تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

جمعه‌بازار قصه در جُنگ صدا

. . . این جمعه به سیزدهم ماه افتادن که اغلب سالی فقط یک‌بار اتفاق می‌افتد، نزد اروپایی‌ها و ـ دست‌کم ـ جماعت سوئدی‌ها، با بعضی باروهای کهنه و خرافی گره خورده و قدیمی‌های این ولایت عقیده داشتند: روزی که جمعه باشد و در ضمن سیزدهم ماه، نحس‌ترین روز سال است و باید از خیلی چیزها و کارها پرهیز کرد!

. . . و انگار با بهار، خاصیتی‌ست ـ حالا یا در هوای آن و یا در شکفتگی و تازگی طبیعت پیرامون ما و یا چه ـ که حس خوب دوست داشتن هم در آدمی زنده می‌شود.

در ادامه برنامه، قصه کوتاه و لطیفی را با عنوان «یک روز بهاری» نوشتۀ «فرخنده نیکو» نویسندۀ ایرانی مقیم شهر گوتنبرگ در کشور سوئد را می‌شنویم. داستانی که می‌تواند به نوعی حدیث نفس ما و شما هم باشد.

. . . و حالا که صحبت از بهار است و حس خوب دوست داشتن و دوست داشته شدن، از مجموعه برنامۀ «داستان‌های کودکانه»، قصۀ معروف «عمو نوروز» را به تهیه و اجرای «ماریا تبریزی‌پور» می‌شنویم.
. . . «جمعه‌بازار قصه در جُنگ صدا» است. برای افراد از هر سنی که باشند قصه‌ای داریم. اولین برنامه از مجموعه برنامۀ «مزرعه سبز» را به تهیه و کارگردانی «محمدعلی نامدار» که نمایشنامه‌ای رادیویی برای نوجوانان است، می‌شنویم.

. . . و بعد از همه اینهاست شاید که درست در دقایق پایانی جُنگ صدای امروز، ما هم یاد ایام کودکی و نوجوانی‌مان می‌افتیم. روزگار قصه و برنامۀ کودک در رادیو ایران. روزگاری که با شنیدن آن برنامه‌ها دنیای تخیل کودکانه‌امان رنگ می‌خورد و شکل می‌گرفت. پس به‌یاد آن روزهای خوش رفته، ترانه‌ای قدیمی و نایاب از ترانه‌های برنامۀ کودک آن سال‌ها را می‌شنویم، حکایت آن کودک است که: کاسۀ سوپ رو سر می‌کشید، فررر فررر فرررر.

برنامه را از [اینجا] بشنوید!
برنامۀ پیشین را هم در [اینجا]

بخش معرفی کتاب در برنامۀ «جُنگ صدا» در [اینجا]

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)