تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته‌ی ملی المپیک ایران

طلایی به هیبت نیمی از توانایی‌مان

در سومین روز از بازی‌های داخل سالن آسیایی کاروان ورزشی تیم‌های ملی ایران تاکنون با کسب دو طلا، سه نقره و پنج برنز و مجموع ۱۰ مدال در رده‌ی هشتم جدول مدال‌ها ایستاده است.

چین با ۲۱ مدال و ویتنام میزبان مسابقات با کسب ۲۰ مدال به ترتیب در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند. سجاد مرادی در دو ۸۰۰ متر و لیلا رجبی در پرتاب وزنه دو ورزشکار ایران هستند که موفق به کسب طلا شدند.

در سومین دوره‌ی این بازی‌ها که رسماً از ۸ آبان در دو شهر هانوی و هوشی‌مینه ویتنام شروع شده و تا ۱۷ آبان ادامه خواهد داشت، ۴۰۰۰ ورزشکار در ۲۴ رشته‌ی ورزشی رقابت می‌کنند. کاروان ورزشی اعزامی ایران هم با ۲۴ ورزشکار در ۲۰ رشته‌ی ورزشی در این بازی‌ها حضور دارد.

در این خصوص با بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته‌ی ملی المپیک ایران که هم اکنون به همراه کاروان ورزشی ایران در شهر هوشی‌مینه‌ ویتنام است، گفت‌وگو کرده‌ام. آقای افشارزاده عمل‌کرد ورزشکاران ایران را تا این‌جا مثبت می‌داند.

Download it Here!

از روز قبل این مسابقات آغاز شده و خوشبختانه بنابه پیش‌بینی‌ای که انجام شد، تا این‌جا بچه‌ها موفق بوده‌اند و امیدوار هستیم که از این به بعد هم با توجه به این که فردا فینال مسابقات رسماً آغاز خواهد شد، ما بتوانیم نتایج بهتری از بازی قبل به دست بیاوریم.

امشب بسکتبال با فاصله‌ی خیلی زیادی موفق شد و فوتسال هم به همین صورت. در دو میدانی دختران هم طلا گرفتند ودر ووبنا هم تا حالا سه مدال نقره و دو برنز دریافت کرده و نسبت تا به حالاً بچه‌ها توانسته‌اند از توانایی خودشان به نحوه خوبی استفاده کنند.

من احساسم این است که اگراتفاق خاصی برای بچه‌ها پیش نیاید، شاید بتوانیم شاهد موفقیت ورزشکاران‌مان در هوشی‌مینه و هانوی باشیم.

آقای افشارزاده لطفاً توضیحی هم در مورد بازی‌های آسیایی داخل سالن در مقایسه با بازی‌های آسیایی برای علاقمندان بدهید؟ چون این مسابقات سه دوره بیشتر نیست که شروع شده است.

ببینید، این بازی‌ها با بازی‌های داخل سالن کاملاً متفاوت است. رشته‌هایی که در مسابقات آسیایی معمولاً برگزار می‌شود، مقرراتش کاملاً با بازی‌های داخل سالن فرق می‌کند، همین‌طور تعداد رشته‌هایش و نیز رکودهایی که ورزشکارها به دست می‌آورند.

معمولاً داخل سالن، با توجه به آب و هوای داخل سالن، یک‌مقدار رکوردها بهتر خواهد شد. کلاً این سومین دوره‌ بازی‌ها که در ویتنام برگزار می‌شود، شورای المپیک‌ برنامه‌ی خاصی تنظیم کرده‌. قبلاً شرق آسیا مرتباً مسابقات مختلفی را در رشته‌های مختلف برگزار می‌کرده است.

یک مقدار پراکندگی در سطح ورزش آسیا به غیر از بازی‌های آسیایی به‌وجود آمده بود که این بار شورای المپیک ترتیبی داد تمام رشته‌های ورزشی، چه رزمی چه غیررزمی، تحت پوشش بازی‌های داخل سالن و خارج سالن و بازی‌های رزمی انجام بگیرد.

خوشبختانه تا به حال موفق شده است. ولی مهم این است که شرکت کردن برای کشورها خیلی سخت است. به این دلیل که الآن در ۲۰ کشور این مسابقات برگزار می‌شود و ما بیش از ۲۴ ورزشکار، مربی، سرپرست و داور به همراه داریم.

به خودی خود از ایران به این‌جا آمدن کار سختی است و متأسفانه هانوی آمادگی لازم را برای اسکان‌ این هزار نفر در هتل‌ها نداشت. ما چهار روز اول را به سختی گذراندیم.

با توجه به این که مکاتبات اولیه انجام شده بود، مجبور شدیم خودمان وارد عمل شویم و خوشبختانه الان ورزشکارها در هتل‌های خوب اسکان داده شده‌اند و مسابقات هم دارد خیلی خوب انجام می‌شود. این برنامه‌ریزی خاصی بود که شورای المپیک آسیا انجام داد؛ و من فکر می‌کنم که یک‌نواخت کردن فعالیت‌ها برای بازی‌های داخل سالن بسیار مفید خواهد بود.

ولی بازی‌های آسیایی کلآ فرق دارند. هم رشته‌هایش فرق می‌کند، هم نیروهایش که در یک مجموعه ویژه برگزار می‌شود. اکنون تعداد نفرات ما در ۲۴ هتل اسکان داده شده‌اند که هم سرکشی کردن به آن‌ها سخت است و هم در هر صورت حضورشان در مسابقات.

به فرض تیم تیرکمان ما در ۱۸۰ کیلومتری این‌جا هست. تیم ووشوی ما در شش کیلومتری خود هانوی است که البته چهار ـ پنج رشته‌ی ما در هوشی‌مینه برگزار می‌شود. خب این پراکندگی برای مسئولین و فدراسیون و خود ما خیلی سخت خواهد بود. ولی به‌هرحال این هم تجربه‌ی متفاوتی خواهد شد.


بهرام افشارزاده: احساس می‌کنم که خانم‌ها انگیزه‌ی بیشتری برای حضور در مسابقات دارند.

گویا حتی ورزشکاران مشکلات سالن‌های تمرین هم داشتند و نمی‌توانستند سالن برای تمرین پیدا کنند!

روزهای اول تمرینات را نامرتب تقسیم کرده بودند. ولی الان تقریباً مسابقات شرایط عادی پیدا کرده است. ولی از روز نهم که شروع شده بود، فوتسال و بسکتبال ما قبلاً در هوشی مینه زمینه‌چینی کرده بود، این بود که به مرور به سالن‌ها عادت کردند.

خود کمیته‌ی برگزاری هم اذعان داشت که آن طور که باید و شاید برنامه‌ریزی نکرده بود. و در اولین روزی که سرپرست‌ها اشکال‌ها و ایرادها را بیان کردند و ۶۰ ـ ۵۰ درصد مشکلات حل شده بود. الآن به نظر من ناهماهنگی برطرف شده و من فکر نمی‌کنم مشکل خاصی مانده باشد.

آقای افشارزاده اولین مدال طلای کاروان ورزش ایران از طرف ورزشکار زن کسب شد. خانم لیلا رجوی در رشته‌ی دو میدانی و همین طور اولین مدال کاروان ایران هم باز از سوی زنان ورزشکار بود، خانم راضیه روستایی، که به نظر می‌آید بانوان ورزشکار ایران با انگیزه و روحیه‌ی خوبی در این مسابقات حضور پیدا کردند؟

ببینید، قبلاً ما با نیمی از توانایی‌مان در مسابقات شرکت می‌کردیم. هنوزهم در بعضی رشته‌هایمان آمادگی لازم را برای شرکت در این دوره از مسابقات نداریم. مثل آیروبیک ، شنای بانوان و در برخی رشته‌هایی که واقعاً خانم‌ها توانایی دارند.

ولی خوشبختانه الآن در اکثر رشته‌های رزمی، شطرنج، تیرکمان‌ و ووشومون‌ و خیلی از رشته‌های دیگر خوشبختانه خانم‌ها هم‌پای مردان دارند مبارزه می‌کنند و خیلی هم خوب پیشرفت کرده‌اند.

به‌هر صورت مدتی بود که تمرین نداشتند ولی خوشبختانه طی یک‌ سال گذشته تمرینات منظمی داشتند و فدراسیون‌ها سعی کردند که تیم را آماده کنند.

من احساس می‌کنم که خود خانم‌ها هم انگیزه‌ی بیشتری برای حضور در مسابقات به نسبت بعضی آقایان دارند؛ و خوشبختانه این را می‌رساند که خانم‌ها دارند توانایی لازم را در مسابقات مختلف به مرور پیدا می‌کنند. امیدوارم که در بازی‌های آسیایی کوانجو شاهد موفقیت ارزشمند بانوان در بازی‌های مختلف آسیایی و بازی‌های المپیک باشیم.

لیلا رجوی اکرایینی‌الاصل هستند. ایشان می‌توانند فارسی صحبت کنند؟

بله، صددرصد. فارسی صحبت می‌کنند. مشکل زبان ندارند.

▪ ▪ ▪

در ادامه‌ی این بازی‌ها تیم فوتسال بانوان ایران امروز موفق شد در دومین مسابقه‌ی خود تیم صاحب‌نام ژاپن را با نتیجه‌ی سه بر دو شکست دهد و با سرگروهی به دور بعدی این مسابقات صعود کرد.

فاطمه اعتدادی، فاطمه ارژنگی و فهمیه زارعی گل‌های ایران در این بازی را به ثمر رساندند. تیم ملی فوتسال بانوان ایران قبلاً تیم ملی ازبکستان را در اولین مسابقه‌ی خود با نتیجه‌ی شش بر یک شکست داده بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)