تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با غلامحسین ذوالقدر، مدیر تیم‌های ملی تکواندوی ایران

نمایشی برای آرزوهای بزرگ

تیم ملی تکواندوی ایران برای چهارمین بار متوالی نایب‌قهرمان جهان شد.

مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان از روز چهارشنبه ۲۲ مهرماه در کپنهاگ پایتخت دانمارک آغاز شد و روز یکشنبه خاتمه یافت. بیش از هزار تکواندوکار از ۱۴۰ کشور جهان در این مسابقات شرکت داشتند.

حسین تاجیک نماینده‌ی ایران در وزن هشتم با دستیابی به مدال برنز، اولین مدال تیم ملی تکواندوی ایران را کسب کرد. پس از آن یوسف کرمی در وزن منهای ۸۷ کیلوگرم و میثم باقری در ۵۴ کیلوگرم، دو مدال برنز دیگر برای تیم ملی کسب کردند.

تنها مدال طلای ایران را محمد باقری معتمد در وزن چهارم کسب کرد و تنها مدال نقره هم نصیب رضا نادریان در وزن سوم شد.

در مسابقاتی که روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه انجام شد، مهدی احمدی در وزن منهای ۵۸ کیلوگرم در اولین مسابقه‌ی خود پیروز از زمین بیرون آمد؛ اما سوسن حاجی‌پور یکی از دو تکواندوکار زن در ترکیب تیم ملی در وزن ۵۷ کیلوگرم بازی را به حریف خود از اوکراین واگذار کرد.

سارا خوش‌جمال فکری، دیگر تکواندوکار زن ایران هم در وزن ۴۹ کیلوگرم در اولین مسابقات خود در برابر حریفانی از پرو و انگلیس زورآزمایی کرد که موفق به شکست حریف انگلیسی خود شد؛ اما در برابر حریف خود از پرو ناکام ماند.

تنها تکواندوکار مرد باتجربه ایران در میادین بزرگ بین‌المللی در تیم ملی ایران یوسف کرمی است و در وزن‌های دیگر جوان‌گرایی صورت گرفته است.

برای بررسی این مسابقات و هم‌چنین وضعیت تیم ملی حاضر در کپنهاگ با غلامحسین ذوالقدر، مدیر تیم‌های ملی ایران در محل برگزاری مسابقات گفت‌وگو کردم.

Download it Here!

آقای ذوالقدر، از آن‌جایی که تعداد ورزشکاران و کشورهای شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات به مراتب بیش از دوره‌های قبل و هم‌چنین المپیک پکن است، علت اشتیاق کشورها برای حضور در این دوره از مسابقات چیست؟

حضور در المپیک، کسب مدال در المپیک، سرمایه‌گذاری برای المپیک و هم‌چنین استفاده از هوگوهای الکترونیکی که به نوعی مسابقات را بیشتر به «Fair Play» یا بازی‌های جوان‌مردانه نزدیک می‌کند، اشتیاق کشورهای حاضر در این دوره از رقابت‌ها را بالا برده است.

مضافاً این‌که فدراسیون جهانی توانسته با توجه به برگزاری منظم مسابقات جهانی خودش، علاقه‌مندان بیشتری را به عضویت WCF یا فدراسیون جهانی تکنواندو درآورد که این کشورهای علاقه‌مند هم در این دوره از رقابت‌ها شرکت کردند.

یوسف کرمی تنها تکواندوکار ایران است که در مسابقات مهم‌تر و بزرگ جهانی تجربه دارد. با چه میانگین سنی در این مسابقات حضور دارید؟

بله، قدیمی‌ترین بازیکن ما آقای یوسف کرمی است و در واقع اکثر بچه‌ها برای اولین بار است که در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند. در واقع از هشت وزنمان فقط یوسف کرمی را داریم که تجربه حضور در مسابقات جهانی و المپیک را دارد.

بقیه عزیزان که از میانگین سنی ۲۲ الی ۲۳ سال هستند، برای اولین بار است که مسابقات قهرمانی جهان را تجربه می‌کنند. ما یک برنامه‌ی درازمدت برای حضور در مسابقات المپیک را داریم که در این راستا فرصت را به نیروهای جوان می‌دهیم تا در آینده دست پرتری برای حضور در رقابت‌های مهم‌تر داشته باشیم.


نایب‌قهرمانی تیم ملی تکواندوی ایران در مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان

آیا این عدم تجربه باعث نگرانی شما در نتیجه‌گیری این مسابقات نیست؟

اگر بچه‌ها تجربه نداشته باشند، انگیزه‌ی بسیار بالایی دارند؛ از پتانسیل جوانی برخوردارند و روحیه‌شان هم خوب است. هرچند که از دو ورزش‌کاری که دیروز شکست را متحمل شدند، یکی در مقابل استیون لوپز آمریکایی قرار گرفت که برای پنجمین بار بود مدال طلای جهانی را ازآن خودش می‌کرد.

شاید قضاوت‌های ناشیانه‌ی داوری هم بی‌تأثیر نبوده باشد و حریف خیلی جوان ما آقای عبداللهی حریف خوبی برای استیون لوپز بود و کار را برای ایشان خیلی سخت کرد؛ که بالاخره داورها فرزاد عبداللهی را هشت‌اخطاره‌ کرده و در عین شایستگی از دور رقابت‌ها خارج کردند.

ولی شاید حسین تاجیک اسیر بی‌تجربگی خودش شد و در واقع به حریف خوب خودش که از کشور کره جنوبی بود، بازی را واگذار کرد. بله، به هر حال مسابقات جهانی هم نیاز به انگیزه و آمادگی جسمانی دارد و هم به تجربه کافی. من فکر می‌کنم که در روزهای آینده بچه‌ها بتوانند از نیروهایی که دارند بهره‌برداری کنند.

آقای ذوالقدر در المپیک پکن هادی ساعی نه تنها افتخار برای تکواندوی ایران بود، بلکه با کسب تنها مدال طلای ایران پرافتخارترین ورزشکار کاروان تیم‌های ملی ایران هم شد. با بازنشستگی ایشان فکر می‌کنید کدام تکواندوکار ایران جایش را پر می‌کند؟

در وزن ایشان یعنی در وزن پنجمی که قبلاً آقای تاجیک تیم ملی را یاری می‌کرد، یک بازیکن تازه‌واردی داریم به نام آقای علیرضا نصر آزادانی که طی دو سه سال گذشته به شایستگی توانسته مدال‌های مختلفی از مسابقات برون‌مرزی به دست بیاورد. آخری هم مدال طلای مسابقات دانشجویان جهان بود که سال گذشته به دست آورد.

فکر می‌کنم در این دوره از رقابت‌ها ایشان بتواند شایستگی خود را برای جانشینی در وزن پنجم بر هادی ساعی داشته باشد؛ هرچند که هادی ساعی یک اسطوره بود و به نظر من نمونه‌ی ساعی حتی در دیگر رشته‌های ورزشی هم در ایران یافت نمی‌شود و برای جای‌گزینی ایشان باید تلاش‌های بسیار زیاد و سرمایه‌گذاری مضاعفی داشته باشیم. ولی این جوان تازه‌وارد به تیم ملی هم به نظر می‌تواند جانشین شایسته‌ای باشد.


درمورد تکواندو بانوان در ایران بگویید. اول این‌که در این مسابقات با چند نفر تکواندوکار زن شرکت کرده‌اید؟

فدراسیون تکواندو برای شرکت در این دوره از رقابت‌ها کیفیت را مد نظر قرار داد و تنها از هشت وزن بانوان چهار وزن اول و دوم و سوم و چهارم را به این رقابت‌ها اعزام کرد؛ تا آن وزنی که شانس بیشتری برای ارائه‌ی نمایش و بازی خوب داشته باشد را همراه آورد.

بانوان ما به دلیل عدم تجربه‌ی کافی، شانس زیادی برای کسب مدال در مسابقات جهانی را ندارند. به هر حال تیم ملی بانوان کشورمان تنها نزدیک به شش یا هفت سال است که مسابقات برون‌مرزی را تجربه می‌کند و حریفانشان از تجربه‌ی بسیار بالاتری برخوردارند.

اکثر تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها در تیم بانوانشان، از بدو شروع مسابقات جهانی در کنار تیم مردان حضور داشتند.

بانوان ما هم به هر حال تلاش کرد‌ه‌اند و سرمایه‌گذاری هم شده است. امیدوارهستیم بهترینشان که سارا خوش‌جمال است، از خود نمایش خوبی به جا بگذارد؛ هرچند که قرعه بسیار سختی دارد و در وزنش قهرمانان جهان و المپیک در گروهش قرار دارند.

آخرین سؤالی که از شما دارم در مورد بازتاب این مسابقات در رسانه‌های ایران و صدا و سیما است. در مسابقات قبلی جهانی و آسیایی که تیم‌های بسکتبال، والیبال و کشتی ایران شرکت داشتند، مسئولین این رشته‌ها از پوششی که صدا و سیما و رسانه‌های ایران دادند، بسیار گله‌مند بودند و اعتقاد داشتند برای نتایج رضایت‌بخشی که کسب، شد پوششی کافی نگرفته‌اند. نظر شما چیست؟

ببیند، غیر از این‌که شاید دیدگاه خاصی روی این موضوع باشد، بازتاب عمل‌کرد تیم‌های والیبال، کشتی و بسکتبال، آن زمانی که خودم در تهران بودم فکر می‌کنم، اگر عالی نبود، خوب بود.

ورزش نیاز به توجه بیشتری دارد؛ این را قبول دارم. باید رسانه‌ها توجه بیشتری به ورزش نشان دهند تا خیل عظیم جوانانی که نیروهای کشور ما را تشکیل می‌دهند و حداکثر هم جوان هستند، بیشتر به سمت ورزش جذب شوند.

اما من همین‌جا باید فرصت را مغتنم بشمارم و بگویم که گروه ضبط تلویزیونی در این دوره از رقابت‌ها حضور دارد. از صدا و سیما و از شبکه ورزش هم هستند. از رسانه‌های به اصطلاح نوشتاری هم یک نماینده این‌جا حضور دارد و به‌روز و به‌دقیقه در واقع خبرهای این دوره از رقابت‌ها را به سمع و نظر هم‌وطنان عزیزم می‌رساند.

***

از خبرهای دیگر حضور تیم ملی تکواندو در مسابقات قهرمانی جهان، محرومیت سیروس رضایی رئیس کمیته داوران ایران از داوری تا پایان مسابقات بود. این محرومیت از سوی رئیس کمیته داوران فدراسیون به دلیل امتناع رضایی در قضاوت بازی تکواندو کار اسراییلی انجام گرفت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)