تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

پس هستی من ز هستی اوست.


“Migrant Mother” photo by: Florence Owens Thompson

هر ساله در دومین یکشنبه از ماه مه، در آمریکا و برخی کشورهای دیگر از جمله فنلاند، دانمارک و استرالیا بزرگداشت «روز مادر» برگزار می‌شود.
سابقۀ برگزاری روز مادر در این تاریخ معین به یکصد و چهل و پنج سال پیش برمی‌گردد، که البته در آن‌زمان با نام «روز کار مادر» شهرت داشت. روزی که خانم آنا جارویس آمریکایی (Anna Jarvis) با ایراد سخنرانی و سازماندهی زنان به منظور پیشرفت وضعیت اجتماعی زنان و کودکان فعالیت‌های خویش را آغاز کرد. او زنان را بسیج کرد تا با افزایش آگاهی خویش در مورد بهداشت، و با کار جمعی برای نجات زندگی کودکان جامعه و محافظت از آنان در مقابل بیماری‌ها تلاش کنند.

بعدها جولیا وارد هاو (Julia Ward Howe) شاعر صلح‌دوست که از جنگ‌های داخلی آمریکا ونیز جنگ آلمان و فرانسه متاثر شده بود، در ادامۀ کار آنا جارویس، در سال 1872، یعنی یکصد و سی و پنج سال پیش، روز خاصی را برای مادران، و برای صلح بنیان گذاشت.
بدین ترتیب سنت روز بزرگداشت مادر، همراه با بزرگداشت صلح آغاز شد. در این روز اغلب مادرانی که فرزندان خود را در جنگ‌های داخلی از دست داده بودند، گرد هم می‌آمدند. اما این روز هنوز در امریکا رسمی نشده بود.


بیست و سه سال بعد در روز 9 مه سال 1905، آنا جارویس، زنی که روز کار مادر را بنیان گذاشته بود در گذشت. دختر او که نیز نامش آنا بود، بر آن شد که کار جولیا وارد هاو را ادامه دهد و همچنین خاطره و سنت مبارزه مادرش را جاودانه سازد. پس با نوشتن نامه‌ای به قانونگذاران کشور تلاش خود را برای رسمی کردن روز مادر آغاز کرد و دو سال بعد در دهم ماه مه برای اولین بار در شهری که مادرش در روزهای یکشنبه در مدرسه کلیسا تدریس کرده بود، روز مادر را جشن گرفت. به تدریج مردم دیگر شهرهای امریکا روز مادر را جشن گرفتند تا جایی که در سال 1912 چهل و پنج ایالت امریکا روز مادر را رسمی کرده بودند.
تا بالاخره در سال 1914، ـ نود و سه سال پیش ـ به دستور رئیس جمهور وقت امریکا، وودرو ویلسون، روز مادر به عنوان یک روز ملی به رسمیت شناخته شد.

روز مادر در ایران اما، روزی روزگاری مصادف بود با بیست و پنجم آذر ماه و آن خود حکایتی است که می‌گذاریم برای وقتی دیگر.
در برنامه امشب به این بهانه، خاطره ـ نوشته‌ای از اولین سال اعلام روز مادر در ایران که از مدارس شروع شد را می‌شنوید.

برنامه را از [اینجا] بشنوید!
و برنامۀ پیشن را هم از [اینجا]


تاریخچۀ کامل روز مادر در آمریکا را در [اینجا] بخوانید!


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)