تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
با گذشت سه ماه از دستگیری مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان

آیا کسی از مولوی احمد باخبر است؟

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

اینک نزدیک به سه ماه می‌شود که یکی از رهبران اهل سنت در زاهدان، یعنی مولوی احمد نارویی دستگیر شده است. او که در نهم مرداد ماه سال جاری برای پاره‌ای توضیحات به دادسرای امور روحانیت مشهد احضار شده بود، پس از بازجویی، دستگیر و بازداشت شد.

بنا بر گفته بسیاری از علمای اهل سنت، در طول این مدت، وی هیچ‌گونه تماسی با بیرون نداشته است. این مولوی که مشهور به یکی از مولوی‌های میانه‌رو اهل سنت است، مدرس مدرسه حوزه علمیه اهل سنت در زاهدان و معاون امور مالی آن مجموعه محسوب می‌شود.

اگرچه که مولوی احمد نارویی یکی از مولوی‌های سرشناس و صاحب نفوذ از طایفه نارویی‌های سیستان‌ و‌ بلوچستان است، اما بسیاری معتقدند که او با میانه‌روی همواره با جمهوری اسلامی، مدارا کرده است. برخی هم تحلیلی دیگری دارند: مولوی با برخی از برخوردها و بیاناتش باعث تحریک قوم بلوچ شده است.

اگرچه در سه ماه اخیر، دستگیری رهبران اهل سنت در گوشه و کنار مطرح بوده، اما این مولوی یکی از سرشناس‌ترین کسانی بود که در این موج‌ها دستگیر شده است.

Download it Here!

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت حنفی زاهدان در ارتباط با دستگیری مولوی احمد نارویی، چنین اشاره می‌کند:

قبل و بعد از دستگیری ایشان، دستگیری‌های دیگری اتفاق افتاده و این فشارهایی که بر جامعه اهل سنت وارد شده، در همین راستاست. اخیراً یک‌سری فشارهایی متوجه جامعه اهل سنت شده و به هر حال علما و نمایندگان اهل سنت به مسوولان نظام و مرکز در تهران، منعکس شده است.

این‌جا مسایلی نظیر ساماندهی مدارس و چیزهای دیگر مطرح هست و در همین راستا مولانا احمد و دوستان دیگر بازداشت شده‌اند. اما از هیچ‌کدام از این‌ها کار خلاف قانونی سر نزده است و بر‌خلاف مقررات مملکت کاری نکردند.

آیا به شکل رسمی اتهام وارد شده به این مولوی و دیگر دستگیر‌شدگان اعلام شده است؟

هنوز چیزی مشخص نیست. چون این‌ها ملاقات هم نداشته‌اند و ما از این‌که چه بر سر آن‌ها گذشته، اطلاعی نداریم. دوستان دیگر ما هم بازداشت هستند و دیگر کسانی را که گرفته‌اند ملاقات نداشتند. و ما از وضعیت این‌ها اطلاعی نداریم.


مولوی احمد نارویی/ عکس از اردوان روزبه، رادیو زمانه

به نظر شما دلیل برخوردهای بیشتری که الان اشاره می‌کنید، چیست؟

فقط در سیستان و بلوچستان نیست. در کل ایران یک‌سری جریانات و فشارهایی روی اهل سنت و به شکل مضاعف در سیستان و بلوچستان هست. به هر حال عناصر و افراد تندرو بر ما نفوذ کرده‌اند و به دستگاه دولتی هم نفوذ پیدا کرده‌اند و این از مشکلاتی است که برای اهل سنت به‌وجود آمده.

▪ ▪ ▪

اما این دستگیری فقط متوجه اهل سنت و یا گروه‌های دینی نبوده است. برخی از فعالان حقوق بشر سیستان و بلوچستان در خارج از کشور نیز، راجع به این موضوع نظر دارند.

رحیم‌مندوی، یکی از فعالان بلوچ در انگلیس اشاره می‌کند که این نوع برخوردهای مذهبی و یا قومیتی توام با مذهب، ریشه تاریخی دارد و در دوره پهلوی هم به همین ترتیب بوده و هر از گاهی، وقتی مقدار فشارها بیشتر و عرصه در منطقه تنگ می‌شد، با این نوع برخوردها و القاب، سعی در مبارزه و سرکوب یا برخورد با این افراد داشتند.

او ادامه می‌دهد: «اخیراً باتوجه به این‌که نتیجه عمل، عکس‌العمل است، ‌هر چقدر که تضاد و قدرت حاکمیت بر مذاهب دیگر بیشتر شود، طبیعی است که آن‌ها هم خودشان را به شکل منسجم‌تری آماده می‌کنند و طبیعی است که الان در مناطق سنی‌نشین ایران که الان بلوچستان بیشترین جمعیت را دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و همسایه‌های پاکستان و افغانستان هستند و چوب این همسایگی را به شکل‌های مختلف خوردند و این هم از نوع‌های دیگر آن است؛ تنش ها بیشتر باشد.

مردم مذهبی بلوچ و فعالین مذهبی بلوچ برای تقابل با آن‌چه که تبعیض مذهبی است، به ساختن مساجد و مدرسه‌هایی که با بودجه‌های خود مردم است، روی آورده‌اند. اما حکومت این‌ها را به متهم می‌کند که عوامل و ایادی دشمنان هستند.

این یعنی در واقع نکته‌ای که ما همیشه با آن مواجه بوده‌ایم. زمان پهلوی هم اگر مخالفتی علیه سیستم حاکم می‌شد، فوراً انگ می‌زدند که عوامل جایی هستند. آن زمان‌ها همه متهم می‌شدند که عوامل روس هستند. ولی امروزه با توجه به این‌که روس یکی از دوستان جمهوری اسلامی شده، عوامل استکبار جهانی آمریکا و اسراییل و انگلیس و... هستند.

طبیعی است که جمهوری اسلامی علیه این‌ها اقداماتی انجام می‌دهد و یکی از اقدامات مهمی که در واقع مردم را متاثر کرده، دامن زدن به اختلافات مذهبی است.

در واقع حکومت شرایطی را فراهم می‌کند تا مساله‌ی ستم ملی و ستمی که بر مردم بلوچ و مردم دیگری که در سرزمین ایران زندگی‌ می‌کنند، منحرف کند. سعی می‌کند با انحراف این قضیه به جنگ مذهبی شیعه و سنی دامن بزند.

متاسفانه الان این‌گونه شده که مساجد زیادی را از اهل سنت، چه در بلوچستان و چه در اطراف خراسان و بجنورد، خراب کرده‌اند. اینک نه تنها به مردم اهل سنت، اجازه ساخت مسجدی در شهرهای بزرگ شیعه نشین مثل تهران و شیراز و اصفهان نمی‌دهند، بلکه جاهایی را که خودشان هم از قدیم مسجد داشتند، به‌وسیله بولدوزر با خاک یکسان می‌کنند و اهل سنت ایران از این مساله، بسیار متاثر هستند.

▪ ▪ ▪

به هر صورت سه ماه از دستگیری مولوی احمد نارویی، یکی از مدرسان مدرسه حوزه علمیه اهل سنت، استاد حدیث و مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی اهل سنت، سنی آنلاین، می‌گذرد.

با بعضی از اهل سنت که صحبت می‌کردم اشاره می‌کردند که به احتمال این مولوی به تهران منتقل شده است. جامعه ۱۵ میلیونی اهل سنت، منتظر هستند ببینند در مورد وضعیت این مولوی، چه اتفاقی خواهد افتاد. در شرایطی که مولوی احمد، یکی از مولوی‌های میانه رو اهل سنت است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مولوی احمد نارویی: ترجیح می‌دهم راجع به چیزهایی صحبت نکنم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

وقتی شیعه را به دار می کشند چه انتظاری هست که به سنی های بد بخت ظلم نشود

-- حسین ، Oct 30, 2008

مي خواهم بگويم اين دولت هرچه مي خواهد علماي مارازنداني كند يا آنها را به شهادت برساندولي بداند كه مابيدارتر مي شويم وروزي انشاء الله جواب اين زورگويي هاي خود راخواهد چشيد

-- مهدي سالارزهي ، Jan 13, 2009

یک تنه به قاضی رفتن انسان حاکم برخواهد گشت. باید نظرات آنهایی که با مولوی احمد نارویی مذاکره کرده اند را هم شنید و همچنین صحبتهای پشت پرده ای که جناب مولوی خود به شما نگفته و شما گمان می کنید همان است که شما می دانید! اما باید همیشه دو طرف قضیه را در نظر گرفت.
به هر حال ما هم راضی نیستیم که در نظام اسلامی چنین اتفاقاتی بیفتد. چون دشمنان از این حوادث استفاده های سوء می کنند.

-- حسام ، Apr 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)