تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
وبلاگ‌های ایرانی

وبلاگ‌های همدان

لیدا حسینی‌نژاد

همدان، یکی از شهر‌های غربی و کوهستانی ایران است که در استان همدان و در دامنه کوه الوند واقع شده است. همدان، اولین پایتخت نخستین تشکیلات حکومتی در ایران بوده، که در آن دوره هگمتانه نامیده می‌شده ‌است. آثار مکشوفه از تپه باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج نامه آثاری از آن زمان هستند.

Download it Here!

آثار تاریخی، فرهنگی متعدد موجود در همدان، موجب شده است تا این شهر به عنوان یکی از شش شهر تاریخی، فرهنگی کشور شناخته شود. اما این شهر بسیار تاریخی و فرهنگی، متاسفانه در گشت و گذار و جستجوی ما سهم بسیار ناچیزی در دنیای مجازی وبلاگستان دارد و یا اگر هم غیر از این باشد، حتماً وبلاگ‌نویسان اصراری بر عنوان نمودن همدانی بودن خود ندارند‌.

به‌طور کلی در گذار ما در وبلاگ‌های همدانی چند مقوله ظاهرا فراگیر بوده است اول آن‌که معنا و مفهوم وبلاگ و وبلاگ‌نویسی با اطلاع‌رسانی و سامانه های اینترنتی اشتباه گرفته شده است. مثلاً یکی از مشهورترین و پر‌مراجعه‌ترین وبلاگ‌های همدانی همدان‌نیوز است این وبلاگ، گرچه وبلاگی است خبری که وظیفه خود را انتشار اخبار همدان و یا انتشار خبرسازان همدانی می‌داند، اما از دانستی‌های روز نیز خوانندگان را بی‌بهره نمی‌گذارد. مثل این خبر جالب که:

«‌آلبالو برای افراد دارای چربی شکمی مفید است»

و یاچند توصیه برای ارتقاء سلامتی

«نوشیدن چای در صبح: چای داغ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

داشتن خواب کافی: خواب زیاد یا برعکس کم‌خوابی، می‌تواند عامل مرگ باشد. طبق یک مطالعه انجام شده در انگلیس، مشخص شده است که خواب بیش از ۹ ساعت یا کم‌تر از ۶ ساعت درشب، خطر مرگ زودرس ناشی از هر دلیلی را دو برابر می‌کند، پس بهتر است ۷ تا ۸ ساعت در شب بخوابید...


آبشار همدان

مصرف سرکه، باعث حفظ لاغری و از بین بردن چربی اضافی می‌شود...

نشستن و استراحت کردن: قرار گرفتن و نشستن در زاویه ۹۰ درجه، باعث فشار آمدن بر ستون فقرات می‌شود. زاویه مناسب برای صندلی هنگام استراحت بهتر است زاویه ۴۵درجه از زاویه عمودی باشد.

قدرت دفاعی بدن خود را افزایش دهید: مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه ۴۰۰ واحد روزانه ویتامین D خطر مرگ زودرس را تا ۷ درصدکاهش می‌دهد.

از اسپری استفاده نکنید: استفاده از اسپری‌های شست و شو دهنده خانگی، حتی یک‌بار در هفته، خطر ابتلا به حملات آسم را تا ۷۶ درصد افزایش می‌دهد...

سعی کنید کلم بروکلی را به صورت بخارپز آماده کنید.

طبق مطالعه انجام گرفته مشخص شده که مصرف بروکلی به صورت بخار پز مقدار glucosinolate (ترکیباتی مهم در مبارزه با سرطان) را تا ۳۰ درصدافزایش می‌دهد. جوشاندن بروکلی در آب این مقدار را کاهش می‌دهد.»

البته در همین پست، مطالب بی‌شمار زیادی درباره گرم شدن زمین و یا یک اپیدمی در میان شیرهای پارک ملی سرنگتی در شرق آفریقا نیز بود که در این وبلاگ می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

ا‌گرچه وبلاگ‌های فردی ‌به معنای عام و متعارف آن در همدان نیست، اما تا دلتان بخواهد وبلاگ‌های گروهی و نهادها و سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف موجود است، مثل وبلاگ انجمن علمی برق دانشگاه بوعلی سینا که یک مطلب بسیار جالب درباره برق گرفتگی داشت‌:

«وقتی بدن انسان در دو سر یک نقطه باز در مدار قرار می‌گیرد، می‌تواند مدار را به بندد و در معرض ولتاژ کامل خط قرار گیرد و تمام جریان، از بدن وی عبور نماید. هر زمان که شخصی هادی حامل جریانی را قطع یا متصل می‌کند، در خطر قرار گرفتن اتفاقی خود به‌طور سری در مدار می‌باشد حتی در یک مدار مجزای زمین شده ممکن است جریان کافی در هادی‌ها عبور نماید و باعث شوک‌ کشنده شود.


آرامگاه بوعلی سینا

وقتی‌که بدن به‌طور سری در مدار قرار می‌گیرد تنها مقاومت بدن، لباس و دستکش‌ها جریان عبوری را محدود می‌کنند. بنابراین اگر ولتاژ در دو سر نقطه باز به اندازه کافی زیاد باشد که بر این مقاومت غلبه کند، بدن شخص مدار را کامل خواهد نمود و جریان از بدن عبور خواهد کرد و‌...»

و باز هم از همین دست می‌توانم به وبلاگ دانشجویان متالورژی بوعلی سینا اشاره کنم که آن هم ورای مطالب مربوط به دانشجویان و دانشکده فوق، مطالب خواندنی دیگری دارد که مثلاً در یکی از آخرین پست‌هایش، مطلبی درباره پسرهای خوب دارد‌:

«یک پسر خوب، به جای این‌که پول خود را در باشگاه بیلیارد و گیم نت و غیره دور بریزد، بهتر است حساب آتیه جوانان باز کند و به فکر ۱۰۰۰ سالگی خود باشد.

یک پسر خوب، همواره به اسم خود افتخار می‌کند و به هر کس که می‌رسد نمی‌گوید که به‌جای اصغر به او رامتین و آرش و‌... بگویند.

یک پسر خوب، در اثر دیدن افراد غرب‌زده، جو گیر نشده و لحاف کرسیه قرمز خال خال یشمی را به پیراهن تبدیل نکرده و سر زانو خود را جر نمی‌دهد.

یک پسر خوب، تقاضای وسایل نا‌مربوطی از قبیل موبایل را از خانواده ندارد.

یک پسر خوب، برای بیرون رفتن از خانه یک ساعت جلوی آینه نایستاده و بزک نمی‌کند.

یک پسر خوب تنها جوک‌هایی را بیان می‌کند که مورد تایید ۱) وزارت ارشاد اسلامی ۲) وزارت بهداشت ۳) وزارت مبارزه با تبعیضات استانی و... باشد.

یک پسر خوب، در جشن‌های فامیلی جو‌گیر نشده و نمی‌رقصد تا آبروی کل خاندان رابر باد دهد.»


گنبد علویان

و باز از همین دست هستند وبلاگ گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و هم‌چنین وبلاگ پایگاه مقاومت بسیج کارمندی شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و باز هم وبلاگ هیات کوهنوردی استان همدان و همچنین وبلاگ اخبار و رویدادهای دانشگاه آزاد اسلامی همدان و یا کتابداران ارشد۸۶ همدان که البته در همین وبلاگ مطلب جالبی بود که دانستنش برای خیلی‌ها می‌تواند مفید باشد، گوش کنید‌:

«پیام دکتر نوروزی در مورد مقالات نمایه‌سازی دانشجویان: امیدوارم که دانشجویان گرامی از عهده امتحانات به خوبی برآمده باشند و به همگی خسته نباشید می‌گویم. متاسفانه تعدادی از دانشجویان برای ارایه تحقیق کلاسی شیوه کپی برداری را برگزیده‌اند که این شیوه، مخصوصاً برای دانشجویان رشته کتابداری با توجه به رسالتی که دارند، زیبنده نیست. تا جایی که یک مقاله واحد با پنج عنوان مختلف ارایه گردیده است. به اطلاع می‌رساند نمره تحقیق (سه نمره ) این دسته از دانشجویان، احتساب نخواهد شد.»

احتمالاً هنوز در همدان، وبلاگ‌نویسی رواج نیافته، اما استفاده از وبلاگ برای ارتباط با اعضا و کارمندان و یا خبر رسانی در ادارات و... امری است رایج.

اما به هر حال جوینده یابنده است و در جستجوی بسیار زیاد ما توانستیم چند وبلاگ‌نویس همدانی پیدا کنیم‌:

وحید ۲۳ ساله اهل همدان، فارغ‌التحصیل رشته‌ی فیزیک هسته‌ای از دانشگاه بوعلی سینا و عاشق طبیعت وکوه و سفر، یه کم هم احساسی و شیطون...! وحید در وبلاگش بنام چهار فصل ‌هم درست مثل ما که کارمان در همدان افتاده بود، به ادارات و سازمان‌ها ظاهراً کارش گیر ادارات همدان است. چون در آخرین پستش نوشته است‌:


«تو این چند وقت، خیلی بیشتر از قبل با مردم و این جماعتی که مثلاً ملت ما رو تشکیل دادن در ارتباط بودم... بیشتر از گذشته کارم به ادارات و موسسه‌ها افتاد...و واقعاً به این جمله ایمان اوردم که: چه قدر نشنیدن‌ها و نشناختن‌ها و نفهمیدن‌ها ٬ که به این مردم آسایش و خوشبختی بخشیده است.»

و دست آخر با پست ماضی بعید وبلاگ احسان و هزاره سوم گشت و گذار ما هم در همدان به پایان می‌رسد‌:

«وقتی که از تو حرف می‌زنم، همه فعل‌هایم ماضی می‌شوند، حتی ماضی بعید... ماضی خیلی خیلی بعید. کمی نزدیک‌تر بنشین، دلم برای یک حال ساده تنگ شده است...»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام ممنون که بخش معرفی وبلاگهای همدانی رو توی برنامه ها آوردین ولی مطمئن باشید که در همدان هم وبلاگ نویسی بسیار رایجه و به طور مثال بنده شخصا دوتا وبلاگ دارم که هرچند مهم و مشهور نیستند اما وجود اونا نمایانگر تعدد وبلاگهای ناشناخته ی همدانیها میتونه باشه:

-- نسرین اوجاقی ، Jul 21, 2008

سلام
وبلاگهاي همداني كم نيستند و افراد با سابقه هم فعاليت خوبي دارند. كافي است بيشتر جستجو مي‌كرديد.
همدان در زمينه وبلاگنويسي فعاليت خوبي داشته است. اولين جشنواره دانشجويان وبلاگ‌نويس در همدان برگزار شد و اتفاقا وبلاگ احسان و هزاره سوم به عنوان برترين وبلاگ در بخش سياسي اجتماعي انتخاب شد.

-- احسان مطهري ، Aug 30, 2008

با سلام يكي از وب نوشتهاي با صفاي همدان وب:
http://www.hemedania.com ميباشد. كه با گويش زيباي همداني نوشته شده است.
با تشكر

-- پژمان ، Apr 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)