تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

بزرگترین همایش فوتبال جهان در گوتنبرگ سوئد




روز یک‌شنبه، 15 ژوئیه‌ی 2007، مسابقات «گوتیا» در شهر «گوتنبرگ» سوئد آغاز شد که تا 21 ژوئیه ادامه خواهدداشت. 72 گروه از 72 کشور گوناگون جهان در این مسابقات که به فوتبال اختصاص دارد، شرکت می‌کنند.

در خلال سال جاری حدود 730000 جوان و نوجوان از 125 کشور مختلف در مسابقات جام «گوتیا» شرکت کرده‌اند. سالانه بیش از 1500 گروه ورزشی در این مسابقات شرکت دارند. وجود چنین رقم بالایی احساس بسیار ارزنده‌ای را در انسان بوجود می‌آورد. اما سامان‌گران این مسابقات می‌گویند که آنان زمانی احساس غرور و مباهات خواهندکرد که بتوانند اندیشه‌ی بنیادی برگزاری این مسابقات را نه تنها حفظ کنند بلکه بتوانند هر جه بیشتر آن را تکامل ببخشند.

اندیشه‌ی بنیادی چنین مسابقاتی در اصل بر این مبنا بوده‌‌است که ورزش فوتبال، به‌عنوان یک وجه مشترک بتواند جوانان سراسر جهان را به هم نزدیک سازد و چنین دیدارها و گردهمایی‌ها، خود انگیزه‌ای باشد برای انتقال دانش و حرمت‌گذاری به تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی، و نژادی. در این دیدارها، وجود هرگونه اختلاف فرهنگی، نژادی و مذهبی رنگ می‌بازد و دوستی‌ها پررنگ می‌شود. دیدارهایی که جوانان را به آینده‌ای بهتر امیدوار می‌سازد.


Lena Rönnerforsراهنما و مسئول این مسابقات می‌گوید:
«زمانی که فرصت ثبت نام این بازی‌ها به پایان رسید، گردانندگان مسابقات «گوتیا» متوجه این نکته شدند که علاقه به شرکت در این مسابقات روز به روز در حال افزایش است. این افزایش در طول امسال ده درصد بوده که شامل 1580تیم یا گروه است. حتی از نظر تعداد کشورهایی که شرکت می‌کنند نیز با رقم بسیار بالایی رو‌به‌رو می‌شویم یعنی 72 ملت گوناگون در میدان‌های بازی حضور خواهند یافت.


خبر دیگر آن است که مسئولان جام «گوتیا» همراه با شرکت S.K.F (شرکت تولید ساچمه و بولبرینگ) پروژه‌ای را راه انداخته‌اند که 20 کشور، در مسابقات معینی با نام «دیدار مسابقات جهانی» شرکت کنند و برندگان این مسابقات، تیم‌هایی باشند که در جام جهانی «گوتیا» شرکت خواهند کرد.


مسابقات جهانی «گوتیا»، نخستین بار در سال 1975 آغاز شد. از جمله سامانگران این مسابقات، دو باشگاه ورزشی و روزنامه‌ای به نام روزنامه‌ی «کار» بود.
شرط شرکت دادن تیم‌ها در این دوره از مسابقات، اول غیر حرفه‌ای بودن بازیکنان است و بعد محدودیت سنی زیر بیست سال که شامل دختران و پسران بازیکن در تیم است. گروه‌های شرکت کننده در این مسابقات را تیم‌های فوتبال مدارس تشکیل می‌دهند و برای اسکان آنها در مدت اقامت‌شان، از کلاس‌های مدارس که این ایام در تعطیلات تابستانی هستند استفاده می‌شود
این مسابقات که هر ساله در این فصل و فقط در شهر «گوتنبرگ» انجام می‌شود.


وب‌سایت رسمی «گوتیا کاپ» به زبان‌های مختلف [اینجا]

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)