تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

نظرات شنوندگان جعبۀ موسیقی (2)




در دنیای موسیقی و ترانه، باز خوانی ترانه‌هایی که قبلا خوانندگان معروف آنها را اجرا کرده‌اند سنتی رایج و عادتی جا افتاده است.
خواندن آن ترانه‌ها که در زمان خود مورد پسند و قبول مردم واقع شده‌اند، شاید کمی هم شبیه این حکایت ملانصرالدین باشد که گوسفند می‌دزدید و گوشتش را به فقرا و مستمندان تقسیم می‌‌داد و بعد گناه دزدیدن مال مردم را به ثواب خیرات و تقسیم گوشت در می‌کرد و آن وسط، سیراب شیردان و کله‌پاچه‌ای هم نصیب او می‌شد!

حُسن دوباره خواندن ترانه‌های مشهور از خوانندگان معروف، گرچه نوعی احترام و زنده نگه‌داشتن نام و خاطرۀ خوانندۀ اصلی ترانه و ادای دینی به اوست؛ ولی این وسط به اعتبار آن ترانه، تو نیز معروف می‌شوی و به نوعی شاید راه را میان‌بُر می‌روی.


در این معامله اما همیشه اینطور نیست که خوانندۀ دوم گمنام باشد و از اعتبار ترانه و خوانده‌های خوانندۀ اول آویزان بشود. گاهی خواننده دوم خود مشهورتر از اولی‌ست و در واقع به اعتبار همین شهرت و جای محکمی که دارد، دست در جیب دیگران و از کیسۀ آنها خرج می‌کند، و چون نامی از خوانندۀ اصلی ترانه گفته و آورده نمی‌شود چنان می‌نماید که ترانه در اصل از آن خودشان است و از اول هم خواننده‌اش ایشان بوده‌اند.


در بخش دوم نظرات شنوندگان در جعبۀ موسیقی که مربوط به ترانه‌های مردمی و آنچه که اصطلاحا کوچه‌بازاری و لاله‌زاری نامیده می‌شود، نمونه‌هایی از این ترانه‌ها را در دو اجرا با صدای خواننده اصلی و نمونه دوم با صدای خوانندگان مشهوری چون: مهستی، شهرام صولتی و اندی می‌شنویم.


برنامه را از [اینجا] بشنوید!
بخش اول این برنامه را در [اینجا]


برنامۀ پیشین «جُنگ صدا» را هم در [اینجا]

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)