تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه چهل و یکم

دارا، سارا، کارلا و حسین طلا

سید ابراهیم نبوی

خبرهای هفته

با سلام، اینجانب عل‌اصغر، ریاست محترم بخش خبر دگولس پرس و رئیس ائتلاف خانواده خبرهای هفته گذشته ایران و جهان و انتخابات و مجلس که در آن یه نمه دعوا شد و انتخابات اولیه جهانخوار که در آن هیلاری و حسین همدیگر را ضایع کردند و خیلی ناجور شد و چاوز که افتاد تو کف کوکائین و فعلا به‌طور سنگینک مواد می‌زند و غزه که مردم آن خیلی محاصره شدند و خیلی مصیبت کشیدند و چیزهای دیگر را به سمع و عمل شما می‌رساند.

Download it Here!

سه هزار تا زاغارت

سه هزار نفر از داوطلبان انتخابات مجلس هشتم رد صلاحیت شدند. یک نفر از کارشناس انتخابات گفت: «از بین 8000 داوطلب، 2300 نفر از آنها مخالف دولت بودند، اما 3000 نفر رد صلاحیت شدند.» شورای نگهبانی دم در اعلام کرد، بعضی‌ها که پرونده‌شان به پرونده رویی چسبیده بود، اشتباها جزو دشمنان انقلاب شناخته شده و از این به بعد با آنان شدیدا برخورد خواهد شد.


تصویری از مجلس با تعدادی از نمایندگان باصلاحیت

آگاهان گفتند تمام اعضای مجلس ششم که چهار سال پیش در راس امور مملکت بودند رد صلاحیت شده و معلوم شد یک قوه به‌طور کامل و به‌طور کلی چی؟ این راس امور ضایع بوده است. اعضای مجلس هفتم هم که در آن سی نفر مخالف رئیس جمهور بودند، صد نفرشان رد صلاحیت شدند. با این وجود آقام حسین طلا، بچه مشتی، مال پایین شهر، فرماندار تهران اعلام کرد 1001 نفر در تهران تائید صلاحیت شدند. وزیر کشور هم گفت: مردم اینقدر کاندیدای تائید صلاحیت شده دارند که نمی‌دانند به کدام‌شان رای بدهند.

آگاهان اعلام کردند که تا کنون 100 نفر از کسانی که به لیست کاندیداهای تائید صلاحیت شده نگاه کردند، از ترس سرشان گیج رفت و دچار گازگرفتگی شدند و سکته زیادی کردند. یک نفر که آن لیست را دیده بود با موبایل به خبرنگار ما گفت: یک ساعت نگاه کردم، ولی نفهمیدم فرق شون چیه. اصلاح طلبان اعلام کردند فعلنی تصمیم نمی‌گیریم، چون چی؟ عجله کار شیطون می‌باشد. آنان اعلام کردند تا هفته بعد که جای رد صلاحیت‌مان خوب شود صبر می‌کنیم و بعدا تصمیم می‌گیریم.

اوباما: چیه هی می گین حسین حسین حسین!

در جریان انتخابات مقدماتی آمریکای جهانخوار، آقام حسین باراک اوباما، بچه جنوب شهر آمریکا و خانم هیلاری، زن بیل جون، در یک مناظره تبلیغاتی خشتک یکدیگر را بادبان کرده و هر چی دهان‌شان می‌آمد چی؟ به هم گفتند.

آقام اوباما که واقعنی شایع شده بود که از مسلمین می‌باشد، در یک سخنرانی اعلام کرد: «حاجی! این حرف‌ها رو نزنین، حالا ما یه حالی به این مسلمون‌ها دادیم، شما دیگه گندش رو در نیارین، چیه هرجا می‌ریم می‌آین سینه می‌زنین، می‌گین حسین حسین حسین حسین! جمعش کنین دیگه.» آقام اوباما گفت: «ما عمرا مسلمون نبودیم، قرآن مجید رو هم تا امروز اصلا ندیدیم. تو خونه‌مون هم یه دونه انجیل ارمنی‌ها داریم، هی بیخودی گیر سه پیچ ندین که این مسلمونه، همین چهارتا رای ما هم می‌ریزه، می‌ره پی کارش.»

در همین راستا آگاهان پیش‌بینی کردند که اگر اوباما و خانوم هیلاری این جوری حال همدیگه رو بگیرن، دموکرات‌ها «مازالاسیدن»، یعنی هم مالیدن، هم زاییدن، هم لاسیدن. یعنی حالا حالاها برادران جمهوریخواه تشریف حسنی مبارک شون رو در خاورمیانه دارن.

چاوز کوک می‌زنه

آقا ولادیمیر چاوز، دوست پسر آقام محمود نفتی، اخیرا توی خط آقا سارکوزی افتاده و با خانوم نائومی کمپبل، مدل لباس انگلیسی ایتالیایی، یه خانوم یه هوا ریزه میزه، یه نمه شکلاتی نمکی، یه کوچولو شیرقهوه روی هم ریخته است و هر روز با همدیگر این طرف و آن طرف رفته و با همدیگر عکس می‌گیرند.


چاوزبه مورالس: اگه جنس‌اش خوب باشه این دفعه با خودم می‌برمت پیش محمود، صفا!

آقام چاوز در یک مجمع عمومی که نمی‌دونیم دقیقا کجا بوده، ولی می‌دونیم یه جایی بوده، اعلام کرد: «من هر روز کوک می‌زنم.» وی گفت: «آقا اوو مورالس هر روز جنس خوب، مشتی، سناتوری، به ما می‌رسونه می‌زنیم رگ.» آقام چاوز که قبل از مصرف کوکائین گفته بود: «مخالفان دولت را شکست می‌دهیم.» بعد از مصرف اعلام کرد: «آمریکا و دنیای سرمایه‌داری را نابود می‌کنیم.» یک ساقی کارشناس بین‌المللی گفت: «جنس‌اش خیلی خوب بوده است.»

ده سرطان، برو کنار دیگه!

اسرائیل به نوار غزه حمله کرد و آب و برق این منطقه را قطع و آن را محاصره کرد. در این ماجرا همان بلایی که در ایران با قطع گاز و برق توسط دولت خودمان سر ملت خودمان می‌آید، توسط یک دولت دیگر، سر ملت فلسطین آمد و نیروگاه‌های برق غزه نیز در حال خاموش شدن قرار گرفت. حماس نیز برای مقابله با اسرائیل به فلسطینی‌های مخالف خودش حمله کرد. یک نفر از آگاهان به اسرائیل گفت: ده سرطان! برین کنار دیگه!

ر.ا.س.خ. ترین

آقا ولادیمیر سارکو، معروف به راسخ، رئیس اتحادیه سیاستمداران خانوم چیز، اعلام کرد این هفته نیز به روابط خود با خانم کارلابرونی، ستاره مدل نیمه سکسی ادامه داده و احتمالا تا یکی دو هفته دیگر نیز قصد ندارد دوست دختر خودش را تغییر دهد. وی اعلام کرد، تا دو هفته دیگر دوست دختر جدید و سیاست جدید فرانسه را اعلام خواهد کرد.

چهار نخ سیگار بعد از ودکا

به یک خبر علمی توجه فرمایید. موسسه ساینتیفیک اوارد اسوسییشن در توکیو اعلام کرد که مصرف چهار نخ سیگار پس از نیم بطر ودکای 40 درصد باعث افزایش طول عمر افراد بالاتر از 16 سال می‌شود. مدیر این موسسه پس از اعلام این خبر علمی توسط سه پلیس دستگیر و به یک مرکز نگهداری بیماران روانی منتقل شد. حال سه پلیسی که وی را دستگیر کردند، خوب گزارش شده است.


فیدل گفت: خودم می‌نویسم، لازم نیست دیگران بنویسند.

نوشتن، همین و تمام

ولادیمیر کاسترو، رهبر و رئیس جمهور و نخست وزیر و وزیر خارجه و مدیر عامل رادیو و تلویزیون و سردبیر روزنامه‌ها و رهبر حزب طرفدار دولت و رهبر حزب مخالفان دولت و وزیر راه و وزیر اقتصاد و فرمانده نظامی و رئیس سازمان امنیت و مسوول امور توریستی و مسوول امور تروریستی و رئیس سایر موسسات، سازمان‌ها، ان.‌جی‌.اوها، وزارتخانه‌ها و ارتش و امور خیریه کوبا اعلام کرد: «فقط توانایی نوشتن دارم.» به گفته منابع آگاه، کاسترو در همان روز نوشت: «جلوی نوشتن دیگران را بگیرید. کسی حرف نزند، فعلا تا بیست سال دیگر اوضاع همین‌طور باشد که از چهل سال قبل بود.»

خبرهای ما در این ساعت به پایان رسید. دیگر خبری نداریم. بروید بیرون.

علی اکبر از اسکار گزارش می‌دهد

این روزها در خانه عمو اسکار همه برای باشکوه‌ترین روز سال آماده می‌شوند. قلب‌های لس‌آنجلس با صدای بلند می‌تپد و تعلیقی هچکاکی بر حرکت ساعت‌های هالیوود سایه انداخته است. در حالی که چشم امید هزاران عاشق قبله سینمای عالم، به هالیوود دوخته شده است، هفته گذشته نامزدهای عمو اسکار هشتاد ساله معرفی شدند.

در یک مراسم کتی بیتس، هنرپیشه برنده اسکار و سید گنیس، رئیس آکادمی اسکار نامزدها را معرفی کردند.


کتی بیتس نیم ساعت قبل از معرفی نامزدهای اسکار امسال در حال تمرین

شاید راز باشکوه اسکار و فرش قرمز آن و حضور هزاران افسانه آفرین پرده نقره‌ای را در جهان هچ کس نفهمد، جز مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی اعضای محترم مدیریت ماهنامه معتبر سینمایی فیلم که نسخه آن در کلیه کتابخانه‌های معتبر به فروش رسیده و با عکس‌های چهار رنگ تزئین شده است.

امسال نیز ستاره اقبال هالیوود بر سر همگان ننشست، بلکه فیلم «نه جایی برای مردان پیر»، ساخته برادران کوئن و «خونی ریخته خواهد شد» به کارگردانی پل توماس آندرسون هرکدام در هشت رشته و فیلم بریتانیایی کفاره، ساخته جو رایت نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شده است.


کار برادران کوئن که سال‌هاست فیلم‌های موفقی را در هالیوود ساخته و با وجود پول و شهرت و شهوت در منجلابی به نام خودپرستی که خیلی‌ها را فروبرده است، اما برادران کوئن هم به شهرا و ثروت رسیده و هم معرفت و مرام خود را حفظ کرده و مهم‌تر از همه اینکه برادری خود را همچون نگینی از عقیق حفظ کرده‌اند، و برادر پشت برادر ایستاده است. شاید اگر یکی از برادران «کوئن» ندای هل من ناصر ملک مطیعی را در قیصر شنیده بود که «قیصر، ورخیز، برادرته کشتن» به یاری برادر می‌آمد.

امسال در رشته بهترین فیلم‌های سال، پنج فیلم به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی سخت و گیرا و باشکوهمند و نفس‌گیر؛ کفاره، جونو، مایکل کلیتون، نه جایی برای مردان پیر و خونی ریخته خواهد شد برای دریافت اسکار بهترین فیلم، با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

اما مردان هالیوود و کسانی که بر صندلی بزرگانی چون همفری بوگارت، میکی رونی، کلارک گیبل، جیمز استیوارت و اورسون ولز نشسته‌اند، امسال برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد شدند، دانیل دی لوئیس، جانی دپ، جورج کلونی، تامی لی جونزو ویگو مورتنسن نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شده‌اند.

زنان دل‌فریب و زیباروی هالیوود نیز برای دریافت مجسمه عمو اسکار و بالا رفتن از پله‌های آکادمی روزشماری را به منصه ظهور رساندند. نامزدهای بهترین بازیگران زن این خانم‌های محترم بودند، کیت بلانشت، جولی کریستی، ماریون کوتیلار، لورا لینی و الن پیج نامزد شده‌اند.

پرسپولیس، افتخاری برای مرجان

و اکنون افتخاری دیگر برای یک همشهری و یا هم‌وطن ایرانی که نامزد اسکار شده است. پرسپولیس مرجانه ساتراپی، نامزد بهترین فیلم انیمیشن شده و رقیبی چون «راتاتویی» را در پیش رو دارد. فیلم پرسپولیس که دومین فیلم ایرانی نامزد اسکار، بعد از فیلم بچه‌های آسمان اثر مجید مجیدی می‌باشد، امسال چشم جهانیان را به خود خیره کرد.


ساتراپی نامزد اسکار شده و خوشحال است.

فیلم کارتونی پرسپولیس که از روی زندگی پر از فلاکت و بدبختی خانم مرجان ساتراپی در فرانسه ساخته شده، سال گذشته جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را از آن خود کرد. مرجان اگرچه در یک خانواده پولدار در رشت به دنیا آمد، ولی در 14 سالگی آواره غربت شد و حتی گرسنگی‌ها و تشنگی‌ها کشید. وی پس از مدتی بدبختی و بیچارگی به وطن بازگشته و دست به ازدواج زد، اما مردی دیو سیرت او را به کام خود کشید.

مرجان در فرانسه ابتدا به کارتون روی آورد و سپس وارد بازار کتاب شد. او به‌زودی با بزرگترین نویسندگان فرانسه تنه به تنه می سایید، این در حالی است که مرجان هم ایرانی است، هم این همه نقاشی برای یک کتاب خیلی کار سختی است و هم مجبور بود فرانسه یاد بگیرد، اما مرجان امروز از زمین برخاسته و در حال عروج به آسمان‌های قدرت و شهرت می‌باشد.

و اکنون سووال بزرگ این است؛ آیا مرجان ساتراپی موفق خواهد شد جایزه اسکار را در میان دست‌هایش بگیرد، یا موفق نخواهد شد؟

گزارش وضع هوا

اینجانب جناب سرهنگ کیومرث مستشار، گزارش وضع هوای 24 ساعت گذشته و پیش‌بینی هوای آینده ایران و مناطق اطراف را به سمع و نظر بینندگان و شنوندگان صدا و سیمای زمانه می‌رساند.

در منطقه مرکزی کشور، صبح‌ها نسیم دموکراسی وزیده، ظهرها تنور انتخابات داغ شده و عصرها شورای نگهبان در تنور انتخابات پاشیده، البته باران، و باعث سرد شدن تنور مذکور و کاهش گرمای هوا می‌گردد. به دلیل حرکت یک موج سرما از طرف شورای نگهبان که از یخبندان اول زمین‌شناسی در این منطقه باقی مانده بود، هوای منطقه مرکزی فعلا سرد گزارش شده و در حال حاضر کلیه اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و اصول‌گرایان به دلیل رد صلاحیت در حالت یخ زدگی کامل به‌سرمی‌برند.

کارشناسان هواشناسی احتمال می‌دهند در هفته آینده هوا بین خیلی مزخرف و یا کمی مزخرف در نوسان باشد. از کلیه نامزدهای رد صلاحیت شده که قصد عبور از خیابان‌های اطراف شورای نگهبان را دارند، درخواست شده است که از ترمز و دنده عقب و زنجیر چرخ استفاده نکنند و اصولا از سرعت‌شان کم نکنند، چون بیشتر گیر می‌کنند.


تصویری از وضع هوای کشور از طریق پله

در منطقه شرقی کشور فعلا خبری نیست، پرویز مشرف بعد از اینکه یک جبهه هوای مخالف را از کشور به بیرون راند، خودش هم از منطقه شرقی بیرون رفته و در مسافرت به‌سر می‌برد. در منطقه افغانستان هم یک جبهه هوای سرد آمد و رفت.

در منطقه شمال و شمال غربی کشور هوا همچنان یخ زده و سرد گزارش شده و قطع گاز در بعضی مناطق همچنان وجود دارد. در منطقه تبریز به دلیل جیش فرمودن شورای نگهبان در تنور انتخابات هوای این منطقه نیز که انتظار می‌رفت با گرمای انتخاباتی بهبود یابد، در یخبندان به‌سر می‌برد.

در منطقه غربی کشور هوا ملایم، با رگبار باران و بارش برف، همراه با تابش شدید آفتاب و کمی تا قسمت زیادی متغیر گزارش شده است. احتمالا در هفته آینده هم‌زمان با سفر بعضی‌ها که اسمشون را نمی‌بریم به منطقه عراق یک جبهه هوای داغ باعث جوش آمدن این منطقه شود.

در منطقه جنوبی کشور بعد از رفتن خودش بوش هم رفت و فعلا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز هوا ملایم و دریا آرام است. سه تا جزیره نیز فعلا سرجای خودشان هستند. معلوم نیست تا هفته آینده چه بامبول تازه‌ای بزنند.

در همین جا با یک شعر هواشناسی به گزارش این هفته پایان داده و ضمن اعلام یک فقره ائتلاف بین اینجانب جناب سرهنگ و دخترم نازلی خانم احساس، شاعره توانمند، در مقابل برخی عناصر معلوم الحال از این ستون به آن ستون تا آخرین قطره خون خواهیم جنگید.

تا هفته دیگر برای شما روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی آرزو می‌کنیم.

هوا بس ناجوانمردانه سرد است، اوی ی ی ی!
زمستان است

شعر ما تمام شد، بدرود

گلواژه‌های 41

فاطمه رجبی گفت: دو سال است مکرر می‌نویسم که گفتمان انتظار گرایانه احمدی‌نژاد، معیار بزرگ سنجش گردیده است، دو سال است که با آمدن احمدی نژاد محشر کبری در ایران برپا شده است... اما این بار ولایت‌مداری الهی با ولایت‌مداری نفسانی با درجات مختلف به همگان معرفی گردید.

هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: چرا کشور ما یک هفته خاموش شد، ولی ترکیه دچار خاموشی نشد؟ البته من نمی‌خواستم بگم که این نشان‌دهنده نبودن مدیریت در کشور است، ولی خب، گفتم.

احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی با الجزیره گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری، من کمترین سخنرانی را در زمینه اقتصادی داشتم.»

احمدی نژاد درباره اختلاف نظر با مجلس گفت: «نه دعوایی است و نه کشمکشی، از این مکاتبات زیاد می‌شود.»

ابراهیم اصغرزاده گفت: «اصلاح‌طلبان باید در خصوص علت عدم قرار دادن یا ندادن نام من در فهرست انتخاباتی این جبهه پاسخ بدهند.»

امام جمعه اردبیل گفت: «از دولت می‌خواهیم محرومیت بالسویه در کشور تقسیم شود.»

امام جمعه مشهد گفت: « عده‌ای خواننده لاابالی مجلس عزای امام حسین را به پارتی جوانان هرزه تبدیل کرده‌اند.»


آیت‌الله حسنی

آیت‌الله حسنی گفت: «دیروز از یک گاو 10 کیلو شیر می‌دوشیدند و الآن 80 کیلو، چرا؟ فهمیدن این خیلی چیز سختی است... از جمله بحثی که در سراسر دنیا مطرح است مساله سوخت می‌باشد، ما هر قدر به مسوولین خودمان فشار می‌آوریم به جایی نمی‌رسد و شب گذشته هم که وزیر کشور شرف حضور یافته بود و مسائل در حال خصوصی و عمومی مطرح شد و به جایی نرسید. ما باید اعمال مان را اصلاح کنیم تا پروردگار متعال در مقابل توبه و انابه ما گرما و سرما را تعدیل نماید، والا از دست بشر خارج هستند.»

دارا از پیش سارا رفت

از پشت کوه آمد
از پشت کوه وزیری آمد

از پشت کوه وزیری و وکیلی آمدند

از پشت کوه وزیری و وکیلی آمدند که وزارت و وکالت را سخت می‌خواستند

از پشت کوه وزیری آمد که کتاب دختران را از پسران جدا می‌کرد و درها را می‌بست و در وزارتخانه خویش سخت می‌نشست.

از پشت کوه وزیر آموزش و پرورشی آمد که کتاب درسی دختران را از پسران جدا می‌کرد و درهای مدرسه پسران را به روی معلمان زن می‌بست و پدران را در کتاب‌های درسی دختران سر می‌شکست

از پشت کوه آمد، وزیری...

و از پشت کوه آورد کتابی، کتاب بی‌نظیری


گفتند سارا باید از کتاب دارا بیرون باید برود، چرا؟

گفتند سارا باید از کتاب دارا برود
و مادر دیگر نمی‌تواند برای دارا انار بیاورد

و پدر دیگر برای سارا نان نمی‌آورد

گفتند بابا نان ندارد

و اگر هم داشته باشد نان را فقط به دارا می‌دهد، در کتاب پسران

و سارا فقط می‌تواند بادام بخورد، در کتاب دختران

گفتند کوکب خانم که زن تمیزی بود

باید از کتاب پسران بیرون برود

و آن مرد که اسب دارد

باید با اسبش از مدرسه دختران فرار کند

و گفتند دیگر سار از درخت نمی‌پرد

و اگر خواست پرواز کند

فقط با همجنس پرواز می‌کند

و گفتند فقط در کتاب مدرسه همجنس‌ها با هم پرواز می‌کنند

اما در کلمبیا همجنس‌ها با همدیگر پرواز نمی‌کنند

امروز وزیر آمده است

وزیری که قرار است نیروی انتظامی را

برای جلوگیری از دارا

و حفاظت از ناموس سارا

به کتاب های درسی بفرستد

سارا بهتر است دیگر با دارا بازی نکند

و بهتر است همه انارها را به دارا بدهد

و اگر هرچه زودتر از کتاب دارا بیرون نرود

وقتی بزرگ شد

صلاحیتش رد خواهد شد

دیروز می‌گفتند، آن مرد با اسب آمد

امروز گفتند آن مرد دیگر حق ندارد با اسب بیاید

گفتند ما اسب نمی‌خواهیم

البته نجیب اند، البته چموش

اما الاغ‌ها، آه الاغ‌ها بهترین اند

آنها بار می‌برند و کار می‌کنند و راحت‌تر می‌فهمند

و به دشمنان لگدهایی زیبا می‌پرانند

به آن مرد بگویید که از این پس با الاغ بیاید

امروز گفتند دارا باید از کتاب سارا

امروز گفتند سارا باید از کتاب

امروز گفتند پدر برود

امروز گفتند مادر...

نازلی احساس (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دلم برای اون دوره که توی روزنامه‌های به اصطلاح اصلاح‌طلب می‌نوشتی تنگ شده، چقدر واقعا طنزهات خوب بودن. الان از اول تا آخرش چرنده، هرچی خوندم بیشتر حالم بد شد. فکر کنم استعدادت بخار شده رفته هوا

-- مهران ، Feb 3, 2008

قلو رو بیشترش کنین

-- بدون نام ، Feb 5, 2008

نمي دونم ما توقعمون بالا رفته يا شما افت كرديد.اينا چيه؟

-- سينا ، Feb 5, 2008

به جون خودت اگه این چیزا رو به انگلیسی ترجمه کنن، نشریات نومحافظ کار آمریکا همه رو مثل نون داغ می برند. عل اصغر جون، من نمی فهمم تو چرا به انگلیسی واسه نشریات آمریکایی نمی نویسی؟ هم پول خوبی میدن، هم حرفهات مستقیماً به خود بوش می رسه. بد میگم؟

-- منصور ، Feb 6, 2008

از کل مطالبی که تو این صفحه خوندم فقط دارا و سارا معرکه بود.به دلچسبی مطالب طنزتون تو "مهر".دلچسب و در عین حال تلخ.آرزو می کنم اتوبوسی به نام...ترانسپورت شمس العماره همیشه تو جاده های سرسبز سفر کنه.

-- --- ، Feb 6, 2008

هنوز میشه یه امیدی بهتون داشت!!!

-- بدون نام ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)