تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

قهرمان ملی کاراته کانادا، یک جوان ایرانی است

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com



در کنار بسیاری از تفاوت هایی که زندگی ایرانی ها در مهاجرت با زندگی در جامعه ایران دارد، یکی هم این است که پیروزی و موفقیت ِ هریک از افراد متعلق به جامعه ایرانی خوشحالی و غروری برای بقیه ایجاد می کند که با شادمانی کسی که در سرزمین مادری از موفقیت هموطنش به دست می آورد متفاوت است. بر عکس زمانی هم که یکی از افراد جامعه ایرانی در مهاجرت خلاف یا جرمی مرتکب می شود، ناراحتی که به بقیه افراد ِ همان گروه از مهاجران دست می دهد بیشتر و تاسف آورتر است، که یکی از دلایل مهم آن زندگی در کنار جامعه های قومی و فرهنگی دیگر در کشوری مثل کاناداست.

۲۴ سال سن و ۲۳ مدال طلا

خبر موفقیت های ورزشی یک جوان ۲۴ ساله ایرانی – کانادایی به نام سعید باغبانی، در رشته کاراته، یکی از این خبرهای شادی بخش است. سعید باغبانی در گفت و گویی با رادیو زمانه در باره خود و سابقه فعالیت هایش می گوید: " بیست و چهار سال دارم و تا کنون ۲۳ مدال طلا از مسابقات کاراته در کانادا به دست آورده ام و ۹ سال است قهرمان کاراته کشور کانادا هستم. سال ۱۹۹۰ وقتی هفت سال داشتم به کانادا آمدیم. از وقتی در ایران بودم به دلیل اینکه پدرم کاراته کار می کرد به این ورزش علاقه پیدا کردم و وقتی به کانادا آمدیم خواستم ورزش های رزمی را شروع کنم. علاوه بر کاراته، تکواندو هم کار می کنم و کمربند سیاه ِ دان یک دارم."

سعید باغبانی در باره موفقیت هایش در ورزش کاراته در کانادا می گوید: " چهارده سال داشتم که عضو تیم کاراته استان انتاریو شدم و برای اولین بار مدال طلا گرفتم و تاکنون که ۲۴ سال دارم کسی نتوانسته مرا شکست دهد. پیش از این در وزن منهای ۶۵ کیلوگرم بودم اما حالا در وزن منهای ۷۰ کیلوگرم ورزش می کنم. در آخرین مسابقات ملی کاراته کانادا هم سه مدال طلا به دست آوردم. در خارج از کانادا هم تاکنون سه بار در مسابقات بین المللی و مسابقات پان آمریکن مدال طلا گرفته ام، و در آخرین مسابقات جهانی کاراته مقام پنجم را به دست آوردم. یک ماه پیش هم در مسابقات عمومی پان آمریکن که با شرکت قهرمانان کاراته از همه ِ کشورهای آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی برگزار شد، مقام اول را به دست آوردم و برای مسابقات نهایی پان آمریکن که در ماه ژوئیه آینده برگزار می شود، انتخاب شدم. از کانادا چهار نفر در این مسابقات شرکت خواهند کرد که دو دختر و دو پسر هستند، سه نفر از استان کبک و من از استان انتاریو. امیدوارم در این مسابقات بتوانم مدال نقره چهار سال پیش را به طلا تبدیل کنم."

پدرم حامی بزرگ من است

سعید در باره مشکلاتی که در طول این سال ها با آن روبرو بوده می گوید: " بزرکترین مشکل من مسائل مالی بود. چون در کشورهای دیگر برای ورزشکاران در رشته ورزش های رزمی امکانات زیادی فراهم می کنند در حالیکه در کانادا همه ِ مخارج کسانی که در این رشته ها ورزش می کنند، به عهده خودشان است و طبعا کسی که باید کار کند و درس بخواند و ورزش هم بکند، تحمل مخارج گوناگون بسیار سخت است."

سعید باغبانی پدرش را بزرگترین حامی در مسیر موفقیت هایش می داند و می گوید: " پدرم بزرگترین مشوق و حامی من بوده و اگر کمک های پدرم نبود، نمی توانستم به این موفقیت ها برسم. پدرم از آغاز برای من هم پدر بوده، هم دوست، هم مربی. همیشه همه جا با من برای مسابقات می آید و هنوزهم همراه من است."

سعید باغبانی با اینکه از شش سالگی در کانادا زندگی و تحصیل و ورزش کرده، همچنان خود را صد در صد ایرانی می داند. از ده سال پیش تاکنون به ایران نرفته و علاقه دارد روزی به ایران برود و تخصص و دانش خودش از ورزش کاراته را در اختیار بچه های ایران قرار دهد. سعید در بسیاری از مسابقات بین المللی در برابر حریفان ایرانی قرار گرفته و با آنها مسابقه داده و در برابر این پرسش که در چنین شرایطی چه احساسی دارد می گوید: " در مسابقه ها همیشه همه برای برنده شدن می آیند. من هم به دلیل این که با تیم کانادا و زیر پرچم این کشور مسابقه می دهم، در رینگ مسابقه برای کانادا و تیم این کشور مسابقه می دهم و هدفم برنده شدن است، نه اینکه چه کسی حریف من است."

سعید باغبانی در کنار ورزش کاراته این رشته را تدریس هم می کند، در کالج درس می خواند و همکار پدرش هم هست.

گفت و گوی کامل با سعید باغبانی را اینجا گوش کنید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

يه كمي در مود ترك هاي ايراني مقيم انجا بنويسد.
biraz da oranin turklarinan yazin.yashasin sulduz

-- azad_yashayesh ، Apr 8, 2007

Nice article

-- arhiderrr ، Feb 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)