تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مجلۀ گفتاری جُنگ صدا

وقتی دورم، به تو نزدیکترم. . .





این‌روزها خبر نمایش فیلم مستند «چنین دور، چنین نزدیک» از «عیسا وندی» کارگردان ایرانی مقیم گوتنبرگ، در رسانه‌های گروهی سوئد مطرح است. او را به استودیوی جُنگ صدا دعوت کردیم تا در بارۀ این فیلم صحبت کنیم. حاصل آن، گپ و گفت‌وگویی شد مفصل در بارۀ این فیلم و سابقۀ کارهای سینمایی «عیسا وندی». در برنامۀ امشب آن بخش از این مصاحبه را که مربوط به تازه‌ترین فیلم اوست می‌شنوید.
. . . می‌دانیم که بسیاری از شنوندگان «جُنگ صدا» ایرانیان خارج از کشور هستند. ایرانیانی که چه بسا در میان آنها کسانی با همۀ دور بودن‌هایشان، نوروز و بهار میهنی را نزدیک به‌خود حس کرده‌اند. برخی با رنگینی سفرۀ هفت‌سینی که به حرمت نوروز، یا به‌یاد آن خاطرات خوب دور چیده‌اند. عده‌ای شاید با تفالی از دیوان حافظ، و پاره‌ای هم با بانگ مرغان بهاری که به‌گوش دل شنیده‌اند. شعر «بهار میهنی» سرودۀ «فریدون انوشه» حکایت همان دور بودن‌ و با این وجود باز نزدیک بودن‌هاست.

. . . سالها پیش نوشتاری از دکتر «صدرالدین الهی» استاد دانشکدۀ ارتباطات در تهران که حالا سالهاست مقیم آمریکاست، در ماهنامۀ «روزگار نو» که به سردبیری «اسماعیل پوروالی» در فرانسه می‌شد، به‌چاپ رسید که گرچه خود، یاد ایام گذشته است و از چاپ آن سالها گذشته؛ اما آنچه او روایت می‌کند انگار همین دیروز است.

برنامه را از [اینجا] بشنوید!

برنامۀ پیشین را هم در [اینجا]

فیلم را از سایت تلویزیون سوئد در [اینجا] ببینید!

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)