تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با سلمان سیما، از فعالان دانشجویی

«مرجعی برای شکایت از حراست نداریم»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

در روزهای گذشته خبرهایی در مورد ضرب و شتم یک دانشجوی دختر در دانشگاه رودهن به دست حراست این دانشگاه منتشر شد.

در مورد این مسأله و سوابق برخوردهای این‌چنینی با دانشجویان، با سلمان سیما یکی از فعالان دانشجویی گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

این‌گونه برخوردها تنها محدود به رودهن نمی‌شود. حتی خود من و سردبیر نشریه دانشجویی‌ام، زمانی خارج از دانشگاه از دست حراست دانشگاه کتک خوردیم. در واحد‌های دیگر هم از این دست اتفاقات روی می‌‌دهد.

در ارتباط با مسأله رودهن چه اتفاقی افتاد؟

دخترخانمی هنگام خروج از دانشگاه با لحن بد یکی از کارمندان خانم مواجه می‌شود که گویا اصلاً جزو حراست و انتظامات هم نبوده است و کارمند عادی دانشگاه بوده است.

آن خانم می‌خواهد با لحن زننده‌ای ایشان را بازرسی بدنی بکند و کیفش را بگردد. این دختر دانشجو مقاومت می‌کند؛ وحشت‌زده از دانشگاه خارج می‌شود و پا به فرار می‌گذارد‌.

از آن طرف هم کارمند دانشگاه تعقیبش می‌کند و پس‌ از چند متر دویدن، ماموران مرد انتظامات هم می‌آیند و دختر دانشجو را کشان‌ کشان به اتاقک مخصوص انتظامات می‌برند.

۱۵ -۲۰ دقیقه او را مورد بازجویی قرار می‌دهند و در آخر مشخص نمی‌شود برای چه قصد بازرسی کیفش را داشته‌اند.

گشتن کیف در هیچ کدام از آیین‌نامه‌‌ها و در هیچ ماده و تبصره‌ای از آیین‌نامه دانشجویی نیامده است.

نکته اسف‌بار ‌این است که وقتی می‌خواستند این دانشجوی دختر مظلوم را به داخل دانشگاه ببرند، جدای از آن استرس و تهدید به کمیته انضباطی که همواره مطرح می‌شود، توسط ماموران مرد به داخل اتاقک برده می‌شود.


سلمان سیما، از فعالان دانشجویی (عکس: خبرنامه دانشجويان تهران مركز)

در خبرها آمده بود این اولین برخورد از این دست نیست که در دانشگاه رودهن به وجود می‌آید.

آن طور که از دوستان پرسیدم در دانشگاه رودهن از این اتفاقات افتاده است. هر چند که به این شدت نبوده است، اما مسبوق به سابقه است.

موردهای دیگری را هم در سطح دانشگاه آزاد داشته‌ایم. زمانی که می‌خواستیم نشریه دانشجویی‌مان را منتشر کنیم، در حالی که ۱۰۰ متری هم از محیط دانشگاه دور شده بودیم، انتظامات در کوچه و جلوی کسبه محل، من و سردبیر نشریه را مورد ضرب ‌و شتم قرار داد. این قضیه البته مال ۳ -۴ سال پیش است.

حدود یک ‌و نیم سال پیش هم دختر دانشجویی را در تبریز به دلیل آن‌چه حراست، پوشش نامناسب اعلام کرده بود، از سر جلسه امتحان بلند کرده و او را از دادن امتحان محروم کردند.

از این دست موارد بوده است، متأسفانه در دانشگاه، به خاطر لاک ‌ناخن، آرایش نامتعارف و چیزهای خیلی سطحی، برخوردهای خیلی شدید انجام می‌شود.

اساساً در دانشگاه آزاد مرجعی برای رسیدگی به این تخلفات وجود دارد؟

کمیته انضباطی کارکنان، تنها مرجع برای رسیدگی است. اما با توجه به این‌که اکثر دانشجویان چنین چیزی را نمی‌دانند و اگر هم بدانند از آن‌جایی که متاسفانه دانشجویان به حضور در کمیته انضباطی و به تعلیق از تحصیل، تهدید می‌شوند، معمولاً از این‌گونه موارد به سادگی عبور می‌کنند.

اما من کار را تا کمیته انضباطی کارکنان پی گرفتم. یادم است که در آن مقطع زمانی، ۹ نسخه نامه برای مسئولین دانشگاه نوشتم و در نهایت امر هیچ‌کدام از این نامه‌ها پیگیری نشد و منجر به برگزاری تحصنی در واحد تهران که من درس می‌خواندم، شد.

اگرچه در ظاهر قانون، محلی به نام کمیته انضباطی کارکنان برای شکایت‌های دانشجویان وجود دارد، ولی گوش شنوایی وجود ندارد.

جالب این است که گزارش‌های کمیته انضباطی کارکنان را هم باید انتظامات و حراست تأیید کنند. اگر آدم از دست انتظامات و حراست شاکی باشد باید به کجا پناه ببرد، مورد سؤال است.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
حسرتِ آزادی در دانشگاه آزاد
بی‌خبری از وضعیت دو فعال دانشجویی دانشگاه آزاد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

رفتار نظام با دانشجویان دیگه داره از رفتار هیتلر با یهودیان سبقت می گیره . . .

-- حسین ، Oct 23, 2008

با سلام
در متن خبر چيزي از وضعيت دانشجوي مذكور اعم از وضعيت ظاهري و.... ننوشتيد. سؤالي كه برايم پيش آْمده، اين است كه چطور از «لحن بد و زننده‌» و «كارمند عادي بودن» آن خانم اطلاع داريد اما از دليل بازجويي آن دانشجوي محترم در ميان آن همه دانشجوي ديگر آن دانشگاه خبري در دسترس نبود و يا مخابره نشد!!!!!
من به هيچ وجه مدافع اعمال و كردار زشت و زننده و گاهاًخودسرانه‌ي اين گونه افراد مسئول و بيشتر غير مسئول نيستم اما تقاضا دارم حداقل براي ما مخاطبان هميشگي كمي، فقط كمي احترام قائل شويد و با شفاف سازي قضايا امكان قضاوت درست فراهم نماييد
دوستدار هميشگي شما

-- حامد ، Oct 23, 2008

در دانشگاه های سراسری هم وضع چندان بهتر نیست. برای خودم به تازگی مورد برخوردی با حراست پیش آمد که راستش (بنا به دلایل امنیتی!) ترجیح می دم ماجرا را توضیح ندهم. اما فقط این توضیح را بدهم که نه ظاهر نامتعارفی داشتیم (قاعدتا منظورم از متعارف همان متعارف دانشگاه سراسری تهران است) نه عمل خلاف اخلاقی انجام داده بودیم و نه کار یا حتی بحث سیاسی کرده بودیم. جو دانشگاه ها به مراتب نسبت به سال های گذشته خفقان آمیزتر شده. به نظر من بیشتر قصدشان ترساندن است تا برخورد با تخلف یا خطا که موفق هم هستند.

-- د ، Oct 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)