تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

حکایتی از «صادق هدایت» به روایت «مهدی‌اخوان‌ثالث»


مهدی اخوان ثالث بر مزار صادق هدایت در پرلاشز


نوزدهم فروردین ماه مصادف بود با سالمرگ «صادق هدایت»، نویسنده نام‌آشنای معاصر. حکایتی کمتر شنیده شده از او را به کلام فاخر و روایت «مهدی اخوان ثالث» بشنوید!

. . . ساز کوک «ترک» داشت. نواختن گرفتم. نخست کرشمۀ درآمدی ملایم و بعد و بعد همچنان تا بیشتر گوشه‌ها و فراز و فرودها. پنجه گرم شده بود، که ساز خوش بود و راه دلکش و جوان بودیم و شراب ما را نیک دریافته، حالتی رفت که مپرس. و «صادق» را دیدم که سر می‌جنباند و گفتی به زمزمه چیزی می‌خواند.

چون چندی برآمد، برخاست. ساغر منش پر کرده به دستی و به‌دست دیگر نقل، پیش آمد و به‌من داد. نوشیدم شادی او را. ساعر تهی از من بستد و گفت: «افشاری» و به‌جای خویش بازگشت و بنشست، خاموش و منتظر.

من مقام دیگر کردم و دلیر براندم. گرمتر و به‌هنجارتر. می‌رفتم و می‌رفتم، همچنان دلیر. در پیچ و خم راهی باریک بودم، به‌ظرافت و سوز که ناگاه شنیدم صیحه‌ای از صادق برآمد و گفت: بس است! بس، بس! و گریستن گرفت به زار زار، که دلی داشت نازکتر از دل یتیمی دشنام شنیده.

ساز فرو هشتم و سویش دوید. دست فراپیش آورد که به خویشم گذار. گذاشتم و لختی گذشت. . .


برنامه را از [اینجا] بشنوید!
برنامۀ پیشین را هم در [اینجا]

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام! شنیده و دیده بودم كه به روزگار فقر خلاقیت، كارها را، دست اندركاران فرهنگی دوباره خوانی و گاه حتی دوباره‌نویسی می‌كنند! دوباره‌سازی یک برنامه رادیوئی را، اما در زمانه نوبر كردم! آن بخش مربوط به هدایت و الفت و انسی كه با موسیقی ایرانی می‌داشته است را می‌گویم، در «جنگ صدا».همان كه نام تقی تفضلی یعنی راوی داستان و همنشین هدایت در آن دیدار، سهوا و یا . . . از متن همكار شما حذف شده! محض اطلاع این بخش جنگ صدای شما، كپی ضعیف و غیر دقیقی از اصل است! و اصل همان است كه در برنامه گلچین هفته و با گویندگی حرفهای لطیف و موثر خانم مجری گلچین هفته اجرا شده! و البته با گشایشی با تكنوازی بی‌نظیر و منحصر بفرد مرحوم استاد عبادی! و با برش و مونتاژی نرم و سیال، از متن به موسیقی و بالعكس! قصد كم‌ارزش دانستن و نمودن كار همكار شما در میان نیست! ینظرم اما، شما آمده‌اید كه به سهم خودتان نگذارید جهان جوان ایرانی عقب‌عقب برود! و پس چرا باید كاری ساخت كه به قوزک پای نولید پیش از خود نرسد؟ با گویندگی ضعیف كه پاریس را پااااریس بگوید با مكث و تنفس‌های نابجا رمق نثر خوشآهنگ اخوان را بگیرد و موسیقی‌گذاری ضعبف‌تر، كه آن سه‌تار بر پیشانی برنامه نصب!!!! كند! انصاف را، خود بشنوید و مقایسه كنید! خب اصل‌اش را پخش كنید! حال كه ری و روم و بغداد در كار آن‌اند كه حافظه از نسل اكنون بربایند تا راه گم كنند و بیاد نیاورند خورشیدشان كجاست! شما دیگر مكنید! دستكم مطلع آن شعله‌ور خون‌بوته مرجانی را، بیادشان بیاورید! سهند گذشته فرهنگی را بنمائید، بادا كه خود بر دماوند فردا بر آیند! ذهن و زبانتان، به‌نیرو باد.!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دوست خوب و شنوندۀ گرامی: جناب تکنواز
از ما نیز سلام.
خوشحالم که عزیزان آگاه و دلسوزی چون شما شنوندۀ «جنگ صدا» هستند و آنقدر اهمیت می‌دهند که در نقد و راهنمایی و پیشنهادات خود زحمت نوشتن کامنتی از ایندست را هم بر ‌خود هموار کنند.
در خصوص حذف نام «تقی تفضلی» راستش اینکه حذفی صورت نگرفته. شما اگر یک‌بار دیگر آن بخش از برنامه را بشنوید حتما نام «تقی تفضلی» را به نقل از زنده‌یاد اخوان‌ثالث، به عنوان راوی آن ماجرا خواهید شنید. در واقع هیج نام و جمله‌ای از آن‌بخش از مطلب حذف یا تغییر داده نشده است.
شاید منظورتان نبودن این نام در متن کوتاهی که در معرفی محتوای برنامه در بالای همین کامنت نوشته‌ایم باشد، که همانگونه که متوجه شدید، آن متن در واقع نه نقل تمام ماجرا، بلکه فرازی است از آنچه که در اصل برنامه به‌شکل گفتاری اجرا شده.
و بعد اینکه چه خوب می شد اگر می‌دانستیم برنامه «گلچین هفته» کدام برنامه است و از کدام رادیو و از کجای این کره خاک پخش می‌شود. راستش نام این برنامه را اولین بار است که در کامنت شما می‌خوانم، ولی حتما آنطور که شما وصفش را کرده‌اید باید برنامه‌ای وزین و شنیدنی و معتبر باشد. حضور و وجود چنین برنامه‌ها و رادیوهایی ـ گرچه خود نشنیده باشم ـ باعث خوشحالی و امیدواری است. همین‌که توانسته مخاطبی چون شما را جذب کند، نشانۀ توفیق این برنامه است. ولی واقعیت این است که قصد «کپی کردن» نبوده و نیست. چه اگر چنین بود دست‌کم به‌جای سه‌تار ذوالفنون در سرلوحۀ برنامه، گشایشی با یکی دیگر از تکنوازی‌های مرحوم عبادی را کپی می‌کردیم و سعی در پیاده کردن آن شیوه از برش و مونتاژ نرم و سیال از متن به موسیقی و بالعکس، تا اینهمه شرمندۀ شنوندگانی که مثل شما آن برنامه را هم شنیده‌اند نشویم و لااقل خودمان را تا حوالی قوزک پای آن برنامۀ از پیش تولید شده برسانیم.
گویندگی ضیعف را اما قبول دارم که باید با تکرار و تمرین بیشتر برطرف کنم، و حتما که چنین خواهم کرد، آن مکث و تنفس‌های نابجا هم البته از همان نقیصه‌ای است که اشاره کردید، وگرنه به قصد بی‌رمق کردن نثر خوش‌آهنگ اخوان، نبوده و نیست. این‌را هم شما قبول کنید.
باز هم از حسن نظر و توجه‌ای که دارید صمیمانه سپاسگزارم و راهنمایی‌ها و پیشنهادات سازندۀ شما و دیگر شنوندگان همدل و همراه با برنامه‌های جُنگ صدا را پذیرا هستم و به‌گوش جان خواهم شنید.
علیرضا افزودی (جُنگ صدا)

-- تکنواز ، Apr 10, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)