تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با فریبرز شمس دبیر فدراسیون مشت‌زنی در ایران

«مشت‌زن ایرانی در میان ستارگان جهان»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در حال حاضر مسابقات مشت‌زنی جام ستارگان جهان در شهر باکو آذربایجان در جریان است. در این رقابت‌ها که تا روز ۱۳ دسامبر ادامه دارد، ۹۰ مشت‌زن به شکل ۱۰ تیم از ۵ قاره‌ی جهان باهم رقابت می‌کنند.

Download it Here!

علی مظاهری مشت‌زن سنگین وزن ۹۱ کیلوگرم هم منتخب و نماینده‌ی ایران از قاره‌ی آسیا در این مسابقات حضور دارد. مظاهری در مسابقات، نخست پاول نيكيتايف، حریف روس و قهرمان پیشین اروپا را شکست داد و با این پیروزی کسب مدال برنز خود را حتمی کرد.

کسب سه مدال طلای آسیا از دیگر موفقیت‌های پیشین علی مظاهری است. علی مظاهری فردا با حریفش از اکوادور روبه‌رو می‌شود که پیروزی در این مسابقه او را روانه‌ی فینال این مسابقات خواهد کرد.

در گفت‌وگو با فریبرز شمس دبیر فدراسیون مشت‌زنی در ایران، این مسابقات و حضور مشت‌زن ایرانی در میان ستارگان جهان را بررسی کردم.


از قاره‌های مختلف یک یا دو تیم به صورت منتخب و به عنوان ستاره انتخاب شده‌اند. از قاره‌ی آسیا دو تیم، از قاره‌ی آمریکا دو تیم، از قاره‌ی اروپا دو تیم، از اقیانوسیه یک تیم و از آفریقا هم یک تیم، در قالب هشت تیم، در این مسابقات شرکت کرده‌اند که همه‌ی تیم‌ها متشکل از کشورهای نیم‌قاره‌ای خودشان هستند.

آقای علی مظاهری نیز به عنوان یکی از منتخبین آسیا با حضوری موفق در مسابقات ستارگان جهان، که به نام «جام AIBA»، در شهر باکو در آذربایجان شوروی در حال برگزاری است شرکت دارند. آقای علی مظاهری در بازی اولش موفق شد با نتیجه‌ی هشت بر دو حریف قدر و نایب قهرمان اروپا را در سال ۲۰۰۶ از کشور روسیه شکست دهد و به مرحله‌ی بعد صعود پیدا کند.

فردا شب هم با حریفی از اکوادور روبه‌رو خواهد شد که در صورتی که حریف اکوادوری خودش را شکست دهد، به فینال راه پیدا می‌کند. ما امیدواریم که با توجه به نتایج خوب و درخشانی که علی مظاهری در همه‌ی مسابقات بین‌المللی‌اش به دست آورده است، این نوبت هم بتواند با حضوری موفق پرچم رنگین و خوشرنگ ایران را در کشور آذربایجان به احتزاز درآورد و افتخاری را بر افتخارات خودش و کشور عزیزمان اضافه کند.

همان طور که گفتید، ازهر قاره دو نفر را، از هر وزن، انتخاب کرده‌اند که در این مسابقات حضور داشته باشند. سوال من این است که این ستارگان منتخب را چه طور انتخاب می‌کنند؟ چه شرایطی را باید دارا باشند تا بتوانند در این مسابقات حضور داشته باشند؟

سوابق و مدارکی که دارند، مدال‌هایی که به دست آوره‌اند و کارنامه‌ای را که در AIBA دارند که همان فدراسیون جهانی بوکس است، و همچنین سوابق‌شان درای اس بی سی یعنی فدراسیون آسیا که فکر می‌کنم این کارنامه‌ی آسیا و آن کارنامه‌ی جهانی روی هم‌دیگر قرار داده می‌شوند و با جمع امتیازاتی که کسب می‌شود، به صورت گزینشی از طرف کنفدراسیون قاره‌ای انتخاب و به اسم خودشان به مسابقات ستارگان جهان دعوت می‌شوند.


علی مظاهری مشت‌زن سنگین وزن ۹۱ کیلوگرم

آقای مظاهری سه مدال طلای آسیا را در کارنامه‌ی خودشان دارند. در واقع ورزش مشت‌زنی هم از آن ورزش‌هایی است که در ایران زیاد صحبتی از آن نمی‌شود، با وجود این که به هرحال آقای مظاهری برای ایران افتخارآفرین هم بوده‌اند. دلیلش را شما در چه می‌بینید؟

من در این رابطه باید بگویم که الان در کشور ایران رشته‌ی ورزشی بوکس به عنوان هشت تیم مدال‌آور کشور مشخص شده است و الان نگاه ویژه‌ای به این رشته‌ی ورزشی می‌شود.

از طرف سازمان تربیت بدنی و کمیته‌ی ملی المپیک هم توجه خاصی به این رشته می‌شود و آقای دکتر سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی، رشته‌ی ورزشی بوکس را یکی از رشته‌های مدال‌آور دانسته و دستور اکید داده‌اند که به این رشته توجه شود.

حالا در صدا و سیما اگر این رشته به آن طریق که باید و شاید تصویرش پخش نمی‌شود، آن دلایل خاص خودش را در کشور دارد. در واقع با توجه به سیاست‌گذاری‌هایی که سازمان صدا و سیما در این رابطه دارد این چنین است.

الان دارد رایزنی‌هایی به عمل می‌آید که از طریق صدا و سیما این رشته‌ی ورزشی هم نشان داده شود تا آن حدس و گمانی که در ارتباط با این رشته زده می‌شود، از بین برود و مورد توجه‌ی همه قرار گیرد.

چون همه‌ی این جوان‌ها اعتقادشان بر این است که این رشته‌ی ورزشی را خیلی دوست دارند و توجه زیادی به آن دارند. علاقمندان به این رشته نیز خیلی زیاد هستند و سازمان تربیت بدنی و کمیته‌ی ملی المپیک هم دارند به این قضیه‌ی مهم توجه خاصی می‌کنند.

غیر از آقای مظاهری کدام مشت‌زن دیگر به نظر شما می‌تواند موفقیت‌هایی نظیر موفقیت‌های ایشان را کسب کند؟

ما الان ورزشکاران جوان بسیار خوبی را در رشته‌ی بوکس داریم. آقایان حسن کارکردی، محمد صفارپور و مرتضی سپهوند هستند که در المپیک به مرحله‌ی یک چهارم هم رسیده بود.

تلاش ما براین است که به هر صورت این ورزشکارها هرکدام‌شان که دارای استعدادهای خوبی در این رشته هستند، تحت پوشش قرار گیرند و ما بتوانیم به صورت خوشه‌ای این‌ها را از سایرین جدا کنیم و یک نگرش خاص و ویژه‌ای نسبت به آن‌ها داشته باشیم که بتوانیم جایگزینی را برای آقای علی مظاهری پیدا کنیم، البته نه در وزن خودش، بلکه به هر صورت امثال علی‌ مظاهری‌ها را در کشورمان تربیت کنیم تا افتخاراتی را برای کشورمان به دست بیاورند.


علی مظاهری

و پرسش پایانی؛ برنامه‌های بعدی فدراسیون مشت‌زنی چه هست؟

ما پشتوانه‌سازی تیم ملی بوکس‌مان را در رده‌ی نوجوانان برای جوانان، و جوانان برای بزرگسالان در پیش داریم.

بچه‌های تیم ملی در تورنمنت‌های غیر محلی هم حضوری موفق دارند. توجه به اردوی مستمری که فعلاً تشکیل داده‌ایم، بچه‌ها به‌طور مستمر برای مسابقات مختلف در تورنمنت‌های بین‌المللی، به خاطر بالارفتن تجربه، شناخت نقاط ضعف و قوت و آنالیز کردن اوضاع‌شان شرکت می‌کنند.

ما سعی و تلاش‌‌مان را می‌کنیم که تیم ملی ما یک نقش بسیار مؤثری را ابتدا در آسیا و بعد هم در جهان داشته باشد.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview: Ali Mazaheri, Iranian boxer

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ساعت خواب شوروی بیست سال پیش فروپاشید و دیگر آذربایجان شوروی وجود ندارد، آنچه هست کشور مستقل آذربایجان است. برای اینکه با استان آذربایجان در ایران اشتباه نشود میتوانید بنویسید کشور آذربایجان

-- آذر ، Dec 12, 2009

قبلا شیوه خوبی در رادیو زمانه به کار می‏رفت و وقتی کسی در کامنت خود تذکری می داد که با اصلاح متن برمیگشت، مسئولین رادیو در همان قسمت کامنت با نام «رادیو زمانه» تشکر می کردند یا اصلاح می کردند و یا توضیحی مینوشتند. اما الان مثلا اینجا تذکر داده شده گویا اصلاح شده اما بدون هیچ توضیح یا تشکر خشک و خالی ای. در مقاله های دیگر هم این موارد را دیده ام. فکر میکنم این توضیح یا تشکر لازم باشد
*********************
دوست عزیز در این متن چیزی اصلاح نشده. منظور شما مشخص نیست.
سپاس- فرنگیس -زمانه

-- بدون نام ، Dec 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)