از ۲۰۰۰ نفر تبدیل به ۶۰۰۰ نفر شده و این بخش، شهرستان شد. محمود نفتی گفت، در صورتی که مشکلات بشاگرد حل نشود، آن را به استان، در صورت لزوم به یک کشور مستقل و در صورت نیاز به یک قاره تبدیل خواهد کرد. محمود نفتی در ادامه بازدید خود در بندرعباس آمریکا و اروپا را شدیداً تهدید کرده و گفت: «‌همین مردم بندرعباس برای مقابله با شما کافی هستند.» وی از مردم پرسید: «‌کی خسته است؟» و مردم پاسخ دادند: «‌دشمن!»


او فکر می‌کند: بشاگرد باید استان بشود یا کشور؟

شریف آمد، مشرف نرفت
انتخابات در پاکستان برگزار شد و چون شورای نگهبان این کشور به عقلش نرسیده بود صلاحیت مخالفان را در انتخابات رد کند، مخالفان پرویز مشرف در انتخابات پیروز شدند. به دنبال این پیروزی مردم پاکستان به خیابان‌ها آمده و شادمانی و پایکوبی کردند. آقام پرویز خان بفرما جلو، مشرف فرمودین، به مردمی که شادمانی می‌کردند گفت: «‌چیه هی دارین بیخودی بوق می‌زنید و شادی می‌کنید؟ من کنار نمی‌رم، هر کاری دل تون می‌خواهد بکنید.»


مردم پاکستان از انتخابات خوشحالند، اما مشرف نمی‌رود

وزیر دو و نیم درصدی
برادر احمدآبادی وزیر آموزش و پرورش شد. وی که به جای برادر فرشیدآبادی به عنوان وزیر تعیین شده بود، موفق شد رای ۵۵ درصد از نمایندگانی که ۳۰ درصدشان در مجلس نبودند به دست بیاورد. نمایندگان این مجلس با ۱۸ درصد آرای افرادی که در انتخابات شرکت کرده بودند، تشکیل شد. آگاهان گفتند که کسانی که در انتخابات شرکت کردند در حقیقت ۴۵ درصد کسانی بودند که می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند. براساس آمار اعلام شده از سوی موسسه نظرسنجی «‌بشمار کم نیاد» حدود ۲/۵ درصد از کل مردم در انتخاب وزیر آموزش و پرورش بطور غیرمستقیم نظر داشتند. یک کارشناس مربوطه گفت، تعداد کسانی که زیر نظر وزیر آموزش و پرورش هستند از تعداد مردمی که به وزیر رای دادند بیشتر است.

اصلاً سیاسی نیست، مطلقاً
شورای نگهبانی دم در مجلس که دو هفته قبل صلاحیت ۳۰۰۰ نفر را از جمله ۵۰۰ نفر از مخالفان دولت را رد کرده بود، روز شنبه صلاحیت ۲۵۰ تن از جمله ۱۵ نفر مخالف، روز یکشنبه صلاحیت ۲۰۰ تن از جمله ۵ نفر مخالف و روز سه شنبه صلاحیت ۲۵۰ نفر از جمله دو نفر مخالف را تائید کرد. این شورای اعلام کرد که تا هفته آینده صلاحیت کلیه رد صلاحیت شده‌ها را بجز کسانی که مخالف دولت هستند تائید خواهد کرد. شورای نگهبانی دم در مجلس اعلام کرد «‌رد صلاحیت‌ها اصلاً سیاسی نیست، حتی یک ذره.»

هیلاری سوسک می‌شود
آقام حسین برکت اوباما نامزد دموکرات در انتخابات مقدماتی آمریکا برای منطقه ویسکانسین که از مناطق جنوب شهر آمریکا و یک چیزی توی مایه یافت‌آباد این کشور می‌باشد را به دست آورده و با پیروزی در انتخابات هاوایی هیلاری را سوسک نمود. کارشناسان نظر سنجی در آمریکا اعلام کردند براساس بررسی‌های صورت گرفته اکثر زنان به اوباما، اکثر سیاهپوستان به مک‌کین و اکثر جمهوریخواهان از ترس بوش به هیلاری کلینتون رای داده‌اند. این نظرسنجی اعلام کرد، تا اینجا همه چیز روشن است. اما آگاهان گفتند هیچ چیز روشن نیست.

چینی‌ها زن ندارند
به گفته کارشناسان در چین ۳۰ میلیون مرد چینی دچار کمبود همسر هستند. آگاهان گفتند: حالا ما چی کار کنیم؟ این همه زن از کجا بیاریم؟

فک‌شان را پیاده کردند
کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت در تهران برگزار شد و آیت‌الله اکبر‌آقا پدرخوانده، پیام مهمی به این کنگره داد. وی در این پیام گفت «‌در این برهه حساس زمانی که دهان ما را سرویس کردند، مواظب باشید فک‌تان را پیاده نکنند.»

خبرهای ما در اینجا به پایان رسید، می‌خواهید قبول کنید، می‌خواهید نکنید.

گزارش ویژه: فرش قرمزی برای دوست

علی اکبر خوشحال از هالیوود گزارش می‌کند...
به گفته رمان نویس بزرگ ایرانی، صادق هدایت که متاسفانه به دلیل نیهیلیسم در شبی تاریک در پاریس خودکشی نمود، در رمان معروف بوف کور «‌در زندگی زخم‌هایی می‌باشد که مثل خوره، روح انسان را در انزوا می‌خورد و می‌خراشد.» آری! در شرایطی که زخم‌های برگزار نشدن مراسم گلدن‌گلوب یا کره طلایی بر تن رنجور هالیوود باقی است، هالیوود تا دو روز دیگر به استقبال باشکوه ترین صحنه‌های تاریخ می‌رود.

امروز در کوچه پسکوچه‌های محله اعیان‌نشین بورلی‌هیلز، قلب‌های مضطرب عاشقان سینما به سالنی دوخته شده است که تا ۵۰ ساعت دیگر مجسمه طلایی عمو اسکار را در آن به دست باکفایت بزرگان سینمایی می‌دهند.

تا ساعاتی دیگر فرش قرمز معروف هالیوود که در مقالات متعددی در ماهنامه سینمایی فیلم به مدیریت مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی و نقدهای زیبای خسرو دهقان از فرش قرمز سخنها رفته است، پهن می‌شود تا گامهای بلند مردان و زنان پرده نقره‌ای از آن عبور کند. تا ساعاتی دیگر فلاش دوربین‌ها لحظه ای آرام نخواهد شد.

هنوز معلوم نیست که دستان قدرتمند کدام نامزد اسکار بازیگری نقش اول سینما، که همچون جک نیکلسون یا آل پاچینو یا تام هنکس مجسمه عمواسکار را سالها قبل در دستان خویش فشردند، اسکار را خواهد گرفت. آیا جورج کلونی معروف به مارتینی و نسپرسو با لبخند عابدفریبش به اسکار دست می‌یابد؟ یا دانیل دی‌لوئیس و جانی دپ که چشمان جادوئی‌اش قلب‌ها را خیره می‌کند؟

گزارشگران از لس‌آنجلس، شهر فرشتگان گزارش می‌دهند که صدها هزار دلار شرط‌بندی روی برندگان اسکار تا همین نیم ساعت قبل صورت گفته است. و این درست همزمان با فاجعه بزرگی است که قلب تپنده اسکار را تکان داد. مراسم شکوهمند شام اسکار امسال برگزار نمی‌شود؛ آوخ! وا‌اسفا! چه لحظات تلخی!

تا ساعاتی دیگر برادران کوئن که نام‌شان در عداد بهترین کارگردانان امسال ثبت شده است گوش‌شان را تیز می‌کنند شاید صدایی آنان را بر صحنه افتخار بخواند. این دو برادر که خالق فیلم‌های شکوهمندی همچون « ای برادر، کجایی؟»، «‌قاتلین پیرزن»، «‌لبوفسکی بزرگ» و «‌جایی برای پیرمردان نیست» می‌باشند، بزودی پای بر فرش قرمز خواهند گذاشت.

و در این برهه حساس زمانی، اکنون سوال بزرگ این است؛ آیا جورج کلونی موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد می‌شود؟ یا موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نمی‌شود؟

علی‌اکبر خوشحال، دگولس‌پرس، هالیوود، لس‌آنجلس


این فرش قرمزی است که راه افتخار از آن می‌گذرد

گزارش وضع هوا

وضع هوا کمی تا قسمتی توفانی است
با سلام، اینجانب جناب سرهنگ کیومرث، مستشار مدیر‌کل سازمان بین‌المللی هواشناسی رادیو زمانه، گزارش وضع هوای ۲۴ ساعت گذشته ایران و پیش‌بینی هوای هفته آینده منطقه را به عرض و نظر شنوندگان و بینندگان صدا و سیمای زمانه می‌رساند.

در منطقه مرکزی یک جبهه هوای ولرم که از خارج وارد و از داخل خارج شد، پس از عبور از منطقه استحفاظی شورای نگهبان به مرکز شهر رسید و بدین ترتیب با تایید صلاحیت هزار نفر از سه هزار نفری که رد صلاحیت شده بودند، هوای مطلقاً مزخرف به هوای نسبتاً مزخرف تبدیل شد. کارشناسان هواشناسی پیش بینی می کنند در هفته آینده هوا گرم تر بشود. این کارشناسان اعلام کردند که خاتمی، کروبی و هاشمی در حال فوت کردن به ذغال تنور در حال خاموشی انتخابات بوده و آیت‌الله جنتی در حال جیش کردن به تنور مذکور مشاهده شده است.

در منطقه شرقی، هوای پاکستان با وجود پیش‌بینی رگبار شدید و بارش سنگ و چوب و گلوله از چپ و راست و وسط صحنه انتخابات، هوای این منطقه کمی تا قسمتی معتدل گزارش شده است. هواشناسان پیش‌بینی کردند پس از اعلام نتایج انتخابات پاکستان هوای منطقه قروقاطی خواهد شد.

در منطقه غربی وضع هوای عراق کمی تا قسمتی آرام گزارش شده است. پیش‌بینی هواشناسان این است که احتمالاً با سفر یک جبهه رئیس‌جمهور از ناحیه مرکزی به عراق، هوای این منطقه داغ شود.

در منطقه شمالی، هوای منطقه ارمنستان دچار تلاطم موقت شده و نزدیک بود در جریان انتخاب رییس جمهور باد پرده را تکان بدهد، اما این اتفاق نیفتاد.

در منطقه جنوبی، یک جبهه هوای داغ که از لبنان آمده بود، در کویت با استقبال سرد دولت مواجه شد و وضع منطقه که انتظار می‌رفت بعد از حرکت یک جبهه هوای داغ در لبنان دچار آشفتگی شود، آرام ماند.

در سایر نواحی هوای منطقه کاملاً معتدل مایل به بسیار توفانی گزارش شده است.

در پایان با تقدیم یک شعر هواشناسی به برنامه امروز پایان می‌دهیم
در کوچه باد می آید... و من سردم است

من سردم است و انگار هیچوقت گرم نخواهم شد... فروغ فرخزاد، خداحافظ

گلواژه‌های چهل و چهارم

حسین شریعتمداری گفت: «‌چرا آیت‌الله توسلی به واسطه اهانت به پیغمبر نَمُرد، ولی به واسطه اهانت به سید حسن خمینی مُرد؟»

مکارم شیرازی گفت: «‌وقتی که انسان تحت نفوذ زیر و بَم آهنگ موسیقی قرار گرفت، یک نوع رخوت و سستی بر اعصاب مستولی شده و از مفاهیم انسانی جز شهوترانی، عشقبازی و جمال پرستی چیزی در برابر دیدگان بی‌فروغ عقل وی مجسم نمی‌گردد.»

فاطمه رجبی نوشت: «‌هاشمی مساله مطرح در مورد نوشته‌ای مربوط به سید حسن خمینی را حتی بر شهادت شهید مغنیه ترجیح داد.»

آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد: «‌ملت ایران در مقابل همه تبلیغات و فشارها از حق خود دفاع خواهد کرد، زیرا اگر مردم دست از فعالیت اتمی بکشند، خداوند آنان را مواخذه خواهد کرد.»

احمدی‌نژاد گفت: «‌غرب، میکروب سیاه و کثیفی به نام صهیونیست ایجاد کرده و مانند حیوان وحشی آن را به جان کشورهای منطقه انداخته است.»

امام جمعه مشهد گفت: «‌به مطبوعات توصیه می‌کنم که با دست خودتان به ورزشکاران و قهرمانان، این سفیران شایسته ایران اسلامی لطمه وارد نکنید، چرا که فوتبالیست‌ها می‌توانند در زمره سربازان امام زمان باشند.»

آیت‌الله جنتی اعلام کرد: «‌دولت به سی استان و بیش از ۳۱۳ شهر سفر کرده و بیش از چند هزار مصوبه داشته که این کاری است بسیار والا و ارزشمند که تا به حال در جهان سراغ نداشته است.»

آیت‌الله حسنی گفت: «‌وقتی شما صلاحیت این همه آدم را رد کردی، این طور می‌شود که این آدم در این انتخابات شرکت نمی‌کند، پس چه کسی در انتخابات شرکت می‌کند؟»


احمدی‌نژاد: اسرائیل میکروب و حیوان وحشی است، خودم گفتم

سیگار برگ

سیگار برگ گوشه لب‌هایش
با مشت‌های گره کرده

با چشم‌های پر فروغ

ما پشت سرش ایستادیم

مردانی کوچک

زنانی فقیر

ده سال گذشت

با سیگار برگ گوشه لب‌هایش
با مشت‌های گره کرده

و چشم‌هایی خیره به ما

او ساعت‌ها سخن گفت

از عشق به میهن

از جنگ با دشمن

ما در کنارش ایستادیم

مردانی پر شور

زنانی شاداب

بیست سال گذشت

با سیگار برگ گوشه لب‌هایش
با مشت‌های بسته و ما خسته

با چشم‌های تیره و ما خیره

ساعت‌ها سخن گفت

کلماتی تکراری

فریادهای مهاجم

از زیبایی فقیرانه دولت

از زشتی‌های دشمنان ملت

ما رو به رویش ایستادیم

مردانی خسته

زن‌هایی شکسته

سی سال گذشت

با سیگار برگ گوشه لب‌هایش
با دست‌های لرزان

با چشم‌های نومید

ما از او گریختیم

مردانی بودیم آواره

زن‌هایی بودیم ویران

پنجاه سال گذشت

دیروز آخرین نامه‌اش را نوشت
گفت برای همیشه خواهد رفت

ما را مچاله کرد و خسته شد

پشت تمام ما

در نیم قرن خستگی و درد

آری، شکسته شد

نازلی احساس (‌معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خیلی بی حوصله می نویسید ماله هوای عیده یا .

-- نگار ، Mar 5, 2008

مثل همیشه عالی موفق باشید

-- خشایار ، Mar 5, 2008

جناب نبوی بزرگوار سالهاست که از مطالب زیبا و موشکافانه شما لذت میبرم چه روزنامه چه کتابو چه رادیو و روزنامه اینترنتی ....مطالبتان عالیست سخیف نیست هزل در ان راه پیدا نمیکند توهین نیز به چشم نمیخورد ....اما گاهی بی دقتی ها ممکن است ز ارزش کار شما کم کند ....چه خوبست که وقتی از مراجع تقلید سخنی گفته میشود دقت به عمل آید و یا از اصلا مطلبی گفته نشود
به قلم و فکر و انگشتان شمادرود میفرستم

-- مسیح ، Mar 6, 2008

محمود نفتی و نفتالین خیلی باحال بودن. به یاد "نعمت نفتی" که احمدی نژاد از نظر شخصیتی شباهت هایی با او دارد!

-- امیر ، Mar 10, 2008

سلام
جناب نبوی از همان دوران که در "جامعه" می نوشتید سبک شما را مشتاقانه پسندیده و دنبال کردم. واقعاً این همه تلاش شایسته تقدیر است. افسوس که شایستگان بر ثروت های این کشور مسلط نیستند که قدر افراد ارزشمندی چون شما را بشناسند.
ارادتمند شما - علی

-- علی ، Mar 11, 2008

agha (be ghole khodat yaani seyed) rahbaretan gofteh be havadarne ahmadinejad (DOLAT) rai bedahid, shoma chi? radio zamane in seyed ra baraye komak be khod avardeh ya komak be khode nabavi?

-- ali. ، Mar 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)