تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
به وبلاگ من هم سر بزن- 6

انتخاب یا تخریب؟

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

کمتر از یک ماه و نیم به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است و بحث در زمینه انتخابات، کاندیداها و انتقاد به کاندیداهای جناح‌های مختلف در بین وبلاگ‌نویسان داغ است.

بعضی از این وبلاگ‌نویسان از میرحسین موسوی می‌نویسند، بعضی از کروبی و بعضی هم از کاندیداتوری محسن رضایی و یا حتی از رهبری.

Download it Here!

آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه در دیداری که با پرستاران، معلمان و کارگران سراسر کشور داشت در خصوص انتخابات گفت:

«برغم تلاش دشمن برای خدشه‌دار جلوه دادن انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، ملت بزرگ ایران، با حضور پرشور و صمیمانه خود در انتخابات ریاست جمهوری، انتخاباتی می‌آفریند که دشمن را خشمگین کند.»

همچنین آیت الله خامنه‌ای در ادامه گفت:

«این روند در تمامی سی سال اخیر با قوت و قدرت ادامه یافته اما دشمنانی که منافع نامشروع آنان در ایران قطع شده است، با نادیده گرفتن یا انکار پدیده مبارک و با ارزش حضور مردم در مدیریت کشور، همواره تلاش کرده‌اند به انتخابات ایران خدشه وارد کنند.»

در همین زمینه مهدی جامی در وبلاگش «سیبستان» می‌نویسد:

«آقای خامنه‌ای! انتخابات سالم یک پایه‌اش این است که شما وارد معرکه انتخابات نشوید! این چه طور انتخابات سالمی است که رئیس مجلس سابق شما و رئیس جمهور سابق و نخست وزیر دوره جنگ همه از سلامت انتخابات ابراز نگرانی کنند، اما شما بیایید و بگویید این حرف‌ها حرف دشمن است!

این یعنی بستن دهان منتقدانی که خود از بلندپایگان همان نظام‌اند. این هر چه باشد معنایش انتخابات سالم نیست.

آقای خامنه‌ای! چرا به خود اجازه می‌دهید هر کسی را با هر میزان از خدمات و سوابق برای نظامی که رهبری‌اش را بر عهده دارید به نزدیکی با دشمن و تکرار حرف‌های دشمن متهم کنید؟ آیا می‌خواهید بگویید مردان جمهوری اسلامی آن‌قدر خام و ناپخته‌اند که نمی‌توانند فرق دوست از دشمن بدهند و شما باید مدام به آن‌ها تذکر بدهید؟...»

مهدی جامی در ادامه خطاب به آقای خامنه‌ای می‌نویسد:

«آقای خامنه‌ای! آدم خردمند ابهامات و شبهات را جواب می‌دهد نه اینکه دهان منتقدان را ببندد. فرض کنید اصلا این رجال سابق نظام همه بر خطا باشند. اما چنین شبهه‌ای قویا وجود دارد که نظام تحت رهبری شما می‌تواند به سابقه ده‌ها بار دخالت و دست‌کاری در دوره‌های پیشین باز هم در انتخابات دست ببرد. چرا کاری نمی‌کنید که شبهه برطرف شود؟

دشمن که پاسخ همه سوال‌ها و شبهه‌ها نیست. چرا در ساختار برگزاری انتخابات تجدید نظر نمی‌کنید تا شبهه انگیز نباشد؟ چرا به شورای نگهبان تذکر نمی‌دهید که در موضع تهمت ننشیند و از این و آن جانبداری نکند؟...

شما می‌گویید جمهوری اسلامی مردم را وارد صحنه کرده است و آن دوره گذشته است که «هرچه دستگاه قدرت اراده می‌کرد از صندوق‌ها در می‌آمد.» طیب الله! بفرمایید الان نسبت قدرت و انتخابات چیست؟

جایگاه شورای نگهبان و نظارت استصوابی و رد صلاحیت کجاست؟ و چرا شما وقتی آدم فاسد و کذابی مثل کردان در مقام وزارت کشور قرار گرفت هیچ عتاب و خطابی نکردید و نگفتید که این کار دشمن است؟...»

و اما محمد تاج احمدی در وبلاگش «سکوت» از «نسل ما و انتخابات» می‌گوید و انتقادش را به فضای انتخابات الان این‌طور عنوان می‌کند:

«... متاسفانه اگر بخواهیم خودفریبی‌های رسانه‌ی ملی را کنار بگذاریم! باید بگوییم بخش اعظمی از مردمی که کاندیداها روی آرای شان حساب کرده‌اند رویکردی انفعالی نسبت به انتخابات (و کلّا سیاست) دارند و حتی خیلی‌هاشان اصلا نمی‌دانند انتخابات کی برگزار می‌شود و چه کسانی کاندید می‌شوند!

این درحالی است که متولیان و مسئولان امر که در ستادهای انتخاباتی هستند تا بحال برنامه‌ی مشخصی برای انتخابات نداشته‌اند (البته منظورم من جناح حاکم نیست!) در شهری که ما زندگی می‌کنیم اکثریت قریب به اتفاق مردم و تقریبا ۷۰ – ۸۰ درصدشان دیدگاه و شناخت روشنی نسبت به برنامه ها و رویکردهای کاندیدا ها ندارند و خیلی‌ها (خاصه جوانان) برخی از کاندیداها را اصلا نمی‌شناسند...»

محمد تاج احمدی ادامه می‌دهد:

«صرف راه اندازی یک وبلاگ که بصورت نامنظم، ناشیانه و غیرحرفه‌ای و بدون رعایت مصالح به روز می‌شود را نمی‌توان کار رسانه‌ای ثمر بخش دانست!»

نویسنده وبلاگ سکوت در ادامه از رفتارهای نسنجیده بعضی از حامیان کاندیداها می‌گوید:

«رفتار های نسنجیده و بدور از شئون برخی از حامیان کاندیداها در تخریب رقبا و یا حتی برخورد های نامناسب و زننده با مردم، نتیجه‌ی عکس داشته و تنور انتخابات را سردتر از این می‌کند!

یادمان نرود که فی‌الحال ما در مملکتی زندگی می‌کنیم که تساهل و تسامح در حال انقراق است! و بی‌برنامه‌گی، قشری‌گری، غیبت، تخریب و خشونت و بی‌عدالتی دارد تبدیل به رسومی پایدار می‌شود! یادمان نرود که مملکت ما دارد به غیر تخصصی شدن پیش می‌رود و به دلیل برخی سیاست‌های نادرست و بعضا تاسف آور گسست بین نسل‌ها در حال افزایش است، و جوانان سیاست گریزتر هستند!

هرچند که در ایران امروز، احزاب که آینه‌ی تمام نمای جامعه‌ی ما هستند تنها در ایام انتخابات تشکیل می‌شوند و بعد از آن تقریبا از بین می‌رود و تنها یک اسم از آن باقی می‌ماند!

این‌که سخن‌گوی حزبی که مادر احزاب اصلاح طلب است در مصاحبه‌ی خود می‌گوید: "که شاخه و ستادهای استانی ما از هرکاندیدایی که صلاح دانستند یعنی چه؟ آیا اسم این بی‌برنامه‌گی نیست! جالب این است که مردان نامی این حزب خود یکی از ناقدان دولت نهم از باب بی‌برنامه‌گی او هستند!

من سیاست‌های دولت فعلی به هیچ وجه را تائید نمی‌کنم اما از نظر من کسانی که در جناح مخالف دولت نهم را متهم به بی‌برنامه‌گی می‌کنند خواهش می‌کنم یک نگاه به گذشته‌ی حزب‌شان بی اندازه‌اند و ببینند که چه راهی را در پیش گرفته‌اند! لا اقل شما که ناقد بی‌برنامه‌ها هستید، برنامه ریزی داشته باشید!...»


و بالاخره محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسما کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

محمدرضا یزدان پناه در وبلاگش «بوی خاک» در این رابطه می‌نویسد:

«... در نگاه اول به نظر نمی‌آید این مساله تاثیر چندانی در آرایش کنونی نیروهای درون جناح راست که «مصلحت» را در حمایت از رئیس ‌دولت نهم دیده‌اند و البته «سمبه پرزوری» هم این مصلحت را تقویت می‌کند، داشته باشد.

بنابراین رضایی می‌تواند در این مسیر بر روی حمایت‌ها و کمک‌های برخی گروه‌های حاشیه‌ای اصول‌گرا مانند آبادگران جهادی، ائتلاف مردمی اصولگرایان، حزب توسعه و عدالت، تعدادی از نمایندگان مجلس و البته برخی مقامات ارشد کشور و چهره‌های شاخص جناح راست که از سیاست‌های احمدی‌نژاد دل‌چرکینند، (مانند قالیباف، لاریجانی، باهنر، توکلی و برخی دیگر) حساب کند.

درباره حجم و کیفیت حمایت نیروهای بدنه سپاه پاسداران از رضایی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت اما با توجه به تغییرات گسترده رخ داده در سپاه در مقایسه با دوران جنگ و خروج اکثر نیروها و پرسنل قدیمی آن در سال‌های اخیر، رضایی امید چندانی به این حمایت‌ها نخواهد داشت.

علاوه بر این، رضایی از آن دست نیروهای جناح راست است که علاقه زیادی به اتخاذ ژست مستقل دارد و مواضع سالیان اخیر او علیه طیف محافظه‌کار این جناح و رابطه نه چندان گرمش با روحانیت سنتی، باعث شده که این طیف هرگز او را جدی نگیرد...»

محمدرضا یزدان پناه در پایان پیش بینی می‌کند که محسن رضایی با استناد به موارد فوق، در مجموع شانس چندانی برای نقش‌آفرینی ویژه در انتخابات پیش‌رو نخواهد داشت...»

چندی پیش از توزیع رایگان سیب زمینی میان مردم گفتیم که خیلی‌ها آن را یک اقدام انتخاباتی از سوی احمدی نژاد می‌دانستند. این در حالی است که احمدی‌نژاد قول داده است که حتی «یک ریال» از پول کشور را برای مقاصد انتخاباتی مصرف نکند. اما در این بین گویا بن کالا هم به تراول چک و سیب‌زمینی رایگان اضافه شده است.

روزنامه اعتماد در شماره روز یکشنبه خود با انتشار این خبر آورده است: «در اراک به خانواده‌هایی که زن و مرد آن سالمند هستند، دو برگ بن ۳۰ هزار تومانی و به سایر خانواده‌ها یک بن ۳۰ هزار تومانی پرداخت کرده است. رقم این بن‌ها در سایر شهرستان‌ها متفاوت است.»

اما در وبلاگ «بر ساحل سلامت» خبری از توزیع سی‌دی‌های تبلیغاتی احمدی نژاد می‌خوانیم.

سمیه توحیدلو در وبلاگش از توزیع این سی‌دی‌های تبلیغاتی با پول مردم می‌گوید و این‌که این سی‌دی‌ها با وانت در سطح شهرها توزیع شده است.

«این سی‌دی‌ها با جلد کاملا کار شده و در بسته‌هایی حاوی ۴ سی‌دی در تیراژ وسیع آماده شده و توزیع کننده آن نها ریاست جمهوری بوده است.»


سمیه توحید لو می‌نویسد:

«با پول دولت و با استفاده از محیط ریاست جمهوری به راحتی فعالیت‌های تبلیغاتی انجام می‌گیرد.
نکته جالب این‌که در برخی از سی‌دی‌ها از اسامی‌ای استفاده شده که مشخصا گروه‌های خاصی داعیه دار این اسامی هستند.

برای این فعالیت تبلیغاتی از نام رهبری و هر دستاویز دیگری استفاده می‌کنند. بدانیم که این هنوز اول راه است!»

و اما سری می زنیم به پایگاه خبری حامیان سید محمد خاتمی «یاری نیوز». در مطلبی از این سایت از برنامه‌های انتخاباتی حجت‌الاسلام مهدی كروبی می‌خوانیم.

به گزارش پایگاه خبری یاری، حجت‌الاسلام مهدی كروبی گفته است:

«ما سال ۷۹ در اوایل مجلس ششم تصویب كردیم هر كاندیدا می‌تواند حداقل یك نماینده پای صندوق‌ها داشته باشد. ما هم می‌خواهیم نمایندگان خود را در استان‌ها انتخاب كنیم، به آن‌ها آموزش قانونی دهیم و برنامه‌هایی داریم كه آنها از آرای ما حفاظت و از هر صندوق صورت‌جلسه‌ای ارائه كنند.»

در ادامه آمده است که دبیر كل حزب اعتماد ملی در حاشیه‌ همایش خلیج فارس در جمع خبرنگاران گفته است:

«ما نخواسته‌ایم كاری خلاف قانون انجام دهیم. برخی حرف‌هایی می‌زنند كه ایجاد شك می‌كند. اگر هم بخواهند نمایندگان ما را پای صندوق‌ها راه ندهند یا برای آنها كارت صادر نكنند، این‌طور نیست كه دست روی دست بگذاریم، بلكه آن‌ها را بمباران خبری می‌كنیم.»

از اقدامات انتخاباتی گفتیم و برنامه های انتخاباتی مهدی کروبی. وبلاگ «ایمایان» هم نگاهی دارد به رفتارهای انتخاباتی کاندیداهای مختلف. نویسنده این وبلاگ از ریا و انواع مختلف آن می‌نویسد. او می‌گوید:

«... کرّوبی این روزها سعی می‌کند از موسوی عقب نماند و مدام می‌گوید اگر موسوی فلان می‌کند من بهمان می‌کنم یا پس از نوشتن بعضی وبلاگ‌نویسان در مورد لزوم به کارگیری وزیر زن بلافاصله گفت که حتماً یک یا چند وزیر زن خواهم داشت و سپس در اقدامی عجیب از تغییر قانون اساسی گفت که یادم هست وقتی زمانی خاتمی همین را گفت با چه واکنش تندی از جانب محافظه‌کاران روبه‌رو شد. با تشکّر ویژه از تیم مشورت‌دهنده به ایشان، از این دوستان خواستاریم که باقی نظرات ما را نیز به ایشان منتقل کنند.

محمود احمدی‌نژاد نامه‌ای به سعید مرتضوی نوشته و از حق و حقوق رکسانا صابری و حسین درخشان و لزوم ایجاد امکان دفاع برای آنان گفته است.

گرچه سپردن دادگستری به مرتضوی مثل سپردن گلّه‌ی گوسفند به گرگ است و باز هم گرچه این نامه نشان می‌دهد که در این دیار، رعایت قسط و عدل و امکان دفاع از یک متّهم آن چنان کیمیا شده که برای تحقّق آنها نیاز به نامه‌ی رئیس جمهور کشور هست ولی اگر به نتیجه‌ای منجر شود و مثلاً درخشان آزاد شود یا صابری از تهمت جاسوسی برهد، شاید خیلی هم بد به نظر نیاید؛ ولی نکته‌ای اینجا هست و آن هم اینکه از رئیس‌جمهور در چهارسال گذشته انتقاد می‌کردند که رفتارش رفتاری انتخاباتی است.

بله، رفتارش انتخاباتی بود ولی با نشانه‌گیری قشری که به او رأی داده بودند و نه کسانی که از او رو برتافته بودند. جمع کردن مردم در اجتماعات و تصدّق به عامّه، چیزی بر او نمی‌افزود ولی اگر به خاطر بر سر قدرت ماندن، دولتیان رو به ریای مفید (مفهومی متناقض مثل « بمیر و بدم» خودمان) بیاورند که منتقدان خود را نیز مجاب کنند، به نفع آنان است. احمدی‌نژاد در جشنواره فجر هم «درباره‌ی الی» را از خطر توقیف رهاند و گاه‌گداری از این کارها کرده است که نفس عمل بد نیست...»

وبلاگ ایمایان معتقد است که وقتی کسی ریا می‌کند ولی به هر حال سودی می رساند، نیت اش مهم نیست و آن نیت مساله‌ای است بین او و خدای او. او در خصوص کارهایی که محمود احمدی نژاد می‌کند، می‌گوید:

«برعکس دیگران که به نیّت او کار دارند، با نیّت او هم کاری ندارم ولی می‌گویم چرا دائمی و با برنامه نیست. مثلاً انتقاد از طرح مبارزه با بدحجابی چرا امسال باید بیان شود و دوسال گذشته چرا وی سکوت کرده بود؟ آن هم در حالی‌که در دوران انتخابات گذشته از اینکه او را به محدود کردن جوانان و زنان متّهم می‌کردند، گله داشت.»

به هر حال این بحث‌ها تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت، بحث‌های میان جناح‌های اصول‌گرا و اصلاح طلب، بحث‌هایی که در میان وبلاگ‌ها دیده می‌شود و همچنین انتقادهایی که وبلاگ نویسان به کاندیداهای مختلف دارند.

ما هم در پایان یک بار دیگر سری می‌زنیم به پایگاه خبری حامیان سید محمد خاتمی، «یاری نیوز» و نگاهی داریم به سخنان اخیر حجت الاسلام جعفر شجونی و انتقاد تندش نسبت به اصلاح طلبان.

«عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، سخنان اخیر اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به گردوهای پوچی تشبیه کرد که از آن یک قاشق فسنجان هم در نمی‌آید.»


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام جعفر شجونی دوشنبه شب در جمع مردم شهرستان قزوین گفت:

«سالهاست از نزدیک رویدادهای سیاسی را رصد کرده و افرادی که قصد خدمتگزاری واقعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارند کاملا می‌شناسم.»

وی با بیان اینکه مردم کاملا حزب و گروهی را که می‌خواهند مملکت را به سمت غرب ببرند، می‌شناسند اظهار داشت: «باید چنین آرزویی را به گور ببرید چرا که مردم ایران همواره آگاه و بیدار هستند.»

وی همچنین افزود:

«افرادی که برای اینکه رییس جمهور شود دم از حذف قانون فیلترینگ و جمع کردن گشت ارشاد می‌زنند، آن‌ها تنها می‌توانند آرای زنهای خیابانی و اراذل و اوباش را کسب کنند.»

او تصریح کرد:

«من مفهوم اصلاحات را طی هشت سال حکومت آنان و زمان کنونی نفهمیدم اما اگر معنی دقیق اصلاح طلبی را فردی توانست برای من معنی کند به آن هدیه می‌دهم.

نمی دانم چه کسی چپ و راست را در ایران مطرح کرد اما این را خوب درک می‌کنم که از جبهه اصلاح طلبی چیزی جز وابستگی به غرب سود دیگری نیست.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کدام انتخابات . کدام کاندیدا .

-- بدون نام ، May 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)