تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دربار روسیه در آمستردام

پژمان اکبرزاده
www.PejmanAkbarzadeh.com
pejman@radiozamaneh.com

Download it Here!

از دهـه ۱۹۹۰ میـلادی، پروفسـور میخـاییـل پیوتـروفـسکـی (Mikhail Piotrovsky) مدیر موزه هرمیتـاژ در سن پترزبورگ (روسیه) در اندیشه ایجاد شعبه‌هایی از هرمیتاژ در دنیای غرب بود.

نیوکرک (Nieuwe Kerk) از معروف ترین کلیساهای شهر آمستردام، از راه برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ، با هرمیتاژ سنت‌پترزبورگ پیوند داشت. در چنین فضایی بود که ارنست فین (Ernst Veen) (مدیر نیوکرک) پیشنهاد کرد آمستردام، پایتخت هلند، برای بنیان نهادن شاخه‌ای برای این موزهء روسی مکانی ایده آل خواهد بود.

در نهایت در پایان فوریه ۲۰۰۴ نخستین مرحله از فعالیت‌های موزه هرمیتاژ آمستردام با برگزاری نمایشگاه های کوچک و دوره‌های آموزشی آغاز شد. این موزه از ۳۱ مارس ۲۰۰۷ هم میزبان نمایشگاه بزرگی از آثار تاریخی و هنری ایران بود. نمایشگاهی با عنوان Persia: Thirty Centuries of Culture and Art («ایران: سی قرن فرهنگ و هنر»).


شعبه آمستردام موزه هرمیتاژ

شعبه آمستردام موزه هرمیتاژ اما در تابستان امسال به عمارت عظیم کناری اش، «آمستل هوف» نقل مکان کرد. عمارتی که در اصل در سال 1681 میلادی ساخته شده و تا همین چندی پیش برای نگهداری افراد سالمند از آن استفاده می شد. این عمارت که در کناره رودخانه آمستل، در قلب آمستردام واقع شده، پس از اینکه آخرین ساکنان اش هم آن را ترک کردند، بازسازی شد و در مراسم باشکوهی در 20 ژوئن 2009 با حضور ملکه هلند، بئاتریکس و رییس جمهور روسیه، دیمیتری مدودوف افتتاح شد.

ساختمان تازه موزه، دربرگیرنده تالار سخنرانی، کتابخانه، فروشگاه، رستوران و همچنین بخشی برای آشنایی کودکان با میراث فرهنگی جهان است.

هر دو سال یکبار، هرمیتاژ آمستردام، نمایشگاه بزرگی برگزار می کند. عنوان نمایشگاه اخیر در هرمیتاژ Aan het Russische hof («در دربار روسیه») است، درگیرنده تابلوهای نقاشی، لباس های ساکنان دربار، مجسمه ها، ظروف، سرویس های غذاخوری و جواهراتی از دربار روسیه.

در نمایشگاه اخیر مانند نمایشگاه های سالهای گذشته، کتابچه نفیسی هم درباره آثار به نمایش درآمده تهیه شده و به فروش می رسد. حدود 1800 اثر از سده نوزدهم از موزه دولتی سنت پترزبورگ در روسیه برای این نمایشگاه به صورت امانت به هلند منتقل شده است. آثار هنری از دوره ای هستند که شش تزار در روسیه سلطنت می کردند: از پل اول، فرزند کاترین کبیر تا نیکولاس دوم، آخرین تزار این کشور.


هرمیتاژ آمستردام مدعی است که نمایشگاه «در دربار روسیه» از بزرگترین نمایشگاه های به نمایش درآمده در اروپاست. نقاشی ها نه تنها نشان دهنده بخش هایی از مراسم و میهمان های رسمی و همچنین چهره شخصیت های دربار است، دربرگیرنده نمونه های گوناگونی از نمای شهر سنت پترزبورگ و زندگی اجتماعی آن هم هست.


شماری از کمپانی های هلندی و غیرهلندی پیشتیبانی مالی نمایشگاه «در دربار روسیه» را به عهده داشته اند.

نمایش آثار تا 31 ژانویه 2010 در آمستردام ادامه پیدا خواهد کرد و بازدید از نمایشگاه هر روز از هشت بامداد تا پنج بعداز ظهر با بلیت به بهای 15 یورو امکان پذیر است. در کنار تمام آثار هنری، اطلاعات به صورت چاپی به زبان های هلندی و انگلیسی قرار داده شده که به صورت شنیداری هم از راه گوشی های ارائه شده در موزه قابل دریافت است.

پیوند مرتبط
تارنمای موزه هرمیتاژ آمستردام (بخش ویژه نمایشگاه "در دربار روسیه")

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در آخرین سفرم به آمستردام از این نمایشگاه دیدن کردم. برای ما ایرانی‌ها که در کودکی مقادیر قابل توجهی ادبیات روس به خوردمان داده می‌شود، چنین نمایشگاهی قهرا جالب توجه است و خاطرات (بیشتر خیالات) کودکی را زنده می‌کند. دیدن هرمیتاژ آمستردام را به شدت توصیه می‌کنم.

-- محمود ، Sep 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)