تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه سی‌ و پنجم

چه کسی بود صدا زد آبجی؟

از این ستون به آن ستون را از همین‌جا بشنوید.

‌ ‌

خبرهای هفته

با سلام این‌جانب عل‌اصغر از دگولس پرس، خبرهای ایران و جهان و سخنرانی آقام خاتمی در دانشگاه و بیانیه اجلاس سران کشورهای خلیج فارس و سفر جناب سرهنگ قذافی که به پاریس رفت و ممنوعیت پوشیدن چکمه که تبرج شده است، انتخابات در زیمبابوه و چندین و چند خبر دیگر را به سمع و نظر شما می‌رساند.

سخنرانی توپس محمد خوش‌تیپ
آقام، محمد خوش‌تیپ، رییس‌جمهوری سابق به مناسبتی روز ۱۶ آذر، یعنی روز دانشجو، در روز ۲۰ آذر در دانشگاه سخنرانی کرد. در این سخنرانی دانشجویان که این قدر اوشکول‌بازار دیده بودند که از دیدن یک فقره آدم‌حسابی کف کردند، شعار می‌دادند: «صل علی محمد، ناجی ملت آمد.»

در این سخنرانی پر از هیجان و مامان و آجری آجری و بیسکویت و مشتی، آقا محمد خوش‌تیپ اعلام کرد: «مصباح یزدی بی‌خود می‌کند.» وی درباره تصمیم شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان هم بره جلو بوق بزنه.» وی از دانشجویان دستگیر شده دفاع کرد و به سؤالات دانشجویان دستگیرنشده پاسخ داد.

در این مراسم که دانشجویان توپس آمده بودند، برای اطلاع‌رسانی بهتر، فیلم‌برداران صدا و سیما را بیرون کردند و گفتند: «برین بینیم خدا روزی‌تون رو یه جای دیگه حواله کنه.» فیلم‌برداران هم به یک جای دیگه رفتند.


پادشاه عربستان محمود نفتی را به زور به حج می‌برد

دعوت نفتی از محمود
محمود نفتی که هفته پبش از اجلاس «شورای همکاری جزیره‌ها رو بدین به ما برین بابا» بازگشته بود، در حالی که بدون هیچ دلیلی خوشحال بود، گفت: «بیانیه شورای همکاری خلیج فارس بسیار مثبت بود.» در بیانیه شورای همکاری همون‌ها آمده بود که «یا ایران جزایر سه‌‌گانه را به امارات متحده عربی باز پس دهد یا موضوع را به دادگاه بین‌المللی می‌ کشانیم.» محمود نفتی پرسید قضیه جزایر سه‌گانه چیه؟ کجا نوشتن که چی شده؟ وی اظهار داشت: «بزرگ‌ترین شریک اقتصادی کشور‌های عربی می‌شویم.»

در این اجلاس محمود نفتی به پادشاه عربستان گیر سه‌پیچ داده و گفت: «شما واسه چی تشریف می‌آرین این‌جا؟» وی گفت: «چون پادشاه عربستان هستم.» محمود نفتی گفت: «اون وخت، چی تو کشورتون دارین که خیلی معروفه؟» پادشاه عربستان گفت: «کعبه در کشور ماست که همه مسلمین می‌آن زیارت.» محمود نفتی پرسید: «واسه اومدن چه جوریاس؟ باهاس ثبت نام کرد؟» پادشاه عربستان گفت: «نه، شما که خیلی معروفین؛ شما رو دعوت می‌کنیم.» محمود نفتی گفت: «نه جون حاجی، نمی‌خوام بگی سریش شد. شما بگو خرجش چه قدره، خودم جورش می‌کنم.» پادشاه عربستان گفت: «شما عزیز ما هستید.» محمود نفتی گفت: «دستت درد نکنه، حالا می‌شه یه جا یادداشت کنید، یادت نره؟» پادشاه عربستان گفت: «چشم، حواسم هست.» محمود نفتی گفت: «پس ما اعلام کنیم که شما از ما دعوت رسمی کردین که همراه با کلیه اعضای هیأت دولت و خانواده و دوستان با هزینه و دعوت شما تشریف بیاریم اون جا؟» پادشاه عربستان گفت: «آره، برو، هر کی رو می‌خوای بیار.» در این رابطه سفیر ایران در عربستان گفت: «محمود نفتی هفته آینده به مناسک حج می‌آید.»

چادرها و سرهنگ در پاریس
جناب سرهنگ قذافی، جوان قدیم و دارای تعداد زیادی چادر و محافظ و عینک دودی، به مدت پنج روز به فرانسه سفر کرد. نشریات فرانسه به محض ورود قذافی، ننه او را جلوی چشم وی آورده و هر چی دلشان خواست، نوشتند. قذافی در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی گفت: «لیبی را به دبی مدیترانه تبدیل می‌کنم.» یک نفر از آگاهان گزارش دادند که جناب سرهنگ قصد دارد تعدادی آسمان‌خراش شصت طبقه مثل دبی در لیبی درست کرده و بالای پشت بام آن چادرهای خودش را بزند.

در این دیدار آقا ولادیمیر سارکو به خبرنگاران گفت: «ما و جناب سرهنگ در مورد حقوق بشر در لیبی حرف زدیم.» اما سرهنگ به شبکه فرانس دو گفته است در گفتگوهایش با سارکوزی هرگز مسأله حقوق بشر در لیبی مطرح نشده است. او گفت: «من و سارکوزی دوست هستیم.»، جناب سرهنگ توضیح داد: «آدم که با رفیق حرف از حقوق بشر نمی‌زنه. ما بیشتر حرف‌های خانوادگی زدیم.»

جناب سرهنگ سپس یک پیشنهاد مشتی داد و گفت: «چرا اسراییل و فلسطین کشوری مشترک به نام اسراطین تشکیل نمی‌دهند.» به دنبال این پیشنهاد صدها تن در فلسطین و اسراییل همدیگر را کشته و تعداد دیگری از دست قذافی سکته کردند.


قذافی در حال عبور از یکی از خیابان‌های پاریس

کدوم توپ؟
به دنبال این که محمود نفتی گفته بود: «آمریکا یک قدم جلو بگذارد تا ما مذاکره کنیم.» کاخ سفید اعلام کرد: «با این پیشنهاد کاملاً موافقیم. اول غنی‌سازی را متوقف کنید؛ ما در خدمتیم.» آقا علی بی‌خیال معروف به لاریجانی گفت: «اختلاف ایران و آمریکا با ارسال سیگنال حل نمی‌شود.» چند نفر دیپلماتیک پیشنهاد کردند که طرفین به جای سیگنال، چند تا تریلی نقل و نبات طرفین برای هم بفرستند تا مشکلات حل شود.

فعلنی ویل اسمیت رییس‌جمهور آمریکا گفته است که «اکنون توپ در زمین ایران است. شما به جهان بلند و واضح توضیح دهید که چرا برنامه نظامی اتمی داشتید؟» ایران هم اعلام کرده است که کدوم توپ؟ معلوم نیست آخر عاقبت این توپ چی بشه.

تبرج قلمبه
سردار رادان رییس انتظامات تهران اعلام کرد که خانوم‌های عزیز از این به بعد از استعمال چکمه روی شلوار خودداری نموده و یا روی چکمه زیرشلواری بپوشند. وی گفت این کار خیلی غیر اسلامی و تبرج می‌باشد. تبرج همان اسم کلونتری قلمبه به شمار آمده و چیز ناجوری است.


زنان بدون چکمه و چکمه بدون زنان در تهران

مرا فیدل صدا بزن
آقا رابرت موگابه، برای پنجمین بار رییس‌جمهور زیمبابوه می‌شود. وی تا زمانی که زنده است قصد دارد با رعایت همه جوانب دموکراسی، رییس‌جمهور این کشور باشد. چند نفر کارشناسان از حراره، پایتخت زیمبابوه با ما تماس گرفته و گفتند نرخ تورم در این کشور بیش از ۱۵ هزار درصد است و به خاطر همین هیچ کسی پول پس‌انداز نمی‌کند. چون به محض این‌که می‌خوای پول رو از جیبت در بیاری ارزشش نصف شده است.

آن‌ها گفتند اگر در زیمبابوه غذا خوردنت در رستوران زیاد طول بکشد، قیمتش دو برابر می‌شود. قرار است به زودی تظاهرات میلیونی برای حمایت از موگابه برگزار می‌شود. چند نفر کارشناس تظاهرات میلیونی گفتند: «در زیمبابوه تظاهرات میلیونی اشکال ندارد؛ اما تظاهرات هزار نفری رو خفن می‌زنن.»

نامزد ارتش لبنان ترکید
سرتیپ فرانسوا الحاج نامزد فرماندهی ارتش لبنان در انفجار بیروت کشته شد. هنوز کسی مسئولیت ترور او را بر عهده نگرفته است. در لبنان هر وقت کسی مسئولیت ترور را برعهده نمی‌گیرد، معلوم می‌شد این کار را سوریه کرده است. و هر وقت القاعده مسئولیت را به عهده می‌گیرد، معلوم می‌شود یکی از آشناها این کار را کرده است. آقا فؤاد سینیوره گفت: ژنرال را کشتند تا رأی‌گیری مختل شود.

تأثیرات خواهران سوئدی بر هیپوفیز مردان عربستان
آبجی شکوفه گل‌خو، رییس جدید دانشگاه الزهرا گفت: «بدحجابی زنان موجب فعال شدن غده هیپوفیز مردان در تولید مثل می‌شود.» وی توضیح داد: «به همین دلیل در کشورهایی مثل فرانسه و آمریکا و انگلیس و سوئد که خواهران لباس لختی می‌پوشند، به همین دلیل مردان در افغانستان و عراق و عربستان تحریک می‌شوند و دائماً بچه‌دار می‌شوند؛ ولی در خود فرانسه و سوئد هیچ کس بچه‌دار نمی‌شود.»

پیدا کنید موفقیت دیپلماتیک را
آقا سبحانی‌نیا نماینده مجلس گفت: «زیر سؤال بردن موفقیت‌های دیپلماسی دولت غیرمنصفانه است.» آگاهان پرسیدند: مگر دولت موفقیت دیپلماتیک هم داشته است؟

تا تو نگاه می‌کنی ...
آقا صفار، وزیر ارشاد در یک سخنرانی اعلام کرد: «هنرمندان کاریکاتور ایرانی نگاه انسانی و فکورانه دارند.» چند نفر توضیح دادند به دلیل همین نگاه انسانی و فکورانه بود که تعدادی از کاریکاتوریست‌های مملکت زندانی و چند نفر آن‌ها هم به خارج رفتند.

خبرهای ما در این‌جا به پایان رسید، دیگه هیچ خبری نداریم.

‌ ‌

اولیور استون درباره احمدی‌نژاد فیلم می‌سازد

در هفته گذشته بار دیگر شایعه ساخت فیلم زندگی احمدی‌نژاد توسط اولیور استون، کارگردان صاحب‌نام هالیوود و برنده اسکار بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی که توانسته است جایزه طلایی عمو اسکار را در آغوش بکشد، مطرح شد.

اولیور استون، کارگردانی که سیاسی بوده و از نظر این‌جانب خیلی هم جالب نمی‌باشد؛ اما فیلم‌های بسیار مطرحی را ساخته استِ فیلم‌هایی همچون ویت‌نام، مرد دیوانه مارتینیک، سالوادور، جوخه (در ایران پلاتون) متولد چهارم جولای، دورز، جی‌اف‌کی، نیکسون، کوماندانت یا فرمانده درباره فیدل کاسترو، الکساندر، در جستجوی فیدل، برج‌های تجارت جهانی و آخرین فیلم او درباره سلطان کوکایین جهان به نام پابلو اسکوبار بوده است؛ مردی که کلمبیا به خاطر او و نویسنده سرشناس وی یعنی گابریل گارسیا مارکز معروف می‌باشد.

اگر چه اولیور استون چند بار در افق ساخت فیلمی از زندگی رییس‌جمهور آتشین‌مزاج ایرانی حرکت نموده است، اما هنوز میان مرد سرشناس هالیوود و مردی که امروز بچه‌های آمریکای لاتین هم او را به نام محمود می‌شناسند، توافقی صورت نگرفته است. اولیور استون قبلاً درباره اشخاص معروفی مانند کاسترو، کندی، نیکسون و جیم موریسون خواننده گروه دورز (در ایران درها) فیلم ساخته و کاسترو از فیلم وی خیلی هم راضی نبوده است.


اولیور استون و کاسترو در حال رابطه تنگاتنگ

شمقدری، مشاور سینمایی رییس‌جمهور گفت: «کاسترو در خصوص فیلمی که اولیور استون درباره او ساخته است، شکایت دارد؛ زیرا شیطنت‌هایی در ساخت این فیلم صورت گرفته است و به طور مثال در حالی که در آمریکای لاتین، گرسنگی معضل بزرگی است، بارها صحنه غذا خوردن و صحبت کردن کاسترو تکرار می‌شود که در ذهن مخاطب تأثیر بد می‌گذارد. علاوه بر این فیلم‌های اخیر او مشکل دارد.»

شمقدری گفته است: «با این وجود، این تصمیم نهایی را به خود احمدی‌نژاد واگذار کرده‌ایم که او موافقت کرده است. و به همین خاطر از اولیور استون خواسته‌ایم به ایران بیاید. به نظر ما پیروز نهایی احمدی‌نژاد خواهد بود.»

بسیاری فکر می‌کنند که اولیور استون فرهنگ شرق را درک نمی‌کند؛ در حالی که او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۷ با همسر اولش نجوا سرکیس، دیپلمات مسلمان مراکشی زندگی کرده و در حال حاضر نیز با سون جونگ جانگ زنی از ریشه شرقی سر بر بالین می‌گذارد.

امروز هالیوود سخت نگران فیلمی است که قرار است اولیور استون از احمدی‌نژاد بسازد. احمدی‌نژاد گفته بود: «دوست دارم کارگردانی ایرانی این فیلم را بسازد» اما هر چه این موضوع را تکرار کرد، هیچ کس از کارگردانان ایرانی او را جدی نگرفت.

از طرف دیگر اولیور استون نیز احمدی‌نژاد را رییس‌جمهوری متعصب و دارای عقاید خشک و انعطاف ناپذیر خوانده است. با این حساب معلوم نیست مرد ۶۰ ساله ماجراجوی هالیوود که توانست کاسترو را جلوی دوربین بنشاند، آیا موفق خواهد شد احمدی‌نژاد را به تصویر سینمایی بکشد؟

امروز مهم‌ترین سؤال هالیوود که سرگیجه بزرگی را در پایتخت پرافتخار سینمای جهان به وجود آورده است، این است: «آیا اولیور استون موفق خواهد شد فیلمی از زندگی احمدی‌نژاد بسازد؟ یا موفق نخواهد شد؟»

علی‌اکبر خوشحال، هالیوود، لس‌آنجلس، آمریکا

‌ ‌

گزارش وضع هوا، هفته ۳۵

با سلام، این‌جانب جناب سرهنگ کیومرث مستشار، پدر نازلی خانم احساس، گزارش وضع هوای دیروز کشور و منطقه و پیش‌بینی هوای هفته آینده را به عرض بینندگان صدا و سیمای زمانه می‌رسانم.

- در منطقه مرکزی کشور، صبح‌ها هوا نسبتاً ملایم همراه با مصاحبه و دعوت به صلح، ظهرها سخنرانی در دانشگاه همراه با بارش شدید شعار و درخواست استعفا بوده است. در حوالی عصر آسمان به نظر صاف همراه با لکه‌های معدود ابر به نظر می‌رسد؛ ولی روی زمین آثار توفان قابل پیش‌بینی است.

کارشناسان وضع هوا به کسانی که از حوالی دانشگاه عبور می‌کنند، هشدار دادند که چپ نزنند، از سمت چپ رد نشوند، در جاده انحراف به چپ نداشته باشند و در صورتی که چپ کردند، از جایشان تکان نخورند تا دوستانشان برای کمک به آن‌ها بیایند. از پیچیدن به هر نوع کوچه علی‌چپ خودداری شود.

- در منطقه جنوبی، هوا آفتابی، شب‌ها مهتابی، با تراکم شدید ابر و عرب در حوالی جزایر سه‌گانه گزارش شده است. کارشناسان هواشناسی منطقه خلیج فارس گزارش می‌کنند که در مناطق زیرزمینی کشورهای مجاور عربی مراسم عقد و عروسی همزمان برگزار می‌شود.

- در منطقه شمالی، فعلا وضع هوا نامحسوس، یک جبهه هوای راست وارد منطقه شده و احتمال بارش شدید اتهام در ناحیه آذربایجان بسیار بالاست. پوشیدن هر نوع پوتین در این منطقه بدون زنجیر چرخ و ترمز خطرناک است.

- در منطقه غربی، یک جبهه هوای داغ از جانب سوریه به منطقه وارد و اوضاع منطقه با بارش شدید، همراه با انفجار و رعد و برق در عراق و سوریه و لبنان و کشورهای مجاور گزارش شده است. هواشناسان پیش‌بینی می‌کنند همین وضع تا پایان انتخابات لبنان کمی تا قسمتی ادامه داشته باشد.

- در منطقه شرقی، یک جبهه هوای داغ از جنوب به شمال حرکت کرده و باعث انفجار و بارش شدید و سر و صدای طالبان در منطقه افغانستان شده است؛ اما در جنوب منطقه، هوا آرام و بدون کودتا قابل مشاهده است. احتمالاً در هفته آینده شمال منطقه شرقی آرام و جنوب آن شلوغ خواهد شد.

- اوضاع کلی منطقه فعلاً توفانی، ولی برای هفته آینده هوای ملایم و آرام پیش‌بینی می‌شود. ضمناً این علی‌اصغر، مرتیکه سبیل کلفت از همون اول همین آدم بی‌شعور و ناسازگار و دروغ‌زنی بود. حالا هم گیر داده به این نازلی من که می‌خوام دوباره برگردم و با شما زندگی کنم؛ ولی ما راضی نیستیم؛ نه من نه مادرش؛ این‌جا هم کسی را نداریم که راه و چاه نشون ما بده. اگر کسی صدای من رو می‌شنوه، تلفن بزنه به همین جا، بگه با جناب سرهنگ کار دارم؛ بگه از شهرستانم که این‌ها به من وصل کنن. صبح‌ها زنگ بزنین که ما هستیم؛ ولی اون نیست.

دیگر خبر خاصی از وضع هوا نداریم و گزارش وضع هوای این هفته را به پایان می‌بریم. می‌خواستم برای شما شعری زیبا بخوانم که وقت نیست و بعداً این قطعه شعر را که درباره کوهستان‌های سر به فلک کشیده لرستان سروده‌ام، می‌خوانم.

برای شما روزهای آفتابی و شب‌های مهتابی آرزو می‌کنم.

‌ ‌

گل‌واژه‌های هفته سی و پنجم

سردار رادان: «قرار گرفتن چکمه بر روی شلوار به دلیل نشان دادن بخشی از برجستگی بدن از مصادیق شرع است و تبرج به حساب می‌آید.»

آیت‌الله جوادی آملی: «دانشمندان فیزیک، شیمی، باران‌شناسی و زمین‌شناسی بدون پسوند اسلامی نفهمند.»

شکوفه گل‌خو، رییس دانشگاه الزهرا: «بدحجابی زنان موجب فعال شدن غده هیپوفیز مردان در تولید مثل می‌شود.»

امام جمعه شیراز: «گرانی خانه باعث شد جوان پاک ما به جای مسکن، دوست‌دختر و دوست‌پسر بگیرند.»

حسنی، امام جمعه ارومیه: «اگر فرد مشرکی را وقتی فهمیدیم که واقعاً مشرک شده، باید او را بسوزانیم؛ اگر با گلوله هم بود اشکالی ندارد.»


آیت‌الله حسنی در حال تفکر درباره سرنوشت مشرکین

قرائتی: «ما آخوندها همیشه مثل گاز اشک‌آور عمل می‌کنیم؛ فقط بلدیم گریه مردم را در آوریم.»

احمدی‌نژاد: «ما یک کشور آزاد هستیم.»

سید حسین مرعشی: «احمدی‌نژاد نه فقط معجزه هزاره سوم، که معجزه هزاره چهارم هم هست.»

امام جمعه تبریز: «علت زلزله اخیر تبریز، اظهارات اعلمی نماینده تبریز در مورد سیدالشهدا بود.»

آیت‌الله خزعلی: «حجاب موجب بالا رفتن معدل دانشجویان می‌شود.»

‌ ‌

چه کسی بود صدا زد آبجی!؟

چه کسی بود صدا زد آبجی؟
در صدایش قفسی پنهان بود
قفسی با دو کلید
یک کلید گنده، یک کلید کوچولو

با صدایش سر من رو به عقب
چشم در چشم دهانی پر فریاد و هجوم
صورتم رو به خیال
و صدایی آمد از ته چاه
- بله قربان! چیزی است؟


پاسخی آمد نازک، چو نسیم
مثل یک باد خنک
یا کمی توفانی
- زنیکه، ای نکبت، ای نکمه!
در بیار شلوارت رو از چکمه!
چکمه را با خود برد...
«مانده پای آبله از راه دراز.»

من از آن مأموری
که صفر قولی نامش را گفت
با صدایی پر لرزیدن دست
من خمار او سرمست
پرسیدم: عیب این چکمه کجاست؟
گفت با من مأمور
چکمه‌هایت «متبرج» شده است
و به این جرم نباید پوشید
من از او پرسیدم: متبرک شده است؟
گفت: نه، خانیم جان! متبرچ تو نگو، متبرج شده است
گفتم: آخر چه تفاوت دارد متبرک شده است؟
... متبرچ شده است؟

کاف‌هایی چو نسیم
جیم‌هایی چه کلفت

باید امشب چمدانی را که
به اندازه دمپایی و مسواک و دوتا چیز دگر جا دارد
بردارم
و به آن‌جا بروم
پشت دیوار بلند
که درش با دو سه قفل
پشت آن تپه سبز
پشت آن پیچ به چپ
ته آن شیب عمیق

هفته پیش به من می‌گفتند
سایزهای تو همه ایکس‌ال است
همه جاهای تو از قانون بیرون زده است
پشت، پهلو، بالا، اندکی پایین‌تر
همه جای تو تبرج شده است
طبق قانون درخت
یک درختان زیاد، مثل یک جنگل قانونی سیز
با همین جرم تبرج دو سه روز
می‌روی آب خنک می‌نوشی
تا تبرج گاهت رفع شود

هفته پیش به من می‌گفتند
هشت کیلو تو تبرج داری
یا رژیمی تو بگیر
یا رژیمی که تو را می‌گیرد

چه کسی بود صدا زد آبجی!
چکمه‌هایم را او با خود برد!
هفته پیش دو تا شلوارم
- که به من می‌تنگید
و ۴۰ روز و یا پیش از آن
یک دو تا صندل رو باز
که پس از آن دیدار
اندکی می‌لنگید
۴۰-۳۰روز از آن پیش
سه تا روسری و ۱۰ مانتو
که به چسبیدن من عادت داشت
رژ لب، سایه چشم، موچینم ...
همه را با خود برد
چکمه‌هایم را نیز

باید امشب چمدانی را بردارم من
- چمدانم را بی‌دامن و بی‌پیراهن
- چمدانم را بی‌مانتوی کوتاه و شلوار بلند
- چمدانم را بی‌روسری رنگارنگ
- چمدانم را بی‌صندل و بی‌چکمه و کفش
- چمدانم را بی‌رژ لب و گونه و بی‌سایه چشم
- چمدانم را پر از خالی
من پشیمان شده‌ام
چمدانم را اصلاً وللش
باید امشب بروم بی‌چمدان

چه کسی بود صدا زد آبجی؟
گیوه‌هایم کو!؟

نازلی احساس (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بسیار زیبا و عالی بود ...

-- جوادی ، Dec 19, 2007

فوق‌‌العاده بود. عالي بود. بسيار عالي.

-- مريم ، Dec 19, 2007

بسیار عالی بود خیلی باحالی

-- ugd ، Dec 19, 2007

مدتها بود از خواندن یک شعر اشک در چشمانم حلقه نزده بود. من اکنون در ونزوئلا ساکنم و اکنون است که معنای آن شعر سهراب را میفهمم: پشت دریاها شهری است قایقی باید ساخت

--  احسان کاظمی ، Dec 19, 2007

بسیار عالی و زیبا و آجری و بیسکوییت بود . داور جان ممنون خسته نباشید.

-- دست به قلم ، Dec 22, 2007

اقای نبوی خواهشا ساعت بر نامهی خود را به وقت تهران بگوید همه کارت اینترنت من تمام شد آخر نفهمیدم شما چه ساعتی برنامه پخش می کنید

-- کوروش بی خیال ، Dec 26, 2007

مودبانه نیسست

-- moha ، Jan 5, 2008

از نوع سوسولی

-- لا لا ، Feb 20, 2008

بابا محشرین شماها. جون داداش حقیقت تلخه، ولی باید قبول کرد.

-- چی چی لاس ، Mar 16, 2008

میگن شاد کردن دل مومن خیلی صواب داره،حالا جدا از اینکه مومن کجا پیدا میشه!!! من که خیلی خندیدم . . .
گلواژه ها و شعر معرکه بود.

-- ali-tehran ، Apr 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)