تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

از این ستون به آن ستون

از این ستون به آن ستون
برنامه دوم

برنامه زنده ابراهیم نبوی

پنج شنبه ها در رادیو زمانه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ba salam be shoma,

ba arze mazerat az aghaye Nabawi. barname be jaye tanz besiar loes hast. makhsosan ahangi ke bein khabarha mizarin.
aghaye Nabawi behtar hast faghat benewisand.

-- dara ، Apr 29, 2007

نبوی عزيز. اولاً که خوشمان آمد که در پی توجيه و تشريح و توضيح و اين جور چيزها نيفتادی و خودت صادقانه عيب و ايرادهای برنامه را گفتی. خُب، خودت می دانی که در اروپا (آمريکا را نمی دانم) چنين برنامه هايی چند و چندين نويسنده دارد. البته مجری هم که حالا تو باشی خودش در اغلب موارد جزو دار و دسته نويسندگان برنامه است. پس عزيز بی مايه فطيره و تو و بربچه های زمانه چاره ای نداريد جز آنکه از دوستان اهل بخيه کمک بگيريد. اين که حالا بنشينيم تا برنامه به تدريج بهتر بشه و تو در اين زمينه تجربه کسب کنی و چه چه، ديگه خيلی مبتدی بازی است. حتی بچه های فاميل هم که خيلی ابتدايی ميخواهند در جشن عروسی يا جشن تولد پس عمه و دخترخاله برنامه ای اجرا کنند يه دو روز پيشترش می نشينن دورهم و چيزهايی روی کاغذ می نويسن، تمرين می کنند، عيب و ايراد برنامه رو سعی ميکنن کمتر کنن و چه و چه. خلاصه کنم: بايد اول يه تيم نويسنده درست کنيد.
دوم حتماً اين برنامه «از اين ستون ...» نبايد همش طنز باشه! مثل همين برنامه دوم يه ترانه يه قطعه شعر خبری گزلرشی و چه و چه. (حالا اگر نامه رو در برنامه بعدی خوندی نگی آقای چه و چه!).
فقط بايد از لحاظ فنی راهکاری پيدا کنيد که وقتی ترانه يا شعری پخش ميشه ما مجبور نباشيم چهره زيبای تو با آن موهای کم پشت و دستهای اندکی عصبی تو رو تماشا کنيم! يه چندتا چشم انداز مناسب با اونچه داره پخش ميشه مثلاً نشون بدين و نمی دونم چی ديگه. حتی اگر براتون امکان داره دوربين رو توی همن اطاقی که هستين بچرخونيد! گاهی هم ميشه متن آنچه داره پخش ميشه رو بيارين.
يه پيشنهاد ديگه اين که در هر برنامه يه مهمون دعوت کن و چند دقيقه با او گپ بزن! مهمان هايی با دلمشغولی های متفاوت. اولين نفر هم خود من! (البته اگر جدی شد بايد اول اسم حقيقی و حقوقی ام (چقدر من از اين کلمه حقوقی خوشم مياد) رو پيش از آنکه برادر حسين کيهان زاده افشا کنه خودم برملا کنم.) از شوخی که بگذريم، چه عيب داره يه بار يه نقاش، خواننده ترانه، نوازنده، نويسنده، محقق، استاد دانشگاه، يه دانشجو، نمی دونم ديگه يه فمنيست يا يه مخالف لمپنيسم يه روزنامه نگار يا يه وبلاگ نويس، اصلاً يه شوفر تاکسی يا يه ايرونی که در اون نزديکی ها مغازه خوابار فروشی داره يا مثلاً کتابفروشه يا ناشر. کافيه ديگه برنامه يک سالت پُر شد.
خب ديگه زيادپيشنها نميدم. فقط تيم نويسندگان رو فراموش نکنين که خيلی مهمه! اصلاً اصل کاره. بعد هم گپ چند دقيقه ای البته با سئوال های جالب و جذاب و نه از پنج دقيق سه دقيقه اش چاق سلامتی و احوالپرسی.
مهدی جامی بخاطر اين مشاوره يه شام در يه رستوران دبش آمستردام طلب من!

-- صمد ، Apr 29, 2007

شرمنده ولی باید دوباره عرض کنم که برنامه ی مسخره ای بود. به نظر من یه کمدین مخصوصا تو زبان فارسی باید خودبخود آدم جوکی باشه. ولی انگار لحن حرف زدن شما جوک نیست و قصد خندوندن نداره. بدتر از خود من تا حد زیادی خشک و بی روح صحبت می کنید. این بار هم کلی موسیقی متن اضافه کردید تا برنامه تون رو زنده کنید ولی به نظرم خیلی اثر نکرده. شاید هم من سلیقه ام به شما نمی خوره و یا عمدا می خواین گیک عمل کنید ولی به نظرم جوک های گیک برای ایرانی ها خیلی خریدار نداره و یا سبک گیک بودن شون با سبک گیک بودن غربی ها فرق می کنه. به هر حال ممنون به خاطر تلاش تون و امیدوارم تو کارت موفق باشی.

-- Aatash ، Apr 29, 2007

به نظر من تمام اشکالات برنامه تقصیر این نبوی بدبخت نیست. این چه تلفن هایی که به برنامه می شه. کسی شما رو مجبور نکرده جوابگوی تلفن های خنک و چرند ملت باشید. ماشالله شما آخر نوآوری هستید من تاحالا به عمرم ندیده بودم مجری و بیننده در حین پخش یه برنامه مجبور باشن به هم زل بزنن.
آقای نبوی برای برنامه یه استرکچر تعریف کن که این همه مجبور نباشی تپق بزنی

-- سعید ، Apr 29, 2007

آدم ياد حميد شب خيز ميافته. آقاي نبوي شما كه دست به قلمت انقد خوبه. آخه چرا اين مدلي؟ حالا اگر قرار تصويري باشه يه چار تا تصوير قشنگم بذارين. محودي يه خرازيي رضا عناييتي اي.

-- siavash ، Apr 30, 2007

متاسفم که این پاینویس ... بله پاینویس نه کومنت ها را می خوانم ... خجالت دارد !
یکی از دو نویسنده بالا هنوز تفاوت طنز و فکاهه و جوک را نمی فهمد... بله ! نمی فهمد نه اینکه نمی داند .
آقا جان ! مگر دکان دلقک بازی است که شما ایراد گرفته اید ؟ مگر هدف خندیدن است ؟ اگر هست چرا "مستر بین " و "احمدی نژاد " را نگاه نمی کنی ؟ به زبان خودت باید گفت :
غلط می کنی که از یک نویسنده چنین توقعی داشته باشی ! اگر داری برو جای دیگر .
ایراد به این برنامه زیاد است و من هم در ردیف اول ایراد گیری . ولی چرا با آن زبان چاله میدانی نیشدار ؟
و آخر این که : این زبان من درآوردی که نام آن را "وبلاگ" نویسی گذاشته اند و رادیو زمانه هم به آن چهچه و به به می گوید موجب شده که هر" بی دانشی" همه چیز را در قالب " بی دانشی " به نام "دانش " به شیوه وبلاگ نویسی و اظهار نظر به خورد بندگان خدا بدهد و هیچکس هم نتواند به او بگوید عمو!
اگر بگوید ، آنوقت دشمن آزادی بیان ، متحجر، عقب مانده، و به قول همین آدمک بالائی چه و چه وچه خطاب خواهد شد . لطفا یک بار دیگر این جمله را که از اینگونه سخن نمونه برداری شده بخوانید . تا لغت "چندش" را با گوشت و پوست و جان حس کنید :
"شرمنده ولی باید دوباره عرض کنم که برنامه ی مسخره ای بود. به نظر من یه کمدین مخصوصا تو زبان فارسی باید خودبخود آدم جوکی باشه" ..
آقای رادیو زمانه ! این اراجیف که مرحوم "دهخدا" را در گور می لرزاند را لطفا برای خود این آقایان پس بفرستید و در نظر داشته باشید که "یاوه" را هم باید در چارچوب قابل قبولی منتشر کرد .
برای آقای نبوی هم متاسفم ! برای زمانه بیشتر !

-- منوچهر هوشیار ، Apr 30, 2007

چی باعث می شه فکر کنید که تماشای هد بنگ زدن نبوی رو موزیک هایی که به ریخت اش نمی آد می تونه برای مردم جالب باشه؟؟ خیلی برنامه ی ضعیف و لوسی شده! البته من تا نصف اش بیشتر ندیدم. که خب اون ام معلومه چرا

-- Diba ، Apr 30, 2007

هدف شما چی هست؟
مسخره بازی؟

-- مهرداد ، Apr 30, 2007

یک نمونه کار طنز رادیویی کار سیاوش اردلان هست.
اقای نبوی خیلی خشک برنامه اجرا میکنید

-- مهرداد ، Apr 30, 2007

فکر میکنم آقای فرحزاد باید یک فیلم ابودلقکان کمانچه کش دیگر هم در باره از این ستون به آن ستون بسازند ...

-- ساسان ، Apr 30, 2007

اين قسمت اش که ما صدای نبوی رو می شنويم ولی خودش حرف نمی زنه و زل زده به ما شاهکاره کلی خنديدم

-- ترشرو ، Apr 30, 2007

آقای نبوی، ممنون که نظر من رو راجع به برنامه قبل خوندی و در برنامه بهش اشاره کردی. من به تصمیم شما برای ادامه دادن برنامه احترام میگذارم، ولی این بار هم متاسفانه مثل دفعه پیش اصلا برنامه برام جذاب نبود. من همچنان طنزهای شما در روز و نوشته هاتون در دومدام رو خواهم خوند، ولی بعید میدونم دیگه سراغ این برنامه بیام.

-- Masoud ، Apr 30, 2007

با عرض سلام آقای نبوی
کار خوبی کردی که این برنامه را شروع کردی.
اگر کسی برای 30 ثانیه برنامه ای ساخته باشد ، مقداری با انصاف تر شما را نقد خواهند کرد.
مگر اینکه غرضی داشته باشد که آن هم مقولۀ دیگری است.
ادامه بده و اینرا هم بدان از لحاظ روانی امثال شما ها که بهتر جوان های ایران را می شناسید می توانید اثر گذار باشید. حال مخالفین شما هم با تمام قدرت می خواهند شما را بی روحیه کنند و این را به همه تعمیم دهند.
موفق باشی

-- منصور ، Apr 30, 2007

اقاي نبوي اين حرف ها رو بي خيال.يه خورده راجع به جهان در عصر پست كلنيال حرف بزن!!

-- بدون نام ، Apr 30, 2007

جناب نبوی
در برابر شما تکلیف آدم با خودش مشخص نیست. یعنی نمیدانم پاسخهای شما چقدر جدی است و چقدر شوخی . به هر حال ممنونم که درصد کمی در بالا بردن کیفیت برنامه تلاش کردید. پیشنهاد میکنم از کسی فایل تصویری را آماده میکند بخواهید در جاهائی بجای صورت شما از اینسرت تصوایر دیگری استفاده کند که چشم ما با دیدن ممتد یک تصویر ثابت خسته نشود .
این کار را اگر شما در منزلتان ضبط کرده بودید قابل قبلو بود اما وقتی در یک استودیو حرفه ای ! ضبط میکنید سطح انتظار ادمها بالا میرود. مطمئنم که برخوردهای تند مخاطبانتان جا خالی نخواهید کرد ولی لطفا به شعور مخاطب هم کمی احترام بگذارید. وقتی برنامه شما را در رادیو گوش میکنم اینقدر عصبی نمیشوم که برنامه تصویری همان را میبینم. انتظار ببینده از یک برنامه تصویری متفاوت است با نسخه رادیوئی همان برنامه . من نمیگویم که کار را تعطیل کنید اما اگر قرار است نسخه تصویری داشته باشد در حد استاندارد متعارف یک کارتصویری کار کنید. حداقل میتوانید از همان شبکه های لوس آنجلسی تقلید کنید اگر وسع شما به شبکه های اروپائی نمیرسد.
پیشنهاد میکنم برای برنامه یک مطلب مشخص داشته باشد که شنونده یا بیننده در پایان بفهمد با چه موضوعی طرف بود .
به هر حال به تلاش شما احترام میگذارم و امیدوارم که با روش درستی این کار را ادامه دهید .

-- لیلا ، May 1, 2007

سيد را به آقا ترجمه میکنند یعنی اقای ابراهیم نبوی.یا اینکه در ایران میخواهند چنین وانمود کنند که این سید ها تافته جدا بافته ای هستند و از ترکه تازیان هستند و بقیه موالی!
و یا اینکه میخواهند به تازیان به گویند بابا ما از ریشه وتخم شماییم.

لطفا لغت سید را بر دارید ! گر چه برای من شما همیشه اقا هستید.

-- بابک ، May 1, 2007

برنامه جالبی بود، مطمئنا جالبتر هم خواهد شد. سه درخواست و طرح مجدد یک سوال. لطفا سرعت برنامه را کمی بیشتر کنید، بجای مکث ها و توضیح جملات اگر هر مطلبی در چند جمله کوتاه گفته شود از شل شدن اجرا جلوگیری خواهد کرد. دوم اینکه اگر امکان دارد تلفن مستقیم را از برنامه حذف کنید، هم زمان هر مکالمه طولانی می شود و هم اینکه آقای نبوی مجبور به خلق طنز فی البداهه می گردد که به لطافت طنز از قبل آماده شده نیست. در از رو خوانی کامنت ها و یا تلفن های ضبط شده هم لطفا فقط قسمت قابل جواب آن/ بدون چاق احوالپرسی اول و بدرود گرم آخر و قصه حسین کرد خارج از موضوع میانه/ را پخش کنید. و اما سوال، آقای نبوی در بحث چندی قبل خود با آقای سجادی نظری ارایه دادند که من هم بصورت کامنت سوالی را در همان زمینه مطرح کردم. در این برنامه هم ایشان همان نظر خود را با کلماتی دیگر تکرار کردند، ضمن کپی همان سوال در زیر این نوشته خوشحال می شوم که دلایل ایشان را در مورد این نظریه خود بدانم. با احترام مهدی هلند

من از اقای نبوی 2 تا سوال دارم. اول اینکه اگر مثلا دنیا با اجازه سازمان ملل بخواد با دولت ایران بجنگه این چه وطن پرستی کوری یه که من حتی با علم به اینکه مقصر دولت مستقر در وطن منه/که شما به ان اقرار دارید/ باید برایش کشته شوم؟ مثل دعواهای دوران کودکی که فقط چون بچه محل مون یک طرف دعوابود برایمان حجت بود. بهتر نیست بجای این که در یک طرف جنگ بایستید همچنان به طور مثال به نقش ضد جنگ خود ادامه بدهید؟ دوم اینکه شما که فکر میکنید می توانید بعد از جنگ پدر دولت شروع کننده جنگ را در بیاورید چرا قبل از جنگ این کار را نمی کنید که ما را هم از این ترس و نگرانی بیرون بیاورید؟ مهدی از هلند

-- مهدی ، May 1, 2007

ترقی کردی آقای نبوی کراوات بهت میاد!!!!!!

-- حمید ، May 1, 2007

«سيد»!
تو بگو به «زمانه»اي‌ها كه حق «گُل آقا»، آن 2 خط لينك «از سر تكليف» نبود كه امروز كار كرده‌اند.
دل‌ام گرفته است! امروز هم گريه كردم و هم خنديدم موقع نوشتن و تايپ كردن:
http://karaa.blogfa.com/post-80.aspx
راستي!
سيد؛ با آن‌كه بد قولي، اما اين كراوات هم بهت مي‌آيد!
تهران
حسين.ش

-- ح.ش ، May 1, 2007

سلام
این برنامه بهتر از قبلی بود. دو نکته :
2) تلفن مستقیم رو قطع کنید
1) مثل طنز آخر برنامه(که عالی بود) برنامه های از قبل آماده شده را بیشتر کنید
0) لطفا بگید این برنامه در کل طنز هست یا نه

-- اردشیر ، May 1, 2007

مطمئنم بهتر خواهد شد.دلیل اینکه الان برنامه جذابیت زیادی ندارد بی برنامگی و تجهیزات کم(بهتره بگیم بودجه کم) رادیو زمانه است. امیدوارم این برنامه هم بشه مثل کمدی های stand up شما( البته این یکی میشه sit down)

-- hadi farnoud ، May 1, 2007

آقاي نبوي برنامه هايي كه در نقش حسني بودين خيلي جذاب و خنده دار بود . چرا يك برنامه اي توي اون سبك اجرا نميكنيد .هم طنز است و هم مسائل روز جامعه

-- shirin ، May 2, 2007

اقا جان تبريك عرض ميكنم اين برنامه اقاي نبوي داره به تلويزيون هاي لوس انجلسي تبديل ميشه ...اين دومين و اخرين باري بود
كه من اين برنامه را ديدم //ارزش وقت تلف كردن را ندارد ...البته متاسفانه .....

-- jawanshir ، May 2, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)