تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
وبلاگ‌خوانی در «جُنگ صدا»

«شبنم فکر» بر گلبرگ کلام

اینکه دوستی چیست و یک دوستی خوب چه رابطه‌ای است، سوالی است که در بین اشخاص مرتبط جواب‌های مبهم و متفاوتی دارد. رابطه‌هایی وجود دارند که سالها ادامه پیدا کرده‌اند و در آنها یکی از طرفین بر این باور بوده است که دیگری بهترین دوست اوست، در حالیکه او برای دیگری اهمیتی جانبی داشته است.
اینکه شدت و قدرت یک دوستی تا چه حد است، از اینجا تشخیص داده می شود که هدف آن رابطه تا چه حد وجود شخص مقابل است. البته منظور این نیست که یک دوستی باید مشمول عمل‌های قهرمانانه باشد، معلوم است که در دوستی هم زمان‌هایی وجود دارد که در آن تنها نیاز یکدیگر را بر آورده می‌کنیم. بر طرف کردن احتیاجات یکدیگر، و دوست داشتن وجود طرف مقابل، در یک ارتباط دوستی مخلوط با هم وجود دارند و این کاملا نرمال است.

معنی دوستی، بخشش دائمی و یکطرفه هم نیست، بلکه لذت بخشش و گرفتن با هم توام هستند. اما مشکل آنجاست که بعد از بررسی یک ارتباط این نتیجه گرفته شود که بر آوردن نیازهای روزمره در آن، نقش خیلی وسیعتری داشته است تا اینکه هدف آن ارتباط، وجود خود دیگری بوده باشد. مثلا ارتباطی که در آن به جز زمان اسباب‌کشی یا نگهداری از فرزندان دیگری، هیچ شب‌های مشترک صحبت و دیداری وجود ندارد.


شدت یک دوستی، به تعادل نیز بستگی دارد: آیا توجه داشتن به همدیگر، در حال تعادل قرار دارد؟ آیا آن دیگری به همان اندازه که من به او و زندگیش توجه نشان می‌دهم و مایل به شرکت در آن هستم، به زندگی من علاقه و توجه دارد؟

معمولا جواب این سوال را با یک نگاه دقیق در یک گفتگو می‌توان به دست آورد: چه کسی از روی توجه از دیگری در باره اوضاع و احوالش سوال می‌کند؟ کسی که این تعادل را نمی‌بیند، کسی که تنها برای این آنجاست که دیگری خود را نشان بدهد (یا تنها خود را نشان می‌دهد)، کسی که دائم از دیگری سوال می‌کند ولی هیچوقت از خودش سوالی نمی‌شود، حق دارد که با دید شک به ارتباط دوستانه خود نگاه کند.


کیفیت یک رابطه دوستی گاهی با دوری مشخص می‌شود. خیلی از مسائل زندگی، در دوری چهره واقعی خود را نشان می‌دهند، و این در مورد دوستی نیز صادق است.

کسی که از نظر مکانی از دیگری دور می‌شود، می‌تواند با توجه به آنچه از دوستی‌شان باقی مانده است، بهتر به پاسخ این سوال برسد که اصولا در ارتباط آنها چه چیزهایی وجود داشته است. حالا که برقراری ارتباط نسبت به گذشته سخت‌نر شده است، قدرت‌ها و ضعف‌های ارتباط خود را بهتر نمایش می‌دهند بعضی دوستان واقعی خود را تازه می‌شناسند، و بسیاری هم این واقعیت تلخ را تجربه می‌کنند که قابل جایگزینی بوده‌اند؛ با رفتن آنها، دیگری جایشان را به راحتی گرفته است.
[از وبلاگ: «شبنم فکر»]


در ادامۀ برنامه بخش «معرفی وبلاگ‌ها» را به انتخاب و تهیه و اجرای سما شورائی می‌شنوید که این‌بار ضمن آشنایی با «وبلاگ شبنم فکر»، مطلبی شنیدنی و قابل تامل از آن را خواهید شنید.


معرفی وبلاگ «شبنم فکر» را در [اینجا] بشنوید!
برنامۀ پیشین را هم در [اینجا]


وبلاگ «شبنم فکر» را در [اینجا] بخوانید!

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)