تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
وقایع وبلاگیه چهل و چهارم

کفن پوشی و رجز خوانی مقام هودری

بگیرید و بشنوید

چند روز پیشتر اهل وبلاگستان علی الطلوع ملتفت یک جنب و جوشی از ناحیه هودریه شده، آسیمه سر آنجا رفته به کمال تعجب مشاهده می کنند که میرحسین خان درخشان کفن پوشیده رجز خوانی می کند که چون هیچ بعید نیست که اجانب به ایران حلمه ور شود، اگر آن دول یورش بیاورد آماده محاربه ام و چنین و چنان می کنم و هش دارید که از هم الان گفته باشم.
بعد این یک غلغله ای در وبلاگستان افتاد، یکعده ای مرحبا گفتند به غیرت و حمیت مشارالیه و عده دیگری هم بنای اعتراض به وی را گذاشته عموما مقام هودری را به لافزنی و لغوگویی متهم و حتی استهزای وی را کردند که از فرط کثرت، راپورت سیاهه آنها هم غیر ممکن می نماید. لاکن نمونتا معروض شود که حاجی مجیدآقای زُهری گفت خود همین میرحسین خان مذکور همانی بوده که چند سنین قبل، تاسیسات تخمیه ایران را که خیلی زعما و صاحب منصبان و امرا اصرار و الحاح داشته و دارند که صالحه و بکمال بی ارتباطی با سلاحات خوف آوربخصوص قنبله تخمیه است؛ مشارالیه بکرات آن را بمساله قنبلیه تخمیه مربوط کرده و حالا که دول اجانب اینها را مستمسک کرده و قشون کشی راه انداخته اند، میرحسین خان بکرات نهی از جنگ می کند و سر آخراعلان داده که عزم محاربه دارد. علی هذا حاجی مجید یک مقداری سخط وی را گفت و بعد هم سربسته گفت که این کارهای میرحسین خان بالاتر از یک خودنمایی ساده بود ولاجرم یک کاسه ای زیر نیم کاسه وی است.

دیگر آنکه یکی از مشایخ وبلاگستان که از فرقه حروفیه بوده، به ف.م. سخن تخلص هیچ کس از اسم واقعی و رسمش مطلع نیست و لاکن صاحب سر و اهل باطن است یک چند وقتیست در وبلاگ خود کرتیک وبالیگ مشهوره وبلاگستان را شروع کرده تا به حال 6 نمره جلو رفته.
و این کرتیک که نقد هم آن را می گویند یک فنی است که بواسطه آن نقاط ضعف و قوت و محسنات و ایرادات یک چیزی به نحو معقول و به کمال خیریت ذکر می شود و خیلی فایده دارد و لاکن چندان در وبلاگستان مرسوم نیست و اهل وبلاگستان اگر هم به همدیگر بپردازند یا از باب رفاقت و استقراض متقابل نان است که خیلی مدح و ثنای هم را گفته و یا از باب بغض و عداوت و اهتزاز خشاتک همدیگر است که چندان نفعی بر طرفین و سایرین مترتب نیست از این کارها. و لاکن کرتیک که فی نفسه یک فنی هم هست چندان رغبتی به آن نیست و صاحبان فن آن هم چون دنبال بهتان و دردسر نیستند آن را اعلان نمی کنند.
مع هذا این جناب سخن، این کار را آغازیده به کمال متانت جلو برده تا به حال طی دو نوبت وبالیگ پرستو باجی دوکوهکی و نازلی خاتون شارب مطلا و بی بی گل بانوی صدر و شیخ محمدعلی خان ابطحی و سام الدین میرزای ضیایی و حتی خود را کرتیک کرده و از قرار قصد ادامه را هم دارد. استثنائا هیچ بلوایی هم تا بحال از این جهت واقع نشده.

دیگر آنکه جناب صدرالادبا، داریوش خان آشوری که از دبیران ونویسندگان و مترجمان و عالمان مجاهد حوزه صرف و نحو و دستور و گرامرجات بوده و به خواهش داریوش خان محمدپور در ارض ملکوت وبلاگستان ساکن است، درس خارج خود در باب کتابت صحیحه را چندیست که آغازیده و اخیرا یک فتاوایی در این باب صادر نمود که جملگی خیلی فهم و عمل به آنها سهل و مفید فایده است. و این داریوش خان که از علمایی ست که خیلی به دقت نظر و پیراستگی متصف است علی رغم آنکه متفلسفه هست و با حکمای مغلق گویی مثل صاحب شارب میجر نیچه آلمانی هم مراورده دارد، خیلی تاکید و تعصب دارد به اینکه باید به یک طوری تقریر و تحریر کرد که هم صحیح باشد و هم همه فهم و این فتاوای اخیرش بیشتر درباب نابجایی و پراکندگی اجزاء جمله است. یعنی ترتیب افعال و قیودات و سایر اجزا یک طوری باشد که به اصل کلام و جمله اصلی آسیبی نرساند و تقریر و فهم آنها برای قارئین به منتهای سهولت و روانی باشد و از این جهت هیچ استبعادی ندارد که اگر راپورت های خفیه نویس دارالصوت زمانه به دیده ایشان برسد، فی الفور این مفلوک را محارب با زبان فارسی دانسه، حکم به رجم بدهند که البته حکم معظم الیه مطاع است.

تمت. چهارم اسفند 1385 جلالی مطابق بیست و سیم فوریه 2007 سال مسیحی
میرزا محمود، خفیه نویس دارالصوت زمانه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مشهدی جان فایل رو اشتباه آپلود نموده ای؛ یَرَه!!!

-- بدون نام ، Feb 24, 2007

اقا این که باز ایراد داره فایل صوتی اش ماله 100 سال پیشه. من نمی دونم چرا به مدتی این وقایع وبلاگیه خیلی لاابالی فایل صوتی اش را به می ذاره؟

-- reza ، Feb 24, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)