تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

«شاهنامه» برای نسل «آی‌پود» (1)




. . . در گسترۀ اینترنت، آنچه البته کم نیست، تعداد وبلاگ‌های ایرانیان است که در موضوعات مختلف و متفاوت نوشته و منتشر می‌شود. اما آنچه که کم هست، وبلاگ یا وب‌نوشته‌های تخصصی است. تارنما یا سامانه‌هایی که متمرکز و تخصصی در بارۀ موضوعی مشخص می‌نویسند.
یکی از این معدود وب‌سایت یا وبلاگ‌هایی که مشخصا و تخصصی به «شاهنامه» می‌پردازد، به‌قلم و تلاش دکتر امیرحسین پروشانی است که دکترای‌شان هم نه در ادبیات، که در علوم پزشکی است.
ایشان پزشک هستند و درس خوانده و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران که پس از طرح و گذراندن دورۀ سربازی، مجددا به دانشگاه تهران برمی‌گردند تا این‌بار در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی تحصیل کنند و مدرک کارشناسی ارشد خود را پس از نوشتن پایان‌نامه‌ای روی مهریشت اوستا بگیرند.
امیرحسین پروشانی، در حال حاضر چند سالی‌ست که مقیم انگستان است و مشغول گذراندن دورۀ تخصصی در رشتۀ پزشکی. در کنار این مشغله، در ضمن وبلاگی هم با نام شاهنامه دارند با مطالب و مقالاتی به‌زبان انگلیسی در معرفی شاهنامه و مصاحبه با صاحب‌نظران و اهل تحیق در امر شاهنامه.
او در معرفی خود می‌نویسد: «از کودکی با ادبیات فارسی، به‌ویژه سبک خراسانی انس داشتم. اما کتابی که شب‌ها با آن به‌خواب می‌رفتم کلیات سعدی بود.
به واسطه رشتۀ تحصیلی و دیدن کودکان ایرانی سرزمین‌های دور از ایران، تصمیم گرفتم تا با هم، با این کودکان نسل «آی‌پود» یک دوره شاهنامه را بخوانم. . .»
پس با این هدف، یعنی آشنا کردن جوانان خارج از کشور با شاهنامه، این سند فخر ایرانیان و زبان فارسی، اقدام به تهیۀ چند برنامه کرده‌اند که به شکل فایل‌های صوتی در وبلاگ‌شان موجود است.
نمونه‌هایی از این برنامه‌ها را با اجازۀ ایشان در برنامه‌های جُنگ صدا پخش خواهیم کرد که امیدواریم مورد توجه شنوندگان قرار بگیرد.

اولین بخش از این برنامه را در [اینجا] بشنوید!


دومین بخش این برنامه را هم در [اینجا]


برنامۀ پیشن جُنگ صدا را هم در [اینجا]


وبلاگ «شاهنامه» را در [اینجا] بخوانید!

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)