تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

۲۱ بهمن و غیره

گوش دهید و دریافت کنید


۲۸ سال پیش در این لحظات، با دستگیری چند افسر بلند پایه، و دستگیری همزمان پری بلنده وغیره، برگ دیگری از تاریخ این مملکت ورق خورد. چون احتمالا ۷۰ در صد جامعه ایران امروز که زیر ۲۸ سال سن دارد یادش نیست چه اتفاقی افتاده، ما نیز بنا نداریم چیز زیادی یادآوری کنیم چون در سنین بالاتر آدم آلزایمر می گیرد دیگر.


پس از چند ماه تظاهرات گروه‌های مختلف سیاسی و مردم، یا مردم و گروه‌های سیاسی، در طی روزهای ۱۲ تا ۲۱ بهمن اتفاقات مختلفی افتاد که چون عدد ۹ چندان شگون نداشت، گذاشتند روز ۲۲ بهمن سر برسد و رسما اعلام کنند که رژیم سلطنتی سقوط کرده است. وگرنه اصل ماجرا ۹ههُ فجر بود نه دههُ فجر.


گروهی از ملی‌مذهبی‌های از خدا بی‌خبر که به غلط فکر می‌کردند جابجایی آرام قدرت به نفع دموکراسی خواهد بود هر چه زور زدند از انقلاب ناگهانی جلوگیری کنند زورشان نرسید، به همین دلیل صبر انقلابی برادران به سر آمد و کار تمام شد. بعضی از برادران ملی مذهبی هم در محاکمات سران ارتش شاه نقش ویژه‌ای بازی کردند از جمله دکتر یزدی که خیلی‌ها سعی کرده‌اند یادشان برود!


درست مانند همین روزها که تلویزیون محاکمه خسرو گلسرخی را نشان می‌دهد، آن روزها هم نشان می‌دادند ولی بدون سانسور.


در هفته‌های اول بعد از جابجایی قدرت، گروه‌های بسیاری از اعدام‌های انقلابی شدیدا دفاع کردند که بعد از سال ۱۳۶۰یا اعضای‌شان اعدام شدند یا به راه راست هدایت!


محاکمات اول انقلاب کاملا عادلانه و بدون حضور هیات منصفه و وکیل مدافع و تمام ژیگول‌بازی‌هایی بود که بعدها اصلاح‌طلبان موقع بسته شدن مطبوعات خواستار آن شده بودند ولی یادشان رفته بود که موقع محاکمه امیر انتظام و غیره از همین طریق ترتیب بدبخت را داده بودند.


با تغییر نام‌ها بعد از انقلاب، عده‌ای متوجه شدند که اصل همانست فقط نام جدید انقلابی رویش گذاشته‌اند وگرنه تغییرات زیادی صورت نگرفت. در غیر اینصورت ملت رودل می‌کرد.


به هر حال معلوم نیست بچه‌هایی که در این روز متولد شدند و سال‌های سال سر صف مدرسه جایزه گرفتند خوش‌قدم بودند یا بد قدم؟ خدا پدر و مادرشان را چه کار نکند با این تنظیم آره و اینای‌شان!


تحلیل‌گر کلاغستون معتقد است پیروز اصلی انقلاب ۱۳۵۷ کسانی بودند که از عهد صفویه به تمرین موج‌سواری پرداخته بودند ولی موج کافی برای سوار شدن تا ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ ایجاد نشده بود.


به تنها خبر امشب توجه کنید.


هواپیمای علی لاریجانی دچار سکسکه شد، او که می‌خواست راهی مونیخ شود، وسط راه شروع کرد به خواندن


يه دل مي گه نرم نرم


طاقت نداره دلم


بي تو چه كنم ؟


پيش عشقي زيبا زيبا


خيلي كوچيكه دنيا دنيا


با ياد توام هر جا هر جا


تركت نكنم...


وی با رسیدن به "سلطان قلبم تو هستی تو هستی" متوجه شد که ممکن است در هواپیما شنود باشد و به اتهام سلطنت طلب بودند بگیرندش. پس از ساکت شدن لاریجانی، هواپیما هم از سکسکه افتاد. پس از رفع سکسکه هواپیمای لاریجانی راهی مونیخ شد و بدون دردسر فرود آمد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

از 12 تا 22 بهمن 11 روزه نه 10 روز. میگی نه با انگشت بشمار.

-- بدون نام ، Feb 10, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)