تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه سی‌ و هشتم

در ایران، برف می‌بارد فراوان

Download it Here!

این برنامه را در این‌جا ببینید.

‌ ‌

خبرهای هفته

با سلام، این‌جانب عل اصغر از دگولس‌پرس، خبرهای هفته گذشته از ایران و جهان و پاکستان و کنیا که ۳۵۰ نفر از مردم بی‌گناه و بدبخت اون کشته شدند و عراق و مصر و چند جای دیگه را به سمع و عمل شما می‌رساند.

القاعده: زر نزن اخوی!
خانم بی‌نظیر بوتو که واقعنی یک خانم بی‌نظیری بود، در یک عملیات استشهاری (که هم استشهادی بود و هم انتحاری) به شهادت زیادی دست یافت. این زن این قدر فداکار بود که هر چی گفتن نرو، رفت و در پاکستان به شهادت رسید.

پلیس پاکستان اعلام کرد: «القاعده بی‌نظیر بوتو را کشت» القاعده هم اعلام کرد «بسم الله الرحمن الرحیم. زر زیادی نزنین. ما بوتو رو نکشتیم. ترور بی‌نظیر بوتو کار ما نیست و ما اصلاً تو خط کشتن زن جماعت نیستیم.» القاعده اعلام کرد ترور بی‌نظیر بوتو کار دولت پاکستان است.

وزیر کشور پاکستان هم اعلام کرد که ایشان گلوله نخورده و سرش به سقف ماشین برخورد کرده است؛ بنابراین اصلاً کسی او را نکشته است. آقا پرویز مشرف فرمودین، دیروز بعد از یک هفته تحقیق و بررسی که تازه خودش هم تنها نبود و چند نفر هم با او بودند، گفت: «ترور بی‌نظیر بوتو کار تروریست‌هاست.» آگاهان گفتند: داداش! معلومه که کار تروریست‌هاست ولی کدومشون؟ مال شما یا مال اون‌ها؟

دولت پاکستان اعلام کرد انتخابات را به موقع برگزار می‌کند. حزب بی‌نظیر بوتو هم گفت: اشکال نداره. دولت پاکستان هم گفت: «پس حالا که اشکال نداره، پس انتخابات به تعویق می‌افتد.» فعلنی بی‌لاوال و آصف زرداری پسر و شوهر بی‌نظیر بوتو جانشین این خانم بی‌نظیر شده و اوضاع پاکستان فینیشت سنگین! پسر ۱۹ ساله خانوم بوتو گفت: «با دموکراسی انتقام مادرم را می‌گیرم.»

محمود نفتالین مهربان شد
حاج محمود نفتالین، در هفته گذشته از یک آقای بزن بزن خفن تبدیل به طرفدار دموکراسی نفتی شد. سخنگوی دولت اعلام کرد: «رییس‌جمهور مسؤول برخورد نیروی انتظامی با بدحجابان نیست و اصلاً این چیزها به ما مربوط نیست.» وی گفت: «ما اصلاً خبر نداریم چی شده. ما هم خودمان از رادیو و تلویزیون شنیدیم و وقتی فهمیدیم نیروی انتظامی با خانم‌های عزیز برخورد‌های بد می‌کند، چشممان چهار تا شد.» وی افزود: «چشم رییس‌جمهور شش تا شد.»

اما یک نفر از سرداران ناجا گفت: «اجرای طرح امنیت اجتماعی با دستور مستقیم رییس‌جمهور اجرایی شده است.» فاطی رجبی، زن سخنگوی دولت هم گفت: «هیچ مسلمانی نمی‌تواند با طرح امنیت اجتماعی موافق نباشد.» تعدادی از مسلمانان که در جریان این طرح کتک خورده و مجروح شده و در حال بیهوشی بودند، گفتند: «ما هم موافقیم. خیلی درد داره؛ ولی موافقیم.»

آگاهان گزارش کردند که پس از این اظهارات دهان مسلمانان مذکور آسفالت شده و فعلاً مراسم گیس و گیس‌کشی میان دفتر ریاست جمهوری و نیروی انتظامی هر روز در تهران برگزار می‌شود.


رییس‌جمهور نشان می‌دهد با برخوردهای تند مخالف است.

برف اومد، سنگینگ
برف سنگین تهران را سفیدپوش کرد و شهر به یک شکل بسیار جالب آجری آجری، بیسکویت بیسکویت، کره و خدا و عروس در آمد. هوا هم سرد شد.

از طرف دیگر با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای تولید انرژی هسته‌ای که حق مسلم ماست و این که ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان و دومین تولیدکننده گاز جهان است، گاز سه استان کشور توسط دولت ترکمنستان که وسط سرما تصمیم به دو برابر کردن قیمت گاز کرده بود، قطع شده و مردم در سرما ماندند.

دولت اعلام کرد شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» تا هفته آینده به شعار «هیزم‌های بسته‌ای حق مسلم ماست» تغییر پیدا می‌کند. همچنین آموزش و پرورش تهران اعلام کرد به دلیل یخ‌بندان و بارش برف شدید، کلیه مدارس ابتدایی و راهنمایی تهران، فردا تعطیله فیتیله ....

تبرئه شده‌ها آزاد نمی‌شوند
سه دانشجوی زندانی که در هفته گذشته تبرئه شده و دستور آزادی آن‌ها توسط دادگاه صادر شده بود و هیچ مشکلی برای رفتن به خانه نداشتند، در زندان باقی مانده و در عوض خانم جلوه جواهری و مریم حسین‌خواه که تبرئه نشده بودند، از زندان آزاد شدند. قوه قضاییه اعلام کرد، منتظر است تا این سه دانشجو در زندان جرمی انجام بدهند یا شیشه‌ای را بشکنند تا آن‌ها را با وثیقه آزاد کند.


شیرین عبادی در میان دو زندانی که آزاد شدند؛ ولی سه زندانی آزاد نشدند

سفر برای پوززنی
آیت‌الله نامبروان، که از سفرهای استانی محمود نفتی و محمد خوش‌تیپ خوشش آمده است، برای پوززنی به سفر استانی یزد رفت. فرمانداری محل اعلام کرد که در مراسم استقبال که روز بعد برگزار خواهد شد، ۲۷۲۵۳ نفر شرکت خواهند کرد و ده‌ها نفر نیز از فرط ذوق‌زدگی غش خواهند نمود.

آگاهان گزارش کردند برای سفر آیت‌الله نامبروان، صدهزار بسته کیک و شکر تدارک دیده شده است. وی در جمع مردم اعلام کرد: «ایران دموکرات‌ترین کشور منطقه است» در پی این اظهار نظر، ده‌ها نفر از حاضرین دق کردند. همچنین با تبدیل ایران به دموکرات‌ترین کشور منطقه، ۱۳ نفر در تهران، زاهدان و قم اعدام شدند.

صندوق شورای نگهبان
آقا حسن یوسفی اشکوری، که چند سال قبل خلع لباس شده است، اعلام کرد: «از صندوق شورای نگهبان، دموکراسی بیرون نمی‌آید.» وی گفت: «انقلاب در ایران ممکن نیست و اگر هم باشد، دموکراسی از آن بیرون نمی‌آید.» وی اظهار داشت: «با لشکرکشی آمریکا هم دموکراسی بیرون نمی‌آید.» وی توضیح داد: «اصلاً دموکراسی بیرون نمی‌آید.» برین خونه‌تون.

دیگه پادشاه نداریم، برین!
پارلمان نپال، که یک کشور فسقلی است و در آن آخرین مائوئیست‌های دنیا هنوز موفق شده‌اند مائوئیست‌ها بمانند و ظاهراً به دلیل عدم خبررسانی درست، خبر مرگ مائو هنوز به این کشور نرسیده است، نظام پادشاهی را منحل کرد و گفت: دیگه پادشاه نداریم.

مسلمانان در انتظار مسیح
مراسم سال نو میلادی در کشور بلژیک با ترس از حملات القاعده برگزار شد و مسلمانان بروکسل تولد پیامبر مسیحیان را جشن گرفتند. در فرانسه نیز به دلیل کمبود شمع، مخالفان سارکوزی ۳۷۰ اتومبیل را با آتش روشن کردند. در لندن مراسم آتش‌بازی مثل سال‌های قبل برگزار شد.

نفت، بالا و بالا و بالاتر
رکورد قیمت نفت خام از ۱۰۰ دلار گذشت. آگاهان پیش‌بینی کردند با افزایش قیمت نفت خام، احتمالا تورم و قیمت کالاها در ایران افزایش خواهد یافت.

اسناد در گونی
یکی از مقامات اداره چکش و ترازو اعلام کرد که دو میلیون سند تاریخی کشور در تعدادی گونی نگهداری می‌شود. وی گفت: «قرار است به زودی محل مناسبی برای این اسناد آماده شود تا اسناد از گونی‌ها خارج شود.» وی توضیح داد: «این اداره به گونی‌های مذکور بسیار احتیاج دارد و گونی‌ها برای ما بسیار باارزش است. به همین دلیل هر چه زودتر سعی می‌کنیم اسناد را از گونی‌ها خارج کنیم.»

مملکت را صادر کنیم
رییس جدید شورای عالی دفاع اعلام کرد که «خلیج دوستی» به جای «خلیج فارس» ایجاد خواهد شد. وزیر خارجه نیز اعلام کرد: «سهم ایران از دریای خزر ۱۱.۳ درصد است؛ نه بیشتر.» جلال طالبانی هم اعلام کرد که اروند‌رود شط العرب بوده و مال ماست....

فعلاً قرار است مسؤولان محترم جزایر و زمین‌ها و رودخانه‌های اضافی کشور را به کشور‌های همسایه صادر کنند تا مشکلات آن‌ها به زودی حل شود.

فعلاً خبر دیگری نداریم، خداحافظ

***

گزارش ویژه:
گوگوش ترانه غمگین احساس می‌خواند

هم‌زمان با نمایش یکی از فیلم‌های شهره آغداشلو در تهران پس از ۳۰ سال در سینما فرهنگ، شهرهای بزرگ اروپا همچون اوبرهاوزن، استکهلم و لندن ستاره‌باران بود. گوگوش باری دیگر به صحنه رفت تا هر دفعه ده‌ها هزار ایرانی را که قلبشان با ترانه‌های شکوهمندی چون «کوه» «مرداب» «هم‌سفر» و «پل» او می‌تپد، به صحنه‌های اهورایی گذشته ببرد. به روزهایی که گوگوش، شاه‌ماهی موسیقی ایران بود.

فائقه آتشین، دختر صابر آتشین بازیگر سینما، که کودک جالب و جذاب و خوش سر و زبان خود را به نمایشات می‌برد، در دوران کودکی از او سوء استفاده بسیاری کرد و به اشک‌های دختری که مادرش را از دست داده بود، اعتنا نکرد. تا محمود قهرمانی، صاحب هتل کاباره میامی او را به همسری بگیرد و او نیز سال‌ها هنرمندی بود که مردم به پایش پول می‌ریختند؛ اما در پشت صحنه باید گرسنه و تشنه می‌خوابید و همواره اسیر دست مردان خوش‌لبخند و سیاه‌دل بود.

امروز ستاره گوگوش در سراسر جهان می‌درخشد. شاید بسیاری از اروپاییانی که صفوف ده هزاران نفری سینه چاکان هنردوست ایرانی را منتظر ورود به سالن اجرای برنامه گوگوش می‌بینند، سؤال می‌کنند: «آیا این‌ها هوادار شاکیرا یا مایکل جکسون یا امینم یا ماریا کری هستند؟» اما پاسخ منفی است. اروپاییان باید بدانند که آن‌ها کسانی هستند که به دیدن کنسرت باشکوه گوگوش ایرانی می‌روند.


گوگوش، همچون ستاره در دل شب می‌درخشد، خوش به حالت!

و نام گوگوش، چنان که بارها در نشریه ماهنامه سینمایی فیلم، به مدیریت مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی اعلام شده است، همواره می‌درخشد. در تاریخ سینمای ایران نیز نام گوگوش مانند تاریخ موسیقی ایران بیش از ۴۵ سال است که ثبت شده است؛ فیلم‌هایی چون «بیم و امید» «گدایان تهران» «ستاره هفت آسمون» «سه دیوانه» «پنجره» «احساس داغ» «شب غریبان» «در امتداد شب» و «امشب اشکی می‌ریزد.» گوگوش در فیلم‌های هنری مهمی‌مانند «بی‌تا» «ممل آمریکایی» (ساخته مرحوم علی حاتمی) «همسفر» (به همراهی ستاره بزرگ بهروز وثوقی) «ماه عسل» و «نازنین» نیز بازی کرده است.

فائقه آتشین، دختری که همواره در سینمای ایران نقش کودک یتیم را بازی می‌کرد و با بزرگانی چون بهروز هم‌بازی بود، بدون این که تحصیلات داشته باشد، با استعدادی شگرف در دل آسمان‌های شب ظهور کرد و با آغاز انقلاب ایران به انزوا رفت تا پس از ۲۱ سال سکوت دوباره در دل آسمان بدرخشد.

گوگوش، اکنون در کنار مهرداد آسمانی برای ایرانیان ترانه می‌خواند. او در میان مردم بسیاری از کشورها مانند تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، عراق، جمهوری آذربایجان به اندازه ایران شناخته شده است.

و اکنون سؤال بزرگ این است: آیا گوگوش باز هم به روی صحنه خواهد رفت؟ یا باز هم به روی صحنه نخواهد رفت؟

علی‌اکبر خوشحال، دگولس پرس، لندن

***

گزارش وضع هوا

با سلام، اینجانب جناب سرهنگ کیومرث مستشار، ریاست مرکز هواشناسی گزارش آخرین وضعیت هوای ۲۴ ساعت گذشته اخیر و پیش‌بینی هوای هفته آینده را به عرض و نظر بینندگان و شنوندگان صدا و سیمای زمانه می‌رساند.

در منطقه شمالی، بارش مداوم برف و سرمای شدید و یخ‌بندان مشاهده شده، به دلیل قطع شدن گاز که ناشی از عدم استفاده به موقع از ترمز توسط دولت بوده است، شهروندان مناطق شمالی کشور در شرایط یخ‌زدگی به سر می‌برند. دولت از کلیه شهروندانی که گازشان قطع شده، درخواست کرد تا در مصرف گاز قطع‌شده صرفه‌جویی کنند


تصویری از کلیه راه‌های کشور که باز است و هیچ مشکلی نیست

در منطقه جنوبی، با پایین کشیده شدن بحث تنبان کوچک و بزرگ، یک جریان بزرگ از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج دوستی (خلیج فارس سابق) در حال تجاوز به حقوق خلیج مذکور مشاهده شده است.

در منطقه غربی، هوا ملایم، رگبار قطع، رعد و برق و انفجار نداریم؛ فعلاً خبری نیست. در ناحیه اروندرود، احتمال تغییراتی گزارش شده است. کارشناسان هواشناسی منطقه اعلام کردند که اگر حال و هوای منطقه غربی به همین وضع باشد، احتمال تغییرات شدید از اروندرود به کارون و حتی شط العرب وجود دارد.

در منطقه مرکزی هوا بدون هیچ دلیل غیرانتخاباتی ملایم گزارش شده است. کارشناسان گفته‌اند احتمال تغییرات سریع، داغ شدن هوا، جابه‌جایی سریع راست و چپ، جوش آوردن، فعلاً نمی‌رود و آب و هوای مرکز فعلاً تا دو ماه کمی تا قسمتی ملایم می‌باشد. کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی کردند که به زودی با گرم شدن تنور انتخابات، احتمال داغ شدن صحنه و حرکت یک جبهه هوای گرم از الیگودرز، یزد، رفسنجان و کرمان به تهران و بالعکس وجود دارد.

در ناحیه جنوب شرقی، یک جبهه هوای ولرم، از مناطق مرکزی به سمت استان‌های یزد و کرمان در حرکت است. به کامیون‌های حامل شیر و کیک که برای گرم کردن هوای سرد به سوی این منطقه در حرکت هستند، توصیه می‌شود زنجیر لازم نیست؛ سینه بزنند.

در ناحیه شرقی منطقه، وضع هوا در گه‌ترین شکل آن می‌باشد. هوای منطقه با بارش شدید گلوله، انفجارهای بی‌نظیر، رعد و برق و توپ و تانک همراه بوده؛ کارشناسان احتمال آرامش را تا وقتی ایشان مشرف باشند، نمی‌دهند.

گزارش وضع هوای کشور تمام شد، برای شما روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی آرزو می‌کنیم.

***

گل‌واژه هفته:

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «اگر با مردم برخورد نمی‌شد، امروز همه بی‌حجاب بودند.»

احمدی‌نژاد گفت: «در کلمبیا یاد مولایمان حضرت ولی عصر می‌افتادم. عرض می‌کردم آقا، می‌دانم که این صحنه را جمع و جور می‌کنم. یقین دارم که شما نوکرتان را در وسط این جبهه تنها نمی‌گذارید. اصلاً خودتان دارید مدیریت می‌کنید. ما که به پای خودمان آمدیم. بدانیم که امام زمان جهان را مدیریت می‌کند.»

آیت‌الله باریک‌بین، امام جمعه قزوین گفت: «نباید بگذاریم دشمنان به درون ما رخنه کنند.»

آیت‌الله خزعلی اظهار داشت: «عید نوروز نباید عید بزرگ ما باشد.»

حاج منصور ارضی گفت: «برخی می‌گویند من در سخنرانی‌ها، جلسات و مراسم فحش می‌دهم. بله، من فحش هم می‌دهم؛ ولی هر کسی باید حد خودش را بداند.»

جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی گفت: «دوم خردادی‌ها و روزنامه‌هایشان اقدام به ترویج فساد اخلاقی و خرافه‌پرستی می‌کنند و اصلاح‌طلبان مرتد و بی‌دین هستند.»


حسنی: مرد نباید انگشتر طلا بکند، فقط عقیق

آیت‌الله حسنی گفت: «شیعه علی باید هر روز ۵۱ رکعت نماز بخواند؛ ۱۷ رکعت واجب و ۳۴ رکعت مستحب... و قنوت، بلند گفتن تکبیرة‌الاحرام و انگشتر به دست کردن از دیگر نشانه‌های شیعه واقعی می‌باشد. البته مرد نباید انگشتر طلا به دست کند؛ بلکه انگشترعقیق .... و اگر قلب شیعه واقعی مثل حضرت ابراهیم نباشد، خدا او را به مرض فلج تا زمان مرگ مبتلا خواهد کرد و یا به جذام مبتلا خواهد کرد، تا برای اطرافیانش کفاره گردد.»

***

برف اومده یخ زده

این اشعار اولین اشعار دوران کودکی نازلی احساس است. او با این اشعار دنیای کودکی خود را در روزهای برفی و بارانی برای ما روایت می‌کند.

پشت خونه دکتر
بارون اومد شر شر
پشت خونه دکتر
دکتر رفته کاراکاس
دستش تو دست روس‌هاس

پشت خونه محمود
برف اومده زود زد
پشت خونه محمود
گاز نداریم چه سرده
ببین محمود چی کرده

پشت خونه الهام
برف اومده پشت بام
پشت خونه الهام
الهام زنش فاطی بود
همه چیزاش قاطی بود

لامپ اضافی خاموش
برف اومده یخ زده
در خونه بدبخ زده
نفت نداریم، گاز هم روش
لامپ اضافی خاموش


این عکس هیچ توضیحی ندارد

قاز قاز
تبریز یخه باز باز
کلاغه می‌گه قاز قاز
- باید بگی قار قار
واسه چی می‌گی قاز قاز؟
قار قار یعنی که برفه
قاز قطع شده، چه حرفه!
برا این می‌گم قاز قاز
قاز نداریم، باز باز

پشت خونه اولمرت
موشک زدیم زرت زرت
پشت خونه اولمرت
دلار داریم ماشاء الله
می‌دیم حسن نصرالله

نیروگاه بسته ما
نفت داریم یه میلیون
گاز داریم، تریلیون
بوشهر هسته داره
نیروگاه بسته داره

سفره بی‌نفت
وعده داد و رفت رفت
سفره خالی و نفت
نفت نداد بنزین گرفت
یه ماچ از پوتین گرفت
پوتین سرش تو کاره
سوخت‌ها رو کم می‌ذاره

نازلی کوچیکه (معصومه مستشار سابق)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

عالی بود!

-- داش پرویز ، Jan 14, 2008

هوا بس نا جوان مردانه سر است .
موفق باشید . این روزها زبان طنز بهترین است برای بیان این فجایع .مردم به مصیبت عادت کردن .شاید به این گونه چشم باز کنند .

-- بانو ، Jan 15, 2008

بابا مردوم میگه رادیو نمی شنوه. میگه برات این میل زده، اون میل زده، چواب ندادی. اگه عل اکبر عرضه نداری به اون نبوی بیگو رادیول خرابی دوروست کنی، مردوم بیشنوه

-- استراتژیک ، Jan 15, 2008

قشنگ بود. یک پیشنهاد:
چرا قسمتی مثل "نطق پیش از دستور" با تقلید حسنی را به برنامه نمی افزایید؟ آن کلیپها هواداران بسیاری داشت و من مطمئنم باز هم خواهد داشت.

-- بهزاد ، Jan 15, 2008

فایل صوتی download نمیشود. نمیدونم چه مشکلی داره؟

-- میلاد ، Jan 15, 2008

مطالب مربوط به گذشته گوگوش وسؤ استفاده های پدرش از او، مثل نام همسرگوگوش که صاحب کاباره میامی بود و در اشتهار او نقش اساسی داشت و یا موضوع مرگ مادر گوگوش،همگی اشتباه و نشانه بی اطلاعی نویسنده است.رادیو زمانه باید در برابر مطالبی که پخش میکند احساس مسؤلیت کند.

-- بیوک ، Jan 16, 2008

خوب بود، ما حسنی میخوایم یالا!
(منظورم تقلیده!)

-- jack ، Feb 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)