تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گرامی مقدم: نامزدی ‌کروبی منافاتی با ائتلاف ندارد

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

در حالی که حدود یک سال تا دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، حزب اعتماد ملی از دبیر کل این حزب خواست تا کاندیدای انتخابات شود.

این تصمیم با استقبال اصولگرایان روبه‌رو شد که نامزدی کروبی را به معنای شکست اصلاح‌طلبان در ائتلاف ارزیابی می‌کنند.

مهدی کروبی، دیروز ار اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، ۵۰ روز فرصت خواست تا تصمیم نهایی‌اش را بگیرد. در این مورد با اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی گفت و گو کردم:

Download it Here!

با تصمیمی که حزب اعتماد ملی برای اعلام کاندیداتوری آقای کروبی گرفته است، فکر ایجاد ائتلاف اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای واحد به نوعی زیر سؤال می‌رود. این مسأله را چگونه می‌شود توضیح داد؟

این گونه نیست. به هر حال حزب اعتماد ملی چون تشکیلات سازمان‌یافته‌ای در کشور است، قاعدتاً نمی‌تواند نسبت به مصادیقی که می‌توانند در انتخابات آینده مطرح باشند، بی‌تفاوت باشد.

به همین دلیل هم از ماه‌ها قبل کارهای کارشناسی خودش را در اتاق فکر، دفتر سیاسی انجام داد و نهایتاً اعضای شورای مرکزی به اتفاق آرا به نامزدی جناب آقای مهدی کروبی در انتخابات آینده رأی دادند. این منافاتی با رسیدن به ائتلاف در گروه‌های اصلاح‌طلب ندارد.

در آن جلساتی که در مجمع روحانیون ادامه دارد و ما خودمان هم از پیشنهاد‌دهندگان آن بودیم، روزهای اول شاهد این بودیم که جبهه‌ی مشارکت و مجاهدین انقلاب اعلام کردند که نامزد انتخاباتی آن‌ها جناب آقای سید ‌محمد خاتمی است؛ اگر ایشان وارد انتخابات بشوند.

بنابراین منافاتی ندارد. ما هم در جلسات شرکت کردیم و نظر آن‌ها را هم محترم شمردیم؛ اما ادله و استدلال‌های خودمان را در آن جلسه ادامه می‌دهیم؛ برای این‌که به یک نقطه‌ی مشترکی با دیگر گروه‌ها دست پیدا بکنیم.

انتقادی که به دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری به سیاست اصلاح‌طلبان بود این بود که سه نامزد وارد مبارزه‌ی انتخاباتی شدند. بنابراین اگر قرار باشد که بیش از یک کاندیدا وارد عرصه‌ی انتخابات بشود، ائتلاف و اتحاد در بین اصلاح‌طلبان چه معنی می‌تواند پیدا بکند؟

من دو نکته را عرض می‌کنم. یکی این‌که تصمیم حزب اعتماد ملی که یک حزب پرقدرت به لحاظ کارکردی در سه سال گذشته بوده، منافاتی با تصمیم یک نامزدی واحد نخواهد داشت.

نکته‌ی دوم این‌که حرف شما در رابطه با انتخابات گذشته، اتفاقاً استدلال گذشته است. یعنی ما هم معتقد به این هستیم که در آن دوره اصلاح‌طلبان به یک نقطه‌ی مشترکی دست پیدا نکردند.

اما به طور مشخص سه جریان، سه نامزد را وارد عرصه‌ی انتخابات کردند و در این بین، سه نفر بالای پنج میلیون رأی آوردند، یعنی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار که رأی آقای کروبی بود، پنج میلیون و ۶۰۰ هزار که رأی آقای احمدی‌نژاد بود و نیز آقای هاشمی رفسنجانی که قریب به شش میلیون رأی آوردند.


اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی

بنابراین بر اساس این مستندات که جناب آقای کروبی در ۱۱ استان کشور اول شدند و در بیش از ۱۴ استان نفر دوم هستند،‌ قاعدتاً به لحاظ نظر‌سنجی و جایگاه مردمی با توجه به این‌که نه آقای هاشمی رفسنجانی امروز رقیب ایشان هستند و نه جناب آقای مصطفی معین و جناب آقای خاتمی هم که اعلام نکرده‌اند که حضور پیدا می‌کنند، هر نامزد دیگری که بخواهد وارد این عرصه بشود که قطعاً ورود آن هم برای ما محترم است، اما با این شرایط باید نسبت به نامزد حزب اعتماد ملی هم مقایسه بکنیم و ارزیابی داشته باشیم.

در این‌جا بحث تقسیم آرای اصلاح‌طلبان در برابر کاندیدای اصول‌گرایان است. آیا ائتلاف می‌تواند به این معنی باشد که اصلاح‌طلبان با کاندیدای متفاوت وارد بشوند؛ ولی در دوره‌ی تبلیغات انتخاباتی دیگران به نفع یک نفر کنار بروند. آیا چنین استنباطی الان در بین گروه‌های اصلاح‌طلب مطرح است؟

الان تنها آقای عارف اعلام کرده‌اند که حضور دارند و ما دیگر به جز آقای عارف کسی دیگر را نداریم. حزب جناب آقای کروبی هم که اعلام کرده که آقای کروبی می‌آیند؛ ولی هنوز ایشان نظر مثبت‌شان را اعلام نکرده‌اند.

ولی همه می‌دانیم و معتقد هستیم که می‌بایست تلاش بشود به یک نامزد واحد دست پیدا بکنند. به نظر می‌رسد که این شیوه، شیوه‌ی دموکراتیکی است؛ نه این‌که بر مبنای ائتلاف از مجرای اقتدارطلبی صورت بگیرد.

قاعدتاً در چند ماه آینده این‌که ائتلاف بر محور کدام نامزد خواهد بود، مشخص خواهد شد. همین اتفاقی که در بسیاری از کشورها ما شاهد این بودیم که حتی بین دموکرات‌ها هم در ایالات متحده آمریکا، این اتفاق افتاد و نامزدهای انتخابات نهایتاً به یک نفر که جناب اوباما بود، رسیدند.

بنابراین، این موضوع منافاتی با ائتلاف که حزب اعتماد ملی جزو استراتژی‌اش است، ندارد. اساساً ائتلاف برای حزب تعریف می‌شود. حزب اعتماد ملی هم بر این باور است که اگر می‌خواهد به پیروزی دست پیدا بکند، بایستی همه‌ی گروه‌های اصلاح‌طلب را هم پشت سر خودش بیاورد که البته این نیاز به تأمل، تعمق، مذاکره و خویشتنداری دارد.

آیا ارزیابی شورای مرکزی حزب اعتماد ملی این است که آقای کروبی به زودی به این تصمیم حزب پاسخ مثبت خواهند داد‌؟

سؤال خوبی فرمودید. جناب آقای کروبی، به دلیل سوابق قبل از انقلاب و بعد از انقلاب‌شان، شخصیتی فراتر از حزب هم دارند. قاعدتاً ایشان منتظر خواهند ماند که مذاکرات‌شان با سران نظام انجام شود و نتیجه‌ی آن در تصمیم‌گیری وی تأثیرگذار خواهد بود.

به دلیل این‌که آقای کروبی حتماً با آقای خاتمی مذاکره خواهند داشت؛ حتماً با جناب آقای هاشمی رفسنجانی مذاکره می‌کنند و حتماً نظرات رهبری را هم لحاظ خواهند کرد و با دیگر شخصیت‌ها هم ملاقات می‌کنند و سپس با تلفیقی از این تصمیم‌گیری حزبی و نظرات شخصیت‌های بزرگ نظام، تصمیم خودشان را اعلام خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
مهدی کروبی برای پذیرش کاندیداتوری، مهلت خواست
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

"نامزی ‌کروبی" اشتباه است. لطفا در اين صفحه و صفحه اصلي سايت تصحيح نماييد. دست اندركاران زمانه كمي بيشتر در تايپ مطالب دقت نمايند.

-------------------------------------------------------
زمانه: سپاس از تذکر شما
تصحیح شد

-- بدون نام ، Aug 28, 2008

این کروبی حزب اعتماد ملی را تشکیل داد که ریسس جمهور شود، همه این حرف ها که می گویند آقای کروبی هنوز تصمیم نگرفته است سیاه بازی است.

-- حمید ، Aug 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)