تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

«قلندروار» کشکولی مشترک

شنونده‌هایی که مرتب برنامه‌های جُنگ صدا را می‌شنوند، می‌دانند که عنوان برنامۀ شنبه‌ها «با چراغ ترانه، در کوچه‌های خاطره» است.
وقتی صحبت از ترانه و خاطره می‌شود، بیشتر اینطور به‌نظر می‌رسد که قرار است ترانه‌های قدیمی و کمتر شنیده‌شده‌ای را بشنویم؛ و با شنیدن آنها خاطراتی یا مرور، و یا برای ما تازه و زنده شود.

این هفته اما نه تنها ترانه‌های خیلی قدیمی، بلکه جدیدترین ترانه‌های آلبوم تازۀ علیرضا افتخاری را که با نام «قلندوار» به بازار آمده خواهیم شنید و البته با شنیدن چند تا از اونها، یاد کمی قدیم‌ترها هم خواهیم افتاد.

این آلبوم، از نوع به اصطلاح موسیقی تلفیقی درست شده. یعنی که همه از همه‌جا، از دور و نزدیک، دستی بر این آتش داشته‌اند تا همگان را به این باور برسانند که زبان موسیقی خط و مرز جغرافیایی نمی‌داند و ساز و نواها بی‌ملاحظۀ شرع و شحنه همدیگر را پیدا می‌کنند و گاه چه دل‌انگیز و خوش با هم جفت و در کنار هم می‌نشینند.

در تعریف این آلبوم نوشته‌اند: «هشت ترانۀ این آلبوم با بهره‌گیری از هفتاد ساز کوبه‌ای، زمینه‌های کرال، و همکاری با استاد شریف غزل، خوانندۀ شبه قارۀ هند، و استاد بکتاش علوی، خوانندۀ بوسنییایی است و آهنگسازش، عماد توحیدی، دانش‌آموختۀ رشتۀ دکترای فیلولوژی در خارج از کشور و نویسندۀ کتاب شیوۀ دف‌نوازی، اولین دستور آموزشی ـ علمی دف‌نوازی و دهها مقاۀ پروهشی در موسیقی است.
این اثر، موسیقی فاخر و در خور تامل در موسیقی معاصر ایران است و الگویی شایسته و نمونه‌ای فاخر و قابل توجه برای بهره‌برداری‌های چند منظوره در ژانرهای موسیقی تصویری، برنامه‌ای، تلفیقی، حماسی، رسانه‌ای و . . .! خواهد بود» [+]
راستش از شما چه پنهان اگر اختیارمان دست خودمان نبود، با خواندن اینها کلی مرعوب شده بودیم و ته دلمان خالی می‌شد.

تا بالاخره آلبوم «قلندوار» به دست ما هم رسید و شنیدیم و از اینکه این نوع موسیقی که از چند سال پیش در خارج از ایران توسط خوانندگانی چون «سوسن دیهیم»، «مامک خادم» و «اعظم علی» و دیگران اجرا و رایج شده، حالا در ایران از سوی مرکز موسیقی حوزۀ هنری به مناسبت سال پیامبر اعظم هم سفارش داده می‌شود و علیرضا افتخاری در چهل و چندمین آلبوم تولیدی خود، این نمونۀ فاخر از موسیقی را به نمایش می‌گذارد خوشحال شدیم.

ولی آنچه که باعث تعجب بود، این بود که نزدیک به نصف ترانه‌های این آلبوم را «رضا رویگری» که ما بیشتر او را در کسوت بازیگر تئاتر و سینما می‌شناسیم، همین دو سه سال پیش، و اتفاقا در همان حال و هوای موسیقی تلفیقی خوانده و در آلبومی به بازار فرستاده بود.

در برنامۀ امروز «جُنگ صدا» سه ترانه از «آلبوم قلندروار با صدای علیرضا افتخاری» و همان سه ترانه را از «آلبوم غوغا با صدای رضا رویگری» میکس کرده‌ایم که شنیدنی است.

برنامۀ ترانه‌ها و خاطره‌ها را از [اینجا] بشنوید!
برنامۀ پیشین جُنگ صدا را هم در [اینجا]

لینک سایت خوانندگانی که در مطلب نام بردیم:
علیرضا افتخاری
مامک خادم
سوسن دیهیم
اعظم علی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من نفهمیدم که با این لحن متلک‌بارتون چی رو می‌خواهین اثبات کنین. اینکه افتخاری زیاد می‌خونه به من و شما چه. دوست ندارید نخرید. دوست ندارین دانلود نکنید. مگه مجبورتون کردن. بذار توی این وضعیت بی‌بنزینی و گرانی و تورم دلمون به این کار خوش باشه. آخه من کجا برم دنبال کارهای سوسن دیهیم و اینها بگردم. بابا جون اینقدر نق نزنین تو رو خدا. نیمۀ پُر لیوان رو هم ببینین.
http://choone.blogfa.com

-- فرهاد ، Jul 16, 2007

موسیقی و شعر رو با هم قاطی کردید. فکر کنم یکمی اگر موسیقی می‌شناختید فرق دوتا آهنگ رو بهتر می‌فهمید.
به هر حال موفق باشید.
شما هم باید اموراتتان با سرهم‌بندی بگذره.

-- سعید شنبه زاده ، Jul 16, 2007

albatte nazare nevisande mohtarame, vali man shakhsan az shenidane in albom lezzat bordam. age kasi ghablan in sher haa raa khunde yaa ejraa karde fekr nemikonam az arzeshe in asar kam kone.

-- Ali Reza ، Jul 16, 2007

موضع‌گيری برنامه شما یه نکته عجیب داشت و اون‌هم اینکه اگه یه شعر زیبا و پرمعنی رو یه خواننده غیرحرفه‌ای بد اجرا کنه و به اصطلاح فرصت‌سوزی کنه آیا یه خواننده حرفه‌ای و با سابقه نباید اجرای متناسب با شان شعر رو با همکاری یه تیم حرفه‌ای موسیقی داشته باشه؟! معمولا برعکس این کار ناپسند است.
بدون شک کار علیرضا افتخاری و گروه همکارش در این آلبوم، کم‌نظیر و بسیار دلنشین است

-- سپنتا ، Jul 16, 2007

این آقای افتخاری مدت‌ها است که از لیست هنرمندان در موسیقی اصیل ایرانی حذف شده‌اند. واقعا جای تاسف برای ایشان و کسانی که سبک‌های عربی و. . . را تقلید می‌کنند .

-- بابی ، Jul 16, 2007

نكته اصلي اين است كه اگر يك شعر را دو خواننده اجرا كنند ايرادي ندارد؛ مخصوصاً كه موسيقي هر دو آلبوم از عماد توحيدي است و شعرهاي مذكور سروده پدر و خواهر ايشان است.

-- شاهد قدسي ، Jul 17, 2007

. . .«ولی آنچه که باعث تعجب بود، این بود که نزدیک به نصف ترانه‌های این آلبوم را «رضا رویگری» که ما بیشتر او را در کسوت بازیگر تئاتر و سینما می‌شناسیم، همین دو سه سال پیش، و اتفاقا در همان حال و هوای موسیقی تلفیقی خوانده و در آلبومی به بازار فرستاده بود.». . .
آقا مثل اینکه شما شعر و ترانه را با هم اشتباه گرفته‌اید. لازم به ذکر است سراینده این اشعار پدر آقای سید عماد توحیدی یعنی آهنگساز اثر می باشند، ثانیا هیچ کدام از عوامل دخیل در این اثر ادعایی مبنی بر نو بودن کار در حد جهانی نداشته‌اند بلکه آن را کاری جدید در ایران می دانند، ثالثا به نظر شما اگر کسی از یک ساز استفاده کند یا یک سبک خاصی را بنیانگذاری کند کس دیگری حق ندارد از آن سبک و روش و ابزار بهره‌گیری نماید؟ که اگر اینگونه بود. . .
و به عقیده بنده اینها همه نشأت گرفته از یک اخلاق و خصوصیت نادرست است، وقتی کسی اثر قوی و در خور توجهی خلق می‌کند به جای تقدیر و تشویق حس حسادتمان گل می‌کند و تمام هدفمان این می‌شود که مشابه آن اثر را که در گذشته بوجود آمده پیدا کنیم و ارزش کار هنرمند و اثر هنری‌اش را زیر سؤال ببریم .
سؤال بنده این است: مگر قبلا این کار انجام نشده بود؟ پس چرا وقتی آقای افتخاری قلندروار را اجرا کردند به فکر افتاده‌اید و مبلغ و طرفدار آن هنرمندان و مخالف سرسخت آقای افتخاری شده‌اید؟
آیا اگر خواننده دیگری مثلا استاد شجریان این کار را اجرا کرده بودند باز هم همین حرفها و نوشته‌ها را تکرار می‌کردید؟ یا فقط با آقای افتخاری مشکل دارید؟

-- محمد ، Jul 17, 2007

از دوستان خواهشمندم که آلبوم غوغا اثر آقای رویگری را تهیه و گوش دهند و با آلبوم قلندروار آقای افتخاری مقایسه کنند

-- محمد ، Jul 17, 2007

با توجه به گفته‌های شما اگر کسی شعری از سعدی، مولانا٬ حافظ و یا هر شاعر دیگری را به صورت آواز و یا تصنیف اجرا کند خواننده دیگری حق اجرای مجدد آن شعر را ندارد حتی اگر بتواند بهتر از خواننده قبلی آن را اجرا کند!

-- علی ، Jul 17, 2007

واقعا از مقایسه‌هایی که انجام دادید متأسفم

-- حمید ، Jul 17, 2007

به لینک سایت خوانندگانی که در مطلب ذکر کرده بودید مراجعه کردم ولی اثری از ۷۰ ساز کوبه‌ای‌ ندیدم (به جز آلبوم قلندروار)

-- محسن ، Jul 17, 2007

مثه اینکه کوبیدن افتخاری مد روزه و نشونه روشنفکری و فهم بالای! موسیقی. حتی اگر ایشون بر حسب اتفاق کار خوبی بیرون داده باشند.
شما که فرق اجرای متفاوت یک شعر با کپی‌برداری از یک آلبوم را نمی‌دانید حق ندارید به عنوان کارشناس موسیقی اظهار نظر کنی.
در ضمن بگم که اجرای آقای افتخاری بسیار زیباتر، حرفه‌ای‌تر و دلنشین‌تر از اجرای آقای رویگری است و آهنگسازی آقای توحیدی برای آلبوم قلنروار نیز کاملا متفاوت است.

-- حامد ، Jul 17, 2007

دوست عزیزی گفته‌اند :«این آقای افتخاری مدت‌ها است که از لیست هنرمندان در موسیقی اصیل ایرانی حذف شده‌اند. واقعا جای تاسف برای ایشان و کسانی که سبک‌های عربی و. . . را تقلید می‌کنند .»
اول از همه درخواست بنده از شما این است که خودسرانه هنرمندان را حذف و یا ابقاء نکنید!!!
و دوم اینکه بدون بررسی و تحقیق٬ از ابراز هرگونه نظر کارشناسی خوددداری فرمایید .

-- مسعود ، Jul 18, 2007

واقعا علیرضا افتخاری یکی از بزرگترین ومحبوبترین خوانندگان هم‌عصر ماست. اینم بگم که اگه آلبوم قلندروار علیرضا افتخاری بد بود هیچوقت در عرض 10روز به چاپ دوم نمی‌رفت.
فراموش نکنیم رکورد پرفروش‌ترین آلبوم‌های ایران در دست افتخاری است. با آلبوم‌هایی چون نیلوفرنه (1/2) ویاد استاد.
فعلا مهم اینه که افتخاری بدجور تو دل مردم به‌خصوص جوونای ایرانی جای خودشو باز کرده و بعضی‌ها از ترس منافعشون این‌جوری مثل اسفند رو آتیش بالا و پایین می‌پرند!

-- بدون نام ، Jul 21, 2007

به نظر من این اثر آقای افتخاری بسیار قابل تامل است و نقد شما خیلی یکطرفه است

-- محمد ، Jul 21, 2007

این رادیو، رادیو شجریان است نه رادیوفردا
لطفا کمی منصف باشید

-- علی ، Jul 22, 2007

یه نکته‌ی جالب. همه‌ی کسانی که طرفداری دو آتیشه از شجریان می‌کنند همه‌ی آلبوم‌های افتخاری رو گوش کردند. بدی ما طرفدارهای افتخاری اینه که حوصله‌ی گوش کردن یک‌بار آلبوم شجریان رو هم نداریم!
نکته دوم این‌که شهرام ناظری هم 4 تا سی‌دی ام. پی. تری در بازار دارد. چرا به اون هیشکی گیر نمی‌ده که زیاد نخوان!

-- رضا ، Jul 23, 2007

من گمان مي‌كنم هنرمند وظيفه‌اش اينه كه مال مردم بشه. برادر من تو زمانه اي كه تهاجم فرهنگي بيداد مي كنه تا كي پافشاري كنيم رو موسيقي آوازي. نقد نمي‌كنم اصلا كه خودم از عاشقاي بي‌حساب و كتاب آواز خصوصا از نوع استاد شجريانيش هستم اما انصاف بدين كه افتخاري الان واسه هر سليقه‌اي بهترين كارها رو اجرا كرده. انشائ الله كه موفق باشه.

-- akbar ، Jul 24, 2007

تا کی سنت‌گرایی افراطی، کهنه‌پرستی، تکرار خود، مقاومت در برابر نوآوری و نوگرایی و در نهایت نخبه‌کشی؟ افتخاری استعداد کم‌ نظیری دارد. او با قبول خوانندگی در اين آلبوم دست به ریسک بزرگی زد اما خوشبختانه حاصل کارش بدیع و خلاقانه است.
می گفت گل با بلبلی اینجا نمی‌ارزد دلی
بر دشنه منقار زن گلبانگ بی‌تاثیر را

-- سورنا ، Jul 25, 2007

سلام. خوشبختانه دوستان همه‌ی حرفها را زدند. بنده فقط برای ابراز تاسف برای شما این را نوشتم تا شاید به عقل بازگردید.

-- Hosein ، Jul 26, 2007

متأسفانه بعضی افراد چه ساده حاصل زحمات دیگران را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند!

-- محمود ، Jul 30, 2007

افتخاري بزرگ ايراني ودستگاهي بخوان

-- بدون نام ، Aug 1, 2007

خیلی‌ها هنوز معنی حس وشور درصدا را نمی‌دانند. خیلی‌ها هنوز معنی مردمی بودن ومردمی ماندن را نمی دانند. خیلی هنوز نمی‌دانند که صدای شکسته یعنی چه؟ کاش می‌دانستید که استاد افتخاری تنها کسی است که می‌تواند شکسته و قلندرواروآسمانی بخواند. کاش. . .

-- reza_alesh@yahoo.com ، Aug 1, 2007

با سلام
من یک روز پس از انتشار این آلبوم وقتی در اینترنت به دنبال اخبار مربوط به این آلبوم و آهنگساز و تنظیم‌کننده آن یعنی آقایان عماد توحیدی و بابک شهرکی می‌گشتم، در سایت ایران‌ترانه به آلبوم غوغا با خوانندگی و آهنگسازی آقای رضا رویگری و تنظیم آقای بابک شهرکی رسیدم. هنگامی که فهرست آهنگ‌ها و شعر ترانه‌ها را دیدم در دلم احساس دلشوره عجیبی از اینکه آیا علیرضا افتخاری این ترانه‌ها را اجرای مجدد کرده است پیدا کردم ولی وقتی آن ترانه‌ها را در آلبوم غوغا گوش کردم خیالم از این بابت راحت شد.
گردانندگان و همه کسانی را که در تایید مطلب آنها نظر داده‌اند به گوش کردن دوباره این ترانه‌ها دعوت می‌کنم.
ضمن اینکه برای تایید مجدد بسیاری از مطالب فوق لازم می‌دانم به بسیاری از شعرها و ترانه‌های شعرای مقدم و متاخر اشاره کنم که بر روی آهنگ‌های مختلف از آهنگسازان متفاوت و حتی دو آهنگ از یک آهنگساز ساخته و اجرا شده‌اند.

-- سعید رمضانی ، Aug 1, 2007

نقدت غير منصفانه ويك‌طرفه بود
درمذهب آيينه‌ها جايي ندارد كينه‌ها

-- امير حاتمي ، Aug 5, 2007

متاسفم برای نویسنده متن

-- چه فرقی می کنه ، Sep 5, 2007

سلام. افتخاري خيلي برتر از شجريانه.

-- علي ، Sep 15, 2007

در بحثی که هیچ ارتباطی با شجریان ندارد صحبت از ایشان مفهومی روشن و مشخص دارد.

-- محمد رضا ، Jan 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)