تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با مختار ‌زارعی، در پی صدور حکم زندان برای یاسر گلی

«یاسر گلی محارب نیست»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

یاسر‌گلی، اولین دبیر اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد ایران و یکی از فعالین مدنی در شهر سنندج که جزو دانشجویان ستاره‌دار نیز به شمار می‌آمد، بیش از ۱۳ ماه است که در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات و زندان مرکزی شهر سنندج به سر می‌برد.

اینک بعد از این مدت، یاسر گلی به اتهام محاربه به تحمل ۱۵ سال حبس همراه با تبعید به زندان بافت در استان کرمان محکوم شده است.

نعمت احمدی وکیل او می‌گوید: «متن حکمی که به من ابلاغ شده حدود ۱۰ خط است. در این حکم که با استناد به ماده ۱۶۸ قانون مجازات اسلامی صادر شده به هیچ مدرکی در اثبات اتهام اشاره نشده و خود یاسر نیز در هیچ یک از بازجویی‌ها و نیز جلسات دادگاه به موارد اتهامی علیه خویش اقرار نکرده است».

نعمت ‌احمدی، وکیل یاسر گلی هم‌چنین در خصوص اتهام موکلش می‌افزاید: «نمی‌دانم چه اصراری است که یک فعال مدنی را یک فرد حزبی معرفی می‌کنند، در حالی‌ که هیچ دلیلی بر درستی این ادعا و اتهام وجود ندارد و اصولاً هیچ جرمی نیز به وقوع نپیوسته تا آن را مستمسک اعلام جرم و صدور حکم قرار دهند».

از سویی صبح روز چهارشنبه، ۲۹ آبا‌ن‌‌ماه سازمان حقوق بشر کردستان، طی بیانیه‌ای از آیت‌الله شاهرودی خواست تا در حکم یاسر ‌گلی بازنگری کند. این حکم از سوی شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب شهر سنندج صادر شده است.

در این ارتباط با مختار ‌زارعی، دبیر اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد در دانشگاه‌های ایران گفت ‌و گو کردم.

Download it Here!

یاسر گلی به علت چه فعالیتی متهم به محاربه است؟

در ایران، طبق قانون جرایم مطبوعاتی و سیاسی، این دادگاه باید با حضور هیات منصفه و به طور علنی باشد. اما متاسفانه به طور عموم چنین چیزی اجرا نمی‌شود.

در مورد این پرونده هم به جز آقای نعمت احمدی که وکیل ایشان هستند، از جزییات و روند محاکمه و پرونده‌ی ایشان اطلاع خاص و موثقی در دست نداریم.

به همین خاطر من هم از آقای نعمت احمدی نقل قول می‌کنم که گفته است: «حکم آقای گلی محاربه با یک درجه تخفیف اعلام شده است. چون مجازات حکم محاربه اعدام است».

یعنی با یک درجه تخفیف، دوست ما آقای گلی را با ۱۵ سال زندان در تبعید محکوم کرده‌اند. لازم است که بگویم تا آن حد که بنده به عنوان یکی از دوستان صمیمی او و از اعضایی که در اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد با هم همکاری داشتیم، می‌دانم، ایشان دانشجویی تیزهوش و با ذکاوت بودند، مهندسی عمران را از دانشگاه آزاد سنندج گرفتند و برای ادامه تحصیل در رشته‌ی کارشناسی ارشد معماری با مخالفت در زمینه‌ی ادامه تحصیل خود روبه‌رو شدند و جزو دانشجویان ستاره‌دار قرار گرفتند.

تا آنجایی که من اطلاع دارم، هیچ مدرکی دال بر صدور حکم محاربه وجود ندارد. خصوصاً آن‌که طبق تعریف، محارب کسی است که با حکومت اسلامی به جنگ بپردازد.

شرایط جنگ هم که مشخص است و باید اسلحه‌ی جنگی، نیرو و مهمات داشته باشد. قطعاً هیچ‌کدام از این موارد در مورد آقای گلی صدق نمی‌کند. ایشان صرف یک فعال دانشجویی، خوش‌فکر بودند.


یاسر گلی، اولین دبیر اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد در دانشگاه‌های ایران

در مرحله‌ی اول، دلیل دستگیری آقای یاسر گلی چه بود؟

ایشان فعال دانشجویی کُرد بودند و در دانشگاه آزاد سنندج فعالیت داشت. در تشکیل کانون دانشجویی دانشگاه و اعتراض دانشجویی هم نقش بسیاری داشت.

حدود دو سال پیش، دو هفته بازداشت شد که بعد از این بازداشت آزاد و سپس محاکمه شد. در این محاکمه ایشان ۳۴ اتهام داشتند. که البته با آقای صالح نیکبخت از هر ۳۴ اتهام تبرئه شدند.

همین نشان می‌دهد هیچ مدرک درست و حسابی که این ادعاها را ثابت کند، در دسترس نیست. در پرونده‌ی قبلی ایشان، اتهام عضویت و همکاری با تمام گروه‌های اپوزیسیون خارجی را داشت، در حالی که ما می‌دانیم بعضی از این احزاب کُرد که اشاره شده، بی‌هیچ‌وجه با هم‌ همکاری نمی‌کنند، چه برسد به این‌که فردی هم‌زمان عضو همه‌ی آن‌ها باشد.

این نشان می‌دهد چقدر این اتهامات، واهی و غیر‌منطقی است. آن زمان او از این اتهامات تبرئه شد، اما قاضی پرونده‌، شش ماه حبس تعلیقی را به مدت سه سال برای ایشان در نظر گرفت.

بعد از آن، ۱۴ ماه پیش بود یعنی ۱۷ مهر سال گذشته، ایشان مجدداً بازداشت شد و تا قبل از این‌که حکمی صادر شود بازداشت موقت بود. این نکته‌ی بسیار قابل توجه‌ای است که در قانون اساسی ایران، بازداشت موقت ۲۴ ساعت است اما ایشان ۱۳ ماه بازداشت موقت بودند.

در مورد فعالیت‌های او بگویید، در حوزه‌ی دانشگاه چه کاری انجام می داد؟

یاسر گلی کانونی را به نام همراه برای دانشجویان کُرد تشکیل داده بود. به همین عنوان هم نشریه‌ا‌ی دانشگاهی را اداره می‌کرد. در مراسم‌‌‌های دانشجویی هم مثل ۱۶ آذر و مراسم‌های این‌چنینی فعال بود.

یاسر در حوزه‌ی تئاتر و سینما هم فعالیت داشت و فیلمی کوتاه ساخته بود. در کل در حوزه‌های علمی و فرهنگی فعال بود. به خصوص در مسایل اجتماعی خیلی مسوولانه با مسایل برخورد می‌کرد.

با سازمان‌های حقوق بشر، مخصوصاً سازمان حقوق بشر کردستان همکاری خوبی داشت. سازمانی که دبیر آن آقای صدیق کبودوند است که ایشان هم به ۱۱ سال حبس محکوم شده‌اند.

به‌ هیچ عنوان نمی‌توان عناوینی مثل محاربه را به ایشان نسبت داد، چون یاسر انسانی صلح‌طلب و مدافع حقوق بشر، زنان و اقلیت‌ها بود و هیچ دلیل و مدرک محکمه‌پسندی برای چنین ادعایی وجود ندارد. تحلیل من این است که بیشتر در راستای فشار بر فعالان دانشجویی و مدنی چنین اقداماتی صورت می‌‌گیرد.

از سرنوشت دیگر دانشجویان دستگیر شده اطلاع دارید؟

در دو سه سالی که از روی کار آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد می‌گذرد در مجموع فشار بر فعالین دانشجویی خیلی زیاد شده است.

متاسفانه در این میان دانشجویان کرد بیشترین فشار را تحمل کرده‌اند. به همین دلیل، بعضی از دوستان ما به مزاح می‌گویند که می‌‌توان یک شعبه‌ی دانشگاه را در زندان دایر کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نگرانی «برنامه نظارت» از محکومیت یاسر گلی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بافق در استان یزده
یاسر گلی به شهرستان بافت در استان کرمان تبعید شده

ضمنا‍ حکم اعدام با دو درجه تخفیف به 15 سال حبس تبدیل میشه نه یک درجه
----
اردوان: از تذکر شما در مورد اشتباه تایپی سپاس گذار هستیم. اما چنانچه توجه کرده اید این جمله مربوط به مصاحبه شونده است و رعایت نقل آن چه که ایشان گفته اند وظیفه ما است.

-- کوهیار ، Nov 20, 2008

این تاکید های شما بر حقوق از دست رفته اقلیت ها و یا قومیت ها می تواند روزی باعث اصلاح قوانین و یا استیفای حقوق آنها باشد. رهایش نکنید.

-- کامیار اربابی ، Nov 21, 2008

با نظر کامیار موافقم

-- حسین ، Nov 21, 2008

جدا از اتفاقی که برای یاسر گلی پیش آمده لطفا در انتخاب مصاحبه شونده دقت کنید.جناب مختار زارعی شخصیت قابل اعتمادی در میان دانشجویان امروز و دیروز کردستان نیستند .
---
اردوان: دوست عزیز انتشار نظر شما وظیفه ما بود. اما مایلم اشاره کنم فرد مصاحبه شونده دبیر یک سازمان دانشجویی است. آیا بی استناد می توان در مورد هر فردی چنین اظهار نظر کرد؟

-- تیهو ، Nov 21, 2008

جناب اردوان عزیز : با تشکر از حسن انجام وظیفه شما . با نظر شما کاملا موافقم . با پوزش، بنده برای اولین بار این موضوع را که جناب زارعی دبیر تشکیلات اتحادیه دمکراتیک دانشجویان شده اند را شنیده ام و از این بابت بسیار متاسفم .امیدورام روزی بتوانم با ارائه مستندات صدق ادعای خود را نشان دهم. ضمناً تشکلی را که آقای یاسر گلی با دوستان پایه ریزی کردند نامش (هاوری ) است که معنای همراه را نیز می دهد.
جناب اردوان عزیز به نظر بنده هیچ کس به جز مادر گرامی یاسر نمی تواند آنگونه که شایسته است وصف این اتفاقات پیش آمده را بازگوید نه جناب مختار خان زارعی .و اگر برایتان مقدور است در مورد وضعیت کنونی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد با جناب مختار زارعی مصاحبه کنید.

-- بدون نام ، Nov 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)