تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه پنجاه و یکم

بی‌‌آبی، بی‌برقی و رطوبت پاسارگارد

لیدا حسینی‌نژاد

تله اخلاقی برای ایجاد آشوب در دانشگاه، خاموشی‌های اخیر در ایران و
افزایش رطوبت بی‌سابقه در منطقه پاسارگاد، مسایلی است که در فلاشر این هفته بررسی می‌شود.

Download it Here!

کجایند کفن پوشانی که آن روزها اسلام‌شان هر روز از دست می‌رفت؟

در پی خبر تعرض معاون دانشجویی به یک دختر دانشجو در دانشگاه زنجان و تحصن دانشجویان در عصر ایران آمده که روزنامه کیهان در شماره امروز خود‌، ماجرای دانشگاه زنجان را با تیتر «تله اخلاقی برای ایجاد آشوب در دانشگاه» این‌گونه روایت کرد:‌

«سرمایه‌گذاری دشمن برای انحطاط اخلاقی یکی از معاونان دانشگاه زنجان، زمینه آشوب را در این دانشگاه ایجاد کرد.

بنابر گزارش منابع موثق پس از لغو مجوز فعالیت تشکل افراطیون وابسته به تحکیم در دانشگاه زنجان، اعضای این تشکل در سناریویی از پیش طراحی شده و با اطلاع از نقاط ضعف اخلاقی معاون دانشجویی این دانشگاه، وی را در تله جنسی یکی از دختران دانشجو - که چند تخلف نیز در پرونده انضباطی‌اش ثبت شده است- گرفتار آورده و زمینه ایجاد آشوب سازماندهی شده در دانشگاه را فراهم آوردند.»

سمیه توحیدلو در همین رابطه در وبلاگش بر ساحل سلامت می‌نویسد:
امروز زنجان، دیروز همدان و تبریز، این وضعیت دانشگاه‌های ماست؟ من نمی‌فهمم چرا وقتی پای صحبت هرچه بزرگ‌تر و از نسل پیش می‌نشینیم آن‌چه می‌گویند از لغزش و بی‌شکلی هویت نسل جدید می‌گویند و هویت انقلابی، دینی و ... خود را به رخ جوانان می‌کشند.

اما این‌همه تناقض از این هویت؟ قرار نیست گناه چند نفر را به گردن دیگری بنویسند. اما چه می‌شود که فسادهایی اینچنین از دل دستگاه‌هایی در‌می‌آید که قرار است الگو باشند! چه می‌شود که بی‌اخلاقی‌هایی اینچنین در دولتی سربه فلک می‌کشد که ادعای اسلامیتش چنان است و تمام مدیران را به سلیقه خود تغییر داده‌اند؟

دولتی که دیروز کسانی را که هاله نورانیت و تقدس‌شان را نمی‌دیدند کور پنداشته است! واقعاً خیل ‌عظیم کفن‌پوشانی که در زمان خاتمی حتی جملات و کلمات ممیزی نشده کتاب‌ها را برنمی‌تافتند، امروز کفن‌هایشان را به ودیعه سپرده‌اند؟

کاش اخلاق‌مان به سیاست آلوده نمی‌شد. کاش‌... وقتی بخوانی سرداری که دیروز مدارکی علیه‌اش بود، امروز با وثیقه آزاد می‌شود. و وقتی ببینی با وجود فیلمی که دست به دست می‌گردد، این معاون ضد دانشجو این‌چنین بی‌پروا تکذیب می‌کند، باید چه گفت و چه شنید؟

وای به حال ما و وای به حال جامعه بی‌اخلاق ما که آرام آرام با فسادهایی از این دست هم چرکین شده است. ای کاش به جای بگیر و ببندها، به جای این‌که از حرف و کلام و سخن باک داشته باشیم، به جای این‌که به حجاب و کفش دختران‌مان گیر بدهیم، فکری به حال این بیماری بی‌اخلاقی بکنیم؟ کاش به جای مدیریت جهان و صدور انقلاب‌مان، زیشه‌های این بی‌اخلاقی را از دستگاه‌های داخلی بزداییم! بیماری‌ای که دیگر خانه و پستو و دفتر معاونت را نیز از هم بازنمی‌شناسد؟


پرویز فتاح، وزیر نیرو

پول نفت را نخواستیم، ساعات خاموشی را اعلام کنید

پیرامون قطعی برق و خاموشی‌های اخیر در ایران در روزنوشت‌های آخرین رییس جمهور می‌خوانیم:
وزیر محترم نیرو می‌گوید چهار هزار مگاوات برق کم داریم. لابد دلیلش هم خشکسالی است. باشد. دلیلش خشکسالی است. از او می‌پرسند چه باید بکنیم؟ می‌گوید مردم باید همکاری کنند.

مردم چگونه باید همکاری کنند؟

۱- ماشین لباسشویی در حال شستشوست. یک‌باره برق می‌رود. موتور ماشین می‌سوزد و مردم از خرید پودر رختشویی معاف می‌شوند.
۲- برق می‌رود. بوی گند سیم سوخته از کولر می‌آید. چیز به این پر‌مصرفی در خانه‌های ملت چه کار می‌کند؟

۳- مهندس محترم در حال طراحی پروژه مکس است و باید فردا کارش را تحویل دهد. برق می‌رود. هارد می‌سوزد. به همین سادگی!

... پس مردم را به این توفیق اجباری دعوت کرده‌اید؟
پرویز خان فتاح! سال ۷۷ نفت بشکه‌ای ۷ دلار بود. نه برق می‌رفت، نه مسکن این قیمت بود، نه برنج و گوجه و سکه و هزار درد بی‌درمان دیگر گران بود. امثال شما دولت وقت را به دزدی و فروش برق و گاز به کشورهای دیگر هم متهم می‌کردند.

امروز نفت بشکه‌ای ۱۲۱ دلار است. روزی چند بشکه نفت می‌فروشید؟ ۷ را از ۱۲۱ کم کنید و ضرب در تعداد بشکه‌های نفتی کنید که امسال وزارت نفت فروخته و خواهد فروخت.

اگر یک هزارم این مبلغ را هزینه کنید، یقیناً می‌توانید با باتری قلمی آلکلاین انرژایزر هشت هزار مگاوات برق تامین کنید. پس چرا مردم باید چنین خساراتی را متحمل شوند؟ چون دولت شما، بهترین دولت تاریخ ایران است؟
نترسید. شوخی کردم. پول نفت را نخواستیم. رگ غیرت‌تان قلمبه نشود. فقط لطف کنید، مرحمت کنید، منت سر ما بگذارید، ساعات خاموشی را در روزنامه‌ها و اینترنت اعلام کنید.


آرامگاه کوروش

افزایش نم و رطوبت در منطقه پاسارگاد بی‌سابقه است

در خبرگزاری میراث فرهنگی آمده:
به گفته شهردار پاسارگاد، افزایش رطوبت در اطراف آرامگاه کوروش و پاسارگاد تا حدی است که هیچ یک از ساکنان این منطقه تا‌کنون چنین افزایش رطوبتی را به خاطر نمی‌آورند و بوی نم و رطوبت شدید از سوی تنگه بلاغی به سوی دشت روان است.

امیر تیمور خسروی، شهردار پاسارگاد با اعلام این مطلب به CHN گفت: «عصر‌ها بوی نم و رطوبت بسیار زیادی در اطراف آرامگاه کوروش و روستاهای اطراف آن به مشام می‌رسد که تا کنون بی‌سابقه بوده است. هوای پاسارگاد به شدت شرجی شده است. بخش جنوب غربی آرامگاه که در آرامگاه محسوب می‌شود، آب‌های زیر زمینی بالا زده و سنگ‌های این بخش نیز رگه رگه شده است.»

به گفته وی هم اکنون آب‌های زیرزمینی و صفه‌های دشت پاسارگاد از آب پر شده و در بخشی از نقاط شاهد آمدن آب به سطح زمین هستیم.

در حال حاضر رودخانه پلوار (سیوند) پر آب است و محدوده دریاچه سد سیوند را تغذیه می‌کند. از سوی دیگر دریاچه سد سیوند نیز تا اندازه قابل توجهی بالا آمده است.

به گفته شهردار پاسارگاد، میزان نم و رطوبت اطراف آرامگاه و روستاهای مجاور از زمانی بالا رفته است که سد سیوند تا اندازه قابل توجهی آبگیری کرده است.

این سد اوایل سال گذشته آبگیری شد و این درحالی است که بارها کارشناسان در خصوص آسیب رطوبت ناشی از دریاچه سد روی آرامگاه کوروش متذکر شده بوند.

آرامگاه کوروش و محدوده پاسارگاد در تیر ماه سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و در صورت هرگونه تخریبی در این اثر جهانی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید در مقابل مجامع فرهنگی جهان پاسخ‌گو باشد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)