تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
رونمایی از دو درخت به‌ نام «ندا آقاسلطان و سهراب اعرابی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر در ایران»

«ریشه‌های دموکراسی در ایران هرروز قوی‌تر می‌شود»

محمد تاج دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

در طول چهارماه گذشته ایرانیان ساکن خارج از کشور در فرصت‌های بسیار و به شکل‌های گوناگون با انجام برنامه‌هایی پشتیبانی خود از جنبش سبز مردم ایران را نشان داده‌اند.

در ادامه‌ی این برنامه‌ها پنج‌شنبه ۲۹ اکتبر کمیته‌ی همبستگی با مردم ایران در شهر تورنتو با برگزاری مراسم رونمایی از دو درخت کاشته شده در یکی از پارک‌های شهر تورنتو به نام «ندا آقاسلطان و سهراب اعرابی» و به یاد همه‌ی جان‌باختگان جنبش سبز مردم ایران، شیوه‌ی تازه از حمایت از جنبش سبز مردم ایران را نشان داد.

در این مراسم که با حضور دیوید میلر شهردار تورنتو و چندتن از مقامات سیاسی و رسمی در رده‌های کشوری، استانی و شهری و ده‌ها تن از ایرانیان برگزار شد، از دو پلاک با پیام‌هایی به زبان انگلیسی در یاد و خاطره‌ی جان‌باختگان جنبش مردم ایران که در پای دو درخت «ندا» و «سهراب» نصب شده بود نیز، پرده‌برداری شد.

در آغاز این مراسم از نسرین خاتم، یکی از فعالان سیاسی ‌ـ اجتماعی جامعه‌ی ایرانیان تورنتو و عضو کمیته‌ی هم‌بستگی با مردم ایران می‌‌پرسم، فکر کاشتن دو درخت به نام و یاد «ندا» و «سهراب» و همه‌ی جان‌باختگان رویدادهای اخیر ایران از کجا و چگونه آغاز شد.

Download it Here!

فکر کاشتن این درخت‌ها توسط یکی از ساکنان شهر تورنتو در کمیته‌ی همبستگی با مردم ایران پیشنهاد شد و بعد از آن این ایده‌ مدام از سوی آدم‌های مختلف تکرار شد و گروه ما نیز، به این نتیجه رسید که این یادبود خوبی است که در شهر تورنتو برای کسانی که در چندماه اخیر جان‌شان یا آزادی‌شان را برای آزادی و دموکراسی در ایران از دست دادند برگزار کند؛ و امروز این درخت‌ها توسط شهردار تورنتو رونمایی می‌شود.

در پای هرکدام از این درخت‌ها پلاکی هم هست. روی این پلاک‌ها چه پیامی نوشته شده است؟

پای هر کدام از این درخت‌ها یک پلاک به نام سهراب اعرابی و یکی به نام ندا آقاسلطان است که در واقع این دو نفر سمبول کسانی هستند که جان‌شان را در این چندماه از دست دادند، و به یاد تمام کسانی که جان‌شان را برای آزادی و دموکراسی در ایران گذاشتند.


نسرین خاتم، یکی از فعالان سیاسی ‌ـ اجتماعی جامعه‌ی ایرانیان تورنتو و عضو کمیته‌ی هم‌بستگی با مردم ایران

تابلویی هم این‌جا هست از عکس‌های کسانی که در رویدادهای اخیر کشته شده اند. آیا این‌ها همه‌ عکس‌هایی است که شما توانستید پیدا کنید و روی این تابلو قرار بدهید؟

در واقع برای برگزاری این مراسم من سعی کردم مطالب و عکس‌هایی را آماده کنم تا در این برنامه به نمایش درآیند. در گشت‌وگذاری اینترنتی، به آمار مختلفی دست پیدا کردم و در آخرین آماری که داشتم، نام ۸۲ نفر بود که اطلاعات کامل و موثقی در مورد آن‌ها وجود داشت، این اطلاعات درباره این که کجا، در چه روزی و چگونه کشته شدند و همین طور کجا دفن شدند موجود بود.

من فکر می‌کنم آمار خیلی بالاتر از این‌ها است، ولی متأسفانه در دسترس نیست. این حاصل یک گشت‌وگذار اینترنتی بود و اطلاعاتی که من توانستم پیدا کنم.

برنامه‌ی بعدی گروه همبستگی با ملت ایران در شهر تورنتو چه هست؟

هنوز به طور مشخص برنامه‌ی خاصی نداریم. ولی به احتمال زیاد ما هم برای ۱۳ آبان، روزی که همه در ایران برای رفتن به خیابان‌ها و نشان دادن اعتراض‌شان آماده شده‌اند، قطعاً برنامه‌ای در تورنتو خواهیم داشت.

دیوید میلر شهردار تورنتو که با داشتن دستبندی سبزرنگ همبستگی نمادین خود را با جنبش سبز مردم ایران نشان می‌داد، در سخنانش گفت: «به‌عنوان شهردار شهری که مردمش از تمام شهرهای جهان به این‌جا آمده‌اند و همیشه پشتیبان مردم آزاد جهان بوده‌اند، سخن می‌گویم.


دیوید میلر، شهردار تورنتو که با داشتن دستبندی سبزرنگ همبستگی نمادین خود را با جنبش سبز مردم ایران نشان داد

من قبل از شهردارشدن حقوق‌دان بودم و با ایرانی‌های بسیاری که به‌عنوان پناهنده به کانادا می‌آمدند، برخورد نزدیکی داشتم و به خوبی می‌دانم که آن‌ها برای ارزش‌های دموکراتیک و فرار از رژیمی که به حقوق بشر، دموکراسی و مدارا باور ندارد به این‌جا آمده‌اند».

دیوید میلر ادامه داد: «به‌عنوان شهردار همیشه این شانس را داشته‌ام که برای دفاع از حقوق بشر و دموکراسی صحبت کنم».

شهردار تورنتو ضمن قدردانی از تلاش‌های کمیته‌ی همبستگی با مردم ایران گفت: «ایرانی‌های همه جای جهان و ایرانی‌های کانادا حالا با یک پیام صحبت می‌کنند و زمان آن رسیده است که رژیم ایران به حقوق بشر، دموکراسی و انتخابات آزاد و عادلانه احترام بگذارد».

دیوید میلر گفت که وقتی ندا کشته شد، توجه همه‌ی جهان به ایران بود. اما حالا که دیگر وضعیت ایران خبر اول جهان نیست، باید درباره‌ی آن بیشتر صحبت کرد. مردمی که در ایران برای دموکراسی مبارزه می‌کنند، می‌دانند که دوستانی در تورنتو و بقیه شهرهای جهان دارند».


کاشتن درخت هایی در یکی از پارک‌های شهر تورنتو به یاد جان‌باختگان جنبش سبز مردم ایران

شهردار تورنتو در پایان سخنان خود گفت: «با کاشتن این دو درخت یادبود به‌نام «ندا و سهراب» هم‌چنان که ریشه‌های آن تا ابد هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند، ریشه‌های دموکراسی نیز در ایران رشد خواهند کرد و حرکت سبز مردم ایران دیگر غیرقابل بازگشت است».

در ادامه‌ی این برنامه پیام‌های برخی مقامات سیاسی کانادا خوانده شد و پس از خواندن قطعه شعری به زبان انگلیسی توسط مهرداد لقمانی یکی دیگر از اعضای کمیته‌ی همبستگی با مردم ایران، پویا علاقه‌بند عضو گروه دوچرخه‌سواران حامی حقوق بشر و کمیته‌ی هم‌بستگی با ملت ایران، یکی از اشعار زنده‌یاد احمد‌شاملو را خواند:


دیوید میلر گفت «مردمی که در ایران برای دموکراسی مبارزه می‌کنند، می‌دانند که دوستانی در تورنتو و بقیه شهرهای جهان دارند»

وطن کجاست که آواز آشنای تو چنین دور می‌نماید؟
امید کجاست
تا خود جهان به قرار
باز آید؟

هان، سنجیده باش
که نومیدان را معادی مقدر نیست!

معشوق در ذره‌ذره‌ی جان ِ توست
که باور داشته‌ای،
و رستاخیز
در چشم‌انداز ِ همیشه‌ی تو
به کار است.
در زیج ِ جُست‌وجو
ایستاده‌ی ابدی باش
تا سفر ِ بی‌انجام ِ ستاره گان بر تو گذر کند،
که زمین
از این‌گون حقارت بار نمی‌ماند
اگر آدمی
به‌هنگام
دیده‌ی حیرت می‌گشود.

زیستن
و ولایت ِ والای انسان بر خاک را
نماز بردن؛
زیستن
و معجزه کردن
ورنه
میلاد ِ تو جز خاطره‌ی دردی بی‌هوده چیست
هم از آن دست که مرگ‌ات،
هم از آن دست که عبور ِ قطار ِ عقیم ِ استران ِ تو
از فاصله‌ی کویری ِ میلاد و مرگ‌ات؟


سهراب اعرابی و ندا آقاسلطان، سمبل کسانی هستند که جان‌شان را در این چندماه از دست دادند

دو درختی که به نام «ندا آقاسلطان» و «سهراب اعرابی» و دیگر جان‌باختگان جنبش سبز مردم ایران کاشته شده است، در یکی از پارک‌های شمال شهر تورنتو در مرکز منطقه‌ای قرار دارد که هزاران ایرانی در آن‌جا زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود محل کاشت این دو درخت میعادگاه ثابت ایرانیانی بشود که مایل‌اند در هر فرصتی نسبت به مبارزان آزادی‌خواهی و دموکراسی در ایران ادای احترام کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یاد و خاطره شهدای جنبش سبز گرامی باد.

-- بدون نام ، Nov 1, 2009

دست شما درد نکند این اخبار دلگرم کننده هستند.

-- فامیل سهراب ، Nov 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)