تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر- برنامه چهل و هفتم

خواب ابدی خالق هلیا و ربات «خمینی ای امام»نواز

لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

«خواب! تنها خواب، هلیا! دستمال‌های مرطوب، تسکین‌دهنده‌ی دردهای بزرگ نیستند»

نادر ابراهیمی پس از تحمل بیش از هشت سال بیماری، روز پنج‌شنبه، ۱۶ خرداد، در سن ۷۲ سالگی ، از دنیا رفت.

میرا در وبلاگش می‌نویسد:

می‌گویند کشف واژه هلیا از خودش بود. همسرش می‌گوید: «سال‌ها پیش، نادر ابراهیمی در حالی که با اتوبوس از تهران به اصفهان سفر می‌کرد، شروع به بازی و در هم ریختن واژه «الهی» کرد تا بتواند از دل آن نامی خوش‌آهنگ و متفاوت بسازد.

پس از مدتی واژه خود ساخته «هلیا» را از به هم ریختن حروف واژه «الهی» ساخت و در داستان بلندش «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» به کار برد. مدت‌ها بعد نادر ابراهیمی متوجه شد که واژه «هلیو» در لاتین قدیم به معنی خورشید است.»


او می‌گوید: «پس از انتشار کتاب، این اسم در میان مردم رواج زیادی پیدا کرد و جزو نام‌های ایرانی محسوب شد. بارها پیش آمده است که خوانندگان داستان «بار دیگر ...» تماس گرفته‌اند و ضمن جویا شدن معنی این اسم، گفته‌اند که می‌خواهند اسم دخترشان را «هلیا» بگذارند.»


نادر ابراهیمی، نویسنده کتاب «بار دیگر شهری كه دوست می‌داشتم»

میرا می‌گوید که چه اهمیتی دارد که حالا که خالق هلیا و خالق رویاهای ما در شهری که دوست می‌داشتیم بعد از ۹ سال دسته پنجه نرم کردن با دردی جان‌افزا دار فانی را وداع گفته از کار‌هایش بگوییم و آثارش. او می‌گوید:

و اصلآ حالا همه این‌ها چه اهمیتی دارد وقتی آخرین بار او را در بیمارستان دیده‌ام رنجور و خسته از مبارزه بی‌امان با بیماری. اصلآ این‌ها چه اهمیتی دارد وقتی می‌دانم او خوب زندگی کرده و عاشقانه و بیشتر از آن عاشقانه به زندگی عشق ورزیده و فقدانش چه قدر سخت خواهد بود.

چه اهمیتی دارد بی توجهی‌هایی که در حقش شده؛ وقتی من می‌دانم خودش می‌دانسته چه لذتی برده‌ایم از خواندن نوشته‌هایش ...

چه اهمیتی دارد همه این‌ها وقتی می‌دانم از فردا روز کتاب‌هایش نایاب خواهد شد چرا که این جماعت زنده به قهرمان مرده است. حالا می‌خواهم فقط بروم سراغ کتابخانه و «یک عاشقانه آرام» را بردارم در دست بگیرم اما می‌دانم در نهایت هم کتابی که امشب خواهم خواند «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» خواهد بود ...

می‌روم تا یک بار دیگر بخوانم :

در آن لحظه‌یی که یک آری را با تمام زندگی تعویض می‌کنی
در آن لحظه‌های خطیر که سپر می‌افکنی و می‌گذاری دیگران به جای تو بیندیشند
در آن لحظه‌هایی که تو ناتوانی خویش را در برابر فریادهای دیگران احساس می‌کنی
در آن لحظه‌ای که تو از فراز پا در راهی می‌گذاری که آن سوی آن اختنام تمام آن اندیشه ها و رویاهاست
در تمام لحظه‌هایی که تو می‌دانی
می‌شناسی و خواهی شناخت
به یاد داشته باش!
که روزها و لحظه‌ها هیچگاه باز نمی‌گردند.
به زمان بیندیش و شبیخون ظالمانه‌ی زمان .

در ایسنا آمده که پیکر این نویسنده و فیلم‌ساز پیشکسوت، به گفته‌ی خانواده‌اش، ساعت ۹ صبح روز دوشنبه از مقابل خانه‌ی هنرمندان ایران تشییع می‌شود و در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا آرام می‌گیرد.


سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد

خطیب جمعه مشهد هشدار داد: دینی که حضرت زهرا (س) برای آن کشته شد، با ولنگاری، بی‌بند و باری، بی‌حجابی و ملعبه مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد علم‌الهدی، در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، گفت: ولنگاری، بی‌بند و باری و بی‌حجابی دین را مورد ملعبه قرار داده و ابزاری برای پیروزی دشمن شده است.

وی ادامه داد: به تمام مسئولان و متولیان فرهنگی کشور تأکید می‌کنم که مسأله حجاب در مملکت حیاتی است و مسأله بی‌حجابی در کشور مانند قطع رگ گردن دین و انقلاب است.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با تأکید بر این که دین را باید جدی گرفت، افزود: این حساب دو دو تا است و بر کسی پوشیده نیست که استکبار جهانی در برابر ایران مستاصل شده و 30 سال در حال پارس کردن است ولی جرات نزدیکی به ایران را ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این پرسش که آیا تجهیزات ایران نیرومند است، گفت: این قدرت مردم است که در صحنه حاضر هستند و با وجود گرانی، ناداری، قحطی، جنگ هشت‌ساله و بمباران، پای دین ایستاده‌اند.

وی یادآور شد: وزیر کشور فرانسه سال قبل به آمریکا گفت، لازم نیست بمب بر سر مردم بریزید، بلکه کافی است پیراهن و دامن زنان کوتاه شود. وقتی دختر و زن ایرانی در جامعه بی‌عفت وارد شود، جوانی که در کوران غرایز جنسی است، نسبت به دین بدون حساسیت خواهد شد و زمانی که جوان پای سفره دین نبود، دین پشتیبانی نخواهد داشت.

خطیب جمعه مشهد افزود: زن بی‌حجاب پیاده نظام آمریکا و اسراییل و همان نیرویی است که آمریکا و اسراییل وارد ایران کرده است، تا نظام و انقلاب را شکست دهد.

وی خطاب به مسئولان تأکید کرد: با این قصه جدی برخورد کنید زیرا سرنوشت انقلاب را چادر فاطمه زهرا (س) حفظ می‌کند و دشمن روی این مسأله دست گذاشته است.


ربات پاینیست ساخت مشهد

ربات پیانیست، «خمینی ای امام» را می‌نوازد

موسیقی سرود «خمینی ای امام» توسط ربات پیانیست فیزیک‌سرای کوه‌سنگی مشهد نواخته می‌شود.
مهدی جعفر نژاد، مدیر امور گردشگری و امور زائران معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اعلام این خبر گفت: با توجه به ضرورت توجه به استعدادهای و استفاده از علوم روز در سال نوآروی و شکوفایی، ربات پیانیست که ساخته شرکت آروین وابسته به مؤسسه عترت است موسیقی سرود خاطره انگیز «خمینی ای امام» را می‌نوازد.

وی افزود: این ربات، با جربان باد پنوماتیک کار می‌کند و دست‌های آهنی آن با توجه به برنامه‌ای که به زبان ویژوال بیسیک در پردازش‌گر آن ذخیره شده است، توانایی نواختن پیانو را دارد.

جعفرنژاد همچنین از وجود دستگاه‌هایی مانندچنگ لیزری، بادبزن و بستاپ، آیینه‌های مقعّر انتقال صوت و دستگاه توپ‌انداز در فیزیک‌سرای بوستان کوه‌سنگی مشهد خبر داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا خوبه ربات‌شون باباکرم نمی‌زده! اونم با باد پنوماتیک و آکورد کروماتیک و ویژوال‌بیسیک و دست آهنی!

-- خاطره‌ها ، Jun 9, 2008

سلام:
آقای نادر ابراهیمی نویسنده متبحر و مشهوری هستند و نیازی به تاکید نیست. اما اگر به تاریخ یونان مراجعه کنید و یا داستان زندگی سقراط را بخوانید، خواهید فهمید که سقراط در مکانی به نام «هلیاست» محکوم شد تا جام شوکران را بنوشد. عجیب نیست که شخصی اتفاقا با حروف واژه «الهی» بازی کند و به اسم «هلیا» برسد؟

-- بدون نام ، Oct 13, 2009

سلام:
آقای نادر ابراهیمی نویسنده متبحر و مشهوری هستند و نیازی به تاکید نیست. اما اگر به تاریخ یونان مراجعه کنید و یا داستان زندگی سقراط را بخوانید، خواهید فهمید که سقراط در مکانی به نام «هلیاست» محکوم شد تا جام شوکران را بنوشد. عجیب نیست که شخصی اتفاقا با حروف واژه «الهی» بازی کند و به اسم «هلیا» برسد؟

-- behzad ، Oct 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)