تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
وبلاگ‌خوانی در «جُنگ صدا»

معرفی وبلاگ مژگان کاهن (سکسولوگ)

درمعرفی وبلاگ‌های فارسی زبان که به تهیه «سما شورایی» همکار ما در برنامه‌های جُنگ صدا فراهم و اجرا می‌شود؛ این‌بار به‌سراغ یکی از معدود وبلاگ‌هایی می‌رویم که در انبوهی وبلاگستان، به لحاظ موضوع در اقلیت قرار دارد.


چه عاملی باعث‌می شود دنیای زن‌ها و مردهای ما ایرانی‌ها با هم این‌همه فرق داشته باشد؟
یکی از علت‌های اصلی این بیگانگی، جدا کردن زن و مرد در فرهنگ ما می‌باشد. در فرهنگ ما، دختر و پسر به آتش و پنبه تشبیه شده‌اند که مجاورتشان، فقط تخریب و فساد اخلاقی به بار می‌آورد. گویی در ذهن ما اینگونه القاء شده که جز در کانال عشق و جنسی، زن و مرد هیچگونۀ دیگری نمی‌توانند با هم ارتباط بر قرار کنند.

در ذهنیت ما، حتی تصور اینکه یک خانم و یا یک آقای ایرانی، یک دوستی معمولی و ساده (منظور از نوع غیر جنسی آن است) با جنس مخالف داشته باشد، نمی‌تواند خطور کند. خدا نکند این آقا و یا خانم متاهل هم تشریف داشته باشند! می‌گوییم خارجی‌ها فاسد هستند؛ ولی آیا در نهایت ذهن ما که روابط زن و مرد را فقط در «سکس» می‌بینیم و هر نوع رابطه دوستی دیگر را غیرممکن می‌دانیم فاسدتر از این اجنبیان نیست؟

کسانی که جرات می‌کنند و این سد را می‌شکنند، متاسفانه در اجتماع ایرانیان مورد قضاوت‌های کوته‌نظرانۀ آن‌ها قرار می‌گیرند. عده‌ای دیگر از ما نیز که به این ذهنیت‌ها می‌خندند، در عمل مواظب رفتار خود هستند زیرا که از «حرف مردم» می‌هراسند و بهتر می‌بینند به این دیوارها، خدشه‌ای وارد نسازند. دیوارهایی که برای ما، دو دنیا به‌وجود آورده‌اند: «دنیای مردها» و «دنیای زن‌ها».

ای‌کاش می‌توانستیم این دیوارها را بشکنیم. دیواری که با تمام ضخامتش دنیای ما ایرانی‌ها را به دو نیم کرده است. در نیمی از این دنیا، زنان و در نیمۀ دیگرش مردان قرار دارند؛ و بالای این دیوار هم قضاوت‌های تنگ‌نظرانه و «حرف‌های مردم» مثل سیم‌های خارداری که احتمال هر گذری را مسدود کرده‌اند.
[برگرفته از وبلاگ: مژگان کاهن]

فایل گفتاری مطلب بالا را در [اینجا] بشنوید!
برنامۀ پیشین وبلاگخوانی را هم در [اینجا]

وبلاگ «مژگان کاهن» را در [اینجا] بخوانید!

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مطلبی نسبتا طنز در باب مردها در وبلاگم دارم، دوست داشتید سری بزنید:
http://feministh.blogfa.com/

-- رها ، Aug 4, 2007

باسلام.
من مطلب شما راخواندم باید عرض کنم که مرد ایرانی راه حلی ندارد. چراکه بسیار کمبود دارد ونمی‌تواند این مشکلی که مورد نظر شما است را حل کند. مرد ایرانی به‌‌شدت حسود است. نمی‌تواند دوستی دیگران را تحمل کند وفورا حرف درمی‌آورد وهمه‌چیز به رسوائی کشیده می‌شود. اگر خانمی می‌خواهد دوست شود، باید خیلی دقیق باشد. من فکر می‌کنم که این کار را هرگز انجام ندهد بهتر است، چون مردها می‌روند و به دوستان‌شان می‌گویند و شخص را نابود می‌کنند.

-- پیام ، Aug 27, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)