تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با خسرو والی‏ زاده، روزنامه‏نگار و کارشناس ورزش

«حذف از جام جهانی، دلیل قهر تماشاگران است»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

تیم ملی فوتبال ایران، شنبه، ۲۳ آبان، در چهارچوب مرحله‏ی مقدماتی «جام ملت‏های آسیا» در ورزشگاه آزادی به دیدار اردن رفت و با تک گل زیبای جواد نکونام از سد اردن گذشت.

Download it Here!

همچنین افشین قطبی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، برای آماده سازی تیم ملی و محک زدن بازیکنان، در یک بازی تدارکاتی، ملی‏پوشان فوتبال ایران را برابر تیم ملی ایسلند قرار داد.

در بازی با ایسلند که سه‏شنبه، ۱۹ آبان انجام شد، تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه‏ی یک بر صفر، ایسلند را در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی در حضور کم‏تر از ۱۰۰۰ تماشاچی کنار گذاشت.

در گفت‏وگویی با خسرو والی‏زاده، روزنامه‏نگار و کارشناس ورزش در ایران به منظور بررسی این مسابقه، ابتدا از او پرسیدم که آیا رویارویی با ایسلند چندان سودی برای تیم ملی داشت؟


جواد نکونام پس از به ثمر رساندندن تک گل پیروزی بخش ایران مقابل اردن

به نظر من، بازی مناسبی بود. از این جهت که بعد از حذف تیم ملی از جام جهانی ۲۰۱۰، تیم ما دیگر تشکیل نشده بود. البته سه بازی دوستانه و تدارکاتی با بوسنی، بحرین و ازبکستان نیز داشتیم، اما این اولین بازی رسمی ما بود.

آقای قطبی تعدادی بازیکن جوان را وارد تیم کرده است. الان حتی چند بازیکن ۱۹ ساله در تیم ملی داریم. یکی از آن‏ها آقای کریم انصاری‏فرد بود که به تیم ایسلند گل زد. برای هماهنگی تیم و برای این که بچه‏ها دوباره دور هم جمع شوند و یک تیم ملی خوب را تشکیل بدهند، ایسلند حریف مناسبی بود.

ضمن این که تیم ملی ما بعد از مدت‏ها تشکیل شده بود، بازیکنان مقداری خسته هم بودند و از یک لیگ فشرده و پرفشار بیرون آمده بودند. با توجه به مجموعه‏ی شرایط بازی بدی نبود.

به نظر من، این بازی تدارکاتی پیش از بازی با اردن، مناسب بود و با تیمی هم برگزار شد که تیم درجه سه اروپایی است و تیم آن‏چنان قوی‏ای نیست، اما برای محک زدن آمادگی تیم ما خوب بود.


آیا این بازی واقعا برای محک زدن تیم ملی خوب بود؟ در حالی که تیم ایسلند با همه‏ی بازیکنان اصلی‏اش در این بازی حضور پیدا نکرده بود؟

با آقای قطبی که صحبت می‏کردم، ایشان خیلی راضی بود. مربی ایسلند نیز گفته بود که تنها پنج بازیکن لژیونر این تیم در این بازی شرکت نداشته‏اند. چون روز سه‏شنبه که این بازی برگزار شد، روز فیفا نبود و به همین دلیل نتوانسته بودند این پنج بازیکن لژیونر را با خود بیاورند. اما بقیه‏ی بازیکنانی که به ایران آمده بودند، تجربه و سابقه‏ی زیادی از بازی در تیم ملی کشورشان داشتند.

ضمن این که ایسلند تیم آن‏چنان ضعیفی نیست و در آخرین بازی‏هایش آفریقای جنوبی را با نتیجه‏ی یک بر صفر برده و به تیم ملی هلند هم با نتیجه‏ی یک بر صفر باخته است. یعنی تیم آن‏چنان ضعیف و دست و پا بسته‏ای نیست و فکر می‏کنم بازی در برابر این تیم، بازی مناسبی برای تیم ملی ما بود.

نظرتان در مورد حضور اندک هواداران فوتبال در این مسابقه چیست؟ با توجه به این که در این بازی کم‏تر از ۱۰۰۰ تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند؟

این هم علت‏های خاص خود را دارد. تیم ملی ما باید یکی دو بازی خوب برگزار کند تا این که مجددا مردم برای دیدن بازی‏های تیم ملی به ورزشگاه‏ها برگردند. آن روز در تهران هوا نیز سرد و با بارندگی همراه بود. هم‏چنین بازی وسط هفته برگزار شد و این‏ مساله نیز در میزان حضور تماشاگران تاثیر داشت.

الان حتی تماشاگران بازی‏های باشگاهی نیز کم شده‏اند. برای بعضی بازی‏های پرسپولیس و استقلال هم ۱۵ تا ۲۰هزار نفر بیشتر تماشاگر به ورزشگاه نمی‏رود.


آقای والی‏زاده، معمولا هوای بارانی و سردی هوا تاثیری روی حضور تماشاگران مسابقات تیم ملی فوتبال ایران ندارد و همیشه تعداد زیادی از آنان برای تماشای این مسابقات در ورزشگاه حاضر می‏شوند.

عده‏ای معتقدند که مخالفت مردم با افشین قطبی، یکی از دلایلی است که مردم دیگر دوست ندارند در مسابقات تیم ملی حاضر باشند. دلایل این مخالفت را هم حتما خودتان شنیده‏اید یا روی درب منزل ایشان هم نوشته بودند. نظر شما در این باره چیست؟

من این صحبت را قبول ندارم؛ به دلیل این که آقای قطبی از زمانی که در تیم پرسپولیس بود، بین مردم چهره‏ی محبوبی بوده وهست. اتفاقاتی که افتاد نیز اتفاقات مقطعی بود. هنوز هم وقتی ایشان به ورزشگاه می‏آید و یا در میان مردم و خبرنگاران حضور دارد، بسیار از ایشان استقبال می‏شود و تعداد زیادی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه، ایشان را امپراطور می‏نامند.

به نظر من، حذف تیم ما از جام جهانی مقداری مردم را از تیم ملی دور کرده است. اگر تیم ما دو سه تا بازی خوب برگزار کند و نتیجه بگیرد، از جمله در بازی مقابل اردن، تماشاگران مجددا برای تیم ملی به ورزشگاه برمی‏گردند.

عده‏ای که بازی با ایسلند را بازی مفیدی برای محک زدن تیم ملی نمی‏دانند، این سوال برای‌شان مطرح است که در حالی که فدراسیون فوتبال این شرایط را در اختیار آقای قطبی قرار داده تا هر تیمی را که می‏خواهد (حتی تیم اسپانیا) برای بازی دعوت کند، چرا ایشان تیم‏های قوی‏تری را در برابر تیم ملی قرار نداد؟

اتفاقا هم من خودم در ارتباط با این موضوع از نزدیک با آقای قطبی صحبت کردم و هم ایشان در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی توضیح داد که اگر از قبل برنامه‏ریزی کنیم، بازی در روز فیفا باشد و تیم‏ها آزاد باشند، می‏توانیم با تیم‏های قوی‏تری نیز بازی کنیم.

اما نظر آقای قطبی این بود که چون تیم تازه تشکیل شده و تعدادی بازیکن جوان در آن حضور دارند، حتی اگر در این روز به جای ایسلند با اسپانیا بازی می‏کردیم و چند گل از این تیم می‏خوردیم، بازیکنان‏مان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی آسیب می‏دیدند و انگیزه‏ای برای بازی با اردن باقی نمی‏ماند.

نظر ایشان این بود که ما باید یک بازی آسان‏تری را انجام می‏دادیم، تیم آماده می‏شد، شرایط روحی و جسمی تیم آماده‏تر می‏شد تا بتوانیم برویم با اردن بازی کنیم.

اما اگر به جام ملت‏های آسیا راه پیدا کنیم، در این فاصله‏ی یک سالی که تا جام ملت‏های آسیا فرصت داریم، فدراسیون در حال برنامه‏ریزی است که با تیم‏های بهتری نیز، بازی‏های تدارکاتی برگزار کند.

سؤالی هم در مورد عمل‏کرد تیم ملی نوجوانان فوتبال ایران در جام جهانی نیجریه دارم که نتایج بسیار خوب و بی‏سابقه‏ای گرفتند. آیا این نشان از فعالیت‏های فدراسیون فوتبال در رده‏های پایه‏ای دارد که الان دارد نتیجه می‏دهد؟

هر فدراسیونی اگر در رده‏های تیم‏های پایه خوب کار کند، قطعا نتیجه می‏گیرد. در فدراسیون فوتبال در دوره‏های قبل نیز به رده‏های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان خوب توجه می‏شد. اما حدودا در دو سال اخیر، توجه بهتری به این رده‏ها شد و برای همین تیم نوجوانانی که به نیجریه رفت، اردوهای بسیار خوبی در نظر گرفته شده بود.

تیم نوجوانان سفرهای خارجی تدارکاتی خوبی داشت. در سفری به الجزیره، با تیم‏های آفریقایی و در سفری به ایتالیا، با تیم‏های اروپایی بازی کردند. ضمن این که هم بازی‏کنان و هم سرمربی تیم بعد از حذف از جام جهانی و برگشت به ایران، به تیم جوانان ارتقا پیدا کرده‏اند.

این نتیجه‏ی کار برنامه‏ریزی شده در ارتباط با تیم‏های پایه در فدراسیون فوتبال است. فکر می‏کنم اگر این کار ادامه پیدا کند، شاید در دوره‏های بعدی بتوانیم نتایج بهتری نیز در جام‏های جهانی بگیریم.


آقای والی‏زاده، احتمالا زمانی که این مصاحبه منتشر شود بازی ایران و اردن هم به پایان رسیده است، با این وجود فکر می‏کنید رویارویی تیم ملی فوتبال ایران با اردن چگونه خواهد بود؟ با توجه به این که تیم ایران در مقابل اردن، همیشه مقداری مشکل داشته است؟

الان در فوتبال دنیا هم همین‏‏ طور است و فاصله‏ها خیلی کم شده است. مانند چند سال پیش نیست که ما برای مثال، در مقابل تیم مالدیو قرار بگیریم و ۱۷ تا گل بزنیم.

فاصله‏ی تیم‏ها در فوتبال دنیا نیز کم شده است؛ الان تیم‏های ضعیف اروپایی وقتی در مقابل تیم‏های درجه یک اروپا قرار می‏گیرند، به این شکل نیست که گل‏های زیادی بخورند. مثلا تیم‏های لوکزامبورگ، مالت، آلبانی و… که تیم‏های ضعیفی هستند، در برابر تیم‏های بزرگ ایستادگی می‏کنند. چون دارند روی فوتبال کار می‏کنند. در آسیا هم همین‏طور است. فوتبال الان یک صنعت شده است.

اردن نیز تیم خوبی است، اما بچه‏های ما هم روحیه‏ی خوبی دارند. امروز هم سر تمرینشان بودم و دیدم که بسیار خوب و باروحیه دارند تمرین می‏کنند.

ما نیاز داریم حتما اردن را ببریم، ضمن این که ما قطعا از این گروه صعود می‏کنیم. چون دو تیم صعود می‏کنند و با توجه به این که اردن در دو بازی قبلی خود فقط یک امتیاز دارد و امید بسیاری دارد از این گروه به همراه ایران صعود کند، حتما می‏آید که از تیم ما امتیاز بگیرد.

بازی سختی است، اما من بسیار امیدوار هستم که ما بتوانیم اردن را شکست بدهیم.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview: Khosro valizadeh

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)