تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر – برنامه شصت و ششم

گاف جدید احمدی نژاد و سرویس جستجوگر جدید

لیدا حسینی‌نژاد

احمدی نژاد و یک گاف جدید

«هرچند گاف دادن های آقای احمدی نژاد مسبوق به سابقه است و هنوز کسی پاسخ صریح نداده است که فیلم های اظهارات ایشان در زمینه ی هاله ی نور و یا غنی سازی اورانیوم توسط یک دختر شانزده ساله در زیرزمین خانه شان از چه منطقی برخوردار بوده، اما گاهی نکات عجیبی توسط ایشان مطرح می شود که اگر کمی دقت کنیم از تعجب درمی مانیم چه بگوییم.»

این مطلبی است در وبلاگ احمد شیرزاد، سپیداران، در مورد گاف‌های رییس جمهور که اینطور ادامه می‌دهد:

«چند شب پیش (دوشنبه 7/5/87) به قصد تماشای یکی از سریال های کمدی شبکه یک سیما بچه ها تلویزیون را روشن کردند. حوالی 10 شب مصاحبه خبرنگار شبکه ان- بی- سی آمریکا با احمدی نژاد را نشان می داد که مربوط به چندروز قبل از آن بود. در آخرین فراز، خبرنگار راجع به قصد ایران برای تولید سلاح هسته ای پرسید. آقای احمدی نژاد ضمن تکذیب این مطلب، اعتراض کرد که چرا شما غربی ها انرژی هسته ای را معادل با سلاح هسته ای می دانید. تا اینجایش صحبت ها طبیعی بود. سپس جناب ایشان شروع کرد در منقبت انرژی هسته ای داد سخن دادن و گفت: " ببینید انرژی هسته ای یک انرژی تجدید شونده و پاک است که همه ملت ها حق دارند از آن استفاده کنند..." از تعجب خشکم زد.


تصویری از گفت و گوی خبرنگار شبکه ان.بی.سی با محمود احمدی‌نژاد

بگذریم از بحث هایی که در باب پاک بودن انرژی هسته ای مطرح است، که در کشور ما بنا به موضع رسمی حکومت همه باید معتقد باشند مشکلی به نام زباله های هسته ای و خطرات نیروگاه های هسته ای وجود ندارد و این انرژی مثل آب پاک است. اما «تجدید پذیر» بودن انرژی هسته ای کشف جدیدی است که بدون تردید باید به نام آقای احمدی نژاد ثبت شود، چون تا به حال از هیچ عالم و دانشمندی نظیر این سخن شنیده نشده است.
حتی اگر فرض کنیم کثرت اشتغالات و گرفتاری های ناشی از خدمت به مردم باعث شده باشد آقای احمدی نژاد فیزیک دوره ی دبیرستان را هم فراموش کرده باشد، باز هم به سختی می توان پذیرفت که جناب ایشان معنی و مفهوم کلمه «تجدید پذیر» را متوجه نباشند و همین طوری این کلمه از دهانشان در رفته باشد. مزید اطلاع خوانندگان عزیز عرض می کنم طبقه بندی شکل های محتلف انرژی در طی دروس علوم راهنمایی و حتی ابتدایی چندین بار تکرار می شود و در کتاب فیزیک سال اول دبیرستان (فصل اول بخش 7 تحت عنوان منابع انرژی ) می گوید: "در یک نگاه کلی منابع انرژی را می توان به دو دسته ی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر تقسیم بندی کرد" و ادامه می دهد:" انرژی های تجدید ناپذیر تنها یک بار قابلیت مصرف دارند و منابع آن ها محدود است و پس از مدتی تمام می شوند. سوخت های فسیلی و سوخت های هسته ای از جمله ی این منابع محسوب می شوند...."

فکر می کنم مقصر این قبیل گاف ها ی آقای احمدی نژاد نه معلمین و دبیران دوران دبیرستان ایشان هستند و نه مدرسین دانشگاه علم و صنعت. به نظر من اگر تقصیری هست هم اش گردن مهدی کلهر (مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور) است. کلهر را در برخی جلسات دیده ام. رشته اصلی اش نقاشی ومعماری است اما از هر علمی یک قدری بلد است. فکر می کنم او می داند منابع تجدید شونده انرژی یعنی چه. شاید اگر به جای قهر کردن روزی یک ساعت برای احمدی نژاد کلاس بگذارد ثوابش بیشتر باشد.»

آرامش قبل از طوفان

سامان صفرزائی در وبلاگش، محاوره، درباره نشست نمایندگان ۵+۱ و سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای می‌نویسد:

«نوزدهم جولای تاریخ نشست نمایندگان ۱+۵ با ایران بود. قرار بر این بود که تهران ظرف دو هفته یعنی تا تاریخ دوم آگوست پاسخ خود را به نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت بعلاوه ی المان بدهد.

پاسخی که غرب انتظار ان را می کشد این است که ایران بسته ی جدید مشوق ها را بپذیرد و برای مدتی چند هفته ای ایران غنی سازی را محدود و غرب تحریم ها را به تدریج لغو نماید تا شرایط برای مذاکرات رسمی و بنیادین مهیا شود.

امروز سی ام جولای آیت الله خامنه ای اعلام داشت:
"...البته ملت ايران با اتكا به تجارب مفيد و فوايد قابل اتكای 30 سال استقامت، به اين حرفها اعتنايی نمی كند و به راه خود ادامه می دهد."

رهبر ایران تصریح کرد: "ما می دانيم چه كار می كنيم و به كجا خواهيم رسيد و راه رفتن به آن نقطه را حركت و پايداری می دانيم نه ايستادن و يا عقبگرد كردن."

به نظر می آید غرب پاسخ خود را سه روز زود تر از موعد دریافت کرده است.

آیا آرامش قبل از توفان تحریم های تازه را حس می کنید. آن آرامش سرد مرموز...»

موتور جستجوی کول

و اما یک خبر اینترنتی در وبلاگ یه وجب خاکِ اینترنت درباره موتور جستجوی کول. در این وبلاگ می‌خوانیم:

«در یکی از سخنرانی های مربوط به کارآفرینی سخنران می گفت که با خودتون فکر کنید که وقتی چیزی رو تولید می کنید بخواید باهاش دنیا رو عوض کنید. حتی اگر ایده عجیب و بلندپروازانه ای باشه. مثلا کی گفته ما دیگه نیاز به یک شرکت تهیه کننده سیستم عامل نداریم. کی گفته گوگل قراره بهترین موتور جستجوی دنیا بمونه و کسی دیگر طرف ایجاد شرکتی برای موتور جستجو نره!


تصویری از صفحه‌ اصلی موتور جستجوی کول

خب همین چند روزه ولوله ای در دنیای وب ایجاد شده و خبر اینه که عده ای از زوگلرها (کارمندهای سابق گوگل) یک شرکت زدند و موتور جستجوی جدیدی به نام "کول" رو راه اندازی کردند. صفحه کول بر عکس گوگل پس زمینه سیاه داره ولی بسیار ساده و عاری از هرگونه جنگولک گرافیکی است. کول 121 میلیارد صفحه رو اندکس کرده است. این در حالیست که گوگل تعداد صفحات ایندکس شده رو به طور رسمی معرفی نکرده اما شایعه شده که گوگل در حدود 1 تریلیون صفحه وب رو ایندکس کرده.

اونچه که مهمه تعداد اندکس صفحات نیست بلکه مرتبط بودن هرچه بیشتر نتایج یک موتور جستجو با خواسته کاربر است. تک کرانچ وبلاگ بسیار معروف در زمینه کارآفرینی و استارتاپها، فیدبک خوبی از کول نداده و گفته خیلی جای کار داره ولی سایتهای دیگری بودند که از نتایجش راضی بودند. خود من هم که کار کردم نتایج قابل قبولی رو دیدم. در هر صورت یادمون باشه که کول یک شرکت نوپاست هرچند توسط زوگلرهای قدرتمندی بنا شده است اما مدت زمان، هزینه و نیروی کار نیازه تا بتونه با غول جوانی مثل گوگل رقابت کنه... همان طور که اریک اشمیت در یکی از کنفرانسهای داخلی گوگل می گفت: ما در گوگل قرار نیست شرکتی را بکشیم. ما قراره رقابت کنیم و رقابت باعث پویایی میشه. ما دوست نداریم یک بازار تک قطبی داشته باشیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

khanoome Lida Housaini Nejad

dar morede Tajdid paziri sokhte atomi, bisavadi az janeb shoma hast.. ketab haye faravani ra hata dar madresehe bache haye khodetan mitavanid dar in zamineh bekhanid va dar maghaleh badiye shoma in GAF ro be dalile bi savaditoon nadin


--
زمانه: مطلب مورد اشاره شما نوشته همکار ما لیدا حسینی‌نژاد نیست. برنامه فلاشر نقل مطالب منتشر شده در وبلاگ‌ها و وبسایت‌های دیگر است.

-- Alireza ، Aug 1, 2008

من که با این جستجوگرهرچی گشتم بد پیدا کرد. موضوعی رو که گوگل دستکم سه صفحه درباره اش میاره این جستوگرجدید به زور یه لینک داد

-- بدون نام ، Aug 1, 2008

پينگليش نويس عزيز،

اسم يكي از آن "فراوان كتابها" را نياوردي تا ما هم از بي سوادي بيرون بيا ييم.
رفيق كمي مطالعه ضرر كه نداره هيچ ، كلي هم ثواب داره.
در ضمن اين آقاي شيرزاد يك دكتراي فيزيكِ هسته اي هم داره.

-- خشايار ، Aug 2, 2008

در پاک بودن انرژی هسته ای نسبت به سوخت های دیگر از جمله سوخت فسیلی هیچ شکی نیست
اما لازم میدانم بگویم در هر مرحله استفاده از میله های سوخت تنها درصد کمی استفاده میشود و با توجه به نیمه عمر مواد هسته ای و میزان انرژی حاصل از آن مجددا این میله ها استفاده میشود
اما درصد ناچیز اورانیوم که به مواد دیگر تبدیل میشود کاربردهای بسیار وسیعی در صنعت دارد که ارزش آن حتی از اورانیوم نیز بیشتر است
داشتن این مواد در صنایع مختلف امری حیاتی برای تبدیل یک کشور جهان سوم به یک کشور صنعتی است
توانایی ساخت نیروگاه هسته ای و تولید سوخت هسته ای نیز درآمد کشور های دارنده این تکنولوژیها را در آینده تضمین میکند
این توانایی فقط در انحصار چند کشور دنیا میباشد و ایران نیز در دوره پهلوی متوجه ارزش این فن آوری شده و بستر آن را ایجاد کرده است ولی جنگ این فرصت را برای ما به تعویق انداخت

-- منصور ، Aug 2, 2008

شما اگر نمیدونید که از زباله های اتمی میتوان پلوتونیوم روبعنوان سوخت استخراج کرد و مجددا بکار برد یه نگاهی به مقالات آژانس انرژی اتمی در مورد 7000 سال سوخت هسته ای کره زمین بندازید تا بدونید این سوخت هم تجدید پذیره هم پایدارتر از نفت.
موفق باشید.

-- الکس ، Aug 2, 2008

از جنبه ای دیگر نگاه کنیم :
اگه این حرف آقای احمدی نژاد گاف می بود مطمئن باشید تا حالا نه تنها ان بی سی بلکه همه رسانه های جهان اونو تو بوقو کرنا کرده بودن
نمونش داستان موشک و فوتو شاپ!

-- امین کیا ، Aug 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)