تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با فریده شجاعی، نایب رییس فدراسیون فوتبال و رییس کمیته‏ی فوتبال بانوان ایران

«برخی تصمیم‏ها در کشور، فراسازمانی است»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

به دنبال برکناری محمد علی‏آبادی و جایگزینی علی سعیدلو، به سمت ریاست سازمان تربیت بدنی ایران، روزی نیست که رسانه‏های ایران از تغییر و تحولات در مدیریت فوتبال ایران، از سوی رییس جدید تربیت بدنی، مطلبی نداشته باشند که هرکدام از منابع به گفته‏ی خود «موثق» این گزارشات را منتشر می‏کنند.

تنها سه سال پیش، پس از جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ در آلمان، برکناری محمد دادکان، رییس وقت فدراسیون فوتبال، از سوی سازمان تربیت بدنی ایران، باعث شد که فدراسیون بین‏المللی فوتبال (فیفا) به علت دخالت دولت در امر مدیریت فدراسیون، شرکت ایران در هر نوع مسابقات بین‏المللی را منع کند.

اکنون با جان گرفتن شایعات مربوط به تغییر و تحول در فدراسیون، مجددا فوتبال ایران در خطر رویارو شدن با فیفا قرار گرفته است.

در این زمینه با فریده شجاعی، نایب رییس فدراسیون فوتبال و رییس کمیته‏ی فوتبال بانوان ایران گفت‌وگویی کرده‌ام:

Download it Here!

فکر می‏کنم تغییرات در فدراسیون فوتبال ارتباط مستقیم با سازمان تربیت بدنی ندارد. چون تغییرات در فدراسیون بر اساس اساسنامه‏ای که فیفا در نظر گرفته و با انتخابات، صورت گرفته است. تمام اعضای هیأت رییسه با نظر مجمع، طبق آرای به دست آمده و زیر نظر فیفا برای یک دوره‏ی چهار ساله انتخاب شده‏اند.

تا آن‏جایی که من اطلاع دارم و اساسنامه‏ی فیفا مقرر می‏کند، فکر می‏کنم تغییراتی در فدراسیون فوتبال ایجاد نشود. مگر این که خود آقای کفاشیان و یا اعضای هیأت رییسه به جایی برسند که بگویند تمایل به ادامه‏ی همکاری ندارند و استعفا بدهند.

خانم شجاعی، دلیل این که این سوال را از شما پرسیدم، این است که از زمانی که آقای سعیدلو ریاست سازمان تربیت بدنی را عهده‏دار شده است، هر روز در رسانه‏های ایران، خبری از تغییر در مدیریت فدراسیون فوتبال می‏بینیم. به نظر شما، این صحبت‏ها از کجا سرچشمه می‏گیرند؟

مسلما یک سری از تصمیم‏گیری‏ها در کشور، فراسازمانی است. یعنی شاید تصمیم‏گیرنده مقام خیلی بالایی داشته باشد و بر اساس سیاست موجود کشور، برنامه‏ریزی شود. این‏ها را در جریان نیستم و نمی‏دانم چه اتفاقی خواهد افتاد.

ولی آن‏چه مسلم است، آقای سعیدلو هنوز تشریف نیاورده‏اند، بعید می‏دانم که ایشان هنوز نیامده و در بطن کار قرار نگرفته و دقیق مطالعه نکرده، تصمیماتی را بگیرند.

بسیاری از این مسایل نیز ناشی از صحبت‏هایی است که روزنامه‏ها دامن می‏زنند و این که آدم‏ها تغییراتی را که دوست دارند انجام شود، بر سر زبان‏ها می‏اندازند و این حرف و سخن‏ها بزرگ می‏شود و به این صورت انعکاس پیدا می‏کند.

ولی من بعید می‏دانم تغییر و تحولات در این حد باشد و آقای سعیدلو این فرصت را پیدا کرده باشد که در ابتدای کار، فوری روی فدراسیون فوتبال تصمیم‏گیری و برنامه‏ریزی کند.


فریده شجاعی، نایب رییس فدراسیون فوتبال و رییس کمیته‏ی فوتبال بانوان

اگر فرض کنیم آقای سعیدلو این کار را انجام بدهد و تصمیم به تغییر مدیریت در فدراسیون فوتبال بگیرد، ممکن است این فدراسیون مجدداً با فیفا به مشکل برخورد کند و منجر به محرومیت دوباره‏ی فوتبال ایران شود؟

طبق اطلاعاتی که من دارم و مطالعه‏ی اساسنامه، به همین شکل خواهد بود. ممکن است کنفدراسیون فدراسیون‏های دیگر چنین مقررارتی را نداشته باشند، اما در ارتباط با فدراسیون فوتبال، کشورهای دیگر و از جمله خود ما، به دلیل عدم توجه به مقررات و قوانین فیفا تعلیق شده‏ایم. به همین خاطر، فکر می‏کنم اگر تکرار شود، خدای نکرده، ممکن است به تعلیق هم برسد.

البته در شرایط خاص، در شرایطی که خود آقای کفاشیان واقعا تمایل داشته باشد که استعفا بدهد، ایجاد تغییرات ممکن است. ولی اگر تغییرات بخواهد به زور ایجاد شود، فدراسیون فوتبال ایران بازهم با فیفا دچار مشکل خواهد شد.

صحبت‏های زیادی نیز در مورد آقای دادکان هست که گفته شده آقای سعیدلو، آقای دادکان را برای ریاست جدید فدراسیون فوتبال در نظر دارد.

هر رئیسی که در جایی منصوب می‏شود، در آغاز کار مسلما با اهداف آرمانی جلو می‏آید و کسانی را در ذهن دارد که فکر می‏کند بهتر از افراد موجود هستند و با آن‏ها بهتر می‏تواند کار کند. حتما آقای سعیدلو هم گروهی را با خود خواهد آورد. گروهی که بیشتر از گروه فعلی به آن‏ها اعتقاد دارد. آقای دادکان هم در زمان خود خیلی خوب کار کرده است و فردی بسیار قوی در فوتبال و فدراسیون بود.

ولی با تمام این احوال به خاطر این که بخشی از قوانین و مقررات حاکم بر فوتبال ما زیر نظر فیفا است، بعید می‏دانم چنین اتفاقی بیفتد. مگر این که تمام راه‏ها را هموار کنند و مشکلات را به نوعی با فیفا حل کنند و بعد تصمیم بگیرند.

اما آقای کفاشیان واقعا هم دارد کارش را خوب انجام می‏دهد. این‏ها همه حرف‏هایی است که زده می‏شود، ما از زبان خود آقای سعیدلو نشنیده‏ایم. باید ببینیم در آینده چه پیش می‏آید.

اگر این اتفاق بیفتد و آقای سعیدلو نیز از رییس فدراسیون فوتبال و دیگر اعضا بخواهند استعفا بدهند، آیا ممکن است شما و دیگر اعضای هیأت رییسه، شکایتی در این مورد به فیفا ارائه بدهید؟

ما در راستای اهداف کشورمان داریم جلو می‏رویم. هر برنامه‏ریزی که بشود، مسلما آن هدف، هدف ما هم هست. هدف ما این است که ورزش‏مان رشد کند و به جایگاه اصلی‏اش برسد. هدف آقای سعیدلو که رأس این کار را می‏گیرد، نیز مسلما همین است و هدف ما هم که خدمت‏گزار یک بخش هستیم، همین است.

من از بخش خودم می‏توانم بگویم و به دیگر اعضای هیأت رییسه کاری ندارم؛ من شخصاً، دلیل قانع کننده‏ای برای این کار می‏خواهم. الان دو سال است که من دارم زحمت می‏کشم، شبانه‏روزی کار می‏کنم، فوتبال بانوان را به نقطه‏ی بالایی رسانده‏ام و برای فوتبال بانوان چشم‏اندازی می‏بینم.

کارم را هم به خوبی دارم پیش می‏برم، افرادی هم که دارند با من کار می‏کنند، فوق‏العاده زحمت می‏کشند. کار در بخش ما دارد خوب انجام می‏شود و من دلیلی نمی‏بینم که تغییری در آن ایجاد شود.

در هر حال، باید ما را قانع کنند. ایشان باید تشریف بیاورد، برنامه‏هایش را ببینیم، مسلما اگر برنامه‏ای بهتر از فوتبال فعلی برای جامعه‏ی ما وجود دارد، ما همه استقبال می‏کنیم.

ولی اگر به همین راحتی بگویند چون از این هیأت رئیسه خوشمان نمی‏آید، آن‏ها را کنار می‏گذاریم و هیأت رییسه‏ی جدیدی می‏آوریم، آن وقت باید من نوعی را برای استعفا قانع کنند.

اگر قانع نکردند؟

من عمری در ورزش وقت، زندگی و اعتبارم را گذاشته‏ام که به آن نقطه‏ای که می‏خواهم برسم. مسلما کسی که در رأس ورزش ما قرار می‏گیرد، این خواسته‏های مرا زیر پا نمی‏گذارد. به اعتبار من لطمه وارد نمی‏کند. قطعا با برنامه و برهان و دلیل وارد این معرکه می‏شود.

سوالی هم خارج از این مسایل و در ارتباط با بازی دوستانه‏ی فوتبال ایران و امریکا که قرار بود در دو نوبت رفت و برگشت انجام شود، دارم. آیا این مسابقه هنوز در برنامه‏ی فدراسیون هست؟ چون گویا فدراسیون فوتبال امریکا شرایط جدیدی را معین کرده است.

ممکن است تحت تاثیر شرایط کشور، تحولاتی در یک سری مسایل ایجاد شود. وقتی فضای کشور امن و راحت باشد، حتا تیم فوتبال بانوان امریکا هم علاقه‏مند هستند که با کشور ما مسابقه بدهند و استقبال هم می‏کنند. به هرحال ما داریم تلاش‏مان را می‏کنیم و سعی می‏کنیم روی برنامه‏هایی که داریم باشیم. این دیگر مقطعی مشخص می‏شود.

ما الان یک کنگره‏ی «علم و فوتبال» داریم و یک سری از سخنرانان را سه چهار ماه پیش دعوت کرده بودیم، همه پذیرفته بودند و قرار بود که در آن شرکت کنند. الان شاید نیمی از آنان گفته‏اند که به خاطر شرایط موجود، نخواهند آمد. شرایط موجود ممکن است یک سری تغییر و تحولات را در رفت‏ و آمد‏ها و بازی‏های دوستانه، ایجاد کند.

اما امیدوارم این‏طور نشود و ما بتوانیم با تیم فوتبال امریکا بازی رفت و برگشت دوستانه‏ی خوبی را داشته باشیم. حتا امیدوارم که خانم‏ها هم بتوانند با آن‏ها بازی داشته باشند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)