تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«دولت ایران؛ بازنده اصلی بازی»

پژمان اکبرزاده
www.PejmanAkbarzadeh.com
pejman@radiozamaneh.com

روز پنجشنبه، نهم ژوییه، همزمان با دهمین سالگرد رویدادهای هجده تیر در تهران، حدود پانصدنفر از ایرانیان مقیم هلند در برابر پارلمان این کشور تجمع کردند.

در این گردهمایی که به کوشش کمیته «ندای ایران» از ساعت چهار بعدازظهر، در لاهه برپا شد ایرانیان از گروه‌های سنی، اجتماعی و سیاسی گوناگون شرکت داشتند؛ ایرانیانی که حدود سه یا چهار دهه پیش به هلند مهاجرت کرده‌اند، تا پناهندگان سیاسی-اجتماعی، دانشجویان و همچنین نسلی از ایرانیان که در هلند به دنیا آمده‌اند یا بخش اعظم زندگی خود را در این کشور گذارنده‌اند.


حدود پانصدنفر در گردهمایی لاهه شرکت کردند (عکس ها از پژمان اکبرزاده)

هدف از گردهمایی، اعلام همبستگی با مردم در ایران اعلام و کمیته‌ي برگزارکننده، خواسته‌ها را ابطال نتایج انتخابات اخیر و برگزاری دوباره‌ي آن، آزادی زندانیان سیاسی و دستگیرشدگان اخیر و پایان خشونت علیه تظاهرکنندگان را عنوان کرده بود. در بیانیه کوتاهی که پنجشنبه عصر در برابر پارلمان ایراد شد همچنین از دولت هلند خواسته شد تا «به عنوان عضو موثر اتحادیه اروپااز به رسمیت شناختن محمود احمدی نژاد خودداری کند.»


پژمان سلیم از اعضای کمیته «ندای ایران» به رادیو زمانه گفت: «از دیگر خواسته‌های برگزارکنندگان تجمع نهم ژوییه، تغییر نام خیابان سفارت جمهوری اسلامی در لاهه به خیابان «هجده تیر» است و به همین خاطر بیانیه‌ای در حال تنظیم است که به امضای مردم خواهد رسید و به شهرداری لاهه تقدیم خواهد شد».

سلیم همچنین ضمن اشاره به خشونت علیه معترضان در ایران، از ایرانیان مقیم خارج خواست تا با حضور گسترده در راهپیمایی‌ها در خارج از ایران، مانع از توقف حرکت‌های آغاز شده‌ي مردم در داخل ایران برای بدست آوردن حقوق مدنی شوند».

در گردهمایی روز پنجشنبه، 9 ژوییه، ابتدا رضا معینی (مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز) سخنرانی کرد. وی که برای شرکت در این گردهمایی از پاریس به لاهه آمده بود در بخشی از سخنان خود گفت: «خشونت‌های اخیر در ایران ریشه سی ساله دارد و تنها معطوف به چند هفته گذشته نیست».


دو نماینده از پارلمان هلند در گردهمایی شرکت داشتند

پس از رضا معینی، دو نماینده از پارلمان هلند نیز در گردهمایی سخنرانی کردند. ابتدا ماریکو پیترز، از حزب سبزها که معتقد بود حکومت ایران با واکنش مردم، مشروعیت خود را از دست داده و گرچه ادامه تلاش ها در ایران بسیار خطرناک است ولی باید ادامه پیدا کند.

نماینده حزب سبزهای پارلمان هلند همچنین گفت: «حکومت ایران می‌تواند تظاهرکنندگان را سرکوب کند و اعلام کند که برنده‌ي این بازی است، ولی در واقع به دلیل برخوردی که با مردم داشته، بازنده‌ي اصلی این ماجراست».

هان تن بروک، نماینده «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی» نیز در گردهمایی همبستگی ایرانیان مقیم هلند در لاهه گفت: «ما دیدیم که مسلمانان صلح‌جو در ایران به خیابان‌ها آمده‌اند و این بسیار خوب است که می‌بینیم مسلمانان خواستار دموکراسی و حکومت قانون هستند. هر کس چه در ایران، چه در چین برای چنین اهدافی فعالیت کند پشتیبانی ما را دارد. دنیا با وحشت شاهد سرکوب خشونت‌آمیز مردم در ایران بوده است. پیش تر تصور بر این بود که این حکومت با تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای دنیا را به خطر می‌اندازد ولی اکنون می‌بینیم که مردم خودش را هم سرکوب می کند.»

هان تن بروک همچنین گفت: «ما باید از راه پشتیبانی از نهادهای اجتماعی، زنان، جوانان و … کمک کنیم تا سخن آزاد راه خود را در ایران پیدا کند. آزادی بیان قوی تر از ملاهاست.»


شاهین نجفی، رپ‌خوان

در گردهمایی ایرانیان مقیم هلند در دهمین سالگرد رویدادهای هجده تیر، هنرمندان موسیقی: شاهین نجفی (رپ‌خوان مقیم کلن) و سعید شنبه زاده (اجرا‌کننده موسیقی بومی جنوب ایران از پاریس) نیز برنامه‌هایی را اجرا کردند.


در گردهمایی، تعداد زیادی از عکس‌های خشونت‌های اخیر در ایران به صورت چاپ شده در دید مردم قرار داده شده بود که کنجکاوی رهگذران را برمی‌انگیخت. پلیس از حاشیه میدان، مراسم را زیرنظر داشت و برنامه سر ساعت تعیین شده – بدون برخورد - به پایان رسید. طوماری سبز رنگ نیز به امضای تظاهرکنندگان رسید که قرار است به طومارهای اعتراضی ایرانیان در دیگر شهرهای اروپا دوخته شود و از بالای برج ایفل آویزان شود.

در گردهمایی پنجشنبه، اعلامیه‌هایی نیز در میان مردم پخش می‌شد که از راهپیمایی بزرگ روز 25 ژوییه در آمستردام و دیگر شهرهای بزرگ دنیا برای همبستگی با مردم ایران خبر می‌داد.


ایرانیان مقیم هلند، پیش از این، به جز گردهمایی هایی در آمستردام و دلفت، چند تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت جمهوری اسلامی و پارلمان هلند در لاهه برگزار کرده‌اند که با پوشش گسترده رسانه‌های هلندی همراه بوده است. روز یکشنبه، پنجم ژوییه نیز گروهی از هنرمندان ایرانی مقیم هلند در آمستردام برنامه‌ای برای ابراز همبستگی با خواسته‌های مردم ایران اجرا کردند که صدها نفر در آن شرکت داشتند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود به شرف ایرانیان در سراسر دنیا که به دنیا نشون دادند خواهان صلح و آزادی هستند و احمدی نژاد و رهبر انتخاب مردم نیستند
پیروزی با مردم است
درود بر ایرانیان هلند و آلمان

-- اختر ، Jul 10, 2009

دوستان،
احتمالاً كشورهاي غربي در آينده نزديك قصد تشديد تحريمها را عليه ايران دارند. به گونه اي بايد به آنها بگوييم بايد هدف تحريم آنها مستقيماً افراد تاثيرگذار اين رژيم و بستگان درجه يك آنها باشند كه با غارت و تاراج اموال ملي به ثروتهاي بادآورده اي دست يافته و آنها را به اشكال مختلف در بانكها و موسسات اقتصادي غربي سرمايه گذاري كرده اند و حداقل با تكيه بر ثروت بادآورده از مزاياي رفت و آمد آسان و سياحت در خارج بهره مند شده اند و سرمست از موقعيت سودجويانه خود هستند.
اموال اين افراد بايد در خارج بلوكه شود و از سفر آنان به كشورهاي غربي ممانعت به عمل آيد. كافي است اين كشورها با صرف اندكي وقت و هزينه، ليست و مشخصات اين افراد و بستگان درجه يك آنها را كه ممكن است به چند هزار نفر برسد تهيه كنند.
اين روش حتماً تاثيرگذار خواهد بود زيرا يكي از بزرگترين انگيزه هاي اين حكومت، برخورداري اين طبقه حرامخوار از مواهب سرقت از مردم ايران است. بدين ترتيب از فشار بستر بر مردم ايران هم پيشگيري خواهد شد.

-- بدون نام ، Jul 11, 2009

ما در ايران اين جانيان و دار و دسته‌شان را تحريم مي‌كنيم. با آنها قطع رابطه مي‌كنيم. پول‌هاي مان را در صندوق‌هاي خانوادگي مي‌گذاريم. با آنها ازدواج نمي‌كنيم. رسانه‌‌هايشان را تحريم مي‌كنيم. و ... شما هم در خارج از ايران چهره كثيفشان را به جهانيان نشان دهيد و نگذاريد فرياد يا سكوت معترضانه‌مان به سردي گرايد. ما زنده هستيم تا سرنگوني اين جنايتكاران را ببينيم. ما در همه مراسم يادبودهاي عزيزانمان شركت مي‌كنيم. و سكوت تهديدكننده و معترضانه‌مان را بر آنها تحميل مي‌كنيم. ما پيروان ملت و فرزندان ايران هستيم نه پيروان علي خامنه‌اي

-- فاطمه ، Jul 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)