تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با سعید محمدی، مشاور حقوقی کانون صنفی معلمان

«اعضای کانون صنفی معلمان، جرمی مرتکب نشده‌اند»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

گروهی از اعضای کانون صنفی معلمان در تهران بازداشت شدند. از سرنوشت بازداشت‌شدگان، اطلاعی در دست نیست. پیش‌تر هم مقامات امنیتی ایران، مانع از برگزاری جلسه شورای هماهنگی فرهنگیان سراسر کشور به میزبانی استان مازندران شده بودند.

در رابطه با بازداشت‌های روز سه‌شنبه و جزییات این موضوع با سعید محمدی، مشاور حقوقی کانون صنفی معلمان، گفت و گو کردم.

Download it Here!

جلسه شورای هماهنگی فرهنگیان سراسر کشور که به میزبانی کانون صنفی معلمان تهران برگزار شده بود، در منزل یکی از دوستان فرهنگی واقع در منطقه چهار تهران برگزار شد که فعالان صنفی فرهنگی سراسر کشور در این جلسه حضور داشتند.

متأسفانه طبق اطلاعی که توسط یکی از دوستان فعال کانون صنفی پیدا کردیم، بعد از گردهمایی‌، بچه‌های کانون صنفی معلمان تهران را دستگیر می‌کنند.

آقایان بهشتی، فلاحی، کیان، زینال‌زاده، نوری، بهلولی، نیک‌نژاد، از بچه‌هایی هستند که در این گردهمایی حضور داشتند و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و تا کنون هیچ اطلاعی از بازداشت‌شان نداریم.

بازداشت این معلمان در جریان جلسه بود، یا پس از پایان جلسه کانون صنفی صورت گرفت؟

در حین برگزاری جلسه وارد می‌شوند و این‌ها را دستگیر می‌کنند و با خودشان می‌برند. در واقع این اتفاق، ادامه همان ممانعتی است که قبلاً شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان کشور با آن روبه‌رو بودند.

قبلاً در استان مازندران ممانعت به عمل آمده بود و وقتی میزبانی به تهران رسید، متاسفانه این ممانعت با بازداشت بچه‌ها انجام شد.


علی‌اکبر باغانی، دبیر کل کانون صنفی معلمان و از افراد بازداشت شده (عکس:سپاس معلم)

آقای محمدی، موضوع بحث و دستور جلسه‌ی کانون صنفی معلمان چه بوده است؟

همان‌طور که از اسم کمیته این نشست - شورای هماهنگی کانون صنفی سراسر کشور - مشخص است، این شورا کار هماهنگی کمیته‌های استان‌ها را بر عهده دارد.

در این جلسه ،برنامه‌ی کاری و برنامه‌ی بازگشایی مدارس تنظیم می‌شد. قرار بود در هر ماه در یک استان نشست فراهم شود که در چند استان برگزار شد و در یک استان ممانعت به عمل آمد؛ تا این‌که در تهران با برخورد به این شکل، یعنی تحت عنوان بازداشت، از برگزاری جلسه شورای هماهنگی ممانعت شد.

آیا بازداشت‌شدگان تماسی داشتند و امکان این‌که اطلاع پیدا کنید که کجا نگهداری می‌شوند، برای شما فراهم بوده است؟

نه. من فقط از طریق یکی از بچه‌های کانون صنفی مطلع شدم که زنگ زدند و تماس گرفتند که مشکلی پیش آمده است.

با وکلای دیگر هم که در جریان بازداشت‌ها با کانون صنفی همکاری کرده بودند، تماس برقرار شده که اگر احتمالاً بازداشت‌شان ادامه داشته باشد، این‌ها بتوانند همکاری داشته باشند که به زودی آزاد شوند؛ چون شاید هدف، فقط‌ بر هم زدن و ممانعت از این نشست باشد.

اما اگر هدف فراتر از این باشد، ما باید بتوانیم در آینده در اقدامی برای حمایت از این فعالان صنفی، از دوستان وکیل تقاضا کنیم که با آن‌ها همکاری کنند.

امیدواریم که بچه‌ها بتوانند آزاد شوند؛ چون فعالیت‌شان یک فعالیت صنفی است و نمی‌تواند هیچ‌گونه اخلالی در نظم و امنیت جامعه ایجاد کند. این‌ها مرتکب جرمی نشده‌اند و باید بتوانند به کانون خانواده‌شان بازگردند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
بازداشت اعضای کانون صنفی معلمان
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

جمع شدن و ايجاد اتحاد كردن در جمهوري اسلامي يعني كناه كبيره جون جمهوري اسلامي از تجمعات مردم است كه وحشت دارد .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)