تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه چهل و دوم

کوتوله ها، درازها و انتخابات

سیدابراهیم نبوی

Download it Here!

ابراهیم نبوی چهل و دومین برنامه از این ستون را تقدیم می‌کند. در این برنامه عل اصغر خبرهای رد‌صلاحیت گسترده و لابی‌بازی اصلاح‌طلبان، صدور دستور جلوگیری از اعدام در ملاء‌عام و اعدام پنج نفر در ملاء خاص، انتخابات آمریکا در مرحله سنگینگ، ایتالیای بدون دولت، درگیری در دانشگاه تهران، اجلاس داووس و چپ‌های سرگردان و کشف بقایای جبهه ملی را ارائه می‌دهد. سپس علی‌ اکبر خوشحال گزارش ویژه‌ای از حضور فیلم پرسپولیس در فستیوال سزار فرانسوی تقدیم می‌کند و جناب سرهنگ مستشار آخرین گزارش وضع هوا را اعلام می‌کند. گلواژه‌های هفته را با صدای مبهمی می‌شنوید و در پایان، پارادوکس‌های ساده را می‌خوانید. این هفته شعر نازلی احساس به دلیل مشکلات ادبی سانسور شده است.


خبرهای هفته

با سلام اینجانب عل اصغر از دگولس پرس، خبرهای هفته گذشته ایران و جهان را به سمع و عمل شما می‌رساند.

رد صلاحیت و کروبی و خاتمی و هاشمی
به دنبال رد صلاحیت ۹۷درصد اصلاح‌طلبان و ۷۰ درصد کل داوطلبان، جلسه بسیار مهمی با شرکت آقام کروبی بچه پائین الیگودرز، آقام خاتمی بچه جردن یزد، آقام هاشمی رفسنجانی، بچه اطراف، در منزل آقا هاشمی برگزار و عفت خانوم به مهمانان چای داد. در این جلسه تصمیم گرفته شد که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند، از طرف دیگر تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از ردصلاحیت‌ها، آقا خاتمی با آیت‌الله نامبروان لابی کنند که این لابی یک چیز بسیار مهمی بوده و اگر لابی به نتیجه نرسید، اصلاح‌طلبان دیگر به هیچوجه در انتخابات شرکت، در هر حال شرکت می‌کنند. آقا خاتمی پس از این دیدار گفت: «‌معلوم نیست اینها کی بودند رد‌صلاحیت کردند.» خاتمی گفت: اینجوری نمی‌شود در انتخابات شرکت کرد. همین خاتمی گفت: ولی حتماً باید شرکت کرد. در همین حال، آقا خاتمی پرسید: آخه چه جوری باهاس شرکت کرد؟ وی پاسخ داد: به هر حال نداره، چون باید شرکت کرد. سپس آقام خاتمی با آیت‌الله نامبروان ملاقات نموده و به مدت یک ساعت مسائل مهمی در جلسه مطرح شد. چند نفر آگاهان گزارش کردند که مشروح مذاکرات این جلسه به زودی که هیچ، بعداً هم نه، هیچوقت منتشر نخواهد شد.


هاشمی و کروبی در حال یک لابی پشت پرده

ملاء عام و ملاء‌خاص
به دنبال اعلام حکم آقا محمود شاهرودی، رئیس قوه چکش و ترازو که گفته بود اعدام در ملاء‌عام ممنوع بوده و دیگر در وسط خیابان کسی را اعدام نمی‌کنند، رئیس اداره اشخاص گمشده خبر داد، شخصی به نام محمود شاهرودی که یک سال بود از خانه خارج شده و هیچ اثری از وی در هیچ جا نبود، پیدا شد و دیگر کسی نگران نامبرده نباشد. در همین درازا، یک کارشناس آلزایمر و اشخاص مفقودالاثر اعلام کرد، رئیس قوه قضائیه هر سال یک بار پیدا شده و بخشنامه صادر کرده و دوباره گم می‌شود. این کارشناس از اولیاء طفل مذکور، خواست دست وی را ول نکنند و مواظب باشند جای دوری نرود. قوه چکش و ترازو نیز اعلام کرد، محض پوززنی و ضد‌حال، همزمان با اعلام جلوگیری از اعدام در ملاء‌عام، پنج نفر دیروز در ملاء‌خاص اعدام شدند.

انتخابات سنگینگ شد
انتخابات آمریکا وارد مرحله سنگینگ شد. به دنبال شکست خفن خانم هیلاری از حسین برکت اوباما، بچه جنوب شهر آمریکا که ۷۰ درصد رای آورد و سیفون کشید واسه خانوم هیلاری، فعلاً آقا اوباما اول بوده و جان ادواردز، از بروبکس دموکرات، بچه مثبت باحال، یه هوا بیبی فیس، در انتخابات سوسک شده و بکلی کنار کشید. فعلنی آقا حسین و خانم هیلاری نماینده دکوکراتها می‌باشند. در جمهوری‌خواه نیز، آقا رودی جولیانی، بچه سیسیل نیویورک، که وقتی یازده سپتامبر شد شهردار نیویورک بوده و خیلی بچه مشتی و خاکی می‌باشد، از انتخابات به نفع آقا مک کین کنار کشید. در حال حاضر اوضاع اوباما توپ می‌باشد. وی گفت: اگر رئیس جمهور شوم جنگ عراق را تمام می‌کنم، با ایران صلح می‌کنم، گوانتانامو را تعطیل می‌کنم، آب حوض می‌کشم، به دانشجوی دانشگاه آزاد رودهن پذیرش می‌دم، شیشه پاک می‌کنم و همه برف ها را هم پارو می‌کنم.


اوباما: صلح می‌کنیم، تعطیل می‌کنیم، پذیرش می‌دیم...

ایتالیا شد جزیره اسمیت
به دنبال استعفای آقام رامین پرودی، بچه جنوب رم، آقای بامرام، از اون کمونیست‌های واقعنی نه مثل توده نفتی‌های زگیل، بلکه یک آدم فقیر که هر شب یه چشمش واسه بچه یتیم اشک بود و یه چشمش واسه بیوه زن های بی‌سرپرست خون، پس از قریباً به ۲۰ ماه استعفا داد. آقام پرودی که در سن ۸۴ سالگی جانشین برلوسکونی ۷۵ساله شده بود، استعفای خود را به رییس جمهور ۹۰ ساله ایتالیا داد. رییس جمهور ایتالیا هم دیشب رییس مجلس سنا را که ۷۸ ساله می‌باشد مامور تشکیل دولت جدید کرد. آقا آل بانو، جواد یساری ایتالیا قرار شد بخاطر گل روی دولت جدید، ترانه «‌جوانان زیر آفتاب» را در روز افتتاح دولت بخواند.

سی و هفتاد و صد و خورده‌ای
آقا اصغر قاتل، وزیر کشور گل بلستان اعلام کرد اکثر کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، اصولگرا می‌باشند. این اصغر گفت، حدود ۳۰ درصد از رد‌صلاحیت شده‌ها اصولگرا بوده که با توجه به این که ۳۰درصد،۲۰ درصد از 70 درصد بیشتر است، پس اکثر ردصلاحیت شده‌ها اصولگرا هستند. معاون وزارت کشور اعلام کرد، براساس تصمیمات جدید از این هفته در کلیه استانها ۳۰ درصد از ۷۰ درصد بیشتر است. دکتر جواد، رییس موسسه تحقیقات ریاضی نیز اعلام کرد که از نظر اسلام و با توجه به مبانی انقلاب فعلاً ۳۰ بیشتر از ۷۰ است.


عمید زنجانی، رئیس دانشگاه تهران در میان استقبال بی‌دریغ دانشجویان رفت

عدس پلوی زنجانی باید برود
در پی اعتراض دانشجویی به وضعیت عدس‌پلوی دانشگاه، ۱۵۰ دانشجو جلوی خوابگاه اجتماع کرده و خواستار هماهنگی بیشتر میان عدس و پلو شدند. یک منبع آگاه گزارش داد با افزایش دانشجویان از ۱۵۰ به ۳۰۰ نفر، دانشجویان خواستار تغییر مسوولین رستوران و خوابگاه شدند و پس از افزایش جمعیت به ۵۰۰ نفر دانشجویان خواستار برکناری رییس دانشگاه تهران شدند. یک منبع آگاه دیگر، که بغل دست همان منبع قبلی نشسته بود گفت، با افزایش تعداد دانشجویان به ۷۰۰نفر دانشجویان خواستار تغییر وزیر علوم شدند. آگاهان اظهار امیدواری کردند که اگر دویست نفر به دانشجویان اضافه شود آنها خواهان تغییر رئیس جمهور و در صورت افزایش ۴۰۰ نفر دیگر آنها خواستار برکناری رهبری شوند.

داووس، از چپ و راست
اجلاس داووس با حضور صدها وزیر و دهها میلیاردر و مقامات بلند‌پایه و خبرنگاران و دانشمندان و غیره در سوئیس برگزار شد. در اعتراض به تشکیل این اجلاس تعداد ۱۲ نفر از نیروهای چپ رادیکال سوئیس اجتماع کرده و توسط ۱۲۰۰ نفر پلیس محاصره شدند. اجلاس داووس پس از یک هفته به کار خود خاتمه داد و معلوم نشد که چی به چی شد.

جبهه ملی و خبر علمی
به یک خبر علمی توجه فرمایید، در پی انتشار اطلاعیه جبهه ملی ایران مبنی بر تحریم انتخابات، سازمان حفاظت از محیط زیست و گونه‌‌های منقرض شده انسانی، نسبت به زنده بودن برخی افراد جبهه مذکور اظهار امیدواری کردند. یک زمین‌شناس گفت: چهل سال است که از این گونه نایاب خبری نداشتیم.

خبرهای ما در این جا به پایان رسید .

گزارش ویژه: فیلم پرسپولیس نامزد اسکار فرانسوی شد

در پاریس این روزها قیمت فرش قرمز افزایش یافته است. آرایشگاه‌ها شلوغ است و طراحان لباس‌های گرانقیمت، فرصت خاراندن سرشان را ندارند. چراغ‌های شانزه‌لیزه تا صبح روشن است و هنرمندان سینمایی فرانسه، قلب‌شان بشدت می‌تپد. جشنواره سزار تا مدتی دیگر برگزار می‌شود.

اگرچه ماهنامه سینمایی فیلم به مدیریت مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی همواره جشنواره‌های پرشکوه و زیبای جهان همچون کان، کالو ویواری، برلین و اسکار را در صفحات متعدد توضیح می‌دهند، اما جشنواره سزار که به اسکار فرانسوی معروف شده است، هنوز در ایران و بخصوص شهر زیبای کرمان شناخته شده نیست. اما در فرانسه همانطور که برج باشکوه ایفل را حتی کودکان پاریس نیز می‌شناسند، جشنواره سزار نیز معروفیت خاصی یافته است.


یک عکس مهم و همه جانبه از مرجان ساتراپی

جشنواره سزار روز ۲۲ فوریه، دو روز پیش از اسکار، بهترین‌های سینمای فرانسه را معرفی می‌کند. سینمایی که در آن ژان لوک گودار، لوک بسون، ژان پل بلموندو، هانری ورنوی، ژرار دپاردیو، بریژیت باردو، ستاره سکسی قدیم و ژولیت بینوش‌، ستاره جدید فرانسوی یا بهتر بگوئیم ایرانی – فرانسوی با شکوه و تبختر زیادی درخشیده‌اند.

و اکنون، فیلم کارتونی پرسپولیس که به همت و کوشش مرجان ساتراپی هنرمند ایرانی و ونسان پارونو ساخته شده است، اکنون در آسمان پرنور پاریس می‌درخشد. فیلمی که فرانسوی‌ها داستان آن را از بر بوده و مانند قصه‌های مادران برای کوچولوهای شان می‌خوانند.

فیلم پرسپولیس در شش رشته نامزد دریافت جایزه سزار شد؛ بهترین فیلم سال، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین موسیقی، جایزه نخستین اثر، بهترین صدا و بهترین تدوین. شاید فقط فیلم «‌به رنگ صورتی» (‌در ایران: به رنگ گلی) درباره «‌ادیت پیاف» خواننده مشهور قدیم فرانسه که «‌ق» های او در تاریخ معروف می‌باشد، با این فیلم به رقابت پرداخته است.

و اکنون سوال بزرگ در تاریخ فرانسه این است، آیا فیلم پرسپولیس موفق به دریافت شش جایزه سزار خواهد شد؟ یا موفق به دریافت شش جایزه سزار نخواهد شد؟

علی اکبر خوشحال، دگولس پرس، پاریس


گزارش وضع هوا

با سلام، اینجانب جناب سرهنگ کیومرث مستشار، گزارش هوای ۲۴ ساعت گذشته ایران و منطقه و پیش‌بینی هوای هفته آینده را به عرض و نظر شنوندگان و بینندگان صدا و سیمای زمانه می‌رساند.

در منطقه مرکزی، وضعیت هوا گاهی بسیار گرم و با احتمال شدید داغ شدن تنور انتخابات و آتش گرفتن مجلس از یک طرف و احتمال نزدیک شدن یک جبهه هوای یخ از سوی شورای نگهبان گزارش شده است. کارشناسان سازمان هواشناسی و امور انتخابات به کلیه نامزدهای رد‌صلاحیت شده توصیه کردند، در حال حاضر از هر نوع حرکت در هر نوع مسیر، اعم از سمت راست یا چپ خیابان خودداری نموده، به همراه خود انواع چشم‌بند، پوزبند، دهن‌بند ببرند و حتی‌الامکان از زیر لحاف خارج نشوند. کارشناسان توصیه کردند داوطلبان رد‌صلاحیتی از حرف زدن با غریبه‌ها خودداری کرده و تا اطلاع ثانوی به هیچ تلفنی پاسخ ندهند. سازمان هواشناسی اعلام کرد هوای مرکز در هفته آینده صبح‌ها احتمالاً داغ داغ یا یخ یخ و شب‌ها احتمالاً یخ یخ یا داغ داغ خواهد شد.


هوای منطقه مرکزی بعد از سرد شدن تنور انتخابات

در منطقه شرقی، هوا ملایم، کمی تا قسمتی ابری همراه با احتمال بارش گلوله در روزهای آینده گزارش شده است. در منطقه افغانستان با نزدیک شدن فصل انتخابات تنور داغ شده و نماینده سازمان ملل از تنور مذکور بیرون افتاد. در پاکستان فعلاً اپوزیسیون از ترس دولت و دولت از ترس کودتا در سفر خارج به سر می‌برند. در حال حاضر یک جبهه هوای گرم برای کودتا آماده است، اما در پاکستان هیچ مقامی حضور ندارد که بشود علیه او کودتا کرد.

در منطقه شمالی، وضع هوا معتدل گزارش شده است. کارشناسان هواشناسی گزارش کردند که به دنبال تغییر نام خلیج فارس به خلیج اسمشو نبر، و تغییر نام رودخانه اروندرود به یک اسم دیگر، برخی مقامات اعلام کردند که قصد دارند اسم دریای خزر یا مازندران را عوض کنند. فعلاً در روسیه هوا ملایم است و ارسال سوخت اتمی باعث گرمای روابط ایران و روسیه شده است.

در منطقه غربی، همه چیز فعلاً خوب است. هوا ملایم است، باران نمی‌بارد، سرد نیست، سیل راه نیفتاده، زلزله گزارش نشده، طوفان نیامده، اما با سفر رییس جمهور ایران به عراق احتمالا در هفته آینده هوا خراب می‌شود، باران می‌آید، سرد می‌شود، سیل راه می‌افتد، زلزله می‌شود و طوفان می‌وزد.

در منطقه جنوبی، هوا بس ناجوانمردانه معمولی است. هیچ کس با هیچ کس کاری نکرده و فعلاً همه جزایر و تنگه‌ها، سرجای خودش است. هوای جنوب ملایم است.

در پایان با تقدیم یک شعر زیبای هواشناسی برنامه امروز را به پایان برده، برای شما روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی آرزو می‌کنیم.
بارون اومد جر جر، پشت خونه‌هاجر

هاجر عروسی داره، دمب خروسی داره


گلواژه‌های ۴۲

فرماندار قزوین به یک نماینده رد‌صلاحیت شده گفت: «‌شما التزام به اسلام ندارید، چون از رئیس جمهور انتقاد کردید.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «‌آیت‌الکرسی می‌خوانم تا حادثه‌ای پیش نیاید.»

احمدی نژاد گفت: «‌پیروزی انقلاب بزرگترین حادثه پس از حوادث صدراسلام در زندگی بشریت است.»

آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفت: «‌برپایی جشنواره شعر و فیلم و موسیقی در ایام محرم به بهانه دهه فجر درست نیست.»


جنتی گفت: قبل از انقلاب... از صندوق بیرون می‌آمد

مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مجلس گفت: «‌اگر توپوزی مقام معظم رهبری نبود، تا حالا همه مملکت را فروخته بودند.»

جنتی اظهار داشت: «‌قبل از انقلاب هر کسی را می‌خواستند از صندوق بیرون درمی‌آمد.»

آیت‌الله حسنی فرمود: «‌اینها مال بیت المال است، مال بابای‌شان نیست. اینها مال نداشتند که بپردازند. آقایان علما می‌فهمند چه می‌گویم. البته من خودم را عرض می‌کنم، چرا که شما علما در پرواز هستید. حتی حیاط خودتان را باید بفروشید و آن پولی که فلانی پرداخت کرده و در آن بقعه و ساختمان خرج کرده بایستی به بیت المال برگردانید و بدانید که گوش بدون هوش و هوش بدون گوش فایده ندارد.»

پارادوکس‌های ساده

سبیل
یه روز یه آقای سبیلو اومد و گفت

از این به بعد همه باهاس مثل هم باشن....

مردم مجبور شدن همه‌شون سبیل‌هاشون رو اینقده بلن کنن تا روی سینه‌شون بیاد

وقتی اینطوری شد خوش تیپ‌ها ناراحت شدن و انقلاب کردن و گفتن از امروز همه باهاس سبیل‌هاشون رو بزنن و موهاشون رو بلن کنن، اینقده که تا پشت کمرشون برسه.

اینجوری که شد سلمونی‌ها ناراحت شدن و انقلاب کردن و گفتن همه باهاس موهاشون و ریششون رو دراز کنن اینقده که تا رو شیکمشون برسه.

کرونولوژی ترور
وقتی ۲۰ سالش بود، تروریست بود

وقتی ۲۵ سالش شد، آنارشیست شد

وقتی ۳۰ ساله شد، تندرو شد

وقتی ۳۵ ساله شد میانه‌رو شد

در ۴۰سالگی لیبرال شد

وقتی ۴۵ سالش شد محافظه‌کار شد

در ۵۰ سالگی طرفدار استبداد شد

و در ۵۵ سالگی در جریان یک ترور به وسیله یک تروریست ۲۰ ساله کشته شد.

کوتوله و دراز
یه عده کوتوله رسیدن به یه برج دراز.

یکی‌شون گفت: این چقدر درازه، من قدم بهش نمی‌رسه

برج‌سازی رو ممنوع کردن


یه عده انقلابی اومدن و پدر خائنین رو در آوردن

تاریخ پدر سالار
اول یه عده خائن بودن

بعداً یه عده انقلابی پیدا شدن و پدر خائنین رو درآوردن

بعداً یه عده لیبرال پیدا شدن پدر انقلابیون رو درآوردن

بعداً یه عده چپ پدر لیبرال‌ها رو در آوردن

بعداً یه عده محافظه‌کار پدر چپ‌ها رو درآوردن

بعداً یه عده دموکرات پدر محافظه‌کارها رو درآوردن

بعداً یه عده عدالت‌طلب انقلابی پدر دموکرات‌ها رو درآوردن

بعداً همه پدرشون دراومد

شیر تو شیر
یه متخصص اطفال شد وزیر راه

یه راننده شد وزیر معلم‌ها

یه مهندس مکانیک شد وزیر کتابخونه

یه جناب سرهنگ ریش دراز شد وزیر کارخونه

یه دندونپزشک شد وزیر کشاورزی

یه گرگه شد وزیر مرغداری

یه گوسفنده شد وزیر سلاخ‌خونه

یه معلم نقاشی شد نخست‌وزیر

یه شکارچی شد رییس مهدکودک

یه ساندویچ فروش شد رییس سخنرانی

یه استاد دانشگاه شد حسابدار رستوران

شیرتو شیری شد که بیا و ببین

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام: در دهه فجر لازم است که بیشتر نسبت به جنایات این دوره وزمان شاه مقایسه وتوضیح داشته باشید .مصطفی.

-- بدون نام ، Feb 6, 2008

Dear kalasghal,
aaghaa ejaaze maa az in raadio zamaane shekaayat daareem. aanhaa bee rahmaane eghteshaash mikonand va saboyaane chon ghaabeel ke saansoore tan kard saansoore sokhan mikonan.aaghaa ejaaze khaili setame.aaghaa inaan comme 'un ours mal leche akhbaaar az khodeshoon dar vakonan.aaghaa ejaaze mojaazaateshoon cheey?big fat zero?

-- بدون نام ، Feb 7, 2008

علت خاصی داره که قسمتهای جدید رو دیر روی وب قرار میدین؟!

-- بهزاد ، Feb 10, 2008

استاد ببخشید یک سئوال داشتم، یه تیکه کوچیک از یه آهنگ در مورد چه گوارا تو برنامتون پخش میشه ،خیلی با حاله،اگه بتونین اسم اون آهنگو بگین خیلی ممنون میشم

-- هادی ، Feb 15, 2008

salam
agar emkan dashte bashe ke linke souty betore adi dar safeye jadidi baz beshe behtare

-- atosa ، Feb 16, 2008

لطفادر رابطه با مدیریت کوتوله ها برایم مطلب بفرستید

-- بدون نام ، Feb 17, 2008

salam,chera 2haftas barnamehaye jadido nemizarin aqaye nabavi? aqaye nabavi shoma az bozorgane tanze man hastin , ama ba bazi az karaye akhiretoon in tars too man be vojood omade ke tanz haye mahshare shoma kam kam be samte loos shodan bereha ,khaheshan havasetoo bashe ke ma ro az tanzaye qashange nabavi mahroom nakonin!! merci

-- hamed ، Feb 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)