تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با حسین حسینی، سرپرست تیم ملی والیبال بزرگسالان، به بهانه نایب قهرمانی در مسابقات آسیایی و صعود به مسابقات جام جهانی

«ما می‌توانیم»: نایب‌قهرمانی والیبال بزرگسالان

تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران روز چهارشنبه، پس از کسب مقام نایب قهرمانی در مسابقات آسیایی فیلیپین و صعود به مسابقات جام جهانی ژاپن، که ماه آینده برگزارمی‌شود، وارد تهران شد. این اولین بار پس از انقلاب اسلامی و گذشت ۳۴ سال است که والیبال بزرگسالان ایران مقام دومی آسیا را کسب کرده است.

تا کنون رتبه‌ی پنجمی، بهترین مقامی بود که نصیب ایران شده بود. از آن گذشته در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا، تیم والیبال بزرگسالان ایران قادر شد تیم‌های صاحب‌نام آسیا ازجمله کره جنوبی و چین را برای اولین بار شکست دهد و آن‌ها را از رسیدن به مرحله نهایی بازدارد. تیم ایران در فیلیپین با هفت پیروزی و بدون شکست به مرحله نهایی رسید که در آن مرحله با شکست سه بر یک در برابر ژاپن به نایب قهرمانی آسیا رضایت داد.

علاوه براین دو بازیکن تیم ملی ایران، سعید معروف و محمد موسوی به‌ عنوان بهترین بازیکن و بهترین دفاع این دوره از مسابقات معرفی شدند. البته والیبال ایران در رده‌های جوانان و نوجوانان پیشرفت خارق‌العاده‌ای داشته است و قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا در کارنامه‌ی آنان به‌چشم می‌خورد.

Download it Here!

همین ۲۰ روز پیش تیم ملی نوجوانان ایران در مسابقات جهانی ایتالیا به مقام نایب قهرمانی رسید. اما چه تغییراتی در برنامه‌های تیم ملی والیبال بزرگسالان به‌عمل آمده و چه عواملی تأثیرگذار در موفقیت و کسب مقام نایب قهرمانی آنها برای اولین بار بوده است؛ این موضوع را با حسین حسینی، سرپرست تیم ملی و عضو کمیته‌ی مربیان فدراسیون والیبال و یکی از پیشکسوتان این رشته ورزشی در ایران درمیان گذاشتم:

درمجموع اگر بخواهیم بررسی کنیم، دو عامل بسیار مهمی که فدراسیون والیبال، در سطح نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ما به میان آورده است؛ یک برنامه‌ریزی صحیح و دیگری یک اجرای صحیح بوده است. خوشبختانه از زمانی که آقای دکتر داورزنی به‌عنوان ریاست فدراسیون تشریف آورده‌اند، در جاهایی در کل ساختمان‌های فدراسیون، می‌توانید ببینید بر در و دیوار شعار «ما می‌توانیم» نوشته شده است.

چون حقیقت‌اش را بخواهید در سال‌های گذشته ما آرزوی‌مان این بود که از تیم کره حتی یک ست بگیریم، چه برسد به اینکه مثلاً تیم کره را ببریم یا از تیم ژاپن یک ست بگیریم یا تیم چین را ببریم. این‌ها آرزوهایی‌ بوده که سال‌های گذشته برای ما در والیبال بود. ولی خوشبختانه این شعار «ما میتوانیم» باعث شد که ما نه تنها تیم چین را بردیم و تیم کره را شکست دادیم، بلکه آمدیم فینال و بسیار خوب با تیم ژاپن بازی کردیم.

این به این علت بود که زمانی که آقای داورزنی تشریف آوردند، توی سه رده‌ی تیم‌های جوانان، نوجوانان و بزرگسالان یک برنامه‌ریزی دقیقی کردند. خوشبختانه، هم اجرای دقیق توسط مربیان شد، و هم امکانات خوبی را در اختیار بچه‌ها قرار دادند. شما اگر بررسی بفرمایید در سال‌های گذشته، ما تیمی نداشتیم که با یک چنین تدارکات خوبی که این تیم ملی بزرگسال ما مواجه شد، مواجه بشود.

یعنی چهار یا پنج اردوی خارج از کشور داشته باشد، در چهار - پنج تورنمنت خارج از کشورشرکت بکند؛ تورنمنت‌هایی که تجربه بشود برای بچه‌های ما. خوشبختانه این اردوهای بلندمدت در خارج از کشور و این تورنمنت‌ها باعث شد که ما تا فینال هم آمدیم.

آقای حسینی به نظر شما سطح این دوره ازبازی‌ها درمقایسه با دوره‌های قبل چگونه بوده است؟

اتفاقاً این سؤال بسیار خوبی است. چون برخی از ناآگاهان به‌عنوان کارشناس وقتی صحبت می‌کردند، سال‌های گذشته اگر زمانی والیبال ما نتیجه می‌گرفت، می‌گفتند برای مثال که دو نفر از بازیکن‌های کره‌ای نبوده‌اند، دو نفر از ژاپنی‌ها نبودند، تیم‌شان در سطح بالا نبوده، چینی‌ها نفراتشان در مسابقات دیگر بودند و از این دست سخنان.

این زمان هیچ بهانه‌ایی برای همان کارشناسانی که این‌ها را می‌گفتند، وجود ندارد و خوشبختانه تمام کارشناسان اذعان آوردند که بهترین تیم‌ها و بهترین نفراتشان را آورده‌اند. یعنی سطح کیفی مسابقات بسیار بسیار بالا بود و در این دوره ژاپن و تیم کره از بهترین بازیکنان‌شان استفاده کردند.







چطور توانستید بازیکنان را به آن حد خودباوری برسانید که در واقع دچار استرس نشوند در مقابل تیم‌های قوی‌تر از خودشان؛ مثل همین تیم‌هایی که الان ذکر کردید؟

فقط به خاطر این قضیه بود که بچه‌های ما درتورنمنت‌های مختلف شرکت کردند؛ در اردوهای بلند مدت در خارج از کشور، در صربستان و یا در روسیه شرکت کردند.

وقتی در این مسابقات شرکت کردند، وقتی در روسیه با تیم‌های باشگاهی روسیه، در بلغارستان با بهترین تیم‌های بلغارستان مسابقه دادند و آن‌جا حضور داشتند؛ و حتا در خود صربستان با تیم خوب صربستان که می‌دانید، صربستان الان در اروپا منتخب است و اول شده در مسابقات لیگی و وقتی رفتند و با آن تیم‌ها بازی کردند، این شد که اعتماد به نفس‌شان پیدا شد.

یعنی وقتی آمدند مقابل تیم دوم روسیه، تیم اول بلغارستان که در اروپا مطرح هست، دو بار مقابل بلغارستان بازی کردند و خیلی هم خوب هم که یک بازی را باختند و یک بازی را بردند؛ این خودباوری‌ها در این تورنمنت‌ها و در این مسابقات برای بچه‌ها بوجود آمد و غیر از این، الحق و النصاف مربی‌های ما هم خوب کار کردند.

مربی‌هابا این‌که جوان بودند، با این‌که کم‌تجربه بودند و اکثر کارشناسان هم توقع‌شان نمی‌رفت که بتوانند یک چنین کاری را بکنند؛ این کار بزرگ را که مربی‌هی خارجی که قبل از این‌ها بودند، نتوانستند بیشتر از مقام پنجمی بکنند، انجام دادند و خوشبختانه کادر جوان مربیان ایرانی‌مان توانستند مقام دومی را بعد از ۳۴ سال برای ما به ارمغان بیاورند.

آقای حسینی، به نظر می‌اید که در مجموع بسیار بیشتر از آن‌چه که از تیم‌تان انتظارش را داشته‌اید، این انتظارات برآورده شده‌اند. ولی حالا با این پیروزی انتظارات از والیبال ایران بیشتر هم خواهد شد. چه برنامه‌هایی برای آینده دارید و در واقع چه انتظاری از سازمان تربیت بدنی، در حمایت بیشتر از والیبال دارید؟

برنامه‌ریزی فدراسیون برای «گوانجو» هست، مسابقات آسیایی. خوشبختانه تیم‌های جوانان و نوجوانان ما درآسیا اول شدند. تیم نوجوانان‌مان در جهان دوم شدند، تیم جوانان‌مان، هرچند با یک بدشانسی در جهان، با وجود این‌که قبلاً مقام سوم جهان را داشتیم،خوشبختانه باز هم آمدند و خوب کار کردند.

انشاالله به این نایب قهرمانی بسنده نکنیم؛ کار ما سخت‌تر شده و همین نگه ‌داشتن نایب قهرمانی برای ما در آسیا خیلی مشکل خواهد بود و تیم‌ها دیگر روی والیبال ایران یک حساب جداگانه باز می‌کنند و باز کرده‌اند. یعنی روی جوانان و نوجوانان ما که صددرصد برنامه‌ریزی می‌کنند؛ چون چند سال گذشته تیم‌های جوانان و نوجوانان‌مان همیشه نتیجه می‌گرفت.

اخیراً همه می‌گفتند ما چرا در بزرگسالان نتیجه نمی‌گیریم؛ علت این نتیجه‌گیری امروز این بود که بعد از این‌که همان جوانان و همان نوجوانانی که در تیم‌های پایه‌ی ما نتیجه گرفتند راما رها نکردیم؛ روی همان نفرات کار شد و آن‌ها آمدند در مسابقات شرکت کردند. همان نفراتی که الان بهترین بازیکنان آسیا هم شدند.

بله، اتفاقاً من هم می‌خواستم همین را بگویم که این هم یکی دیگر از موفقیت‌های تیم ملی والیبال ایران بود. آقای سعید معروف و همین‌طور محمد موسوی به‌ عنوان بهترین بازیکنان شناخته شدند.

و یک استثناء که در تمام دنیا آمده در این مسابقات؛ آقای سعید معروف، پاسور ما بوده که به ‌عنوان مؤثرترین بازیکن است. یعنی هیچ‌جا سابقه نداشته است که یک پاسور تا حالا به ‌عنوان مؤثرترین باشد؛ یعنی هم پاسوری‌اش خوب بوده، و هم به ‌عنوان یکی از بهترین امتیازگیرهای مسابقات انتخاب شده است. در واقع خیلی بعید است که پاسور بتواند هم امتیازگیر باشد، هم مؤثر باشد و هم این که پاس‌اش را خوب بدهد.

یعنی این استثنایی بوده که به‌ جرأت میتوانم بگویم جزو چهار ـ‌ پنج پاسور دنیا هست. بعد در ادامه، ما می‌خواهیم که جوانان‌مان و نوجوانان‌مان را رها نکنند. البته آقای سرکویچ مربی تیم نوجوانان‌مان بوده که در مسابقات جهانی تیم‌مان نایب قهرمان شده است و قرار شده که آقای سرکویچ با همان نفرات نوجوانان، با همان رده بیاید توی جوانان.

چون سیستم کاری که با نوجوانان کرده را می‌خواهند ادامه بدهند که بیایند و در رده جوانان هم انشاالله نتیجه بگیرند. امیدواریم که این راه ادامه داشته باشد و همی‌نطور برای «گوانجو» ما برای ادامه‌ی راه هیچ مشکلی نداشته باشیم و مقام اول را به‌دست آوریم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)