تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه شصت و هشتم

جشن تولد شهدا و موسیقی برای حیوانات

لیدا حسینی‌نژاد

در شصت و هشتمین قسمت فلاشر، ابتدا سری به وبلاگ‌های «وارش» و «آرش کمانگیر» می‌زنیم که از اعدام یعقوب مهرنهاد نوشته‌اند. سپس با «تلخ‌نوشته‌های یک مشهدی» همراه می‌شویم که از تصمیم بنیاد شهید قم برای گرفتن جشن تولد برای شش هزار شهید، انتقاد کرده است. در پایان هم نگاهی به سخنان آیت‌الله ملک حسینی می‌اندازیم که گفته است: «موسیقی فقط برای حیوانات و دیوانه‌ها خوب است»

Download it Here!

اعدام یعقوب مهرنهاد، شوکی بر فعالان مدنی!

یعقوب مهرنهاد، روزنامه‌نگار و فعال بلوچ صبح روز دوشنبه در زندان زاهدان اعدام شد. آسیه امینی در روزنویس‌های خود، وارش درباره اعدام یعقوب مهرنهاد می‌نویسد:

یعقوب مهرنهاد، روزنامه‌نگار زاهدانی بود که سرپرستی روزنامه مردم‌سالاری در استان سیستان و بلوچستان را به عهده داشت. او دبیر انجمن «جوانان صدای عدالت» بود؛ انجمنی که سال ۸۱ با مجوز رسمی و دولتی از سوی سازمان ملی جوانان شروع به کار کرد.

اتهام یعقوب مهرنهاد محاربه عنوان شد و ارتباط با گروه جندالله. اما اینک‌ه آیا این اتهام بعد از دستگیری و با اقرار وی تأیید شد یا این‌که مستندات بیرونی وجود داشت، خدا داند. ولی سؤال این است که چرا جرم محاربان در یک دادگاه علنی بررسی نمی شود؟

آیا ما روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی حق نداریم بدانیم اتهام همکار روزنامه‌نگارمان چگونه ثابت شده است؟ و آیا ارتباط با گروه‌ها! مثل اتهام فساد مالی و اخلاقی، که پیش از این اولین اتهام وارد بر فعالان اجتماعی و سیاسی بود، قرار است از این پس به بازداشت‌شدگان مدنی و اجتماعی وارد شود و آن‌ها را بالای دار ببرد!؟

اگر چه حتی به این پرسش ساده نیز پیش از این پاسخی داده نشد که او اصلاً چرا و چگونه دستگیر شد؟ آیا این‌که گفته و نوشته‌اند دستگیری او به جلسه پرسش و پاسخی که انجمن جوانان صدای عدالت در استان برگزار کرده و مسؤولان را به چالش کشیده بود، بر می‌گردد؟

همه این حرف‌ها دیر زده می شود. یعقوب مهرنهاد امروز اعدام شده است و همه ما در شوکی باورنکردنی به سر می‌بریم ...


در همین رابطه در وبلاگ آرش کمانگیر می‌خوانیم:

نکته اساساً این نیست که یعقوب مهرنهاد چه کرده است. سؤال این است، کشتن یک آدمیزاد ۱۰ دقیقه وقت می‌خواهد. طناب را بنداز و بکش بالا. پا می‌زند و تمام.

اما که چه؟ چه می‌خواهیم به دست بیاوریم از این خشونت؟ آدمی‌زاد را به نام اراذل و مخالف سیاسی بالای دار کشیدن می‌خواهد به من و تو چه بدهد؟ جز این که اصرار می کنیم بر این عقیده‌ی خام که «خشونت حلال مشکلات است»؟

فرض کنیم یعقوب میرنهاد رفیق غار تروریست بلوچستانی است. با بالای دار کشیدنش، جز این است که بهانه می‌دهیم به جوانک که باز رهزنی کند؟ جز این‌که کمکش می‌کنیم برای تبلیغ عقیده‌اش؟

حال ما خوب است؟


دست بردارین از سر شهدا!

در خبرگزاری ایسنا آمده که بنیاد شهید استان قم قرار است روز ۱۵ مرداد برای شش هزار شهید این شهر جشن تولد بگیرد. این را در وبلاگ تلخ‌نوشته‌های یک مشهدی می‌خوانیم. مسعود مشهدی می‌گوید:

قبلاً مراسمی با عنوان‌های پاسداشت، یادواره، بزرگداشت و غیره شنیده بودم؛ اما جشن تولد برای شش هزار شهید دیگه از اون حرف‌هاست! حاج اقای پورامینی فرمودن در این روز خیابان‌ها چراغانی و مسابقاتی هم برگزار می‌شه!

والله ما از قدیم‌الایام یادمونه برای شهید سوگواری می‌کردن و یاد و خاطراتش رو زنده نگه می‌داشتن! از امام حسین و یارانش بگیر تا شهدای جنگ ایران و عراق ... دیگه ندیده بودیم برای شهدا جشن تولد بگیرن و آذین‌بندی کنن!

درسته که گفتن امسال، سال نوآوریه؛ اما نه دیگه این نوآوری‌های من درآوردی! حالا مثلاً اگه یکی بیاد بگه تو ماه محرم برای شهدای کربلا جشن تولد بگیریم و خیابون‌ها رو چراغونی کنیم، گوشش رو نمی‌ذارین کف دستش؟

من اصلاً با جشن گرفتن و این حرفا نه تنها مخالفتی ندارم بلکه لازم هم می‌دونم؛ اما جشن تولد گرفتن برای شهدا رو نوعی بی‌حرمتی به خون شهدا می‌دونم!

اقا جان می‌خواین جشن تولد بگیرین بیاین برین یتیم‌خونه زنجان که بچه یتیم‌ها رو داغ کردن جشن تولد بگیرین! دست بردارین از سر شهدا


«موسیقی فقط برای حیوانات و دیوانه‌ها خوب است»

دست آخر هم در وبلاگی به نام یاران مجذوبان نور می‌خوانیم:

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت‌:‌ در اسلام چیزی به نام موسیقی وجود ندارد و حرف از موسیقی اصیل نادرست است.‌‌

آیت‌الله ملک حسینی در مراسم تجلیل از برگزیدگان صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ‌کسانی که دنبال موسیقی هستند، تربیت دینی نیافته‌اند. اما ما علی‌ر‌غم میل خود، مجبوریم به خاطر آن‌ها که کم هم نیستند، برنامه موسیقی داشته باشیم‌.‌

وی با اشاره به مخالفت روحانیت با بحث موسیقی و لهو و لعب گفت‌:‌ موسیقی فقط برای آرام کردن حیوانات و دیوانه‌ها خوب است و نه برای مردم عادی.‌

ملک‌حسینی افزود بچه‌هایی که با موسیقی بزرگ می‌شوند در آینده مردان قدرتمندی نمی‌شوند و نمی‌توانند با دشمن بجنگند.‌

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)