تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با کامران اشتری، هماهنگ‌ کننده‌ی گردهمایی ۲۵ ژوییه

«سرکوب خشونت‌بار حقوق مردم، مسأله‌‌ای جهانی است»

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

از حدود یک‌ماه و نیم گذشته گردهمایی‌های متعددی از سوی ایرانیان مقیم خارج از ایران برای اعلام همبستگی با مردم و اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری برپا شده است. گردهمایی‌ها در برابر ساختمان‌های سفارت جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، پارلمان‌ها، نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها برپا شده‌اند.

اما برای شنبه، بیست و پنجم ژوییه گردهمایی‌ای تقریباً به طور همزمان در کشورهای گوناگون برگزار می‌شود. گردهمایی‌ای که از سوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که مقرش در نیویورک است، هدایت می‌شود.

نهادهایی مانند سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و انجمن دفاع از حقوق بشر در ایران هم از این تجمع پشتیبانی کرده‌اند و همچنین شیرین عبادی برنده‌ی، جایزه‌ی صلح نوبل.

گردهمایی ۲۵ ژوییه در آمستردام، پایتخت هلند هم از دوازده و نیم تا پانزده و نیم بعدازظهر شنبه‌، در میدان موزه یا (Museumplein) بزرگ‌ترین میدان شهر برگزار می‌شود. شماری از شخصیت‌‌های ایرانی و هلندی در گردهمایی سخنرانی می‌کنند و گروه‌های موسیقی هم قطعاتی را اجرا می‌کنند.

کامران اشتری، هماهنگ‌ کننده‌ی گردهمایی ۲۵ ژوییه توضیحات بیشتری به ما می‌دهد.

Download it Here!

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از افراد مختلف در شهرهای مختلف درخواست کرده است که این امکان را ارزیابی بکنند و ببینند آیا در شهری که زندگی می‌کنند این امکان وجود دارد که در یک زمان واحد یک‌روز همبستگی به‌وجود بیاید. در شهر آمستردام این امکان برای ما وجود داشت و ما با کمپین بین‌المللی هماهنگی کردیم و اینجا برگزارش می‌کنیم.

در آمستردام، برای این برنامه به چه شکل سازماندهی شد و مقدمات را چگونه فراهم کردید و چه مراحلی طی شد؟

جالبی برگزاری چنین مراسمی به این است که تعداد افرادی که می‌خواهند کمک بکنند خیلی زیاد است. خوشبختانه نه تنها ایرانی‌ها، بلکه تعداد خیلی زیادی هلندی هستند که شبانه‌ روز کار می‌کنند که این برنامه هماهنگ بشود.

برگزارکنندگان این برنامه به این معتقدند که مسایل سیاسی داخل ایران تنها از طریق مردم ایران قابل حل است. اما سرکوب خشونت‌بار حقوق تضمین شده‌ی مردم ایران که حتا در قانون اساسی ایران هم از آن به راحتی نام برده شده است، یک مسأله‌ی جهانی است. بدین خاطر برگزاری این مراسم یک کار بین‌المللی و اساسی است.


پوستر گردهمایی ۲۵ ژوییه در آمستردام

به لحاظ مالی چه نهادی از این فعالیت‌هایی که شما دارید و امکاناتی که در برنامه‌ی شنبه مورد نیازتان هست، پشتیبانی می‌کند‌؟

در حال حاضر تمام مخارج مراسم هلند از طریق افرادی که کمک مالی از ۱۰ یورو تا ۱۰۰یورو کرده‌اند، تأمین می‌شود و تنها سازمانی که به‌عنوان اسپانسر این برنامه هست، سازمان مسیحی خیرخواهانه‌ای هست که داخل هلند است که معمولاً به تمام سازمان‌هایی که در مدت کوتاهی چنین برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند مبلغ خیلی کمی، کمتر از هزار یورو کمک می‌کنند.

خوشبختانه اکثر افرادی که این برنامه را برگزار می‌کنند، خودشان کمک‌های مالی کرده‌اند. درواقع از جای مشخصی این پول تهیه نشده است. ما هلندی‌هایی داریم که فیلمساز حرفه‌ای هستند که دارند تمام کارهای تبلیغاتی را انجام می‌دهند.

طراح‌های هلندی هستند که کارهای طراحی و چاپی انجام می‌‌دهند. شرکت‌های مختلفی هستند که قیمت‌های خیلی کمتر برای مخارج کارهاشان می‌دهند. یعنی از طریق این ۳۰ ـ ۲۰ نفری که این برنامه را هماهنگ می‌کنند، پرداخت می‌شود.

حضور سی هزار نفره‌ی ایرانی‌ها در جامعه هلند را در این‌که تعدادی از هلندی‌ها هم برای برنامه‌ی شنبه همکاری می‌کنند، چقدر مؤثر می‌بینید؟

خوشبختانه در این یک‌ماه گذشته به خاطر شرایطی که داخل ایران دیدند خیلی فعال‌تر شدند و برنامه‌های مختلف برگزار می‌کنند و امیدواریم که نه تنها در هلند، در تمام جهان این افراد برای حمایت از حقوق بشر داخل ایران در این روز همبستگی خودشان را اعلام بکنند.

خوشبختانه ما از این‌طرف و آن‌طرف می‌شنویم که خیلی از سازمان‌های خیرخواهانه و حقوق بشری هلندی هم خیلی فعال‌اند که این روز را یک روز بین‌المللی و روز خیلی مهمی به‌وجود بیاورند.

فکر می‌کنید گردهمایی شنبه ۲۵ ژوییه چه تفاوتی با گردهمایی‌های اعتراضی دیگری که ایرانی‌ها در حدود یکماه و نیم گذشته در هلند برپا کردند، خواهد داشت‌؟

از نظر مفهوم و از نظر موضوعش تفاوتی اساسی ندارد. تمام تظاهراتی که در ماه گذشته چه به صورت اعتصاب غذا، چه به صورت گردهمایی، چه به صورت برگزاری مراسم با هنرمندان ایرانی که داخل هلند برگزار شده‌اند، یک هدف دارند.

همگی دارند می‌گویند که مسایل سیاسی ایران به ایرانیان ربط پیدا می‌کند، ولی دفاع از حقوق بشر یک امر بین‌المللی است و سعی دارند با همبستگی خودشان به انواع مختلف این مسأله را به دولت ایران گوشزد بکنند که حقوق بشر یک حقوق بین‌المللی است و باید رعایت بشود.

تمام افراد در کشورهای مختلف قصد دارند و فعالیت می‌کنند که یکجوری همبستگی خودشان را با مردم ایران نشان بدهند. به‌خصوص در شرایطی که امکان اعتراض مسالمت‌آمیز برای ایرانیان داخل ایران وجود ندارد.

فکر می‌کنید گردهمایی شنبه چه تأثیری برای جلب توجه افکار عمومی در هلند به آنچه در ایران می‌گذارد، دارد‌؟

البته باید بگویم که خوشبختانه داخل هلند، مطبوعات هلند در رابطه با جریاناتی که یک‌ماه گذشته داخل ایران اتفاق افتاد، اطلاع‌رسانی خیلی زیادی داشتند. هدف از این برنامه‌ی جهانی ۲۵ جولای این است که شرایط داخلی ایران را با مردم جهان در میان بگذارند، به‌خصوص شرایط افرادی که به طورمسالمت‌آمیز در خیابان‌ها حضور پیدا کردند، ولی به صورت وحشتناکی با آن‌ها برخورد شد.

آنان در این روز از مردم جهان می‌خواهند به مردم ایران نشان بدهند که مردم ایران برای مبارزات حق‌شان تنها نیستند و خوشبختانه داخل هلند حداقل ما می‌بینیم که تعداد وسیعی از مردم به طور آشکار همبستگی‌شان را با حقوق قانونی مردم ایران اعلام می‌کنند.

شخصیت‌هایی را که در این گردهمایی ۲۵ ژوییه سخنرانی می‌کنند، با چه معیارهای انتخاب کرده‌اید؟

معیار اصلی ما معیار همبستگی با مردم ایران است. سعی کرده‌ایم این گردهمایی به یک گردهمایی سازمان‌های سیاسی تبدیل نکنیم. مسأله‌ی آزادی‌های مردم ایران، مسأله‌ی حقوق بشر، مسأله‌ی جلوگیری از در بند گرفتن ایرانی‌های زیادی است که در حال حاضر طبق آمار خود دولت ایران، شاید بیشتر از دو هزار نفر باشند.

در واقع هدف این است که یک همبستگی بین‌المللی غیرسیاسی برگزار کنیم. شخصیت‌های مختلفی در برنامه‌ی روز شنبه در شهر آمستردام هستند. از افراد خیلی مهم ایرانی که داخل هلند زندگی می‌کنند و نمایندگان پارلمان هلند و حتا پارلمان اروپا و نماینده‌ی سازمان حقوق بشر صحبت می‌کنند و چند گروه موسیقی که تمام آهنگ‌های حقوق بشری می‌خوانند.

مسأله‌ی دیگری هم که باید اشاره بکنم، این است که برای خیلی از ایرانی‌های خارج از کشور مهم است که به هموطنانشان داخل ایران بگویند که ایرانی‌ها با آن‌ها هستند، طالب حقوق حق آن‌ها هستند و آزادی‌های اجتماعی داخل ایران و آزادی‌های حقوق بشر داخل ایران خواسته‌های این افراد هم هست، حتا اگر داخل اروپا یا در اکثر کشورهای دموکراتیک و آزاد زندگی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با روی کارآمدن دوباره این دولت بی در و پیکر به صورت حیله گرانه وضع اقتصادی مردم روز به روز بد و بدتر میشود.چنانچه الان شاهد این وضع اسفبار هستیم.ولی فکر نمیکنم اثری بر زندگی مرفه و بی دغدغه شما از احمدی نژاد و موسوی بگیر تا بقیه مانند آقای کروبی بگذارد.مردم کشورتون واقعا چقدر برا شما ارزش دارن؟جان مردم در بیمارستانها و مراکز پزشکی و ازین قبیل با این هزینه سرسام آور و ویزیتهای نجومی که در این دولت سربه فلک کشیدن واقعا ارزشی دارد؟اصلا مردم کیلو چندن؟نظر مردم براتون تا اونجا اهمیت داره که موافق نظر خودتون باشه.کشوری با این همه سرمایه و منابع لیاقت مردمانش چنین است که یک عده روز به روز فقیر و فقیرتر بشن و یه عده تا خرخره مال اندوزی کنن؟آیا معنای عدالت محوری که شعار این دولت است و گوش همه را با آن کر کرده اند همین است؟
ازتون خواهشمندم مطلب مرا در سایتتون قرار بدید.

-- علی ، Jul 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)