تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه سی‌ و ششم

از من سه‌نقطه باقی است

Download it Here!

‌ ‌

خبرهای هفته

با سلام، خبرهای هفته گذشته و مصاحبه مطبوعاتی درباره گرانی، رفتن محمود نفتی به حج، مخالفت همه با دولت، آزادی سه دانشجو پس ازهشت ماه گیر سه‌پیچ خفن ، سازمان ملل که ایران را محکوم به حقوق بشر کرد، را این‌جانب عل اصغر از دگولس پرس به سمع و عمل شما می‌رساند ...

نفتالین: بیانیه پایانی مثبت بود
آقا حاج محمود نفتالین که در جریان اجلاس شورای همکاری بدون این‌که به روی خودش بیاورد که ابوموسی را با عین می‌نویسند یا کاف، پس از مراسم شام گفت: «شام بسیار مثبتی بود.»

وی پس از شام به خواندن دعای فرج که بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماتیک دولت در دو سال گذشته بود، پرداخت. رییس‌جمهور قصد داشت برای خواندن دعا به مجلس بعدی برود که مجبور شد در مراسم پایانی به بیانیه اجلاس گوش کند. وی گفت: «بیانیه مثبت و خوبی بود.» در این بیانیه گفته شد که اگر ایران جزایر سه‌گانه را به امارات پس ندهد، از ایران شکایت خواهد شد

رییس‌جمهور در تهران نیز گفت: «بیانیه پایانی اجلاس مثبت بود.» عبدالرحمن العطیه هم گفت: «تا وقتی ایران به اشغال جزایر پایان ندهد، پیشنهادهای ایران را بررسی نمی‌کنیم.» وزارت خارجه نیز اعلام کرد: «اظهارات العطیه نادرست و غیرسازنده است.» اما محمود نفتالین گفت: «بیانیه پایانی اجلاس مثبت بود.»


محمود نفتالین در حال زیارت زائران خانه خدا

علت تورم افزایش قیمت‌هاست
حاج محمود نفتالین در مصاحبه با صدا و سیما در مورد تورم توضیحاتی داد و گفت که علت تورم، افزایش قیمت‌ها؛ و علت افزایش قیمت‌ها، گران شدن اجناس و کالاها؛ و علت همه آن‌ها، افزایش قیمت کالاهای جهانی و برخی اشتباهات دولت بوده است. وی از مردم خواست که وی را حلال کنند و از مردم به خاطر اشتباهات خود عذرخواهی کرد و قول داد پس از بازگشت از حج به تکرار اشتباهاتش بپردازد.

رییس‌جمهور در سفر به حج مراسم پوشیدن لباس احرام جلوی دوربین، اجرای طواف در حال دست تکان دادن برای مردم، سعی صفا و مروه همراه با 200 محافظ، اجرای مراسم نماز جماعت در حال دست تکان دادن برای دوربین‌ها را انجام داده و به طور سرزده به رمی جمرات پرداخت و پس از پایان یافتن سنگ‌هایش دستور داد که برای مبارزه با دشمن از خمپاره برای انهدام شیطان استفاده شود. وی اعلام کرد که سفر حج، نوعی سفر شهرستانی است که در آن نامه نمی‌نویسند و آدم مجبور نیست قول بدهد.

در فرانسه عشق هرگز نمی‌میرد
برادر ولادیمیر سارکو، در نقش عشق هرگز نمی‌میرد، برای سومین بار در هفته گذشته عاشق یک زن دیگر شده و در حال حاضر مشغول امورات شخصی خودش از یک طرف و سر و کله زدن با ملت انقلابی فرانسه از طرف دیگر می‌باشد.

روزنامه‌های فرانسه در هفته گذشته اقدام به چاپ نامه‌های عاشقانه سارکوزی کردند. در یکی از نامه‌های آمده بود: «ناناز، جیگرت رو بخورم، تو کجا بودی طلا؟» در نامه دیگر آمده بود: «ووی! خوشگلیات رو بخورم ایتالیایی زیبای من!» در نامه سوم آمده بود «چه قدر ناناس فرانسه حرف می‌زنی.، دلم می‌خوادت خانومی!» آگاهان این نامه‌ها را با نوشته‌های پروست مقایسه کرده و متوجه شدند خیلی هم فرق نمی‌کند.


کارلا برونی عشق جدید سارکوزی تا چند ساعت قبل

نشریات جعلی بودند؛ پس از هشت ماه
سه دانشجوی دانشگاه امیر کبیر که به مدت هفت ماه در بازداشت، زندان انفرادی، دست‌بند، پابند، چشم‌بند، توهین و بازجویی و گذراندن دروس فیزیکی، شیمیایی و روان‌شناسی و تربیت بدنی بودند، ایکی ثانیه پس از این‌که سازمان ملل برای هزارمین بار ایران را به نقض حقوق بشر محکوم کرد، در دادگاه شرکت کرده،؛ قاضی اعلام کرد نشریات مذکور جعلی بوده؛ و این دانشجویان از هفته آینده آزاد می‌شوند. اجلاس عمومی سازمان ملل متحد، با بیانیه پیشنهادی کانادا به خاطر نقض حقوق بشر ایران را محکوم کرد. قرار شد سازمان ملل از هفته آینده در کنار محکوم کردن ایران به کارهای دیگری هم بپردازد.

نارنجی محبوب آن‌ها
آبجی تیموشنکو، که به چشم خواهری واقعاً موجود جالبی بوده و حرف ندارد، برای یک بار دیگر در انتخابات اوکراین، نخست‌وزیر این کشور شد.

قلیان، چکمه، فوتبال و علی‌آباد
آقا الهام، دارای شش شغل و یک همسر غیر قابل کنترل، در یک پروژه فرافکنی سنگین، اعلام کرد دولت با برخورد در مورد بدحجابی مخالف است. رادان هم که صبح از خواب بیدار شده بود، گفت که دولت اصلاً مخالف طرح نیست و شوخی می‌کند. وی گفت: «نیروی انتظامی با هر زن با چکمه، مرد با قلیان و کافه با اینترنت، تا آخرین قطره خون مبارزه کرده و اجازه نمی‌دهد یک مشت از خدا بی‌خبر از خدا خبردار شوند.»

همچنین دولت، پس از این‌که در مورد طرح امنیت اجتماعی زیر پای رادان را خالی کرد، بعد از دو سال احمدی‌نژاد در مورد فدراسیون فوتبال گفت: «به علی‌آبادی یک سال قبل گفتم برو کنار.» یک روز بعد علی‌آبادی صبح گفت: «من استعفا نمی‌دهم» اما تا شب استعفا داد و رفت علی‌آباد.

همه ریختند سرش
در هفته گذشته مرعشی گفت: «احمدی‌نژاد هیچ کاری برای کشور نکرده» عماد افروغ گفت: «اگر مجلس، شأن خودش را حفظ کرده بود، شاهد این گرانی‌ها نبودیم.» مرتضی نبوی از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقاد کرد. قالیباف گفت: «مشکل کشور از مدیریت احمدی‌نژاد است و با تمسخر نمی‌شود مشکلات کشور را حل کرد.»، احمد توکلی به برخورد احمدی‌نژاد با مجلس انتقاد کرد؛ محسن رضایی هم شدیداً از احمدی‌نژاد انتقاد کرد. نماینده خراسان در مجلس گفت: «مجلس آماده احضار احمدی‌نژاد است.» فعلاً به نظر می‌رسد که شتر احمدی‌نژاد جلوی مجلس خوابیده است.

فیدل رفت تا فیدل بیاید
ولادیمیر کاسترو در هفته گذشته اعلام کرد که دیگر قصد ندارد دودستی به اوضاع کوبا چسبیده و از این به بعد با یک دست این کار را می‌کند، رسماً کناره‌گیری کرد و قرار است یک رییس‌جمهور جدید انتخاب شود.

‌ ‌

گزارش ویژه:کریس دی‌برگ، برایم ترانه بخوان

کریس دی‌برگ در تهران، ترانه غم می‌خواند. امروز تمام انسان‌های پاک‌دامن، مردان اصیل و فرهنگ‌دوست، کسانی که عشق در دل آن‌ها لانه‌های عرفانی فکنده است، دوست‌داران بانوی سرخپوش، کسانی که 20 سال است این شایعه را شنیده‌اند که کریس دی‌برگ کشیشی بود که برای نجات فرزندان هم‌وطنش تصمیم گرفت همچون جواد یساری، ایرج مهدیان، حسن شهرستانی معروف به حسن خشتک، عباس قادری بار دیگر نغمه‌ای از دل سکوت برکند. تهران امروز منتظر کریس دی‌برگ است.


کریس دی‌برگ در دوره جواد سالاری

کریس دی‌برگ نخستین هنرمند غربی است که قرار است در ایران برنامه اجرا کند. اما کریس دی‌برگ برای اولین بار نیست که با ایرانیان آشنا می‌شود؛ او قبلا بارها در کنسرت‌های مجاهدین خلق شرکت کرده است.

در حالی که خبر سینمایی بسیار مهمی تهران را به لرزه درآورده است، خبر کریس دی‌برگ توفانی به پا کرد. کاسه‌ساز برای تدوین صحنه‌های رزمی فیلم «سیاهی روشن است» از جکی چان برای نظارت بر تدوین صحنه‌های رزمی دعوت کرد به ایران برود. خبر کریس دی‌برگ در نشریه محترم سینمایی فیلم به مدیریت استاد مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی چاپ نشد.

بر پایه گزارشاتی که در دست است، کریس دی‌برگ قرار است با همکاری گروه پاپ آریان به اجرای برنامه بپردازد. مدیر گروه پاپ آریان خبرگزاری رویترز گفت: «مقامات تهران با اجرای کنسرت مشترک این خواننده ایرلندی به همراه گروه پاپ آریان در تهران موافقت کرده‌اند.» گفتنی است که کریس دی‌برگ، به تازگی آهنگی با نام آی لاو یو«I Love You» ( در تهران: «می‌خوامت») را به درخواست و همکاری این گروه تهیه کرده است.

کریس دی‌برگ کیست و چرا همای سعادت بر شانه‌های وی برنشسته است؟ آنان که از رازهای سلبریتی‌هایی مانند کریس دی‌برگ خبر دارند، می‌گویند که این مرد 56 ساله انگلیسی آرژانتینی‌تبار که پدرش دیپلمات و مادرش یک منشی ایرلندی بود، پس از زندگی در کشورهای مختلفی چون مالت، نیجر و زئیر به ایرلند برگشت و از نوجوانی به نواختن گیتار در هتل پدرش پرداخت. و در این صحنه‌ها چه اشک‌ها که بر گونه مردم ندید و چه طعن و لعن‌ها که نشنید.


کریس؛ ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد

کریس، در حالی که انگلیسی و فرانسه را فول فول شده بود، در 23 سالگی، به نوشتن ترانه‌های پاپ پرداخته و در یک رستوران به آوازخوانی پرداخت. برای او کسر شأن نبود که کارش را آغاز کند. کریس در سن 26 سالگی به گروه سوپر ترمپ پیوست و در آغاز شاهراه شهرت و پیروزی قرار گرفت. در سال 1986 خواندن ترانه «بانوی سرخ‌پوش» ( در تهران: «لیدی این رد») در سراسر دنیا باعث شهرت او شد و او علاوه بر ایران در 24 کشور دیگر از جمله در کشور خودش شناخته شد.

کریس دی‌برگ، که ستاره‌ای در جهان بوده؛ اما در ایران مشهور تر است تا در کشور خودش، به تهران خواهد رفت. بی‌شک قطار اسپانیایی او را به تهران نمی‌برد و بانوی سرخ‌پوش او را در این سفر همراهی نمی‌کند.

و اکنون سؤال بزرگ این است: آیا کریس دی‌برگ توانست هفت خوان رفتن به صحنه را در ایران پشت سر بگذارد؟ یا نخواهد توانست؟

علی اکبر خوشحال، دابلین، ایرلند

‌ ‌

سرهنگ گزارش می‌دهد:
هوای تنبان ما را داشته باشید

با سلام، این‌جانب جناب سرهنگ کیومرث مستشار، پدر نازلی خانم احساس شاعره توانمند، گزارش وضع هوای 24 ساعت گذشته و پیش‌بینی هوای هفته آینده را به عرض بینندگان و شنوندگان صدا و سیمای زمانه می‌رساند.

در منطقه مرکزی هوا نسبتاً ملایم، همراه با رعد و برق و انتقادات تند و تیز از جناحین مختلف جاری بوده؛ هیچ گونه استعفا پس گرفته نمی‌شود. تا پایان فصل انتخابات، هرگونه تندروی، میانه‌روی و کندروی ممنوع می‌باشد.

سازمان هواشناسی اعلام نمود که در تمام زمستان احتمال هر نوع توفان در شرق و غرب و جنوب و شمال و راست و چپ کشور منتفی نبوده و به دلیل وزش باد شدید احتمال جابه‌جایی جناحین از چپ و راست وجود دارد.

در منطقه جنوبی هوا کمی تا قسمتی ابری، احتمال کشیدن تنبان بزرگ و کوچک از سوی مناطق همسایه به سر مسئولان ذی‌ربط وجود دارد. هواشناسی هشدار داد مسافرین محترم کلیه اسناد تاریخی را برای رفتن به دادگاه به همراه داشته باشند.

در منطقه غربی، یک جبهه هوای داغ از منطقه مرکزی ایران به سوی عربستان سعودی حرکت کرده و در حال حاضر مشغول گردش و طواف می‌باشد.

در منطقه شمالی، هوا شدیداً پس است و در آذربایجان احتمال بارش شدید اتهام کودتا و جاسوسی با لهجه غلیظ وجود دارد. از مسافرین محترم خواهش می‌شود از هر نوع تجزیه، ترکیب، تبلیغ، تشویق، تشکیل خودداری نموده؛ فعلاً از خانه خارج نشوند.


یک عکس بی‌نظیر از یک نوازنده شریف

در منطقه شرقی، هوا ملایم، احتمال کودتای پاکستان رفع؛ از کلیه نوازندگان شریف خواهشمند است مشرف نفرمایند؛ احتمال وقایع کم‌نظیر و بی‌نظیر ممکن است. در هنگام حرکت در این منطقه ژاکت ضد گلوله، توپ، تانک، مسلسل و دیگر اثر ندارد، به همراه داشته باشند.

در هفته آینده، به دلیل کم بودن احتمال بازگشت یک جبهه هوای توفانی از عربستان به ایران، فعلاً هوا مناسب گزارش شده است. ضمناً ما وکیل گرفتیم که ترتیب این علی‌اصغر که برای دختر ما نازلی خانم ایجاد مزاحمت کرده، بدهیم. هر کس از او به عنوان نااهل شکایت دارد به ما ای میل بزند. ای میل ما جناب سرهنگ ات یاهو دات کام می‌باشد.

برای شما روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی آرزو می‌کنیم.

‌ ‌

گل‌واژه هفته:
ای بدحجاب! برو بمیر

احمدی‌نژاد: «ما جلوی افزایش قیمت آب، برق و گاز را گرفتیم؛ اما این‌ها تاثیر خود را در جامعه گذاشت.»

محسن رضایی: «موفقیت اصلاح‌طلبان بستگی به خودشان دارد ...»

رادان: «حتی اگر استفاده از پوتین روی شلوار تبرج نباشد، استفاده از آن اشکال دارد.»

شاهرودی: «صداقت هسته‌ای ایران برای مخالفان هم ثابت شد.»

الهام: «رابطه دولت و دانشگاه، بی‌نظیر است.»

دکتر سید محمد انوشه در دانشگاه شهید ملی: «صدای دختران افکار پسران را به هم می‌زند.»

امام جمعه اصفهان: «دفن شهدا در دانشگاه‌ها، باعث رشد روحی و معنوی این مراکز می‌شود.»

مهدی کلهر: «هدف تمدن، کوتاه یا بلند بودن پاچه شلوار نیست.»

احمدی‌نژاد: «یک باند با تجمع در استخری در منطقه شمیران، با همراهی برخی عوامل شهرداری موجب افزایش قیمت مسکن شدند.»

حسنی: «چرا بعد از 28 سال بدحجاب مانده‌ای؟ ای بدحجاب! برو بمیر ... نمی‌دانم چرا شوهرت از بدحجابی تو نمی‌میرد؟ ... مؤمنین 99 ممیز درصد و بدحجابان حق ندارند در رجعت به این عالم برگردند ... کسانی که یک ذره شن در جوراب و کفششان باشد، حق ندارند برگردند ...»

احمد خاتمی امام جمعه تهران: «دشمن با گسترش فساد در پی آندولوسیزاسیون کردن ایران است.»

امام جمعه مشهد: «مرگ بر آمریکا در حج یک ذکر است و صرفاً یک شعار نیست؛ بلکه یک عمل سیاسی واجب در حج است.»

‌ ‌

در سه‌نقطه سرد شب

نازلی احساس این هفته تصمیم گرفت به جای این‌که شعری از خودش بسراید، شعری از شعرای پیشین بخواند. او بخش‌های سکسی شعر را با سه‌نقطه پوشاند تا مشکلات کمتر شود. او می‌خواهد به رسالت شعر فکر کند؛ نه به سکس ...

معشوق من
با آن تن سه‌نقطه بی‌شرم
با ساق‌های سه‌نقطه‌ای‌اش
چون مرگ ایستاد
تا من پشیمان شوم

اما من پشیمان نیستم
من به این تسلیم می‌اندیشم
این سه‌نقطه دردآلود
من صلیب سرنوشتم را
بر فراز سه‌نقطه از تپه‌های قتلگاه خویش می‌گذارم


سکس، فلسفه و سه‌نقطه کور

در خیابان‌های سرد شب
سه‌نقطه سرد من پیوسته با تردید
با سه‌نقطه گرم تو
یکدیگر را ترک می‌گویند
در خیابان‌های سرد شب

آه! می‌بینی
که چگونه سه‌نقطه من می‌درد از هم؟
که چگونه شیر در رگ‌های آبی‌رنگ سه‌نقطه سرد من
مایه می‌بندد
که چگونه خون
رویش غضروفی‌اش را در سه‌نقطه صبور من
می‌کند آغاز؟

من تو هستم تو
من سه‌نقطه تو هستم
و هر سه‌نقطه تو را دوست می‌دارم
کسی که دوست می‌دارد
و کسی که در سه‌نقطه خود
با هزاران چیز غربت بار نامعلوم
تمام سه‌نقطه تو را می‌کشد در خویش
تا تمام نقطه‌های دشتم را بارور سازد

گوش کن!
یه صدای دور دست من
در مه سنگین اوراد سحرگاهی
و مرا در ساکت آیینه‌ها بنگر
که چگونه باز، با ته‌مانده سه‌نقطه خویش
عمق تاریک سه‌نقطه تو را لمس می‌کنم
و دلم را خال‌کوبی می‌کنم در هر سه‌نقطه‌اش
بر سعادت‌های معصومانه هستی

من پشیمان نیستم
با من ای سه‌نقطه من، از یک من دیگر
که تو را در خیابان‌های سرد شب
با همین چشمان در سه‌نقطه باز خواهی یافت
گفتگو کن
و به یادآور مرا در سه‌نقطه اندوهگین چیزت
بر خطوط مهربان زیر چشمانت
بگذار سه‌نقطه‌ات را لمس کنم
و هر سه‌نقطه تو را چیز کنم

نازلی ... سه‌نقطه (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Dari yavash yavash mishavi haman Nabavi tanznevis.Lotfan maghroor nasho yek dafeh ghati ham nakon, torkbazi dar nayar, khoob minevisi

-- ABBAS ، Dec 24, 2007

خزعلی هم‌چنين با اشاره به اين‌که در نماز جمعه‌ی اين هفته سخنرانی خواهد کرد، گفت: در اين سخنرانی در مورد غدير صحبت‌هايی خواهم کرد که زير و رو می‌شويد.
رييس‌جمهور کشورمان حقوق رياست‌جمهوری برای سفر نمی‌گيرد و حتی ناهار خود را نيز از منزل می‌آورد.
امروز با ايجاد اينترنت و وصل شدن جهان به يکديگر، وظيفه‌ی شما دانشجويان است که خود را به حوزه وصل کنيد.
افرادی برای وارد شدن به مجلس و به دست آوردن سمت نمايندگی ۴۰۰ ميليون تومان خرج می‌کنند در حالی‌که اگر در نظر بگيريم ماهی حدود يک ميليون تومان حقوق بگيرند در طول ۴ سال ۴۸ ميليون تومان عايدشان می‌شود. چطور می‌شود برای ۴۸ ميليون، ۴۰۰ ميليون هزينه کرد، شايد جريانی وجود دارد.

-- ABBAS ، Dec 24, 2007

در روزگاران قدیم در عصر نرینگی سالاری آن هنگام که عفاف بانان هنوز از میان مانکن ها و خوشتیپ ها انتخاب نمی شدند تا الگوی بچه مثبت را به همگان معرفی کنند یک خاله سوسکه زندگی می کرد که از غذای بد روزگار یک کمی هم یک جاییش می لنگید البته نه آنچنان جدی که در مورد او آن واژه بده را که به خواهر مادر و عمه های هم نسبت می دهیم بکار ببریم . نه خاله سوسکه فقط یه کمی کرم خوشتیپی و باکلاسی و تمیزی و این جور چیزها را داشت که در عصر دایاناسورها و در باغ وحشی که زندگی می کرد این از آن خطاهایی بود که آدم را که نه , سوسک را می فرستاد زیر خروارها سنگخلاصه این خاله سوکسه که بلا به دور یه چهار کلاسی هم سواد داشت و از روی مانیفست فمنیست سوسیال سوسکی کلی جریمه نوشته بود هر شب هم سرش تو مجله سوسک امروز و چت ساکسوکیی و از این جور چیزها بود بعد از اینکه شنید خروج سوسک ها از منزل به علت تحریک سکسی دایاناسورها تا اطلاع ثانوی ممنوع شده کلی داغ کرد و با خودش عهد کرد که بالاخره یه روزی انتقام می گیریم از اما طفلک خاله سوسکه یک دفعه همین جا قفل کرد راستی از کی انتقام می گیرم؟ از دایاناسورها ؟ما که اصلا اونها را نمی بینیم اونها هم ما رو نمی بینند پس ما کی ها رو سکسی نه سوسکی می کنیم این طوری بود که فرداش خاله سوسکه چکمه هاش و پاش کرد رفت تو خیابون اما تو خیابون هیچی بجز خر سوسک های سوسولی مثل خودش ندید البته بعضی اوقات یه سوسکهای کوچولو موجولوی سبز و سیاهی هم رد می شدند یه تذکرات معنوی هم میدادند اما هیچ خبری از دایاناسورها نبود حالا فکر می کنی بقیه اش چی میشه؟ها؟چی می خواهی بشه , خاک بر سر ما کننخاله سوسکه به هر سوسکی که می رسید می پرسیدتو دایاناسور دیدی؟ تو از دایاناسور می ترسی؟ اصلا تو می ترسی دایاناسور را تحریک کنی ؟خشایار3/10/1386

-- خشایار ، Dec 24, 2007

من فکر می کنم به اين آقای الهام به اين خاطر چند شغل داده شده که وقت نکند همسرش را طلاق دهد. نظر شما چيست.

-- حامد ، Dec 25, 2007

راه حل مشکل فیلتر:
آقای نبوی هر هفته مصیبت دریافت برنامه شما بیشتر می شود. من پیشنهاد می کنم فایل صوتی برنامه را برای علاقمندان ایمیل کنید تا مشکل فیلترینگ رفع شود. من اولین داوطلب هستم.

-- سعید ، Dec 26, 2007

سلام
من تازه شنونده برنامه شما شدم. شاید سوالم پرت به نظر بیاد ولی خوب برای من سوال بود! چرا آقای نبوی به صورت روح در برنامه حاضر می شوند؟

ابراهیم نبوی در این برنامه چند شخصیت خلق کرد و بعد دید جای خودش نیست بمونه، می خواست بره بیرون و برنامه دیگری رو آغاز کنه، در حین رفتن به بیرون تصادف کرد و مرد، اما نازلی خانم در یکی از برنامه ها روحش رو احضار کرد و اومد، الآن هم گاهی روحش می آد و گاهی نمی آد. متوجه شدین دقیقا منظورم چیه؟
روح ابراهیم نبوی

-- sh a ، Jan 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)