تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه نهم

از تروریسم مقدس تا ثروت‌اندوزی با عرق جبین

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

بعد از مجموعه مقالات قرآن محمدی، اکبر گنجی سری تازه‌ای را با عنوان «امام زمان به چه کار فقها می‌آید» شروع کرده است. «تاملاتی درباره‌ تروریسم‌مقدس» عنوان اولین مقاله‌ اکبر‌ گنجی از این سری است که روی سایت زمانه منتشر شده است.

Download it Here!

هدف وی از این مقاله‌ها این است که به جنجال‌های بنیاد‌گرایان درخصوص «قرآن محمدی» و دلایل وجود امام زمان پاسخ بدهد.

نوشته‌های وی همیشه از پرکامنت‌ترین مطالب سایت زمانه هستند. این مقاله هم با ۴۷ کامنت با واکنش زیاد خوانندگان زمانه مواجه شده است.

«موعودگرایی ادیان و مهدی موعود شیعیان» و «نقد دین، نقد دولت» عنوان بخش‌های بعدی این مجموعه هستند که هر دوی آن‌ها کامنت‌های زیادی دریافت کرده‌اند.

در همین رابطه آرش نراقی نیز مقاله‌ای با عنوان «اکبر گنجی و آموزه قرآن محمدی» درباره اندیشه‌های گنجی نوشته است، که هفته گذشته روی سایت زمانه منتشر شد و بیش از ۶۰ کامنت گرفت.

سینما جمهوری تهران جمعه گذشته دچار آتش‌سوزی شد. بر اثر این حادثه که چهار صبح روی داد، طبقه اول این سینما به کلی از بین رفت.

مالکیت سینما جمهوری متعلق به علی مصفا، بازیگر مشهور سینمای ایران است. برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه اعتماد از احتمال عمدی بودن این آتش‌سوزی خبر داده‌اند.

اما علی مصفا در گفت و گو با رادیو زمانه با رد احتمال سیاسی بودن آتش‌سوزی سینما جمهوری گفت منتظر نتیجه کارشناسان آتش‌نشانی درباره علت وقوع این حادثه می‌ماند.

روزنامه اعتماد احتمال می‌دهد که آتش‌سوزی این سینما به حضور علی مصفا و لیلا حاتمی در مراسم دعوت از محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دهم مرتبط باشد‌. این خبر از پرخواننده‌ترین و پرکامنت‌ترین خبرهای هفته گذشته بود.

خبر پرخواننده دیگر به بازداشت ۴۰ نفر در یک جشن تولد مربوط می‌شود. پلیس بوشهر در جنوب ایران، ۴۰ دختر و پسر را که در یک جشن تولد گردهم آمده بودند، بازداشت کرد.

پلیس اعلام کرده که ۲۲ پسر و ۱۸ دختر شرکت‌کننده در این جشن ‌تولد را شنبه‌شب در حالی که «مست و نیمه‌برهنه» بوده‌اند، دستگیر کرده است.

سن اکثر افراد دستگیر شده، بین ۲۲ تا ۲۴ سال اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، تعدادی از دستگیر‌شدگان با «اخذ تعهد» آزاد شده‌اند.

منابع دانشجویی در ایران اعلام کردند، پنج دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیر طوسی به دلیل اعتراض در جریان سخنرانی رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی در این دانشگاه، در مجموع به هشت ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

اردوان روزبه پیرامون جزئیات این موضوع با میلاد اسدی، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر و مدیر‌مسوول نشریه توقیف شده «درنگ» گفت و گو کرده است.

میلاد اسدی، در این باره می‌گوید: «ما سعی داشتیم با ایراد یک‌سری سوالات مشخص بحث را دوسویه کنیم و از ایشان بخواهیم که به سوالات ما هم جواب بدهند و تنها به بازگویی عقاید یک‌سویه‌ی خودشان نپردازند».

این گفت و گو با عنوان «رحیم پور ازغدی به تک صدایی عادت کرده است» واکنش‌های زیادی از طرف خوانندگان به همراه داشت.

این هفته هم طبق معمول هر هفته زمانه، بیژن روحانی به موضوع میراث فرهنگی پرداخته است. برنامه گذشته با عنوان «فرضیه‌ای جدید در مورد اهرام مصر» مروری به یافته‌های جدید مصرشناسان دارد.

تاکنون تحقیقات بسیار مفصلی در مورد اهرام باستانی مصر صورت گرفته و صدها کتاب و هزاران صفحه مقاله در مورد آن‌ها نوشته شده است، اما این ساختمان‌های استثنایی همچنان از زاویه‌های مختلفی مورد بررسی متخصصان رشته‌های گوناگون قرار می‌گیرند.

به تازگی رشته مصرشناسی، شاهد دو تحول جدید بوده است که هر دو آن‌ها باز هم به هرم‌های مصری مربوط می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین مسایلی که در مورد این ساختمان‌های عظیم با قدمتی بیش از چهار هزار و پانصد سال مورد سوال است، چگونگی ساخته شدن آن‌هاست.

زمانه در کنار برنامه‌های متنوع خود به موسیقی هم می‌پردازد. محمود خوشنام که همه او را با شبانه‌هایش می‌شناسیم چندی است مجموعه جدیدی را با عنوان «از تصنیف تا ترانه» آغاز کرده که هربار به معرفی یک تصنیف‌ساز می‌پردازد.

علی اکبرشیدا، عارف قزوینی و جواد بدیع‌زاده از جمله این تصنیف‌سازها هستند که در این برنامه معرفی شده‌اند. «تابلو موزیکال‌های جامعه باربد» عنوان آخرین برنامه اوست که به معرفی اسماعیل مهرتاش از مبتکران موسیقی صحنه‌ای اختصاص یافته است.

در بخش تازه‌های نشر زمانه در هفته گذشته کتاب‌ «مدرنیته، شبهه و دموکراسی» نوشته اصغر شیرازی معرفی شده است. این کتاب بر مبنای یک بررسی موردی درباره حزب توده ایران از آغاز پیدایش تا سال ۱۳۷۸ است.

«تهران ترانزیت» تالیف و گردآوری مالو هالاسا و مازیار بهاری از سوی نشر گارنت در ۲۴۰ صفحه منتشر شده است. مالو هالاسا، محقق، نویسنده و روزنامه‌نگار و مازیار بهاری، روزنامه‌نگار و فیلمساز است‌. این کتاب در دو نسخه‌ انگلیسی و آلمانی منتشر شده و به مسایل اجتماعی، فرهنگی و هنری ایران معاصر می‌پردازد.

محمدصادق محصولی به عنوان سومین وزیر کشور دولت نهم از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفت. کلاغ‌های نیک‌آهنگ هم در هفته گذشته از این موضوع نگذشتند و خبرهای جعلی خودشان را به این جریان اختصاص دادند.

«سردار محصولی از مجلس امام زمان رای اعتماد گرفت. نامبرده که با عرق جبین نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان ثروت غیر بادآورده جمع کرده بود، مشغول نوشتن کتاب چگونه در نظام مقدس میلیاردر شویم و ساده‌زیستی کنیم می‌باشد.‌

کارشناسان احتمال می‌‌دهند با عنایت به روش‌های ثروت‌اندوزی سردار محصولی، ایشان صندوق‌های رأی انتخابات سال آینده را به مزایده بگذارد و معمولاً هم سپاه پاسداران برنده اکثر مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی است. پیشاپیش انتخاب مجدد آقای احمدی‌نژاد را تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم».

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)