تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با خسرو والی‌زاده درباره‌ی دگرگونی‌های مدیریت فدراسیون‌ها

«تغییر کفاشیان؛ یک شایعه رسانه‌ای است»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

با تغییر رییس سازمان تربیت بدنی، علی سعیدلو جای‌گزین محمد علی‌آبادی شد. در نتیجه، دگرگونی‌هایی در سرپرستی بعضی از فدراسیون‌ها نیز صورت گرفته است و این روزها صحبت از تغییر ریاست فدراسیون‌های مختلف در ایران به گوش می‌رسد. تاکنون جابه‌جایی در ریاست چند فدراسیون حتمی شده، اما تغییرات احتمالی در راس فدراسیون فوتبال موضوعی است که اخیرا بیش‌تر به آن توجه شده است.

برای بررسی این نوع تحولات از سوی رییس کنونی سازمان تربیت بدنی و عمل‌کرد سازمان ورزش ایران، با خسرو والی‌زاده، کارشناس و روزنامه‌نگار ورزشی در ایران، گفت‌وگو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای والی‌زاده، از زمان ریاست سعیدلو در چند ماه گذشته چه تغییرات اساسی در سطح ورزش ایران و فدراسیون‌ها به وجود آمده است؟

فعلا در سطح فدراسیون‌ها مدتی مسائل را بررسی کردند و تقریبا با اکثر روسای فدراسیون‌ها جلساتی گذاشتند. چیزی که خودشان اعلام کردند این بود که می‌خواهند رودررو با روسای فدراسیون‌ها صحبت کنند، و ببینند چه برنامه‌هایی دارند.

بعد از این جلسات، فعلا در دو سه فدراسیون تغییراتی ایجاد شده است که در واقع دوتای آن سروصدا ایجاد کرده است. یکی فدراسیون شنا بود و یکی هم فدراسیون پینگ‌پنگ. اخیرا هم رییس فدراسیون پزشکی‌ـ ‌ورزشی عوض شد که البته زیاد جنجال‌برانگیز نبود و جنجال تغییر روسای فدراسیون‌های شنا و پینگ‌پنگ بیش‌تر بود.


با تغییر رییس سازمان تربیت بدنی و جایگزینی علی سعید‌لو بجای علی آبادی، موج تغییرات به فدراسیون‌ها هم کشیده شده است

بعضی از فدراسیون‌ها هم که حدود ۵ یا ۶ فدارسیون بودند، اعلام کردند که برنامه‌های‌شان خوب بوده و تغییری در آن‌ها ایجاد نمی‌شود. از جمله فدراسیون بسکتبال، دومیدانی، کشتی، والیبال و یکی دو فدارسیون دیگر که الان خاطرم نیست. همچنین شش فدراسیون بود که اعلام کردند تغییری در آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

اما در فدراسیون‌های دیگر دارند به‌مرور تغییراتی ایجاد می‌کنند که البته این هم حق هر رییس سازمانی هست که بر اساس نظرات خودش این تغییرات را اعلام کند. ولی با توجه به این‌که آقای مرادی در حدود ۲۰ سال رییس فدراسیون شنا بودند، تعویض‌شان به هرحال کمی سروصدا ایجاد کرد. آقای شهنازی هم که حدودا ۱۲ سال رییس فدراسیون پینگ‌پنگ بود، به دلیل اعتراض به این تغییرات، در مراسم معارفه و تودیع حضور نداشتند.

گویا گفته شد که یکی از فدراسیون‌ها تمامی مسوولان و مربیان‌شان هم دسته‌جمعی استعفا دادند که البته بعدا انکار شد و گفتند به کار ادامه خواهند داد!

همین فدراسیون شنا بود. زمانی که اعلام شد کس دیگری را جای آقای وحید مرادی گذاشتند، گفتند که همه‌ی مسئولینِ دیگر فدراسیون، از رییس به پایین، استعفا داده‌اند که البته بعدا تکذیب شد. گفتند، این‌ها فعلا هستند تا سرپرست جدید، بیاید. حالا اگر خواست از ‌آن‌ها استفاده کند، اگر نه کنار بروند و نفرات جدیدی بیایند.

آقای والی‌زاده! در مورد رییس فدراسیون تنیس چه‌طور؟ چون گفته شده بود به این دلیل که ایشان در مسابقات فیوچر در کیش شلوار کوتاه پوشیده بودند می‌خواهند ایشان را برکنار کنند!

ببینید در تغییرات فدراسیون‌ها معمولا شایعات زیادی رواج می‌یابد. یک زمانی در فدراسیون تنیس هم این شایعات وجود داشت، اما تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، آقای شایسته هم‌چنان سرپرست فدراسیون تنیس هستند و هنوز تغییری نکرده است و ایشان هنوز دارند به کار خودشان ادامه می‌دهند. حالا اگر در این زمینه هم تغییری ایجاد شود، بعد می‌شود راجع به دلایل‌اش صحبت کرد.

روسای فدراسیون‌ها، مثل فدراسیون فوتبال، از طریق مجمع فدراسیون‌ها انتخاب می‌شدند یا تغییر می‌کردند. آیا در صورت تغییراتی چنین علنی از سوی سازمان تربیت بدنی ممکن است که آقای سعیدلو با مخالفت‌های شدید مواجه بشوند، مثل همان نمونه‌ای که شایعه شد که تمامی مسئولین فدراسیونِ شنا کناره‌گیری خواهند کرد؟!

من در زمینه‌ی این‌جور مخالفت‌ها بعید می‌دانم. به هرحال آن‌هایی که دارند در فدراسیون‌های مختلف کار می‌کنند، خودشان هم این را می‌دانند که هر رییس دیگر سازمان تربیت بدنی هم که بیاید، احتمال تغییر وجود دارد. چون این پست‌ها به هرحال پست‌هایی نیست که دائمی و مادام‌العمر باشد.

رییس سازمان تربیت بدنی بر اساس تفکرات خودش، براساس برنامه‌های خودش اجازه دارد که این تغییرات را ایجاد کند. مهم در واقع این است که تغییرات بر اساس یک کار کارشناسی‌شده باشد. این‌که با مخالفت مواجه شود یا نشود بحث دیگری است.

به‌ویژه این‌که ورزش ما کم‌تر از یک‌سال دیگر بازی‌های آسیایی گوانجو را در پیش دارد و باید دید آیا این تغییرات، تغییرات کارشناسی‌شده هست یا خیر. یعنی باید ببینیم این تغییرات، لطمه‌ای به وضعیت تیم‌های ورزشی ما در بازی‌های آسیایی خواهد زد یا نه. این را آینده مشخص می‌کند. الان بر اساس اختیاراتی که رییس سازمان دارد، می‌خواهد یک‌سری تغییراتی را انجام دهد.


خسرو والی‌زاده، کارشناس و روزنامه‌نگار ورزشی در ایران می‌گوید تغییر رییس فدراسیون فوتبال در حال حاضر بسیار بعید است و این شایعات، جوسازی رسانه‌ای برای برکنار کردن کفاشیان است

پس اختیارات مجمع فدراسیون‌ها چه هست؟

ببینید، زمانی از سوی آقای مهرعلی‌زاده تغییراتی در اساس‌نامه‌ی فدراسیون‌ها داده شد که قبل از آن تغییر خود مجمع فقط می‌توانست رییس را برکنار کند.

زمان آقای مهرعلی‌زاده، در یکی از مواد یا تبصره‌های اساس‌نامه‌ی فدراسیون‌ها، تغییراتی داده شد که رییس سازمان این حق را دارد که بتواند ریيس را برکنار کند، سرپرست بگذارد و بعد مجمع تشکیل شود و مجمع رای دهد که بین سرپرست و کاندیداهای دیگر چه‌کسی به عنوان رییس انتخاب شوند. بر اساس آن تغییری که در زمان آقای مهرعلی‌زاده در اساس‌نامه‌ی فدراسیون‌ها داده شد، رییس سازمان این حق را دارد.

آقای والی‌زاده! در مورد تغییر رییس فدراسیون فوتبال هم صحبت زیاد است. فکر می‌کنید دوباره سازمان تربیت بدنی چنین ریسکی بکند و خودش را در معرض خطر تعلیق‌شدن و محروم‌شدن از سوی فیفا قرار دهد؟ کما‌ این‌که همین موضوع شایعه شد و آقای کفاشیان آن را تکذیب کرد، یعنی این طور که ایشان گفتند حتی فیفا این شایعه را تکذیب کرده است!

من بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیافتد. به دلیل این‌که ما یک‌بار از این تغییر و تحول‌ها لطمه خورده‌ایم. در واقع، این همان کار اشتباهی بود که سازمان تربیت بدنی در زمان آقای علی‌آبادی انجام داد. من بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد.

به نظر من این شایعاتی که در خصوص تغییر رییس فدراسیون فوتبال رواج یافته بیش‌تر فشارهای رسانه‌ای است. یعنی در رسانه‌های گوناگون افرادی هستند که علاقمندند فرد دیگری از جمله آقای دادکان یا فرد دیگری که مد نظر آن‌هاست، رییس فوتبال بشود. آن‌ها جو رسانه‌ای راه‌ انداخته‌اند که این اتفاق بیافتد.

البته اگر قرار است تغییری ایجاد شود باید از راه‌کار قانونی استفاده کرد. راه‌کار قانونی‌اش این است که آقای کفاشیان استعفا دهند، و بعد فیفا استعفا را بپذیرد و بعد مجمع می‌تواند نایب‌رییس فدراسیون را مشخص کند. آن‌گاه مجمع تشکیل می‌شود و رییس جدید انتخاب می‌شود.

اما با توجه به ضربه‌ای که فوتبال ما در این یک‌سال و نیم به خاطر آن مساله خورده است و تغییراتی که صورت گرفته است، من فعلا بعید می‌دانم که سازمان تربیت بدنی دست به چنین ریسکی بزند و دوباره فوتبال ما را دچار مشکل کند. به نظر من این‌ها بیش‌تر شایعه‌سازی و جوسازی رسانه‌ای است.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview: Khosro valizadeh

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)