تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
در پی نامه‌ی دبیر کل حزب اعتماد ملی به شورای نگهبان

«شورای نگهبان، ناقض جایگاه قانونی این نهاد نباشد»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

به نظر می‌رسد این‌بار مهدی کروبی ترجیح داده است قبل از آن‌که از خواب بعد از نماز صبح بیدار شود و ببیند آراء به نفع کسی تغییر کرده است، نظرش را در قالب یک هشدار به شورای نگهبان بدهد.

او این بار در نامه‌ای به شورای نگهبان انتقادش را از رفتارهای «ناقض جايگاه قانونی اين نهاد» اعلام کرد. اما از ظاهر امر چنین بر می‌آید که این نامه از حد هشدار فراتر است و در آن ذکر کرده است که این بار در صورت ضرورت برخورد علنی خواهد کرد.

او در نامه‌اش با اشاره به جایگاه شورای نگهبان بار دیگر وظایف این شورا را گوشزد کرده است و اشاره داشته: شورای نگهبان از جایگاهی فرا جناحی و بی‌طرفی سیاسی بر‌آمده است و این از مختصات اعضای آن است. او هم‌چنین اشاره می‌کند که ناظری که جانبدار باشد خود بازیگر است.

او در واقع در این نامه روی سخنش به دبیر شورا و یا در واقع همه کاره شورای نگهبان است. احمد جنتی چندی پیش در شهر بوشهر در سخنرانی خود اشاره کرده بود که کسانی در انتخابات ریاست جمهوری قصد بر اندازی نرم را دارند.

جنتی پیش از این نیز بار‌ها از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده بود و این بار نیز با اشاره به خدمات ویژه او در طول دوران ریاست جمهوری به نوعی حمایت خود را اعلام داشته بود. پیش از این نیز کروبی از عملکرد فرزند رهبر ایران در حمایت از محمود احمدی‌‌نژاد انتقاد کرده بود.

در همین زمینه با محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت و گو کردم.

Download it Here!

آقای کروبی روز چهارشنبه به شورای نگهبان هشداری داده‌ است. شما پیام این هشدار را چه می‌دانید؟

پیام این هشدار دو وجه عمده دارد. وجه اولیه آن این است که به جامعه سیاسی پیام می‌دهد به هوش باشند چون یکی از تعیین‌کننده‌ترین و مهم‌ترین ارکان تأثیرگذار بر نتیجه انتخابات یعنی شورای نگهبان به ‌جای نظارت بر امر انتخابات دارد وارد بازی سیاسی می‌شود و به‌طور روشن و شفاف موضع حمایتی خودش را از یکی از کاندیداهای مطرح در انتخابات ریاست ‌جمهوری اعلام می‌کند.

اگر عکس‌العمل مناسب در قبال این پیام اتخاذ نشود می‌تواند عوارض منفی برای جامعه سیاسی داشته باشد که می‌توان به کاهش انگیزه سیاسی، مشارکت سیاسی و فردی رقابت‌های انتخاباتی، بی‌پشتوانه شدن دولت آتی از حمایت‌های گسترده اجتماعی را جزو عوارض آن نام برد.


محمد صادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

پیام دومی که می‌تواند داشته باشد این است که بازیگران عرصه سیاسی از جمله اعضای شورای نگهبان دارند وارد این بازی جدید می‌شوند و دبیر آن‌ها این مواضع را در جمع نمایندگان شورای نگهبان اعلام کرده، اشاره دارد که ما دست شما را در این بازی خوانده‌ایم و آستانه تحمل ما در انتخابات تعریف شده و مشخص است.

اگر بخواهد ورود شما به عرصه انتخابات به تغییر نتیجه نامطلوب منجر شود ما از روش‌های متعارف و معمول استفاده شده تاکنون استفاده نخواهیم کرد. از روش‌های جدی‌تری برای ابراز مخالفت‌مان استفاده خواهیم کرد.

آن ابراز مخالفت با ابراز نگرانی امروز و هشدار امروز آغاز شده است و معلوم نیست در حد هشدار باقی بماند. ممکن است به نتایجی دیگر هم ختم شود از جمله این‌که اگر انتخابات با دخالت این‌گونه‌ی اعضای شورای نگهبان که دبیر آن می‌تواند نماد و الگوی رفتار شورای نگهبان باشد و بخواهد تحت تأثیر تمایلات گروهی و شخصی قرار بگیرد، می‌توانیم روش‌های تا حال تجربه نشده‌ای را در مواجهه با شورای نگهبان اتخاذ کنیم که ممکن است به وقت خودش به جامعه اعلام می‌شوند.

بحث براندازی نرم از سوی شورای نگهبان و دبیر این شورا همان‌طور که اشاره کردید در بوشهر برای اولین بار طرح شد که این بار در حوزه ریاست ‌جمهوری وارد می‌شود. چه ‌کسانی می‌توانند مشمول براندازی نرمی باشند که دبیر شورای نگهبان به آن اشاره کرده است‌؟

عده‌ای از اعضای شورای نگهبان یا جریانی در کشور خودش را معادل نظام تلقی می‌کند و به حاشیه رفتن خودش را معادل تغییر ماهیت نظام تعریف می‌کند. اگر این تعریف را بپذیریم بحث آن‌هایی که حرف از برندازی نرم می‌زنند، این است که دارد بسترهایی فراهم می‌شود که این گروه و این تفکر از قدرت به حاشیه رانده می‌شود.

این‌ها مصداق همان مثالی هستند که در ادبیات فارسی کاربرد فراوانی دارد و آن مثال این است که می‌گویند: مورچه دید که آب دارد می‌بردش گفت: دنیا را دارد آب می‌برد. گفتند تو را دارد آب می‌برد. گفت: من که نباشم دنیا را می‌خواهم چه ‌کار؟

عده‌ای در جمهوری ‌اسلامی خودشان را مساوی جمهوری اسلامی می‌دانند و معتقد هستند که اگر خودشان نباشند جمهوری اسلامی هم نیست. این تفکر و این جماعت می‌توانند بگویند اگر ما نباشیم، براندازی صورت می‌گیرد و حرف ما معادل و آرای متکی به آرای مردم است.

اکثریت ملت ایران جمهوری اسلامی را حمایت کرده‌اند و می‌کنند و با آمدن و رفتن چند آدم در حقیقت جمهوری ‌اسلامی تغییر ماهیت نمی‌دهد و آن کسانی که این تفکر را دامن می‌زنند بیشتر خود‌خواه‌ هستند تا جمهوری‌خواه.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
هشدار مهدی کروبی به دبیر شورای نگهبان
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای کروبی هم در درون رژیم ولایت مطلقهٌ فقیه است، در انتخابات قبل با تقلب او را حذف کردند و خود او از افشا کنندگان آن تقلبها بود امابصورت ناقص، زیرا در توافق اولیه اصلاح طلبان و اصولگرایان برای بیشتر اعلام کردن رأیها (تعداد آرای هر کدام از کاندیداها را ضرب در سه کردن) شریک جُرم بود. در آن انتخابات با توجه به تعداد صندوقها، زمان لازم برای دادن هر رأی، محدودهٌ زمانی باز بودن صندوقها، خلوت بودن بسیاری از حوزه ها در اوقات صبح و بعد از ظهرکاملاً مشخص شد که مجموع آرا دستِ کم سه برابر شده است همانطوزی که در اکثریت قریب به اتفاق انتخاباتِ( بخوانید انتصابات) گوناگونِ رژیم ولایت فقیه از ابتدا تا کنون چنین بوده است. بعداز انتخابات آقای کروبی بمانند پلنگ تیر خورده ای خود
را نشان داد و اعلام نمود که شبکهٌ تلویزیونی ای احداث خواهد کرد حتی اگر مجبور به تأسیس آن در خارج از کشور شود. تا مرحلهٌ تولید نیز پیش رفت ولی ولایت مطلقهٌ فقیه مافیائی مانع شد و از خروج مدیر تلویزیون آقای کروبی به امارات عربی متحده جلوگیری شد. آقای کروبی با تمام این اوصاف همچنان در داخل رژیم ماند. با توجه به سابقه، عملکرد، توان مقابله، آلودگی در جریان ایرانگیت، حضور مداوم در بسیاری از فریبکاری های رژیم، پذیرش حکم حکومتی ولی مطلقهٌ فقیه( که خود نیز تحت قیومیت مافیاهای مالی-نظامی است) با مسئولیت رئیس مجلس شورای اسلامی، کسی است که اگر زمان تصمیم تا عمل را صد حساب کنیم، میتوان تا نود در صد که همان مقدمات، گفتگو و مشورت،
تدارکات نظری است پیش رود و ده درصدِ آخر را در مقابل رژیم مافیایی در جا خواهد زد و حتی همراهی خواهد کرد، بعنوان مثال شخصی قصد خریدن کالایی را می کند ابتدا به مغازه میرود، کالا را می بیند، آن را با کالای دیگر مقایسه می کند و غیره ولی قسمت پایان اقدام را که پرداختن است انجام نمی دهد. با تمام ین اوصاف برای مردم ایران یک رأی در رابطه با حق حاکمیتشان باقی مانده و آن رأی ندادن در این انتخابات و شریک جرم رژیم ولایت مطلقهٌ مافیایی نشدن است. با رأی ندادن مردم ایران به مردم جهان نشان خواهند داد جزئی از جامعهٌ جهانی هستند و در مقام مسئولین اصلی این مملکت تاریخی با این رژیم در تضاد هستند و آنرا رژیم کودتایی می دانند که بعد از کودتای خرداد ١٣٦٠[ که با
آوردن سپاه پاسداران از جبهه های جنگ به تهران و اشغال مجلس شورای ملی( شورای اسلامی نامیده شده بوسیلهٌ آقای رفسنجانی)و تهران صورت پذیرفت] برسر کار است و مسئول جنایات بسیاری در ایران، عراق، افغانستان، لبنان، اروپا و آرژانتین وغیره است. مسئولین طراز او این مملکت( آقایان خامنه ای، رفسنجانی، محسن رضایی، ولایتی، فلاحیان و سفیر وقتِ ایران در آلمان ) در دادگاه میکونوس محکوم شده اند
و حکم جلب بین المللی شان نیز صادر شده است.
محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Apr 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)